i;i - 18 77.000,per eengezinswoning. Als huurprijs voor de grootste eengezinswoning in dit plan wordt 411 per maand gerekend. Niet als sluitstuk maar wel als Sluitsteen is plan C wel het meest opvallende ontwerp, maar dan in de trant van: "zo had het eigenlijk niet gemoeten". Het geheel is veel minder speels opgezet dan de an dere ontwerpen en bovendien zijn bijna alle van de 258 woningen onder- en bovenwoningen in plaats van de meeste eengezinswoningen. Een groene overloop in de wijk vanuit het Zamenhofpark ontbreekt hier, iets wat bij de andere 3 inzendingen als prettig wordt ervaren. Dat de architect de richtlijnen lichtvaardiger heeft gei'nterpreteerd heeft bij de beoordeling een zwaardere rol gespeeld. Aangezien er geen bouwkosten en huurprijzen zijn verstrekt is een vergelijking vrij moeilijk, mede gezien het verleg gen van het stratenpatroon dat in dit plan noodzakelijk is. Dan plan D. Dat het gebied waar wij over praten een metamorfose moet ondergaan lijdt geen twij fel. Behalve het stratenpatroon doet weinig meer herinneren aan de buurt met de slechte woningen. Plan D, Metamorfose, levert een speelse, zelfs een gewaagde situering van de 164 woningen met mooie vormgeving. Ook hier is het groengebied ten noorden van het plan opgenomen in het schetsplan. De eni ge gestapelde woningen zullen bestemd zijn voor alleenstaanden - totaal 31 stuks -, naar ons idee ook een goed element in dit ontwerp, zoals er meerdere zouden zijn te noemen. Behalve dat in de Commissie Ruimtelijke Ordening een vraagteken werd gezet bij de haalbaarheid van het plan in de woningwetsec tor speelde dit ook mee bij de plankeuze door de geïnteresseerde burgers. Zij zagen in dit plan ook aan wijzingen die moesten leiden naar hoge huurprijzen. De aanneemsom voor een eengezinswoning gaat hier tot 61 .800, Als gemiddelde huurprijs wordt opgegeven 350,75 per maand. Tot zover onze ideeën over de 4 ontwerpen. Dat u uit deze toelichting reeds hebt kunnen constate ren dat onze fractie gekozen heeft voor het schetsplan Metamorfose zou ons niet verwonderen. Wel vin den wij het noodzakelijk dat op een aantal zaken de aandacht gevestigd wordt om te voorkomen dat het in een verder stadium nodig zal zijn enige correcties aan te brengen. De opmerkingen door u genoemd in de raadsbrief worden door ons onderschreven. Wij willen er ver der op wijzen dat de situering van nogal hoge woningen in het plan niet zodanig plaats vindt dat lager gebouwde woningen al vrij gauw verstoken zullen blijven van de namiddagzon. De ontwerper heeft ver schillende ruimten tussen de woningen "erf wonen" en "plein wonen" genoemd. Onze vraag is: Wat is het verschil tussen deze verschillend betitelde open ruimten? Wij constateren dat in beide gevallen de ze open plekken nagenoeg totaal bezet kunnen worden met auto's. Als de architect b.v. met erf wonen of plein wonen bedoeld dat het prettig wonen moet zijn in die omgeving dan zouden wij het op prijs stellen dat ook bekeken wordt of het parkeren van de auto's niet elders in het plan kan gebeuren. Als de eigenaren van de bewuste auto's er nu eens niet zo zwaar aan zouden tillen hun auto's niet pal voor hun huis te kunnen plaatsen dan zouden er b.v. zeker parkeerplaatsen gesitueerd kunnen worden aan de Marathonstraat waar dan toch al vrij veel intensief verkeer komt. Dan zou wonen ook wonen kunnen worden. Als laatste opmerking bij plan D vragen wij ons af of het geen goede zaak zou zijn om niet al leen de groenrelatie van de wijk met het park te creëren bij het buurthuis maar b.v. ook tussen blokjes huizen door die links en rechts aan de Boerhaavestraat zijn getekend. Ondanks het feit dat nog niet he lemaal zeker is dat deze woningen van St. Joseph in het plan betrokken worden zou dit toch eens over wogen moeten worden, aangezien wij menen dat de ombouwde ruimte, m.n. de westelijke, nogal krap is ontworpen. Wij hebben gemeten dat de ruimte tussen de woningen daar iets minder dan 15 meter is. Als laatste vraag bij de keuze van plan D onzerzijds het volgende. In de raadszitting van 31 mei 1976 werd in het kader van de toekomstige ontwikkeling van dit gebied door onze fractie gepleit voor een tunneltje onder de rondweg als onderdeel van de ontsluiting van Camminghaburen. Weth. Rijpma deed de toezegging dat dit bekeken zou worden. Onze vraag is nu: Zou dit mee kunnen spelen in de verdere ontwikkeling van dit gebied? Om te komen tot een verantwoorde keuze uit de 4 schetsplannen heeft u ons als raad - dit tot ons genoegen en vast ook tot genoegen van de leden van de werkgroepen, raden en commissies - goed kun nen adviseren. Daarvoor onze dank. U heeft daarnaast, of liever daarvoor, getracht ook de bevolking een mening te laten geven in het kader van de inspraak. Uit de contacten, aanvankelijk met het huur derscomité uit de gevarenzone en later, na het verhuizen van de meeste huurders met de contactgroep, zal u gebleken zijn dat men niet zo gelukkig was met de gevolgde procedure. Men gaf te kennen eerst een gericht onderzoek plaats te willen laten vinden m.b.t. de woonwensen van de belanghebbenden om daarna in overleg met de buurtgroep het pakket richtlijnen voor de architecten samen te stellen. Deze voorstellen werden door de projectgroep niet overgenomen. De volgende fase van inspraak was de con frontatie van de omwonenden en enkele toekomstige bewoners met de 4 schetsplannen. Als leken werd hen gevraagd een keuze te maken uit de 4 ontwerpen. Van elk ontwerp een maquette had veel kunnen bijdragen aan een goede keuzebepaling. Helaas was dit niet als voorwaarde gesteld bij het inzenden van de schetsplannen. De projectgroep en de contactgroep kwamen nog overeen om zoveel mogelijk bekend heid te geven aan deze inspraakmogelijkheid. Voorgesteld werd om naast de kranten ook specifieke 19 groepen aan te schrijven. Het bleef helaas bij de plaatsing van een mededeling in de plaatselijke kran ten. Dit had tot gevolg dat slechts een 150 mensen - misschien ben ik nog aan de hoge kant - de ten toonstelling bezochten die was ingericht in de kantine van het Gemeentelijk Woningbedrijf. Naar mijn idee een mager resultaat. Tegelijkertijd verrichtte men zowel in de buurt als tijdens de expositie van de plannen een schriftelijke opiniepeiling. De povere resultaten van al dat werk zijn u inmiddels bekend. 63% van de maar 48 ingevulde lijsten sprak zich uit voor plan B. Deze keuze stond later in schrille te genstelling tot de overige voorkeuren. Nagenoeg alle commissies en raden voelden het meest voor schetsplan D. Dat riep de vraag op: Hoe ontstaat zoiets? Zoals zopas reeds door mij werd opgemerkt was de keuzebepaling voor de meesten te moeilijk zonder een maquette. Men vond in plan B situaties die het gevoel gaven daar in dat stedebouwkundige patroon zich thuis te voelen; de voordeur in de voorgevel aan de straatkant en een berging achter het huis. Daarnaast hebben bij de afwijzing van plan D door de betrokkenen - ik noemde het reeds - de te verwachten hoge huren meegespeeld. Enkele omwonenden kozen voor plan B omdat ze constateerden dat de 4 gesitueerde woningen aan de Frederik Ruyschstraat in plan D onaanvaardbaar hoog zouden worden gebouwd in tegenstelling tot de 4 getekende huizen al daar in plan B. Ook de woningen die ten opzichte van een blinde muur waren gesitueerd in plan D was een aanleiding om niet voor dit plan te kiezen. Wellicht kan hier bij de verdere uitvoering van plan D rekening mee worden gehouden. Samengevat geloof ik te moeten constateren dat ook bij deze procedure de inspraak nogal - ik zeg het voorzichtig - onvolledig en in ieder geval organisatorisch gebrekkig is geweest. Ik verwacht dat hier bij de verdere ontwikkeling de nodige aandacht aan besteed zal worden. M.b.t. het besluit verzoek ik u hier een punt d. aan toe te voegen met de volgende tekst - ik heb die tekst ook al in mijn verhaal genoemd -: "het parkeren op de erven en pleinen in het zuiden van het plangebied nader zal worden bekeken evenals het invoeren van het groen vanuit het Zamenhofpark in het noordelijk deel van het plan." Tenslotte hoop ik dat wij bij het bespreken van het toekomstige bestemmingsplan op basis van Meta morfose van het plangebied Linnaeusstraat kunnen vaststellen dat het een goed plan wordt, haalbaar in de woningwetsector en met betaalbare huren voor hen die hier graag terug willen komen. De heer Sterk: De voorgaande spreker heeft de zaken al in grote lijnen geschetst; ik kan die onder strepen. Ik heb ook nog een aantal andere opmerkingen die ik u graag ter kennis wil brengen. Ik neem dan even de volgorde van de raadsbrief zoals die ons is toegezonden. In volgorde sprekende naar de inhoud van de raadsbrief kom ik allereerst tot de opmerking dat 4 architecten bereid waren om hun medewerking te verlenen en op de uitnodiging zijn ingegaan om hun ideeën aan de hand van de 16 eisen in een schetsontwerp neer te leggen. Ik meen te mogen zeggen dat een woord van dank hier wel op zijn plaats is. Per slot van rekening is het voor de 4 architecten maar afwachten wat er uit de bus komt; één kan n.l. maar winnen. N.a.v. de korte omschrijving van de plannen het volgende. Bij plan A valt op het veel gebruik ma ken van gestapelde bouw. Overigens geldt dit ook voor plan B en plan C en dan in nog ruimere mate. Plan D onderscheidt zich van de vorige plannen doordat er juist veel eengezinswoningen in getekend zijn. Dan iets over de ingewonnen adviezen en inspraak bevolking. De Werkgroep Huisvesting Gehandi capten heeft geen keuze gemaakt. De raden en adviescommissies spreken hun voorkeur uit voor plan D. De Welstandsadviescommissie spreekt zich positief uit t.a.v. de plannen A en D. De Commissie Ruimte lijke Ordening is wat gevarieerder in zijn uitspraken, n.l. plan D, B en D en A en D. De Commissie voor het Woningbedrijf maakt een aantal opmerkingen, zoals verhuurbaarheid en toekomstig onderhoud. De voorkeur van deze commissie gaat uiteindelijk uit naar plan D. Van de geboden inspraak is door de bevolking naar mijn mening te weinig gebruik gemaakt, wat in feite jammer is. In totaal zijn er volgens de raadsbrief 48 vragenlijsten beantwoord. Ik dacht echter dat het er 46 waren, n.l. 27 alleen met be trekking tot de vragen voor "alle aanwezigen" en 19 tevens ten aanzien van de vragen voor "serieuze gegadigden". Uiteindelijk kiesF63% voor plan B en 23% voor plan D. Toetsing aan het programma van eisen. De grondkosten zouden per kavel niet meer mogen bedragen dan 12.200,per woning. Wat is de verwachting van de werkelijke kavelprijs per woning? Wat ik hier eigenlijk mis is de mogelijkheid van lokatiesubsidie. Is er bij benadering geen schatting te maken van een rijksbijdrage? Wat de situering betreft, als er nog alternatieve mogelijkheden zouden zijn m.b.t. het verkeer - u heeft die niet genoemd, de vorige spreker heeft dat ook al gezegd - dan zouden wij dit wel graag wil len horen. De verkeersbeweging achter de flats aan de Archipelweg is nu eenmaal niet ideaal te noemen. Wat de woningtypen betreft kan ik zeggen dat een vrij groot deel van mijn fractie het met uw op vattingen eens is. Financiële haalbaarheid der plannen. U schrijft: "Geen der architecten geeft de garantie dat de plannen als woningwetbouw tot stand kunnen worden gebracht." Het gaat hier n.l. om schetsplannen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 10