Ui»
vind het feit dat het in die commissie komt niet de zekerheid bieden dat het echt gestructureerd wordt
en dat lijkt mij erg belangrijk.
De heer Schaafsma (weth.): Ik geloof dat wij elkaar op dit stuk van zaken verkeerd begrijpen.
Als u zegt dat u vindt dat deze zaak gestructureerd moet worden dan zeg ik u toe dat ik dit vanuit de
Commissie voor de G.G.D. zal entameren. Ik dacht dat het dan voldoende was dat u in de verslagen
van de commissievergaderingen terug vindt dat dat inderdaad gebeurt en ik acht bovendien de Raad
voor Maatschappelijke Dienstverlening mans genoeg om die verslagen te lezen en de zaak te volgen.
De Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening is tenslotte niet een passief orgaan dat alleen op ver
zoek adviezen geeft, die kan ook actief adviezen geven. Hetgeen in die raad besproken wordt zal ook
terug te vinden zijn in de verslagen. Dan heb je toch de garantie dat, mocht het naar het oordeel van
de Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening mis lopen t.a.v. de structurering, dat bekend wordt.
Zo kan je de zaak op twee manieren in de gaten houden, zowel door middel van de verslagen van de
vergaderingen van de commissie als door middel van de verslagen van de functionele raad. Ik vrees dat
je op de manier zoals u het wilt de Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening binnen de G.G.D.
haalt en dat is iets waar ik niet voor ben. (Mevr. Visser—van den Bos: Dat was mijn bedoeling ook niet.
Ik wilde de G.G.D. in de maatschappelijke dienstverlening halen.)
C. Ambulancevervoer.
De heer Heere: Ik wil graag even aanhaken bij punt 265 en dat mede n.a.v. een berichtje dat ik
vandaag in een landelijk dagblad las. Daarin staat dat de nieuwe regeling voor het ambulancevervoer
binnenkort in zal gaan. Staatssecretaris Hendriks heeft gezegd dat dat een nogal kostbare aange
legenheid gaat worden. Het instellen van centrale posten b.v. zal per stuk een miljoen per jaar kosten.
Nu maakt hij nog een opmerking waar ik graag een vraag over wil stellen; hij zegt: "Maar bij samen
werking met de brandweer kunnen de kosten worden gedrukt." Mijn vraag is welk realiteitsgehalte u aan
deze opmerking in het verband van deze gemeente kunt hechten, m.n. of die samenwerking mogelijk is
en gewenst geacht wordt. Mijn tweede vraag slaat op een andere opmerking, n.l. dat de staatssecreta
ris het niet nodig vindt om de ambulances te bemannen met verpleegkundigen. In de praktijk, zegt hij,
kan een e.h.b.o.-er het ook wel doen. Mag ik daar uw opvatting over hebben?
Mevr. Visser—van den Bos: Even iets n.a.v. punt 264. Uit het feit dat hier vermeld wordt dat de
ziekenfondspatiënten ongeveer 23,zullen moeten bijpassen meen ik af te moeten leiden dat het
tarief elders in het land blijkbaar lager ligt. Mag ik misschien een toelichting hebben hoe het moge
lijk is dat wij hier in het noorden zulk duur ambulancevervoer hebben? Of heb ik het helemaal ver
keerd geïnterpreteerd? Ik zie u al met het hoofd schudden, ik hoor het in uw antwoord wel.
De heer Schaafsma (weth.): Om maar met de laatste vraag te beginnen, ik geloof niet dat-de con
clusie van mevr. Visser geheel sluit. De ziekenfondsen hanteren wel meer een tarief dat lager ligt dan
wat men in feite moet betalen, al is het dan misschien alleen maar naar de totale verrichtingen die je
zelf wenst en die niet volledig vergoed worden. Dat is met het ambulancevervoer ook zo. Het ongeval-
lenvervoer waar het hier om gaat - dat is juist het punt - is op zichzelf een vrij kostbare aangelegen
heid. Ik heb hier wat gegevens liggen. In Leiden b.v. is het zeker niet goedkoper dan in Leeuwarden.
Ik neem aan dat het ziekenfonds daar toch wel werkt volgens het spreekwoord "gelijke monniken ge
lijke kappen". Daar zal dat verschil er dus ook in zitten. (Mevr. Visser—van den Bos: Praktisch overal
betaalt men dus bij.) Ja. Wij hebben hier ook in een van de vorige raadsvergaderingen over gesproken.
Het is natuurlijk niet zo dat de ziekenfondsverzekerde in alle gevallen bij betaalt. Dat gebeurt alleen
als het ongeval zijn schuld is en de kosten niet verhaalbaar zijn op de verzekering van een ander; als
hij zelf oorzaak is van een ongeval ontstaat het verschil in tarief. Als hij een aanvullende verzeke
ring heeft - dat is toch wel gebruikelijk bij ziekenfondsverzekerden - of als hij buiten zijn schuld
slachtoffer is van een ongeval dan hoeft hij niet bij te betalen; in het laatste geval komt de claim
ogenblikkelijk op de veroorzaker.
De heer Heere heeft het gehad over de nieuwe regeling m.b.t. de centrale posten. Ik kan natuur
lijk niet bekijken wat de kosten zullen zijn van de bemanning van een centrale post. Wij hebben er
toen de Wet Ambulancevervoer zich aftekende vanaf het begin rekening mee gehouden door er in het
zopas al genoemde gebouw van de G.G.D./S.A.D. ruimte voor te reserveren. Omdat de wet zo lang op
zich heeft laten wachten hebben wij inmiddels tijdelijk een passende bestemming voor die ruimte ge
zocht; dat leek ons beter. Wij hebben die ruimte in ieder geval niet jarenlang nodeloos leeg laten
staan. Wij hadden ons de centrale post dus in principe daar gedacht. Wat het kostenaspect betreft, het
zal een stuk duurder worden, dat is duidelijk. Je moet zo'n post dag en nacht bemannen. Wij hebben
ons echter nog niet gebogen over dat kostenaspect omdat ons nog niet duidelijk is wie deze zaak zal
moeten financieren. Het is een provinciale zaak maar'hoe de financieringsregeling wordt is nog niet
bekend; of de provincie dit zelf moet regelen of dat het rijk dit naar de provincie doorspeelt is niet
duidelijk. Voor ons speelt dat kostenaspect dus niet in de eerste plaats. De heer Heere heeft ook nog
gevraagd naar het realiteitsgehalte van de uitspraken van de staatssecretaris, maar wie ben ik om daar
aan te twijfelen. Ik neem dus aan dat die uitspraken reëel zijn en dat hij nu hij ook geconfronteerd
wordt met de kosten denkt aan een samenwerking met een al bestaande meldpost. Dan kom je eigenlijk
terecht in de problematiek van het centrale alarmnummer 0011 en dat soort zaken. Dat heeft zijn voor
maar ook zijn tegen; 0011 is een pracht nummer om te onthouden maar je krijgt er dan een schijf tus
sen, dat wordt een verdeel post. Dat zijn zaken die nog wel een nadere bestudering vereisen. Het zou
mogelijk zijn het bij de brandweer onder te brengen, maar nogmaals, dat is een aspect waar wij nog
niet aan toe zijn omdat de algemene maatregel van bestuur nog af moet komen. Het gaat alleen nog
maar om gedachten die in deze richting gaan.
Een andere vraag van de heer Heere betrof de bemanning van de ambulance. In staatsblad 414 van
5 augustus 1976 is het eisenbesluit ambulancevervoer van 6 juli afgekondigd. Dat eisenbesluit houdt in
dat men t.a.v. de begeleiders een bepaalde opleiding vraagt; er staat: "die in het bezit zijn van een
diploma ziekenverpleging A of B" en ook dat op den duur niet met een e.h.b.o.-diploma kan worden
volstaan, maar dat een ander diploma dan wel een bepaalde specifieke opleiding zal worden geëist.
Aan de ene kant zegt men "een diploma ziekenverpleging A of B", aan de andere kant laat men open
dat men een e.h.b.o.-er toelaat en op den duur een specifieke aanvullende opleiding zal vragen. Voor
de rest moet u er wel rekening mee houden dat er in deze zelfde beschikking een ontheffingsmogelijk
heid zit van de totale situatie van het eisenbesluit voor 5 jaar. Tussen nu en de uiterste termijn is er
dus nog wel even tijd om de zaak aan te passen.
De Voorzitter: Misschien mag ik nog een enkele opmerking maken over de combinatie met de
brandweer. Op zich is het toch een bijzonder interessant aspect. De staatssecretaris heeft gelijk dat,
wanneer de meldingen op één post binnenkomen, dat voor de gemeenschap in totaliteit een aanzien
lijke kostenbesparing zal opleveren. Wij zijn op het ogenblik bezig een centrale meldpost te realise
ren in de nieuwe brandweerkazerne. Ik geloof dat je toch wel moet stellen dat die meldpost in de orde
van grootte van 200.000,a 250.000,-- gaat kosten. Deze posten moeten permanent bezet zijn
anders heeft het geen zin. Je hoeft niet eens zo erg knap te zijn om uit te rekenen dat je, als je twee
sets moet hebben, vrij gemakkelijk aan het dubbele bedrag komt. Dit aspect als zodanig kan door nie
mand worden ontkend. Het is ook een probleem dat door alle verantwoordelijke mensen zeer ernstig on
der ogen zal moeten worden gezien. Het probleem is - dat is een feit dat men wel moet erkennen -
dat het hierbij moet gaan om een zo deskundig mogelijke bezetting van de posten; dat is het probleem
dat in discussie is. De mensen van het ambulancevervoer stel len - ik geef geen mening over het al dan
niet juist zijn daarvan - dat op de centrale post voor het ambulancevervoer mensen moeten zitten die
de problematiek m.b.t. deze zaak onder de knie hebben. Ook van de zijde van de brandweer wordt ge
steld dat op de meldpost van de brandweer mensen moeten zitten die die specifieke discipline door en
door kennen. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in; wij zullen ons er van bewust moeten zijn
en wij zullen onder ogen moeten zien of die disciplines toch niet op één post gecombineerd kunnen
worden want daardoor wordt de reële besparing verkregen die de staatssecretaris heeft genoemd. Men
zal zich allemaal af moeten vragen, ook in de verschillende overheidslagen, of het verantwoord is om
verschillende posten in te stellen. Dat moet men volgens mij duidelijk durven stellen met erkenning
van de problematiek die daarbij speelt. Een combinatie geeft in zekere zin een technisch voordeel;
het nummer 0011 komt. Ik kan u zeggen dat besloten is dat ook Friesland tot de gebieden zal behoren
waar 0011 op vrij korte termijn zal starten; die beslissing is door de regering genomen. De meldingen
via 0011 zullen binnenkomen bij de P.T.T. en hoe minder splitsingen er gemaakt moeten worden bij de
P.T.T. hoe sneller het daar zal lopen, want bij de P.T.T. kan geen deskundig personeel worden inge
zet, dat kunnen alleen mensen zijn die er op moeten vertrouwen dat de boodschappen die binnenkomen
correct zijn; zij kunnen alleen een knop indrukken voor de doorschakeling naar politie, ambulance
vervoer, brandweer en noem maar op. U begrijpt dat, hoe minder daar beoordeeld hoeft te worden op
welke discipline doorgeschakeld moet worden, hoe minder risico er is dat er fouten worden gemaakt
bij die doorschakeling. Ik geloof dat het zinvol is deze aspecten hier ook eens te noemen. Deze hele
zaak is in studie, het gaat om een belangrijk probleem. De heer Heere kent dit probleem ook volledig.
(De heer Heere: Ik heb het alleen willen signaleren, ik dacht dat in dit stadium alles nog wat open
ligt; ik heb er dan ook geen behoefte aan er nu nog op in te gaan.)