het langzaam verkeer en het autoverkeer op de Dammelaan en de prof. mr. Gerbrandyweg ongelijk vloers te maken. Zo sla je diverse vliegen in één klap. Ik wilde graag van de deskundigen horen of de oplossing om alleen het eerste stuk van de noordtangent aan te leggen tussen Harlingerstraatweg en Troelstraweg ook effect heeft. Wat de bajonetaansluitingen betreft wil ik het volgende opmerken. Wanneer een raadslid twee jaar geleden een bajonetaansluiting voorstelde dan klonk dat in de oren van een verkeersdeskundige zowat als de grootste vloek die je je kon voorstellen, want dat waren ondingen. Nu wordt een bajonetaansluiting als het probate middel voor de verkeersverdeling gepresenteerd. Het bewijst alleen maar dat je het oordeel van de deskundigen met een korreltje zout kunt nemen. Dat is voor een doodeenvoudig raadslid een verheugende conclusie. Dan kom ik nu op de Kanaalweg. Door de raad is meerdere malen, ook door de grotere fracties, aangedrongen op een serieus onderzoek naar de mogelijkheid om de verbinding van Cam- minghaburen met de binnenstad via de De Merodestraat te maken. Dus een normale kruising met de Julianastraat rechtdoor de Willem Lodewijkstraat op. Dat is bij Camminghaburen aangedragen, dat is bij het bestemmingsplan Kalverdijkje aangedragen en het is steeds weer toegezegd. Nu hebben wij inderdaad een rapport, maar dat gaat alleen maar van de Kanaalweg en de vraag hoe wij dat moeten oplossen uit. Dan komt de Emmakade N.Z. in het geding wat ik ook een heel kwalijke zaak vind. Een echt onderzoek naar de De Merodestraat kunnen wij nergens vinden, terwijl het toch keer op keer serieus door het college is toegezegd! De enige motivering die ik heb kunnen vinden waardoor de plannenmakers van die oplossing zijn afgestapt is van verkeersstructurele aard, nl. dat de bajonetaansluitingen het probate middel zijn en dat wij dus ook koste wat het kost de Kanaalweg moeten hebben. Deze weg vormt immers met de Willem Lodewijkstraat de bajonet aansluiting. Het kan eigenlijk helemaal niet, want dan zal de brug die daar ligt uitgebreid moeten worden. Ik vraag mij af waar de serieus toegezegde studie van de De Merodestraat is. Kunnen wij die nog verwachten? Zo niet, wat is dan de reden dat die toezegging niet is nagekomen? Verder wilde ik een van onze hoofdbezwaren t.o.v. dit plan noemen. Wij gaan weer eerst een verkeersstructuurplan vaststellen, zonder dat er een structuurplan voor de hele gemeente aan ten grondslag ligt. Daar kan het verkeersbureau niets aan doen, dat krijgt gewoon de opdracht, maar het college wel. Weer volgen wij de omgekeerde procedure. Eerst drukken wij een netwerk van autowegen over de stad en daarna gaan wij de vakjes invullen van wonen, werken, recreëren, winkelen enz. i.p.v. van een andere verdeling uit te gaan. Bepaal eerst eens wat je met de stad wilt. Waar wil je de functies die een stad nodig heeft onderbrengen en hoe verbind je dan de verkeers stromen die dit oproept met elkaar? Weer is die weg niet gevolgd en dat spijt ons zeer, want nu is het onvermijdelijk dat het structuurplan voor de hele gemeente wordt gekoppeld aan dit zeer kostbare - waardoor het ook al enorm veel gewicht krijgt - verkeersstructuurplan. Ik denk dat dit buiten het bestek van deze avond valt, want nu praten wij alleen maar over dit plan. De hear Singelsma: Ik wit net oft de hear Van Ammers it Frysk forstiet mar oars wol ik my dizze kear wol forbrekke en yn in oare tael kummunisearje. Welke taal verstaat de heer Van Ammers het best, het Nederlands of het Fries? (De heer Van Ammers: Liever Nederlands, eerlijk gezegd.) Goed. (De Foarsitter: Kinne jo dat wol sprekke?) Nou, it is sa, it sil in toer wurde mar ik sil myn bést dwaen om yn it Algemien Biskaefd Nederlansk to kommunisearjen. (Laitsjen) Voor zo'n belangrijk „misverstand" moeten wij de taalproblemen niet extra aanscherpen, u kent mijn standpunt wel. Ik hoop dat u mij goed kunt verstaan, burgemeester. (Gelach) (De Foarsitter: Ik doch myn bést.) Ik krijg de indruk dat dit hele zaakje niet veel geld kost, maar ik heb wel begrepen dat tenslotte de kas moet kloppen. Dat kan wel eens moeilijkheden geven voor de uitvoerbaarheid van dit plan, gezien het kabinet dat wij nu hebben. Dit plan is zo opgesteld dat er niets weggelaten kan worden, want anders valt de hele zaak in duigen. Ik verwonder mij er altijd over dat verkeersdeskundigen - dat komt natuurlijk door mijn onwetendheid op dit stuk van zaken - met autostromen en mensen stromen om manipuleren. Ze zeggen: Als hier een verdichting optreedt dan komt daar een verdunning, of: Als hier een verdunning optreedt dan komt daar een verdichting. Dat kunnen zij van tevoren feilloos vaststellen. Ik weet 's morgens nooit hoe de dag verder zal verlopen, maar ik ben wat dat betreft ook niet met de helm geboren. Ik vind wel dat men met het rekenmodel omspringt alsof het een axioma is. Verder heeft de heer Axies. Ik zeg de heer Axies, maar ik bedoel Piet van der Wal. (Gelach) Verder heeft de heer Van der Wal enige ware woorden gezegd. Hij zei dat er eerst een principebesluit komt en dan een inspraakprocedure. Ik vind dat ook een omgekeerde volgorde. Men moet natuurlijk als insprekers nog iets aan het plan kunnen veranderen. Ook het tweede dat Piet van der Wal zei, nl. dat men eerst de wegenstructuur en dan de overige structuur invult, vind ik een juiste opmerking. Wij hebben daar in het verleden al heel wat moeilijkheden mee gehad. Ik denk dan aan de ringwegen. Toen die er eenmaal waren ontstonden er later woonwijken aan de andere kant van de ringwegen, waardoor je al die moeilijkheden kreeg. Ik ben het dus met die twee opmerkingen van Piet van der Wal eens, ik vind ook dat wij eigenlijk een verkeerde volgorde betrachten. Nu valt het niet mee om na al de zinnige woorden die hier al gezegd zijn er nog iets nieuws aan toe te voegen. Als ik al de opmerkingen hoor die hier naar voren zijn gebracht, krijg ik haast de indruk dat hier zoveel verkeersdeskundigen zitten dat wij best met elkaar dat zaakje hadden kunnen fiksen. Dan had het ons geen miljoen gekost of wat er nog bij komt. Ik heb ook begrepen dat het hele project gebouwd is op bajonetaansluitingen. Nu weet ik nog van mijn geschiedenislessen dat een vrede gebaseerd op bajonetten een wankele vrede is. (Gelach) Ik vraag mij ook af of deze bajonetaansluitingen inderdaad de alpha en de omega zijn waar een verkeersplan op moet berusten. Ik vind het juist een van de slechtste oplossingen die men kan bedenken. Ik heb de bajonetaansluitingen op die ringweg even geteld. Met deze aansluitingen kun je het verkeer dirigeren en daarom komen er wel een stuk of zes, zeven verkeerslichten met alle mogelijke opstop pingen, alle milieuhinder en alle lawaai vandien. Het lijkt mij voor de doorstroming eigenlijk een zeer verkeerde oplossing, maar wie ben ik. (Stem: Singelsma!) (Gelach) Het was een retorische vraag, zo deden de grote Romeinse leiders het ook altijd. (Gelach) Wanneer je zo het principe van dit plan bekijkt dan zie je dat het verkeer dat niet in de stad thuishoort naar de buitenkant van de stad gedreven wordt. Dat is natuurlijk een goed principe. Dan kom je echter op de zuidtangent, de heer Miedema heeft er ook al iets over gezegd. Deze zuidtangent sluit bij de brug in Goutum aan op de Overijsselsestraatweg en moet zo het verkeer via Werpsterhoek naar Drachten dirigeren. Ik geloof daar niets van. Het verkeer gaat gewoon linksaf naar het Oostergoplein en volgt dan de ringweg naar de Drachtsterweg. Dat zal het gevolg zijn. Ik heb ook begrepen dat de noordtangent voor het interlokale verkeer geen functie heeft maar wel een functie om de ringweg te ontlasten. Er zitten natuurlijk bezwaren aan vast. Mevrouw Visscher-Bouwer heeft al gezegd dat zo'n weg consequenties voor het beschermde dorpsgezicht van Lekkum en Snakkerburen heeft. In elk geval hebben de tangenten die om de stad heenlopen hun functie, maar wanneer een van de tangenten niet werkt zoals hij moet werken - ik denk dan speciaal aan de zuidtangent - dan kunnen wij bij het Oostergoplein grote verkeersopstoppingen krijgen. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is van het Verkeersstructuurplan. Een ander ding dat mij opvalt is dat in wezen geweld wordt gedaan aan de uitgangspunten van het Verkeersstructuurplan. Ik herhaal maar weer wat mevrouw Brandenburg gezegd heeft over een sluipweg die ontstaat via het Schavernek en de Nieuwestad voor het doorgaand verkeer naar de Voorstreek. Er ontstaat een sluipweg via de Ossekop naar de Voorstreek. Ik vind dat wij zo lang zamerhand de stad weer terug moeten geven aan de mensen die de oudste rechten hebben, nl. de voetgangers. Er moet mij nog een opmerking van het hart: Wat de oudste rechten heeft wordt vaak stiefmoederlijk bedeeld, of het nu een taal is. Voelt u wel? (Gelach) Of het nu de voetganger is of de fietser, die komt nu juist weer in de knoei. Het uitgangspunt dat wij met elkaar vastgesteld hebben, nl. het uitgangspunt bij de Nieuwestad met het lussenverkeer, betekende in wezen een principiële uitspraak. Nu komt er dus weer een autoverkeersstroom door de stad heen, mevrouw Brandenburg merkte al op dat u dat een verlevendiging noemt. Ik vind dat de mens gedegradeerd wordt tot een kagoeroe-achtig wezen dat van de ene stoep op de andere moet hippen om het vege lijf te redden. Ik geloof niet dat wij daarmee op de goede weg zijn. Natuurlijk zou ik graag mijn eigen visie willen geven op het maken van een structuurplan. Dan had ik gezegd dat het Groninger plan mij wel zo sympathiek was geweest: Radiaalwegen die naar het centrum leiden, met parkeer garages; verkeer dat langs dezelfde weg weer uit het centrum kan komen. Iedereen die in de stad moet zijn zoekt de desbetreffende sector op en gaat met de auto tot het verst bereikbare punt. Daar kan hij de auto kwijt en zo krijg je een heel ander beeld. Dat beeld was mij persoonlijk veel sympathieker geweest. Maar goed, het verkeersbureau heeft de kool en de geit willen sparen en heeft allerlei dingen in dit plan willen betrekken, waardoor je een zekere halfslachtigheid krijgt. Aan de uitspraken van de raad wordt zo min of meer geweld gedaan. Wat mij ook even van het hart moet is de sluipweg die ontstaat vanaf de oosttangent over de basculebrug in het verlengde van de Oosterstraat. Deze sluipweg gaat via de Wijbrand de Geest straat en moet dan met een haakse hoek bij de Koepelkerk langs over het Nieuwe Kanaal geloodst worden. Ik heb u in een van de vorige vergaderingen gevraagd of u ook bekeken heeft of het verkeer niet rechtuit kan gaan naar de ringweg. Waarom kan dat niet? Waarom moet er weer een nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal? Het valt niet mee om van de trefwoorden die je opschrijft een samenhangend verhaal te maken. U voelt wel dat wij amateurs blijven op alle gebieden. Ik wil nog wel een opmerking maken over de aanlooproutes van de voetgangers. Zopas hebben wij het gehad over de Zuiderstraat. Je zou je hond niet eens door die straat heen willen jagen. Het is een wel zo verschrikkelijk ongezellige straat wanneer je van restaurant Onder de Luifel over de stadsgracht naar het Wilhelminaplein loopt! Als je daar 's avonds langs moet zou je liever een blokje omlopen. Dat is geen aantrekkelijke looproute en dat kan het ook nooit worden. Dan moetje straks ook nog over een brede verkeersader die daar doorheen gaat. Dat is dan een verkeersader voor het verkeer dat terugkomt van de Oostergoweg. Ik ben toch bang dat die Oostergoweg, om die nog even te noemen, straks een sluiproute wordt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 11