moet o-i. mogelijk zijn dat de commissie bevordert dat de 3 Leeuwarder ziekenhuizen deze aanvraag in ieder geval nog dit jaar doen. Ook lijkt het ons noodzakelijk dat er dit jaar afspraken worden gemaakt met de Stichting Kankercentrum Friesland over diens plannen voor uitbreiding. Wij weten wel dat die stichting autonoom is maar wij zijn van mening dat het probleem van die uitbreiding niet los van alles in de lucht kan blijven hangen. Voor het volgende jaar zien wij als prioriteit een sociaal plan m.b.t. de personeelsstructuur, dit om op zo kort mogelijke termijn onzekerheden voor alle betrokkenen weg te nemen. Wat betreft de voorwaarde die de Commissie voor het Georganiseerd Overleg 'm haar schrijven noemt, n.ldat er een bepaling in de overeenkomst moet worden opgenomen dat geen besluiten over de rechtspositionele en personele zaken zullen worden genomen dan nadat er overleg is geweest met de vertegenwoordigers van het personeel van de 3 ziekenhuizen, ook ons lijkt die voorwaarde noodzake lijk. Om deze noodzakelijkheid te beklemtonen wordt namens alle in deze raad zitting hebbende frac ties een motie ingediend die ik u nu even voor zal lezen. „De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 juni 1976, kennis genomen heb bende van: a. het rapport van de voorbereidingscommissie Samenwerking Leeuwarder Ziekenhuizen en de daarbij aangeboden ontwerp-overeenkomst, b. de „Officiële mededeling van de Commissie voor Ge organiseerd Overleg van de gemeente Leeuwarden", gepubliceerd naar aanleiding van de discussie in de vergadering van genoemde commissie op 17 juni 1976, gelet op de discussie in de raad, is van oor deel dat in de onder a. genoemde ontwerp-overeenkomst een bepaling dient te worden opgenomen, lui dende: „Door de Commissie Samenwerking Leeuwarder Ziekenhuizen zullen geen besluiten worden ge nomen over de rechtspositionele en personele zaken dan nadat een nog in te stellen commissie van overleg - tussen de Commissie Samenwerking Leeuwarder Ziekenhuizen en een vertegenwoordiging van het personeel van de drie deelnemende ziekenhuizen - advies heeft uitgebracht.", althans woorden van dezelfde strekking." Wat dat laatste betreft „woorden van dezelfde strekking", dat hebben wij er bij gezet omdat wij niet precies kunnen beoordelen of deze tekst past in de ontwerp-overeenkomst. Ik dacht dat met het aannemen van deze motie - ik neem aan dat dat gebeurt want alle fracties hebben zich er achter ge schaard - de bezwaren die blijken uit de brieven die door de medezeggenschapscommissie en de hoof den van dienst van Triotel aan de Commissie voor de Gezondheidszorg zijn gezonden voor een groot deel zijn weggenomen. Wat de vragen van de medische staf van Triotel betreft het volgende. Opnemen van een vertegen woordiger van de medische staf in de Besluitencentrale lijkt ons niet mogelijk. Een overlegorgaan kan altijd gecreëerd worden waarbij dan de medische staven van de 3 ziekenhuizen zouden moeten worden betrokken, maar dat is een zaak van de nu in te stellen commissie. Uit de 3 brieven krijg ik een beetje de indruk - ik weet niet of alle raadsleden die gekregen hebben of dat al leen de leden van de Commis sie voor de Gezondheidszorg die hebben gekregen - dat men denkt dat alles al geregeld is, terwijl er toch in de realiteit nog een grote hoeveelheid werk ligt te wachten en ieder er van verzekerd kan zijn dat er ruimte gecreëerd zal worden voor inspraak van alle betrokkenen. Dan wil ik in mijn verhaal nog een vraag inlassen over hetgeen vanavond in de Leeuwarder Cou rant staat over de verbouwing van het kinderziekenhuis van het Diakonessenhuis waarbij volgens de krant de accommodatie van het kinderziekenhuis zal worden vervangen door een normale ziekenhuisaf deling. Was dat bekend bij de voorbereidingscommissie die dit rapport heeft opgesteld en wat is de me ning van het college zo het mogelijk is dat dat er een mening over heeft? De samenstellers van het rapport - ik kom dus nu weer terug op het rapport - gaan er van uit dat alles, inclusief de bouw, binnen 5 6 jaar gerealiseerd kan worden. Dat is een ambitieuze taakstelling waarvan wij hopen dat zij door goede samenwerking, waarbij onderling vertrouwen onontbeerlijk is, gehaald zal worden. De heer De Leeuw: Wij leven in een merkwaardige tijd waarin er aan de ene kant een verlangen is om terug te keren naar overzichtelijke en meer menselijke maat daartoe deels gedreven door huiver voor en afkeer van anonimiteit en deels als gevolg van inzicht in de waarde van het individuele, het eigene, terwijl er aan de andere kant de noodzaak ontstaat tot een heroriëntering en hergroepering die leidt tot concentratie van in oorsprong gescheiden en zelfstandige activiteiten. Vooral die laatste be weging in het sociaal-economisch verkeer is een gevoelige, zowel individueel als groepsmatig. In de eerste situatie is het zo dat je naar eigen goeddunken, inzichten, uitgangspunten en overtuiging aan het beleid in een eigen zelfstandige onderneming vorm kunt geven, in een proces van concentratie dient met anderen rekening te worden gehouden en daarbij treedt tegelijkertijd misschien de weemoed op het opgebouwde als schijnbaar nutteloos op te zien gaan in een groter verband, een begrijpelijk niet simpele aangelegenheid. Het tekent de menselijke kant als in zo'n nieuwe ontwikkeling elementen als verwarring, achterdocht, aarzeling, twijfel en spijt een rol spelen m.b.t. hetgeen aan typische eigen 25 heid en zelfstandigheid lijkt te worden opgeofferd. Die situatie doet zich al voor in een puur commer ciële organisatie en hoe gevoeliger moet dat dan liggen in een sector als die van de volksgezondheid waar gerenommeerde instituten een eind zien komen aan juist hun manier waarop zieke en hulpbehoe vende medemensen diensten worden aangeboden. Het is daarom des te verheugender dat wij vandaag een rapport over een weg naar samenwerking voorgelegd krijgen dat niet alleen duidelijk en overzich telijk is maar ook een sfeer van gezamenlijke wil tot wegbereiding in het belang van de volksgezond heid in onze regio ademt. Mijn fractie vindt dat een compliment waard zowel aan de commissie als aan alle andere daarbij betrokkenen. Wij spreken de wens uit dat misschien nog op de verder af te leggen weg mogelijk opdoemende hindernissen met sportief elan en met een feestelijke, nuttige finish voor ogen genomen zullen worden. De hear Jansma: Nei't ds fraksjefoarsitter syn wurdearring utsprutsen hat foar itjinge de tariedings- kommisje dien hat kom ik ut namme fan us fraksje dochs noch mei in pear fragen, sinnige fragen dy't nei it forskinen fan it rapport fan de tariedingskommisje libje by meiwurkers fan Triotel en foar safier't wy der it andert noch net op witte dus ek by ds. It opfangen fan de sosiale gefolgen foar it personiel yn de einfase wurdt, sa sizze de meiwurkers, net neamd yn it rapport. Dat soe unrest jaen kinne en de gearwurking net to'n goede komme. Hwat de meiwurkers binammen witte wolle is hoe't it mei harren rjochtsposysje komt sawol yn de oergongsfase as yn de einfase. Hja sizze dat der tasizzingen dien binne en hja wolle nou de saek eins swarf op wyt hawwe. Unrest is fansels it leste dat wy hawwe moatte, to- minsten op dit stik fan saken, soms kin it ek wol ris goed wêze. Wy moatte der as gemeenteried hwat oan dwaen dat der by de meiwurkers fan Triotel gjin unrêst komt, oars soe it ek syn wjerslach jaen kin ne op de forpleging en genezing fan de pasjinten en dat moatte wy fansels hielendal net hawwe. It hie- le doel fan de gearwurking tusken de sikenhuzen en it aenstons oangean fan de nije foarm is ommers krekt yn it bilang fan de pasjinten. De m.z.c. (de medezeggenschapscommissie) fan Triotel, de haden fan tsjinst fan. Triotel en de medyske stêf fan Triotel hawwe elts in brief skreaun oan de Kommisje foar de „Gezondheidszorg", mei namme rjochfe oan weth. De Vries. Hja komme mei in hiel stel fragen en winsken. Ik kin my yntinke dat it net mooglik wie om foar hjoed as kommisje byinoar to kommen, mar it liket my wol mooglik dat de wethalder, foarsitter fan de bitrufsen kommisje, hjir yn dizze iepenbiere riedsgearkomste hwat neijere ynformaesjes jowt. Fragen binne bygelyks: Hoe sit it mei de rjochtsposysje fan it personiel fan Triotel yn de oergongsfase, hoe hwannear't de B3— stichting in feit is? Binne der yn- died tasizzingen dien en op groun hwerfan? Kin oan it dtstel fan de medyske stêf om ien fan harren for- tsjintwurdigers en in fortsjintwurdiger fan de m.z.c. of undernimmingsried yn de nij to foarmjen Kommis je Gearwurking op to nimmen foldien wurde? De medyske stêf wol ek oan de forhalding 5-5-3 toarne. It liket my ta dat soks net moat. Dat hat de skiednis ijs, tinkt my, wol leard. De oare punten dy't yn de brieven steane moatte nei't it my ta liket aenstons ridlik gau yn de nije Kommisje Gearwurking oan de oarder komme. Dêr kin yn de Kommisje foar de „Gezondheidszorg" moarntojoun, tocht ik, earst noch wol oer diskussiearre wurde. Wy hawwe der alle bigryp foar dat yn de untwerp-oerienkomst hweryn safol- le punten oan de oarder komme moasten net mear stiet as dat der yn stiet. Dat bitsjut net dat wy fine dat dy folslein is. Yn de gearkomste van de Kommisje G.O is forline tongersdeitomoarn it rapport fan de tariedingskommisje bisprutsen foar safier't it de personiele oangelegenheden oanbilanget. In gearfet- ting fan hwat sein en bisletten is hawwe de measte riedsleden noch deselde jouns tri kt krigen; men kin fluch op de siktarij. Wy miene dat it bitingst dat de Kommisje G-O. yn dit stik stelt reéel is en wy fine dat soks yn in moasje fêstlein wurde moast, in moasje dy't sa mooglik mei algemiene stimmen oannom- men wurde moat. Ik haw mei de wurdfierdsters en wurdfierders fan de underskate fraksjes oerlein foar de gearkomste fan joun en hja stienen alhiel efter de moasje dy't ik opsteld hie en dy't niis troch mefr. Brandenburg, ympulsyf en „voortvarend" as hja is, al foarlêzen is. Dy moasje - ik nim oan dat de tekst nou foldwaende bikend is - is undertekene troch mefr. Brandenburg-Sjoerdsma, mefr. Smit, de hear Singelsma, de hear De Greef en my. Ik wol jo nou de moasje graech oerlangje. Wy hawwe mei opsetsin oan de tariedingskommisje romte litten om de tekst earne yn de oerienkomst yn to passen. Mevr. Smit: Op 18 augustus 1975 heeft de voorbereidingscommissie voor het eerst vergaderd, ruim 5 maanden later dan was gedacht ligt het resultaat van de voorbereidingscommissie voor ons. Vergelij ken wij de inhoud van het voor ons liggende rapport met de taakomschrijving dan kan gezegd worden dat in grote lijnen aan de opdracht is voldaan. Men heeft de taakopdracht voor de Besluitencentrale in de overgangsfase geformuleerd, men heeft een voorstel gedaan inzake de rechtsvorm in de overgangsfa se, vanavond kan de raad zich uitspreken over een voorzitter voor de overgangsfase, taken en bevoegd heden zijn geregeld, er is voorzien in een arbitrageregeling. Een concretisering van een mogelijke aanpassing aan de formule in de eindfase wordt in detail niet gegeven. Duidelijk is echter dat de over- eenkomstvorm die wordt voorgesteld in de overgangsfase de Besluitencentrale dwingt tot ombuigen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 13