dat ook de gemeente soms enig risico kan lopen. Wat dat betreft zou het zonde zijn dat deze mensen de komende 5 maanden met de duimen zitten te draaien. Op deze wijze hopen wij dat zij in die wijk, in ieder geval voor dat woningbezit, toch een goede stimulans kunnen zijn. Wat de gevolgen zijn voor De Kamp weet ik niet. Daar heb ik nog geen moment aan gedacht. Dat is misschien niet zo best, maar zo is de werkelijkheid wel. Ik kan u daar dus ook niets concreets over zeggen. Zoals de regeling nu luidt kan de Stadsvernieuwingscorporatie niet tot aankopen over gaan, want de enige regeling zoals die voor de woningbouwcorporaties en voor de gemeente geldt geldt voor hen niet. De gemeente kan de Stadsvernieuwingscorporatie uiteraard wel behulpzaam zijn door woningen aan te kopen, door in samenwerking met hen, als ze dat zouden willen, het verbeteringsplan te ontwikkelen en door de woningen daarna eventueel weer te verkopen of toe te voegen aan het woningbezit, want op het Woningbedrijf is de regeling wel van toepassing. Het zijn nog wat voorlopige zaken, wij hopen de vinger aan de pols te houden. Wij zullen eerst moeten afwachten wat het beraad dat wij aangekaart hebben in eerste instantie oplevert. De heer Ten Brug (weth.): De heer Van der Wal heeft voorgesteld om het toevallige voordeel dat wij hier hebben aan het Fonds stadsvernieuwing ten goede te doen komen. Ik houd niet van dat systeem. Het wordt ook wel eens ambtelijk voorgesteld en ik kom het in collegiaal verband ook wel eens tegen. De andere kant van de medaille is dan dat eventuele tekorten in een bepaalde sector ook in die bepaal de sector moeten worden gevonden om het tekort te dekken. Dan krijg je wel een heel vreemde afweging van prioriteiten, want het is de vraag wat je dan in die sector laat lopen. Als dat een lagere prioriteit heeft dan zou je het geld ergens anders kunnen vinden. In dit geval, nu wij de eerste paar jaar een storting doen in het Fonds stadsvernieuwing, maakt het weinig uit. Wij hebben die storting voorlopig geraamd op een ton of 8, omdat wij menen dat wij dat op begrotingsbasis over hebben. Wij weten zelf wel dat wij de laatste tijd nogal wat besluiten hebben genomen die duidelijk financiële consequen ties hebben voor de begroting 1977. Dat zullen wij dan nog eens op een rijtje moeten zetten. Het is ook wel bekend dat wij met name m.b.t. de onderwijsuitkeringen nog wel wat nadelen zullen oplopen. Wan neer dat zou betekenen dat wij die 8 ton niet waar zouden kunnen maken en dat wij op 7 ton zouden moeten gaan zitten - ik noem maar wat - dan haalt dat niets uit. Dan kunnen wij wel zeggen: Dan stoppen wij dit er eerst in, maar dan moeten wij dit plus die ton er uit halen, dus dat maakt per saldo niets uit. Ik hoop dat wij die 8 ton kunnen halen, dat is het probleem op het moment. De heer Bouma: Even een informatie. Ik ben niet op het fractieberaad geweest omdat ik op het con gres was van mijn partij. Ik heb echter een kort gesprekje gehad met de staatssecretaris over de huurwo ningen en de Stadsvernieuwingscorporatie en over het hiaat dat daarin zit m.b.t. de eigenaar-bewoners van eigen woningen. Hij heeft mij verzekerd dat dit op het departement onderkend was en dat men be zig was zich te beraden over aanvullende maatregelen. Hij wist niet in welk stadium dat was, maar men kon zich daartoe wenden tot de heer Fekkes van het departement. De heer Eijgelaar (weth.): Ik wil daar nog wel even op reageren. Op 9 februari a.s. is er een eer ste gesprek over de vraag hoe de verschillende artikelen geïnterpreteerd moeten worden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter gewijzigde voorstel van b. en w. Punten 21 t.e.m. 27 (bijlagen nos. 56, 43, 47, 42, 55, 41 en 61 Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter schorst, om 23.15 uur, de vergadering voor de tweede pauze. De Voorzitter heropent, om 23.30 uur, de vergadering. De Voorzitter: Eerst even een punt van orde. Ik stel voor om de punten 28 en 29 vanavond niet te behandelen. Die kunnen 3 weken wachten en daarom stel ik voor ze te behandelen in de vergadering van 21 februari a.s.; wij zullen ze dan in ieder geval op een zodanige plaats op de agenda plaatsen dat ze indien enigszins mogelijk in de eerste anderhalf uur kunnen worden behandeld. Ik heb dit ook meegedeeld aan de vele mensen die zaten te wachten op de publieke tribune dus hoop ik wel dat u met dit voorstel akkoord zult gaan want de meesten daarvan zijn inmiddels vertrokken. (Gelach) Stemt u er 27 mee in? (De heer Eiiaelaar (weth.): Wij moeten er maar even over stemmen, dacht ik.) Dat advies volgt u stellig niet op, neem ik aan? De Raad stemt in met uitsrel van de behandeling van de punten 27 en 28. Punt 17 (vervolg). De Voorzitter: Ik kom nu even terug op punt 17. Het besluit was niet goed geredigeerd en het door mij voorgelezen besluit was ook niet goed geredigeerd. Ik heb hier nu een nieuw besluit; wij hebben daar nogal lang over gepraat in de pauze en het moet nu goed zijn. Ik zal het even voorlezen. Na "BESLUIT:" moet komen te staan: "burgemeester en wethouders te machtigen de plannen voor te bereiden voor het rehabiliteren van zes zgn. Pasveer-woningen in Huizum-Dorp met medewerking van de fa. Gebr. Maurits, alhier, en indien de raad op basis van die plannen, met inbegrip van de daarbij behorende kostenbegroting, tot rehabilitatie besluit dit werk onderhands op te dragen aan de fa. Gebr. Maurits, voornoemd." De plannen en de kostenbegroting zullen dus nog aan u worden voorgelegd. Stemt u in met dit nieuwe besluit? (De hear Singelsma: Hwat in forskriklik lange sinnen.) Ja, mar wol goed. De heer Bijkersma: Ik wil graag de aantekening dat ik tegen dit voorstel ben. (De heer Ten Brug (weth.): Wij hebben straks ook al een voorstel tot onderhandse aanbesteding gehad, hebt u dat verge ten?) Nee, ik ben zeer duidelijk. De heer De Jong: In het besluit worden zes woningen genoemd. Ik wil graag weten waarom de an dere woningen die in dit plan zitten ook niet direct worden meegenomen. De heer Rijpma (weth.): Uit het hoofd gezegd is het zo dat van een aantal woningen één wordt ge maakt en dat het uiteindelijk resulteert in zes nieuwe Pasveer-woningen. (De heer Janssen: Ik dacht het niet.) Het gaat nu over de Pasveer-woningen. De andere woningen in Huizum-Dorp zijn in dit besluit niet begrepen, daar komt een nader voorstel over. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter gewijzigde voorstel van b. en w. met aantekening dat de heer Bijkersma wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 30 (bijlage no. 69). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 31a (bijlage no. 46). Voordracht: de heer H.A.C. Broekman; de heer L. Spanninga. De Voorzitter: Ik moet u meedelen dat het bestuur van Hippopotamus Unltd. ons schriftelijk heeft meegedeeld dat de voordracht tot benoeming van de heer Broekman wordt ingetrokken. Er zal nog een nieuw voorstel over komen. Die benoeming zal dus in een volgende vergadering aan de orde komen. De voordracht m.b.t. de heer Spanninga blijft dus over. Benoemd wordt de heer L. Spanninga met 35 stemmen; 1 stem ongeldig. Punt 31b (bijlage no. 65). Aanbeveling: l de heer J. de Boer; 2. de heer M.F. Koopmans. Benoemd wordt de heer J. de Boer met 29 stemmen (de heer M.F. Koopmans 6 stemmen, 1 stem on geldig).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 14