¥73& miljoen. Het is kennelijk een trend, ook op rijksniveau. Ik vind het daarom des te meer noodzakelijk dat wij als Leeuwarden snel dat plan klaar hebben zodatwij gebruik kunnen maken van deze-regeling. Ik wip nu nog even naar punt 117, waarin ik een vraag stel m.b.t. ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer. Prompt wordt er in het antwoord verwezen naar het fietspadenplan. Kijk, zo blijven wij een beetje in een cirkelredenering ronddraaien. Wanneer komt dit plan nou eens, het is al jaren beloofd. Op deze manier dreigen wij de boot te missen.- De heer Rijpma (weth.): Het Verkeers- en Vervoersstructuurplan is gepland over 5 maanden. Ik weet niet of het dan al in procedure kan, maar ik neem aan dat de dienst en de afdelingen het hebben voor het zomerreces van de raad. Punten 114 en 115. De heer P.D. van der Wal: Even iets over het antwoord op vraag 114 (kwestie continuïteit I.B.V.). In de raad was het slotwoord van de voorzitter over deze kwestie: Dat moet u maar geloven. Ik kon het op dat moment niet geloven en ik heb dan ook nadere informatie gevraagd waarbij ik nota's, bladzijde nummers enz. heb genoemd. Er komt geen verdere uitleg over, er wordt gewoon verwezen naar wat er al gezegd is. Het spijt mij, het kan mij niet bevredigen, ik kan het niet geloven. Ik blijf dan ook bij mijn eerder uitgesproken bezorgdheid dat deze informatie niet vroegtijdig aan de raad is doorgespeeld. Dit was maar even een stelling, verder wil ik er niet over doorgaan. De heer Rijpma (weth.): Ik wil hier verder niet op ingaan, maar in ieder geval is de stelling on juist. De hear Miedema: Ik haw noch even in fraech oer punt 115. Yn it antwurd wurdt sein dat der oer- liz is mei Rykswettersteat. Is der oer dit oerliz al hwat bikend? Ik tocht ntl. dat dizze saek nochal driuwt. De oerstek foar fytsers is tige koart en foaral foar skoalbern is dizze oerstek net sa maklik; de tiid om oer to stekken is perfoarst to koart. Hoe leit it mei it oerliz? De hear Singelsma: De wachttiden foar de oerstekmooglikheden fan Goutum öf sawol as fan Bok- sum óf binne och sa lang. Soms moat men 10 minuten wachtsje as men fan de Boksumer kant komt en seker inkele minuten as men fan de Goutumer kant komt. It freget om üngelokken, de minsken ride troch it reade Ijocht hinne omt it harren to lang duorret. Foar bern is de oerstektiid fierstento koart, hja moatte faeks yn twa kear oer de wei hinne sjen to kommen. It is in libbensgefaerlike situaesje. (De heer P.D. van der Wal: Je moet aan de Goutumer kant tot aan de streep rijden en dan hoort er een of ander radargeval te gaan werken. Nou, dat werkt niet en dan steekt men over als het licht op rood staat; je kan daar niet te eeuwigen dage blijven wachten.) De heer Rijpma (weth.): Ik zal aan de directeur Openbare Werken vragen om verslag uit te bren gen. Dat zal dan in de Commissie Openbare Werken aan de orde worden gesteld. Punten 116 t.e.m. 119. De heer P.D. van der Wal: Punt 116. In de aanbiedingsbrief staat dat de verkeerslichteninstallatie op de hoek van de Huizumerlaan moet worden vervangen. In het antwoord op vraag 116 zegt u dat er een zeer drukke T-kruising een eindje verderop ligt die eigenlijk een groot gedeelte van de capaci teit van de Huizumerlaan heeft overgenomen sinds de dorpsbrug is afgesloten. Die zit nog niet in de planning, ik kan mij tenminste niet herinneren dat ik het ergens gezien heb. Is het dan niet beter de verkeerslichteninstallatie op de hoek van de Huizumerlaan in stand te houden, misschien beperkter, met éénrichtingsverkeer, en de nieuwe installatie een stukje verderop te plaatsen bij de Borniastraat die die hele functie heeft overgenomen? Ik kom er nu vrij geregeld langs en je moet je daar behoor lijk gevaarlijk opstellen. M.n. voor het langzaam verkeer is het erg gevaarlijk, het moet zich midden op de Schrans opstellen. In punt 118 vraag ik of er mogelijkheden zijn ook bij rood licht rechtsafslaand fietsverkeer toe te staan. U antwoordt dan: "Op een aantal plaatsen bestaat deze mogelijkheid reeds." Nou, dat is dan alleen op plaatsen waar ventwegen zijn en zo. Ik denk veel meer aan verkeerslichteninstallaties zoals bij de Beursbrug, de Wirdumerdijk en eind Voorstreek. U zult wel antwoorden: Als het rechtsafslaand fietsverkeer door het rode licht rijdt dan loopt het de kans dat het een zebra moet kruisen waarvoor het licht op groen staat. Die kans loop je inderdaad. Als ervaren fietser weet ik echter dat dat nauwe lijks moeilijkheden oplevert. Bovendien is het zo dat men dit zelfde met het snelverkeer doet bij de kruising Wirdumerdijk-Nieuwestad. Als je van de Wirdumerdijk rechtsaf de Peperstraat in wilt dan kom je ook voor een zebra waarvoor het licht op groen staat. Ik zou u willen vragen te onderzoeken of ver keerslichteninstallaties vooral in de binnenstad op deze manier uit te breiden zijn. In andere steden gebeurt het ook, dus waarom zou het hier niet kunnen. Ik kan mij niet voorstellen dat het erg veel ge vaarlijke toestanden oplevert. De hear Singelsma: Ik freegje my óf hwerom't de parallelwegen by de Skróns net foarsjoen wurde fan forkearsdrompels. Tal fan minsken untwike dér de haedforkearsweifleane mei sawn hasten nei de Huzumerleane ta en fleane dér wer op de haedwei. De heer Groenewoud: Mag ik hier even op aansluiten? Hetzelfde speelt op de Dammelaan; ook daar tracht men het verkeer dat op de hoofdweg rijdt in te halen via de ventwegen. Het is af en toe een chaos. De heer Rijpma (weth.): Punt 116. Wij zijn op dit moment niet in staat om een verkeerslichtenin stallatie bij de Borniastraat te plannen. Er is een planning voor de verkeerslichteninstallaties tot en met 1978. Hierin zit de Tesselschadestraat waarover inmiddels overleg met de bewoners heeft plaats gehad, hierin zit de verkeerskruising Dammelaan en hierin zit de verkeerskruising De Merodestraat- rondweg; dat zijn de 3 verkeerslichteninstallaties die voor de eerstkomende 3 jaar gepland zijn. Daar na bestaat de mogelijkheid om nader te overwegen waar dan verkeerslichten geplaatst zullen moeten worden. Wanneer er bij de Borniastraat andere voorzieningen getroffen moeten worden - er zijn op het ogenblik strepen aangebracht om enige verlichting te geven - dan moet hier in ieder geval op gewacht worden tot na 1978, maar dan ook afgewogen tegen de urgentie van andere verkeersgevaarlijke situa ties. (De heer P.D. van der Wal: Op de hoek van de Huizumerlaan moet de installatie worden vervan gen volgens de aanbiedingsbrief.) Die wordt niet vervangen, er moet alleen een nieuwe automaat bij. De verkeerslichteninstallatie blijft zoals die is, er komt alleen een beperkte automaat bij van enkele duizenden guldens, niet van 10.000,maar van enkele duizenden guldens. Vraag 118: Zijn er mogelijkheden om bij rood licht rechtsafslaand fietsverkeer toe te staan? Ik dacht dat er bij de nieuwe verkeerslichteninstallatie waar inmiddels mee begonnen is bij de kruising Gerbrandyweg-rondweg-Azaleastraat een aantal verkeersbewegingen voorkomen die niet helemaal con- flictvrij zijn. Wij zijn op het ogenblik ook bezig om bij de Heliconweg te bekijken of alle verkeer conflictvrij moet zijn of dat er hier en daar situaties moeten worden ingebouwd waarbij fietsers en voetgangers op een bepaalde wijze gelijktijdig verkeersbewegingen moeten maken. In de binnenstad zijn niet zoveel verkeerslichteninstallaties. Ik dacht dat het niet zo'n goede zaak zou zijn om op de Nieuwestad fietsers met voetgangers te laten kruisen. Op de Vrouwenpoortsbrug is de verkeerslichten installatie al aanmerkelijk veranderd vergeleken bij een jaar terug. Ik heb geen concreet aangrijpings punt om te zeggen: Daar zit het nog. Ik zal de vraag in de Verkeerscommissie aan de orde stellen. (De heer P.D. van der Wal: Het is niet mijn bedoeling de verkeerslichteninstallatie aan te passen, het is alleen een kwestie van een bordje op een paal: rechtsafslaand fietsverkeer toegestaan.) Ik zeg niet dat de installaties aangepast moeten worden, ik zeg alleen dat wij al een aantal conflicten in bepaalde verkeerslichteninstallaties ingebouwd hebben waarbij fietsers groen licht krijgen op het moment dat ook voetgangers groen licht krijgen. In hoeverre dat nog op andere punten zou kunnen - door bordjes of door lichtjes -, ik dacht dat het aantal plekken waar dat zou kunnen zeer beperkt is, zo die er al zijn. Ik zal in ieder geval de vraag in de Verkeerscommissie aan de orde stellen. Het misbruik van de ventwegen doet zich op veel plaatsen voor. Om dat te beperken worden er op het ogenblik - ik weet niet hoe ver men is - veranderingen aangebracht bij het Vrijheidsplein. Er wordt overwogen om veranderingen aan te brengen op het Europaplein waar zich dit verschijnsel bij de kruispunten, als ik het zo mag zeggen, op heel grote schaal voordoet. Het doet zich op meer plaatsen voor. Om dit euvel te voorkomen worden er ook verkeersborden geplaatst op het Stephenson-viaduct. Het plaatsen van verkeersdrempels in een weg waar toch in ieder geval verkeer plaats moet vinden zou echter een incidentele maatregel zijn; dat lijkt mij op dit moment niet juist. Aan de dienst is op dracht gegeven om na te gaan in welke gebieden er in de komende paar jaar verkeersbeperkende maat regelen zullen kunnen worden getroffen b.v. in het straatprofiel enz.; dit omvat woonerven maar dit omvat in sommige gebieden ook drempels. Aan de dienst is opdracht gegeven om daar een inventarisa tie van te maken en zo mogelijk tot voorstellen te komen. In het volgende beleidsplan zal dan moeten worden afgewogen in hoeverre daar de financiële middelen voor aanwezig zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 20