8 hankeIijk zijn van de uitkomst van het uitwerkingsplan van het verkeersstructuurplan dat op het ogen blik door Dwars, Heederik en Verhey wordt ontwikkeld. Dit argument spreekt ons helemaal niet aan, dit argument zet naar ons gevoel de zaak op de kop. Toen het verkeersbureau Dwars, Heederik en Ver hey een opdracht heeft gekregen om een verkeersstructuurplan te maken is er heel duidelijk bij gezegd dat uitgangspunt voor dat structuurplan voor de hele gemeente het structuurplan voor de binnenstad zou moeten zijn. En wanneer wij nu andersom gaan redeneren dan gaan wij de beslissingen die wij hebben genomen helemaal weer op de tocht zetten. Ik moet op dit moment deze opmerking kwijt; Wij praten veel, wij lezen en bespreken veel rapporten, wij beslissen er dan ook nog over, maar als wij aan de uitwerking toe zijn dan durven wij niet. De vraag kan gesteld worden - ik heb dat n.a.v. de begroting ook gedaan - wat er is uitgevoerd van het binnenstadsplan. Die oogst is mager, je zou bijna kunnen zeggen dat er op het ogenblik een gebrek aan daadkracht is om werkelijk de plannen die er liggen wat betreft de uitvoering van een aantal maatregelen in de binnenstad te realiseren. Ik kan wat dat betreft b.v. ook nog noemen dat er 3 of 4 jaar geleden al vanuit mijn fractie voor gepleit is dat verschillende maatregelen die in het binnenstadsplan staan alvast door middel van borden, dus eigenlijk door middel van proefnemingen, uitgevoerd zouden kunnen worden. Dat is nooit gebeurd en omdat het niet is ge beurd staan wij nu voor het punt dat het college zegt; Wij willen de zaak niet in één keer uitvoeren. Wij vinden dat een verkeerde zaak. Ik vind ook illustratief wat er in Groningen is gebeurd. In Leeuwar den hadden wij een verkeersplan voor de binnenstad twee jaar eerder klaar liggen dan in Groningen. Op het ogenblik is het zo dat wij er nog niets van uitgevoerd hebben, terwijl Groningen het heeft uit gevoerd en er bovendien nog 8 miljoen subsidie voor heeft gekregen. Al met al vinden wij dat er wat betreft de plannen voor de binnenstad harder aan getrokken moet worden en dat in ieder geval het plan dat er nu ligt ook in zijn totaliteit uitgevoerd moet worden. Wij moeten niet bang zijn voor een voet gangersgebied in de stad. Wanneer wij het niet snel aanleggen dan missen wij de boot. Dit moet gewoon eens op een positieve manier benaderd worden. Daarom heb ik een motie die inhoudt dat wij voorstaan dat dit plan Nieuwestad noordzijde in zijn totaliteit in één keer wordt uitgevoerd. Ik zal die motie even voorlezen: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 november 1977, draagt het college op om in aansluiting op de raadsbrief, getiteld "Het inrichten van een voetgangersgebied aan de Nieuwe stad N.Z.", bijlage no. 419, te komen met verdere voorstellen tot uitvoering van het rapport Voetgan gersgebied Nieuwestad N.Z. en wel op een zodanig tijdstip dat bedoeld plan in één keer kan worden uitgevoerd." Deze motie is behalve door mij ondertekend door mevr. Brandenburg. De Voorzitter: Ik stel voor dat deze motie meteen mede onderwerp van onze discussie vormt. De hear Miedema: Mei in soad fan de opmerkings dy't de hear Ten Hoeve yn de earste helte fan syn forhael makke hat kinne wy it iens wêze, ik leau net dat it folie sin hat dat allegearre noch ris op'e nij to sizzen. In inkele opmerking noch oer de forijochtingWy hawwe it idé dat dit wer de de leste jierren oeral bikende bollen wurde en myn fraksje is dêr net sa lokkich mei, wy miene dochs dat wy bisykje moatte hjir in fori jochting to krijen dy't in bipaelde sfear oan dizze aide binnenstêd jowt. Oft dat mei de bol sa't wy dy kinne en sa't wy dy oeral tsjinkomme slagje sil bitwifelje wy tigé. De enkête dy't under de bilanghawwenden en de biwenners halden is wiist ut dat 34% fan de minsken dy't ünder- frege binne hjir dochs wol biswieren tsjin hawwe, dy sochten mear eat yn de rjochting fan antyk. Nou kin ik net hielendal oersjen hwat der op de merk foar hannen is, ik wit ek net hokker oerliz der west hat en mei hwa. Wy soenen de utfiering fan dit punt noch wol ris by it kolleezje yn omtinken jaen wolle, wy wolle graech witte oft hjir noch oare mooglikheden binne. Oer de beammen hat de hear Ten Hoeve it ek hawn, hy fielt foar in al hwat greatere beam. As jo de bigreating sjogge en jo sjogge nei it oan- tal beammen dan komme jo op in frij heech sifer. Wy hawwe it idé dat it hjir net hielendal dudlik stiet en dat de beammen üngefear op deselde priis ótkomme hwer't wy fori ine jier ek beammen foar plante hawwe yn de binnenstêd en dat de rest oan de "bestrating" der omhinne tarekkene wurde moat. lenige dudlikheit op dit punt soe wol winsklik wêze. Dan kom ik nou by it probleem dat de hear Ten Hoeve yn it twadde part fan syn forhael oansnien hat, hoe fier moatte wy op dit momint gean. De hear Ten Hoeve seit; Wy hienen al folie earder oan de gong moatten. Dêr binne wy it wol mei iens, mar wy sille fansels wol rekken halde moatte mei de mooglikheden. Der moast earst in djipriolearring troch en dat frege syn tiid, dêr moast romte foar wêze en dat moast tiid hawwe to sak jen. De plannen moatte roun en ek de finansiering moat klear wêze. Ik tocht dat der miskien wol ienige reden wie om us tank ut to sprekken dat it kolleezje op dit momint dit foorstel dwaen kin. De hear Ten Hoeve is net ré tank ut to sprekken, hy hat dat net dien, hy wol fier der, hy seit; De hiele Nijestêd noardside moat op dit momint réalisearre wurde, in moty om dat to 9 birikken leit al by de foarsitter op tafelIk fyn dat in bigryplike moty, mar ik fyn him op dit inomint ek gefaerlik. As wy dizze moty oannimme dan soe dat bitsjutte dat it Herenwaltje foar in great part foar forkear ófsletten wurdt, dat de Weerd ófsletten wurdt, dat jo in hiele wiziging krije yn it patroan. Ik moat tajaen dat dat ófpraet is yn it struktuerplan foar de binnenstêd, mar ik tink dochs dat, as wy nou it bis lot nimme soenen om dat yndied to dwaen, in hiel soad biwenners fan dit gebiet en bilanghawwen den by dit gebiet noch de gelegenheit hawwe om biswieren tsjin dizze ófslutingen yn to bringen. De kans dat dy in sadanige fortraging opleverje dat net allinnich it hiele plan mar ek dit diel net oannom- men wurdt is neffens üs reéel oanwêzich. Wy wolle graech in bigjin meitsje en wy wolle graech sa gau mooglik erfaring opdwaen mei in fuotgongersgebiet yn de binnenstêd en dat is de ienige oerweging dat wy der op dit momint dochs it measte foar fiele - ik stel my foarsichtich op, ik siz "op dit momint" - mei it foorstel fan it kolleezje akkoart to gean, hwant it is wol ris earder bard dat as jo alles hawwe wolle jo neat krije. Mevr. Van Dijk—van Terwisga: Wij hebben met instemming het rapport over het voetgangersgebied Nieuwestad noordzijde gelezen. Ook wij hebben wel wensen m.b.t. een sfeervolle verlichting en diver se andere kleinigheden die al genoemd zijn en die ik daarom niet verder hoef uit te werken. Met de raadsbrief, waarin een gefaseerde uitvoering wordt voorgesteld, kunnen wij als fractie wel instemmen. Wij menen dat het beter is om een dergelijk ingrijpend iets toch in fasen uit te voeren, wij menen ook dat de stand van zaken m.b.t. het verkeersstructuurplan nog niet zo ver is dat wij het in zijn geheel zouden moeten uitvoeren. Wij stemmen dus wel in met het voorstel van het college. De heer Van der Wal: Ook wij zijn blij dat nu het eerste grote voetgangersgebied waartoe wij in 1974 bij het structuurplan besloten hebben ook daadwerkelijk wordt aangelegd. Het stemt ons des te meer blij omdat dit plan in grote lijnen overeen komt met het plan dat Axies bijna op de dag af 8 jaar geleden heeft ingediend om van de noordzijde van de Nieuwestad een wandelgebied te maken. Wat de inhoud van het plan betreft kan ik mij eigenlijk volledig aansluiten bij wat de heer Ten Hoeve heeft gezegd, ik ben het eens met zijn opmerkingen over het bruggetje en de luifels. Het is hele maal niet nodig hier een voetgangersgebied te maken zoals dat in dorpen als Drachten en dergelijke is, wij hebben een dusdanige karakteristieke binnenstad dat wij dat soort wezensvreemde dingen als luifels hier niet nodig hebben. Dan de verlichting; ik heb hier bij eerdere gelegenheden al over gesproken, de voorgaande sprekers hebben het er ook over gehad. Het moet een karaktervolle en sfeervolle verlichting worden. In de raadsbrief staat: "De openbare verlichting zal in overeenstemming worden gebracht met die welke voor een dergelijk gebied vereist is." Ik heb er in de Commissie Ruimtelijke Ordening ook al op gewezen - ik praat nu even over de eerste fase, over de fasering spreek ik straks nog - dat op een afstand van 250 meter 69 lantaarnpalen komen, dat is om de 3,60 meter een lantaarnpaal; dat lijkt mij rijkelijk veel en dat lijkt mij voor een dergelijk gebied ook niet vereist. Daar wil ik nog wel graag uit sluitsel over hebben. Zo'n paal kost toch al gauw een 1 .600, althans daarvoor zijn die palen be groot (De heer Ten Brug (weth.): Dat is ook dorpsraadpraat.) (Gelach) Ik wil nogmaals opmerken dat wij geen kwiklicht moeten gaan gebruiken of dat wij dat althans moeten mengen met normale kleu ren licht zoals van de gloeilampen die hier hangen bij voorbeeld. Dan nu iets over de indeling in fasen. U motiveert dat met: "Realisering ineens van het gehele ge bied brengt namelijk met zich mee dat een aantal nogal ingrijpende verkeersmaatregelen zullen moeten worden getroffen. Laatstgenoemde maatregelen betekenen een belangrijke ingreep in het verkeersgebeu- ren in de binnenstad. De consequenties daarvan kunnen nu nog niet in voldoende mate worden overzien. Dit zal pas mogelijk zijn nadat, in het kader van het uitwerkingsplan, dat onderdeel is van het ver keersstructuurplan, de nodige studie hierover is verricht en de raad over het resultaat een beslissing heeft genomen." Ik vraag mij dan toch wel af of wij, als wij dat nu niet kunnen overzien, dat in 1 974 bij de vaststelling van het structuurplan wel konden overzien, kennelijk wel, want het college heeft dat voorgesteld en de overgrote meerderheid van de raad heeft dat structuurplan met deze vrij ingrijpen de verkeersplannen aanvaard, er is zelfs nog een motie gekomen, ingediend door de grootste fractie en door ons ondersteund, om die verkeersmaatregelen die in het structuurplan worden voorgesteld ook op korte termijn uit te voeren. Ik ben blij dat de fractie die die motie heeft ingediend - die motie is door de raad aangenomen - nu eindelijk de poot stijf houdt en zegt: Nu staan wij er op dat die motie bij dit punt ook wordt uitgevoerd en dat dit plan dat kant en klaar is niet in tweeën wordt geknipt. Er hoeft volgens ons niet gewacht te worden op het uitwerkingsplan van het verkeersstructuurplan. Als b. en w. vinden dat dat wel moet dan geven zij daar eigenlijk mee aan dat zij dat in 1974 gewoon niet goed be keken hebben. (De heer Ten Brug (weth.): B. en w. hebben die motie niet ingediend.) Nee, maar b. en w. hebben wel het structuurplan ingediend waarin dit expliciet werd voorgesteld. De hoofddoelstelling van het structuurplan was ook het weren van het doorgaande autoverkeer. (De heer Ten Brug (weth.):

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 5