¥73&
miljoen. Het is kennelijk een trend, ook op rijksniveau. Ik vind het daarom des te meer noodzakelijk
dat wij als Leeuwarden snel dat plan klaar hebben zodatwij gebruik kunnen maken van deze-regeling.
Ik wip nu nog even naar punt 117, waarin ik een vraag stel m.b.t. ongelijkvloerse kruisingen voor
langzaam verkeer. Prompt wordt er in het antwoord verwezen naar het fietspadenplan. Kijk, zo blijven
wij een beetje in een cirkelredenering ronddraaien. Wanneer komt dit plan nou eens, het is al jaren
beloofd. Op deze manier dreigen wij de boot te missen.-
De heer Rijpma (weth.): Het Verkeers- en Vervoersstructuurplan is gepland over 5 maanden. Ik
weet niet of het dan al in procedure kan, maar ik neem aan dat de dienst en de afdelingen het hebben
voor het zomerreces van de raad.
Punten 114 en 115.
De heer P.D. van der Wal: Even iets over het antwoord op vraag 114 (kwestie continuïteit I.B.V.).
In de raad was het slotwoord van de voorzitter over deze kwestie: Dat moet u maar geloven. Ik kon het
op dat moment niet geloven en ik heb dan ook nadere informatie gevraagd waarbij ik nota's, bladzijde
nummers enz. heb genoemd. Er komt geen verdere uitleg over, er wordt gewoon verwezen naar wat er
al gezegd is. Het spijt mij, het kan mij niet bevredigen, ik kan het niet geloven. Ik blijf dan ook bij
mijn eerder uitgesproken bezorgdheid dat deze informatie niet vroegtijdig aan de raad is doorgespeeld.
Dit was maar even een stelling, verder wil ik er niet over doorgaan.
De heer Rijpma (weth.): Ik wil hier verder niet op ingaan, maar in ieder geval is de stelling on
juist.
De hear Miedema: Ik haw noch even in fraech oer punt 115. Yn it antwurd wurdt sein dat der oer-
liz is mei Rykswettersteat. Is der oer dit oerliz al hwat bikend? Ik tocht ntl. dat dizze saek nochal
driuwt. De oerstek foar fytsers is tige koart en foaral foar skoalbern is dizze oerstek net sa maklik; de
tiid om oer to stekken is perfoarst to koart. Hoe leit it mei it oerliz?
De hear Singelsma: De wachttiden foar de oerstekmooglikheden fan Goutum öf sawol as fan Bok-
sum óf binne och sa lang. Soms moat men 10 minuten wachtsje as men fan de Boksumer kant komt en
seker inkele minuten as men fan de Goutumer kant komt. It freget om üngelokken, de minsken ride
troch it reade Ijocht hinne omt it harren to lang duorret. Foar bern is de oerstektiid fierstento koart,
hja moatte faeks yn twa kear oer de wei hinne sjen to kommen. It is in libbensgefaerlike situaesje.
(De heer P.D. van der Wal: Je moet aan de Goutumer kant tot aan de streep rijden en dan hoort er een
of ander radargeval te gaan werken. Nou, dat werkt niet en dan steekt men over als het licht op rood
staat; je kan daar niet te eeuwigen dage blijven wachten.)
De heer Rijpma (weth.): Ik zal aan de directeur Openbare Werken vragen om verslag uit te bren
gen. Dat zal dan in de Commissie Openbare Werken aan de orde worden gesteld.
Punten 116 t.e.m. 119.
De heer P.D. van der Wal: Punt 116. In de aanbiedingsbrief staat dat de verkeerslichteninstallatie
op de hoek van de Huizumerlaan moet worden vervangen. In het antwoord op vraag 116 zegt u dat er
een zeer drukke T-kruising een eindje verderop ligt die eigenlijk een groot gedeelte van de capaci
teit van de Huizumerlaan heeft overgenomen sinds de dorpsbrug is afgesloten. Die zit nog niet in de
planning, ik kan mij tenminste niet herinneren dat ik het ergens gezien heb. Is het dan niet beter de
verkeerslichteninstallatie op de hoek van de Huizumerlaan in stand te houden, misschien beperkter,
met éénrichtingsverkeer, en de nieuwe installatie een stukje verderop te plaatsen bij de Borniastraat
die die hele functie heeft overgenomen? Ik kom er nu vrij geregeld langs en je moet je daar behoor
lijk gevaarlijk opstellen. M.n. voor het langzaam verkeer is het erg gevaarlijk, het moet zich midden
op de Schrans opstellen.
In punt 118 vraag ik of er mogelijkheden zijn ook bij rood licht rechtsafslaand fietsverkeer toe te
staan. U antwoordt dan: "Op een aantal plaatsen bestaat deze mogelijkheid reeds." Nou, dat is dan
alleen op plaatsen waar ventwegen zijn en zo. Ik denk veel meer aan verkeerslichteninstallaties zoals
bij de Beursbrug, de Wirdumerdijk en eind Voorstreek. U zult wel antwoorden: Als het rechtsafslaand
fietsverkeer door het rode licht rijdt dan loopt het de kans dat het een zebra moet kruisen waarvoor
het licht op groen staat. Die kans loop je inderdaad. Als ervaren fietser weet ik echter dat dat nauwe
lijks moeilijkheden oplevert. Bovendien is het zo dat men dit zelfde met het snelverkeer doet bij de
kruising Wirdumerdijk-Nieuwestad. Als je van de Wirdumerdijk rechtsaf de Peperstraat in wilt dan kom
je ook voor een zebra waarvoor het licht op groen staat. Ik zou u willen vragen te onderzoeken of ver
keerslichteninstallaties vooral in de binnenstad op deze manier uit te breiden zijn. In andere steden
gebeurt het ook, dus waarom zou het hier niet kunnen. Ik kan mij niet voorstellen dat het erg veel ge
vaarlijke toestanden oplevert.
De hear Singelsma: Ik freegje my óf hwerom't de parallelwegen by de Skróns net foarsjoen wurde
fan forkearsdrompels. Tal fan minsken untwike dér de haedforkearsweifleane mei sawn hasten nei de
Huzumerleane ta en fleane dér wer op de haedwei.
De heer Groenewoud: Mag ik hier even op aansluiten? Hetzelfde speelt op de Dammelaan; ook
daar tracht men het verkeer dat op de hoofdweg rijdt in te halen via de ventwegen. Het is af en toe
een chaos.
De heer Rijpma (weth.): Punt 116. Wij zijn op dit moment niet in staat om een verkeerslichtenin
stallatie bij de Borniastraat te plannen. Er is een planning voor de verkeerslichteninstallaties tot en
met 1978. Hierin zit de Tesselschadestraat waarover inmiddels overleg met de bewoners heeft plaats
gehad, hierin zit de verkeerskruising Dammelaan en hierin zit de verkeerskruising De Merodestraat-
rondweg; dat zijn de 3 verkeerslichteninstallaties die voor de eerstkomende 3 jaar gepland zijn. Daar
na bestaat de mogelijkheid om nader te overwegen waar dan verkeerslichten geplaatst zullen moeten
worden. Wanneer er bij de Borniastraat andere voorzieningen getroffen moeten worden - er zijn op het
ogenblik strepen aangebracht om enige verlichting te geven - dan moet hier in ieder geval op gewacht
worden tot na 1978, maar dan ook afgewogen tegen de urgentie van andere verkeersgevaarlijke situa
ties. (De heer P.D. van der Wal: Op de hoek van de Huizumerlaan moet de installatie worden vervan
gen volgens de aanbiedingsbrief.) Die wordt niet vervangen, er moet alleen een nieuwe automaat bij.
De verkeerslichteninstallatie blijft zoals die is, er komt alleen een beperkte automaat bij van enkele
duizenden guldens, niet van 10.000,maar van enkele duizenden guldens.
Vraag 118: Zijn er mogelijkheden om bij rood licht rechtsafslaand fietsverkeer toe te staan? Ik
dacht dat er bij de nieuwe verkeerslichteninstallatie waar inmiddels mee begonnen is bij de kruising
Gerbrandyweg-rondweg-Azaleastraat een aantal verkeersbewegingen voorkomen die niet helemaal con-
flictvrij zijn. Wij zijn op het ogenblik ook bezig om bij de Heliconweg te bekijken of alle verkeer
conflictvrij moet zijn of dat er hier en daar situaties moeten worden ingebouwd waarbij fietsers en
voetgangers op een bepaalde wijze gelijktijdig verkeersbewegingen moeten maken. In de binnenstad
zijn niet zoveel verkeerslichteninstallaties. Ik dacht dat het niet zo'n goede zaak zou zijn om op de
Nieuwestad fietsers met voetgangers te laten kruisen. Op de Vrouwenpoortsbrug is de verkeerslichten
installatie al aanmerkelijk veranderd vergeleken bij een jaar terug. Ik heb geen concreet aangrijpings
punt om te zeggen: Daar zit het nog. Ik zal de vraag in de Verkeerscommissie aan de orde stellen. (De
heer P.D. van der Wal: Het is niet mijn bedoeling de verkeerslichteninstallatie aan te passen, het is
alleen een kwestie van een bordje op een paal: rechtsafslaand fietsverkeer toegestaan.) Ik zeg niet dat
de installaties aangepast moeten worden, ik zeg alleen dat wij al een aantal conflicten in bepaalde
verkeerslichteninstallaties ingebouwd hebben waarbij fietsers groen licht krijgen op het moment dat
ook voetgangers groen licht krijgen. In hoeverre dat nog op andere punten zou kunnen - door bordjes
of door lichtjes -, ik dacht dat het aantal plekken waar dat zou kunnen zeer beperkt is, zo die er al
zijn. Ik zal in ieder geval de vraag in de Verkeerscommissie aan de orde stellen.
Het misbruik van de ventwegen doet zich op veel plaatsen voor. Om dat te beperken worden er op
het ogenblik - ik weet niet hoe ver men is - veranderingen aangebracht bij het Vrijheidsplein. Er
wordt overwogen om veranderingen aan te brengen op het Europaplein waar zich dit verschijnsel bij de
kruispunten, als ik het zo mag zeggen, op heel grote schaal voordoet. Het doet zich op meer plaatsen
voor. Om dit euvel te voorkomen worden er ook verkeersborden geplaatst op het Stephenson-viaduct.
Het plaatsen van verkeersdrempels in een weg waar toch in ieder geval verkeer plaats moet vinden
zou echter een incidentele maatregel zijn; dat lijkt mij op dit moment niet juist. Aan de dienst is op
dracht gegeven om na te gaan in welke gebieden er in de komende paar jaar verkeersbeperkende maat
regelen zullen kunnen worden getroffen b.v. in het straatprofiel enz.; dit omvat woonerven maar dit
omvat in sommige gebieden ook drempels. Aan de dienst is opdracht gegeven om daar een inventarisa
tie van te maken en zo mogelijk tot voorstellen te komen. In het volgende beleidsplan zal dan moeten
worden afgewogen in hoeverre daar de financiële middelen voor aanwezig zijn.