en nadat wij daar kennis van hebben genomen een preadvies aan u moeten uitbrengen. Dan kunt u het te gelijk behandelen. Ik zou u in overweging willen geven nu zo te besluiten, dus op dit moment een en an der voor kennisgeving aan te nemen met de toezegging onzerzijds dat er een preadvies wordt opgesteld dat tegelijk met de beroepen in behandeling komt. Dat is ook correct. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de door de voorzitter gedane toezegging. Punt 16 (bijlage no. 304). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 16a (bijlage no. 316). De hear Jansma: Wy binne it wol iens mei dit utstel, mar ik wol dochs graech in pear opmerkingen nei oanlieding fan dit riedsbrief meitsje. Lokkich komt der sa stadichoan hwat mear bigryp foar dejingen dy't fan in rolstoel gebruk meitsje moatte. Noch mar in pear jier lyn waerd der hjir en der hwat spytgnys- ke hwannear't guon harren drok makken om foar rolstoelbrukers de trottoirs en de gebouwen tagonklik to meitsjen. In soad minsken founen dat mar hwat oerdreaun en tsjin striders foar forbettering is wol ris sein wurden dat hja in bipaeld kompleks hienen. It riedsbrief dat nou oan de oarder is tsjuget der lokkich fan dat der mear gefoel kommen is foar de situaesje fan de rolstoelbrukers. De D.S.O. hat nei advys fan de Stichting Revalidaesje yn in rekordtempo utsocht hwat foar forbetteringen foar it biskikbere jild oanbrocht wurde koenen en hwat dy stik foar stik kostje moasten. Ut namme fan üs fraksje graech us tank foar de ti- ge flotte wize hwerop de tsjinst dat dien hat. Dat rekordtempo wie ek wol nedich, hwant de R.C.O.W. moat de plannen foar soksoarte dingen byg. hjoed hawwe as men der moarn om freget. Ut de stikken dy't foar us op bisjen op de Lêskeamer leinen bliek my dat der hjir en der dochs noch wol ris hwat misforstan- nen binne. Ik wol yn dit forban graech fan de gelegenheit gebruk meitsje om der op to wizen dat yn it akkoart dat de kabinetsformateur forline wike sletten hat mei de bikende 3 fraksjelieders u.o. fêstlein is dat der in strikte utfiering pleats fine sil fan de wet dy't bipaelt dat yn elts bidriuw op syn minst 2% fan de wurknimmers bistean moat ut mindervaliden en dat dit persintaesje linkendewei forhege wurde sil. Ik wol der foar pleïtsje dat üs gemeente hjir gunstich ófstekt en dat it net oan de tagonklikheit fan üs ge bouwen en net oan de foarsjenningen yn de gebouwen lizze sil om oan dizze noarm foldwaen to kinnen. Sa't ik yn it bigjin al sei, wy geane graech akkoart mei it ütstel. De Voorzitter: Wij hebben kennis genomen van deze mededelingen van de heer Jansma. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 17, 18 en 19 (bijlagen nos. 291 306 en 305). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage no. 311 De heer Buising: Het lijkt onze fractie van belang dat dit preadvies van de regioraad niet geheel en al onbesproken blijft in de raad, want er staan een aantal belangrijke dingen in zowel in positieve als in negatieve zin. Onder negatief versta ik dan o.a. dat zoals het nu lijkt het realiseren van de spoorlijn Amsterdam- Groningen via de IJsselmeerpolders op de lange baan wordt geschoven vooral wat betreft het gedeelte Lelystad-Groningen. Vandaar dat onze fractie de conclusie van de regioraad t.a.v. punt la. graag onder schrijft. Dat geldt ook voor punt lb. betreffende het regionaal openbaar vervoer. De toezegging dat in de landelijke gebieden openbaar vervoer aanwezig zal blijven is vaag en rekbaar. Kritisch volgen en op de trom blijven slaan is ook hier van groot belang. Ik wil nu nog een paar opmerkingen maken over punt 2. van het preadvies. Onze fractie staat graag achter het standpunt van de regioraad t.a.v. de plannen betreffende de verbinding Leeuwarden-Heeren veen. Over het belang van die verbinding als zodanig hoef ik niets te zeggen, dacht ik. Wij zijn wat dat betreft in deze raad wel op de hoogte. Dan blijven er nog 2 belangrijke dingen over en wel positieve. Het uitvoeren als autosnelweg van het tracé Leeuwarden-Drachten-Groningen en verder. De regioraad stelde in zijn commentaar op de Nota 7 Werken terecht dat deze verbinding van grote betekenis is en daarom stemt het tot tevredenheid dat dit toch ook wel Leeuwarder belang nu zo wordt genaaid als wij het indertijd graag geknipt hadden willen zien. U merkt wel dat ik net als de kinderen aan tafel het lekkerste voor het laatst bewaar. Op 15 decem ber 1975 heeft collega Ten Hoeve de motie ingediend waarin wordt aangedrongen op verdubbeling van de wegverbinding met het Westen via de Afsluitdijk. Het zou op zichzelf interessant kunnen zijn om eens na te denken over de vraag hoe het komt dat de vervulling van die wens, in ieder geval voor zover het het gedeelte Dronrijp-Zurich betreft, nu opeens uit de lucht komt vallen. Maar laten wij het er voor dit mo ment maar op houden dat kennelijk ergens diep in de randstad iemand die motie toch moet hebben gelezen en dat hij of zij er in voldoende mate van is geschrokken. Hoe dan ook, dit is een flink stuk boter in de brij en daarbij past blijdschap. Enkele leden van onze fractie hebben evenwel wat zorg over de keuze van het tracé, zoals dat volgens publikaties van de vorige week schijnt te zijn gepland. Die zorg geldt echter enkel en alleen de uitvoering van het principe, als ik het zo mag zeggen, over het principe zelf, verdubbeling van het weggedeelte Dronri jp-Zurichis iedereen in onze fractie in gelijke mate verheugd. Samenvattend wil ik opmerken dat onze fractie zich graag schaart achter de voorstellen aan het slot van het preadvies van het dagelijks bestuur van de regioraad. De heer Heere: Met de reactie op het preadvies inzake het Ontwerp-Structuurschema Verkeer en Ver voer kan onze fractie zich verenigen. Ter verduidelijking wil ik nog graag een antwoord op één vraag. Het gaat over de wegverdubbeling tussen Dronrijp en de Afsluitdijk. In de raadsbrief staat dat binnenkort de verdubbeling van het weggedeelte tussen Dronrijp en Zurich zal kunnen worden gerealiseerd. In ande re publikaties is echter sprake van Midlum en niet van Zurich. Bovendien is in die publikaties sprake van een aangepast tracé. Ik zou het op prijs stellen van het college te vernemen hoe de feiten op dit moment liggen. Tenslotte wil ik namens mijn fractie de dringende wens uitspreken dat de in dit stuk toegezegde en gewenste voorzieningen en infrastructurele werken ook alle werkelijk tot uitvoering zullen komen op de kortst mogelijke termijn. Dat achten wij voor onze gemeente, vooral in verband met de centrumfunctie, van levensbelang. De Voorzitter: In de eerste plaats ben ik bijzonder verheugd dat de raad instemt met het voorstel dat wij hebben gedaan. Het is een bijzonder belangrijke zaak niet alleen voor Leeuwarden maar ook voor de hele provincie en in het bijzonder voor het noordelijke gedeelte van de provincie. Dat is ook wel geble ken uit de standpunten die b.v. in het verleden zijn ingenomen door het provinciaal bestuur en door de regioraad. Het is duidelijk dat het dus niet alleen een Leeuwarder probleem is. Er zijn twee concrete vragen gesteld. Allereerst iets over het tracé dat de heer Buising noemt. Ik moet u zeggen dat m.b.t. dit tracé de procedure gevolgd is zoals die voor alle tracé's voor rijkswegen wordt gevolgd. Er zijn inspraakprocedures ook hier in Friesland gehouden, daar zijn oproepen voor ge daan en die zijn op verschillende plaatsen gehouden. Het tracé is destijds al vastgesteld nadat alle daar voor bestaande procedures zijn gevolgd en nadat alle opmerkingen die daarover zijn ingebracht zijn ge hoord en gewogen. Daar is dus een normale procedure voor gevolgd die voor alle rijkswegen geldt. Het tracé als zodanig was ook helemaal niet meer in discussie. In discussie was alleen de vraag wanneer dit tracé zou worden gerealiseerd. Daar is een suggestie over gedaan in het structuurschema dat nu in behan deling is. Terwijl dit Ontwerp-Structuurschema Verkeer en Vervoer aan de orde was - daar hebt u alle maal kennis van kunnen nemen - is er een beslissing gevallen dat reeds met de uitvoering zou worden begonnen. Dat is dus sneller dan in dit schema was voorzien. Ik kom dan bij de concrete vraag van de heer Heere. Wat is de versnelling die is vastgesteld? Uit gelden van het I.S.P. - Integraal Structuurplan Noorden des lands - zal het tracé Dronrijp-Midlum versneld worden uitgevoerd. Er is echter tegelijker tijd besloten - dat is ook logisch als dit versneld wordt uitgevoerd - dat eveneens het daarop aansluiten de gedeelte Midlum-Kop Afsluitdijk naar voren zal worden gehaald. Wij menen daaruit te mogen conclu deren, ook op grond van de gesprekken die met verschillende instanties zijn gevoerd, dat wij er in rede lijkheid van uit mogen gaan dat het gedeelte Midlum-Kop Afsluitdijk zal worden uitgevoerd aansluitend aan de realisatie van het gedeelte Dronri jp-MidlumDit is dus heel concreet een antwoord op de vraag van de heer Heere. Nogmaals, het tracé is een kwestie waar wij als Leeuwarden buiten staan. Er zijn kwesties geweest met allerlei groepen in het betreffende gebied, b.v. met landbouworganisaties, met men sen die zich inzetten voor het behoud van natuurgebieden, met de vogelbescherming en met de ruilverka veling. Het zijn allemaal elementen die destijds zijn ingebracht en die ook ter sprake zijn geweest in de hoorzittingen. Ik hoop dat ik voldoende heb geantwoord op de beide vragen. Als aanvulling op de raadsbrief zou ik u voor willen stellen om niet alleen, zoals hier staat, de mi nister van Verkeer en Waterstaat van het standpunt van de raad kennis te geven maar dit ook mee te de len aan de instanties die het advies van de regioraad hebben ontvangen. Dat lijkt ons logisch. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter aangevulde voorstel van b. en w.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 4