2# too
groun oan to keapjen. Sa't it hjir nou stiet, nou, dan prate wy oer in jier as 10 noch wol oer dy dyk. De
problematyk oangeande de ynfalswei ut it suden is sadanich great, wy hawwe net safolle tiid mear wolle
wy der net in „chaos" krije. Ik hie tocht dat der in hwat „hurder" antwurd kaem wie.
De heer Muller: Het tracé van de zuidtangent is voor een groot gedeelte vastgesteld geweest. Toen
zijn er wat moeilijkheden ontstaan met de landerijen van de heer Kuperus. Daarna zijn er twee voorstel
len gedaan door de provincie voor wijziging van het tracé. Naar mijn mening is daar één acceptabel wij
zigingsvoorstel bij waardoor wij uit deze problematiek kunnen komen. Nog niet zo lang geleden - dit
jaar is het afgerond - is er een studie gemaakt door rijk, provincie en gemeente gezamenlijk over de
zuidtangent en de westtangent, dus de aansluiting van het zuiden op het gedeelte bij Boksum dat klaar
ligt en de aansluiting Boksum-MarssumDit rapport is door de provincie gezonden aan de minister. Wat
in dit kader nog niet is vastgesteld is hoe precies de tracering van deze weg zal zijn aansluitend op rijks
weg 32, want daarvoor zijn uiteraard verschillende oplossingen mogelijk. Verder hebben wij hier de ei
genaardige situatie dat de rijksweg precies doordringt tot aan de noordkant van het Oostergoplein, de
op- of afrit is rijksweg; de brug was vroeger in beheer en onderhoud bij het rijk, maar later is de afspraak
gemaakt dat die brug in onderhoud en beheer zou komen bij de provincie omdat de provincie ook het
vaarwater in onderhoud en beheer heeft. (De Voorzitter: Precies hetzelfde geldt ook voor de Drachtster-
brug.) Behalve het gedeelte ten zuiden van het beweegbare deel dat bij de gemeente in onderhoud en be
heer is. Het beweegbare gedeelte over het kanaal is bij de provincie in onderhoud en beheer. Het is nu
de bedoeling om zo snel mogelijk het weg-ontwerp af te ronden. Wij hopen dat dat binnen een periode
van een jaar zal lukken, het zijn geen geringe ontwerpen die hier gemaakt moeten worden; de landmeet
kundige metingen hebben plaats gevonden, er zijn veel profielen getekend, er is een grondmechanisch
onderzoek geweest en nu wordt de zaak verder uitgewerkt. (De hear Miedema: Giet dat oer de twadde
brêge?Nee, ik heb het over het tracé van de zuidtangent. Waar de tweede brug moet komen weet op
het ogenblik nog niemand; er zijn twee zaken: Komt die brug op een bepaalde afstand van de eerste brug
of komt die er vlak naast te liggen, dat hangt ook samen met onze verkeersstructuur van de Oostergoweg
naar de brug. (De hear Miedema: De foarm fan it Eastergoplein.) Ja, dat b.v. ook. Daarvoor zullen
in het Verkeersstructuurplan dat binnenkort klaar is voorstellen worden gedaan; het is dan afhankelijk van
de beslissing van de raad. Het is de bedoeling om het verkeer duidelijk af te leiden en het een bepaalde
beweging te laten maken om naar de binnenstad te komen. Ook daarvan is het natuurlijk afhankelijk hoe
dat tracé loopt, naar de huidige brug, naar een plaats er vlak naast of naar een plaats daar verder van
daan.
De Voorzitter: Ik zou hier ook graag iets over willen zeggen. Wij zijn ons er van bewust dat dit een
enorm belangrijk punt is. Het is jammer dat hier een aantal dingen parallel lopen en dat alle hoofdfac
toren rond moeten zijn voordat er gestart kan worden. Ik wil opmerken - het is goed dat dat in dit kader
duidelijk gesteld wordt - dat wij een fase gehad hebben, zeker 6a 7 jaar geleden, dat wij een passief
aankoopbeleid volgden in het gebied waar de zuidtangent zou moeten komen. In de tijd dat wij in de ar
tikel 12-situatie kwamen hebben wij daar de rem op moeten zetten. Ik kan mij herinneren dat toen de op
dracht is gegeven dat ook bij het passief aankopen i.v.m. de zuidtangent pas op de plaats moest worden
gemaakt; dat is gebeurd. Toen is - dat weet u heel goed - in discussie geweest in de raad of de zuidtan
gent er überhaupt ooit zou moeten komen. In het bestemmingsplan voor het buitengebied is de weg vast
gelegd, daarover loopt op het ogenblik nog een Kroon-procedure; wij hebben net bericht gekregen dat
die weer enkele maanden is uitgesteld, wij weten niet waarom, die zaak is voor geweest, wij zijn daar
ook gehoord; ook die zaak moet afgewerkt worden. Ondertussen staat dit object op de nominatie om in
samenwerking met het provinciaal bestuur ingebracht te worden - nu komt misschien wel het meest essen
tiële punt van de hele zaak - in de infrastructuurprojecten van Economische Zaken. Als dat niet afkomt
dan staat vast dat die weg er niet komt voor het midden van de tachtiger jaren. Wij zijn nu bezig met de
oosttangent, wij hebben daarvoor in twee fasen een groot subsidie gehad, dit zijn fasen van 4 6 5 jaar.
De eerste fase was het gedeelte van het Drachtsterplein tot en met de Hemriksbrug; dat was een 4-jaren-
plan tot 1973. Bij de daaropvolgende fase zijn wij er weer geweldig uit gekomen met de oosttangent en
ook alleen maar doordat toen het A.C.W.-subsidie er bij kwam; wij zaten toen in de artikel 12-situatie,
maar door het A.C.W.-subsidie kwamen wij op een subsidiëring van 975%. Nu hebben wij de zuidtangent
ingebracht, die zaak is in discussie, het is een miljoenenproject dat gewogen zal moeten worden t.o.v.
andere projecten. Het is mij bekend dat ged. staten dit ook een heel belangrijk project vinden. Ik heb er
het volste vertrouwen in - dat is op het ogenblik de beste uitdrukking - dat wij samen met de provipcie
dit zware project zullen opvoeren, waarbij ik er op grond van de discussie wel rekening rtiee houd dat
het project in tweeën zal worden gesplitst. Door hard vechten en met een tikkeltje geluk zouden wij in
de volgende fase van 4 6 5 jaar - ongeveer 1980 tot 1984 - dat gedeelte kunnen krijgen van de zuidtan
29 /Dl
gent dat ligt tussen Boksum en het Oostergoplein; ondertussen moet de zaak van de aansluiting op rijks
weg 32 ook gereed komen. Het is vrij zeker dat pas in de periode 1985-1988 het gedeelte ten zuiden van
het Van Harinxmakanaal naar de Drachtsterbrug er kan komen. In die zelfde fase zullen wij dan voor de
geweldige problematiek staan dat de tweede brug over het Van Harinxmakanaal en de Oostergoweg er
zullen moeten komen» Ook wat dat betreft is onze bijdrage in woorden veel, in krachttermen soms nog
meer, maar in geld heel weinig en dat is dan onze zwakke positie; wij moeten in Den Haag vechten voor
subsidies voor de Oostergoweg en voor de brug over het Van Harinxmakanaal, want wij hebben gewoon
geen geld om die dingen zelf te realiseren, wij kunnen hoogstens een kleine bijdrage van enkele pro
centen leveren en dan zijn wij uitgeteld, maar dat weet u net zo goed als ik. In dat kader zijn wij ons er
van bewust dat wij binnenkort - anders zal het met die termijnen om andere redenen fout lopen - een ac
tief aankoopbeleid zullen moeten voeren, in ieder geval m.b.t. het stuk tussen Boksum en rijksweg 32.
De hear Miedema: As ik hjir even op réagearje mei, dizze saek hat hiel hwat kearen yn de Kommis-
je Grounbidriuw oan de oarder west en dêr is altyd sein: Salang wy net witte hokker oplossing it ryk foar
de krusing en de oansluting mei rykswei 32 foar stiet is in oankeapbilied net mooglik.
De Foarsitter: Dat is allinnich sa hwat de oansluting oanbilanget, mei it oare is men dwaende. Hwat
de oansluting oangiet bin ik it mei jo iens, wy moatte eksakt witte hwat wy oankeapje moatte - it giet
om in frij great stik, dat jow ik ta - foar de oansluting op rykswei 32. Mar wy kinne fan Boksum of hwer't
ös gemeente bigjint - seis ek yn Menameradiel; dêr hawwe wy ek al mei oan de gong west - op nei it
plak dêr't de oansluting op rykswei 32 komme moat wol bigjinne.
De hear Miedema: It is fansels wol sa dat it der op liket dat de westtangint earder klear is as dizze
wei. Dat haldt yn dat wy de hiele forkearsstream fanüt de rjochting Boalsert dy't dochs wol in flinke om-
fang hat oan de westkant de stêd yn krije op it plak hwer't wy it earst fêst sitte, it Europaplein kin net
safolle mear forwurkje. (De Foarsitter: Dêrom hawwe wy ek greate stipe fan de provinsje, hwant wy bin-
ne it der oer iens dat alderearst de forbining der komme moat fan west plus süd op nei rykswei 32 ta. Dêr
is dus absolüt oerienstimming oer. Ik wit net hoe't Fryslan der yn totael ut komt, mar as Fryslan der rid-
lik ut komt dan komt de südtangint der üt.) Dan sil der op hiel koarte termyn in opdracht jown wurde
moatte foar grounoankeap, hwant oars komt it straks sa dat it subsydzje der wol is mar dat wy de groun
net yn eigendom hawwe, hwant dat kinne jo net yn in pear dagen réalisearje.
De Foarsitter: Ik soe ek graech ofprate wolle - dat is dan it greate nut fan sa'n diskusje - dat weth.
Rijpma ynkoarten yn de Kommisje Grounbidriuw, hwer't in tal riedsleden, de direkteur Grounbidriuw en
de wethalder by binne, dit punt noch ris oan de oarder stelt om de saek under eagen to sjen; dêr kin dan
in adfys ut komme hoe't wy dizze saek oanpakke kinne, hwant ik bin it mei jo iens dat wy oars op dat
punt to let komme kinne, dat wy de sinten hawwe en dat wy neat kinne om't wy de groun net hawwe.
De hear Rijpma (weth.): De direkteur Grounbidriuw hat al in skoftsje de opdracht om dêr de groun
oan to keapjen. (De Foarsitter: Ja, wy binne werom kommen op de opdracht earst in skoft neat to dwaen.)
Dat trasé fan de südtangint is fansels net hielendal unbikend, dat kin wol inkele meters forskouwe, mar
gjin kilometers. (De Foarsitter: Mar dit kin yn de Kommisje Grounbidriuw oan de oarder komme.) Ja.
E. Diversen.
Mevr. Visscher—Bouwer: Het gaat mij om punt 192. Ik heb vorig jaar in de afdeling het punt van het
welstandstoezicht aangesneden, ik ben er toen in de begrotingszitting op terug gekomen en ik heb de
motie die ik toen klaar had ingetrokken omdat de wethouder het voor een groot deel metmijn ideeën eens
was en ook toezei er het komende jaar - dat is het nu afgelopen jaar - iets aan te zullen doen. Nu schijnt
er wel iets aan gedaan te zijn, maar de oogst is zeer klein. Ik had toen o.a. het in het openbaar verga
deren van de commissie, de multifunctionaliteit, het tijdig inschakelen van het welstandstoezicht, over
leg met monumentenzorg, het inschakelen van de gebruiker en overleg met de provincie aangesneden. Ik
wilde dit punt maar claimen voor de begrotingszitting en er dan op terug komen.
De heer Rijpma (weth.): Dat zou u kunnen doen. Er is intussen wel wat gebeurd. (Mevr. Visscher—
Bouwer: Het is misschien niet zo elegant dat ik niet eerst uw antwoord heb afgewacht, maar ik dacht, ik
kan hier toch niets hard maken.) Ik heb op mijn bureau de eerste concept-nota liggen over dit onder
werp, maar ik heb er nog geen woord van gelezen. (Mevr. Visscher—Bouwer: Dan kunnen wij er in de be
grotingszitting verder over praten.) Er is dus wel iets aan gedaan, alleen, alles heeft zijn tijd nodig.