9 éo #53 van mening dat dat besproken behoort te worden in de fracties. Als wij dan een commissie voor regiona le zaken hebben komen uit de verschillende fracties mensen bij elkaar - dat zouden de 9 kunnen zijn die zitting hebben in de regioraad - en die stemmen af en die kunnen op een bepaald moment als wij de commissie de status geven die ook andere commissies hebben met adviezen komen en langs die weg zouden wij uitspraken krijgen van de eigen gemeenteraad. (Mevr. Brandenburg— Sjoerdsma: Krijgen wij dan niet een andere fractievorming dan die momenteel via de politieke fracties loopt; wij zouden dan een soort gemeentefractie krijgen en dat lijkt mij niet juist.) Wij hebben toch gemeentelijke fracties. (Mevr.Brandenburg—Sjoerdsma: U zegt: Wij vegen die 9 Leeuwarders bij elkaar en die proberen op één noemer te komen. Dat hebben wij tot nu toe nooit geprobeerd.) Nee, ik sprak over afstemmen, ik vind dat er wat dat betreft op het ogenblik een lacune is. Men zit primair - daar is veel misverstand over - in de regioraad namens de gemeente; men meent wel eens dat ik een ander standpunt ben toegedaan om dat ik zo'n groot voorstander ben van fractie-overleg, maar ik zie dat niet als controversieel. Maar men zit er natuurlijk primair om de belangen in te brengen van de eigen gemeente, daar is men voor aange wezen. (Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Ja, maar wij zitten hier met zijn 37-en ook om de belangen van de gemeente te behartigen en wij denken er vanuit onze verschillende achtergronden niet hetzelfde over wat een belang is en wat van belang is. Het lijkt mij een beetje moeilijk om zo'n koppeling als u bedoelt tot stand te brengen.) Ik vind dat het wel mogelijk is. Ik zou het niet te zwart-wit willen stel len, je moet afstemmen met elkaar. Stel nu eens voor dat in zo'n commissie zou blijken dat de menin gen erg verdeeld zijn, dan zou het - ik weet niet of daar altijd tijd voor is - een zinnige zaak zijn dat er een gesprek over komt in een openbare raadsvergadering, want dan moet blijken hoe de gemeen teraad er over denkt. De 9 leden die naar de regioraad gaan behoren minstens duidelijk te weten hoe de directe achterban - dat is de gemeenteraad - er over denkt, zonder een direct mandaat maar men moet het wel weten. Wij krijgen nog genoeg gelegenheid hier verder op in te gaan, het is een moeilijke materie(De heer Buising: Het is een glibberige materie als ik dit zo hoor.) Jawel, maar als dat niet zo was dan was er ook niets aan. (De hear Buising: Dat is hwat oars, men moat pielende bliuwe op't lést.) De heer Heere zou graag ook nog iets willen horen over de gemeentelijke herindeling. Als je daar over praat moet je natuurlijk uitermate voorzichtig zijn; dat is niet alleen hier zo, dat is overal in den lande zo. Ik zou er van willen zeggen - dit is niet een gemeenplaats, ik sta er heel oprecht achter - dat het een absolute noodzaak is in het belang van de gemeenten zelf dat er een gemeentelijke herin deling komt. Waar de grenzen moeten liggen is een heel moeilijk probleem en die grenzen mag men niet zonder meer koppelen aan een getal, maar wel staat vast dat, als de gemeenten een wezenlijk ele ment willen blijven vormen in het bestuur, een groot aantal van de ruim 800 gemeenten niet kunnen blijven bestaan. Dat zeg ik niet omdat ik in Leeuwarden zit, dat is gewoon een harde realiteit. Als die gemeentelijke herindeling er is gekomen dan mag niemand zich de illusie maken dat de problematiek waar wij het zopas over hadden van de baan is, want ook na een gemeentelijke herindeling blijft die problematiek bestaan. Het wordt dan alleen iets gemakkelijker en overzichtelijker, want de gemeente lijke samenwerkingsverbanden hoeven dan niet meer te bestaan uit hier 18 gemeenten en daar 21 ge meenten en daar 14 gemeenten, die kunnen dan bestaan uit hier 4 gemeenten en daar 6 gemeenten en daar 3 gemeenten. De problematiek blijft dus volledig bestaan, want je zou die in deze filosofie al leen kwijt kunnen als je bereid zou zijn gemeenten te vormen - dat is in enkele landen gebeurd - in de orde van grootte van ten minste 80.000 inwoners; dan zou je deze tussenlaag - ik noem het bewust geen vierde bestuurslaag, maar een tussenlaag - niet nodig hebben; dat is echter politiek in Neder land niet te verwezenlijken en persoonlijk geloof ik dat het in dit stadium ook geen goede zaak zou zijn. Al s wij dat niet willen dan moeten wij deze twee zaken dus samen doen. Als wij niet naar die heel grote gemeenten willen - dat zou op zich bestuurlijk-technisch gezien wel moeten, dan zouden wij sterke gemeenten hebben waardoor die tussenlaag niet nodig zou zijn en zouden er ook geen taken over hoeven te gaan naar een hogere bestuurslaag - dan moeten wij daarvan de consequenties aanvaar den. Mensen die dat door hebben aanvaarden die consequenties ook, maar laten wii daar verder niet over discussiëren, ik bedoel er ook niets verkeerds mee. (De hear Singelsma: Mar it bliuwt gepruts, woe- nen jo sizze.) Né, pas op, dat binne hiel gefaerlike stellingen. As jo eat net mear dudlik meitsje kinne dan docht sa'n utdrukking it fansels wol goed. (De hear Singelsma: In gemeente fan 10.000 ynwenners stelt dus noch neat foar yn wezen, wy moatte nei gemeenten fan 50.000 ynwenners op syn minst om de saek hwat oersichtliker to meitsjen.) Dat soe eins moatte. (De hear Singelsma: Dit is dus in lapmiddel.) Né, dat fyn ik net. Sa komme wy hielendal op it forkearde paed. It is gjin lapmiddel. Jo moatte oan- furdigje dat der konsekwinsjes oan sitte as jo de gemeenten lytser halde. Jo binne der foar - ik sjoch jo as in echte F.N.P.-er, ik lês dat spul fan jimme nochal ris - dat wy de gemeenten lyts halde; jim- me binne net de ienigen dy't dat wolle, litte wy dat dudlik stelle, dat "odium" lade jimme wol ris op jimme mar dat is net wier hwant der binne folie mear dy't dat wolle. Mar as wy dat wolle dan moatte wy der de konsekwinsjes fan oanfurdigje, dat is it ienige. Der binne tal fan minsken dy't der hwat bang foar binne de reéle konsekwinsjes under eagen to sjen. Hjirmei woe ik mar bislute. E. Huisvesting. De heer De Beer: Over punt 21, het pand St. Jacobsstraat 25, is destijds een brief binnengekomen van de heer De Jonge. Die heeft toen als antwoord gehad dat die brief behandeld zou worden in de af delingsvergadering en dat moment hebben wij nu. In zijn brief wijst hij op de gedane toezegging van de gemeente om het pand St. Jacobsstraat 25 weer een winkelfunctie te geven. Nu blijkt dat u voor stelt om de Dienst voor Sport en Recreatie daar te huisvesten. Hoe rijmt u deze twee dingen met elkaar? Is dat ook inderdaad de bedoeling of heeft u andere bedoelingen met de huisvesting van de Dienst voor Sport en Recreatie? De heer De Jong: In het antwoord op vraag 19 staat dat een voorlichtingscentrum voorlopig nog niet gerealiseerd kan worden. Ik zou er toch graag met bijzonder veel klem bij het college op aan wil len dringen dat er alle mogelijke moeite wordt gedaan om een dergelijk centrum te creëren. Wij heb ben in Drachten gezien en wij hebben het afgelopen jaar in Zwolle gezien hoe interessant zo'n infor matiecentrum kan zijn. Het spijt mij dat het geld er niet is, maar misschien blijft er wat over en mis schien kunnen wij dat daar dan voor gebruiken. Dan nog even iets over punt 21 maar dat kan dan een vraag van orde zijn. Wilt u die kwestie nu aan de orde hebben of bij vraag 124? (De heer De Beer: Het staat hier.) (De Voorzitter: De heer De Beer heeft het al aan de orde gesteld, dus kunt u dat ook wel doen. Als u vragen stelt die hierbij thuis horen dan gaan wij daar straks wel op in.) Vraag 124 gaat duidelijk over de winkelfunctie en niet over de Dienst voor Sport en Recreatie, maar nu het toch aan de orde is wil ik er voor pleiten dat wij dit ge bouw weer een winkelfunctie geven. Het is een goed en degelijk gebouw en als wij een reconstructie Grote Hoogstraat-St. Jacobsstraat willen doen plaats vinden en wij willen deze straten een nieuwe im puls geven dan vind ik dat het pand St. Jacobsstraat 25 daar heel duidelijk bij hoort. De hear Jansma: Ik haw twa fragen nei oanlieding fan de punten 19 en 23. Ears) punt 19, it slüt oan op hwat de hear De Jong sein hat. De foarljochting is nou yn haedsaek in oangelegenheit fan romt- like oardering en iepenbiere wurken en net sa sear in oangelegenheit op it mêd fan de sosiale en maet- skiplike oangelegenheden en dêr is it faek in wirwar fan regelingen dêr't de boarger net fan wit hwer't hy dêrfoar wêze moat. Soe it yn dit ramt miskien ek noch forstannich wêze om hjir hwat mear oan to dwaen sadat de öfdieling Foarl jochting op dat mêd ek hwat mear produktyf wêze kin en is der yn sa'n gefal dan romte genóch? Nou noch eat oer punt 23. Hjir wurdt sein dat der yn de nije branwarkazerne as men dat winsket akkommodaesje is foar de sintrale post fan it ambulanseforfier, de G.G.D, hat dat ek oanbean, ik haw heard dat de sikefünsen hjir de A.N.W.B. op De Jouwer foar ynskeakelje wolle. Stribbet it kolleezje der nei dat dizze post yn Ljouwert komt? De hear Klomp: Even eat oer it antwurd op fraech 21 B. en w. sizze dêryn dat der yndied by it stedhus to min parkearromte is. Dêrom is myn miening dat de Tsjinst foar Sport en Rekréaesje hjir net underbrocht wurde moat. Neffens myn ynl jochtingen moatte 6 man fan de tsjinst regelm jittich fan par kearromte gebrük meitsje. As dy dan hyltiten om parkearromte sykje moatte dan sil de tsjinst by de ut- fiering fan syn taken geweldich hindere wurde. De hear Van der Veen: Even hwat oer itselde punt. De motivaesje hwerom it kolleezje krekt dizze tsjinst yn de omjowing fan it stedhus hawwe wol untgiet my even om't der earst sprake wie fan nijbou oan it Kealledykje hwat in hiel ein fan it sintrum óf is. Binne der miskien biswieren om op de Wester singel to bliuwen? My tinkt dat it, hwat it parkearen oanbilanget, dêr in tige gunstich plak is. Ik tocht dat men dêr mei hwat forbouwen de earste jierren wol foarüt koe. De Voorzitter: Ik zou bij dat laatste willen beginnen, bijna alle sprekers hebben daar iets over ge zegd. Ik haak dan allereerst aan bij wat de heer Van der Veen heeft opgemerkt. Dat wij hier als ge dachte hebben gelanceerd de Dienst voor Sport en Recreatie in het pand St. Jacobsstraat 25 te huisves ten hangt niet samen met het feit dat wij die dienst graag dicht bij de secretarie zouden willen hebben, per se niet. In het algemeen vind ik het niet erg belangrijk, het zou misschien efficiënt zijn dat alle diensten en bedrijven bij elkaar zouden zitten, maar I et heeft ook zijn bezwaren, alles wat tot de se cretarie behoort dient wel bij elkaar te zijn. Leeuwarden is ook weer niet zo groot dat het een handi-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 31