10 vaak „opstoplichten" genoemd - maar weer af moeten. De rondweg moeten wij, hoewel die binnen de woonwijken ligt, optimaal kunnen gebruiken en aan de doorstroomsnelheid d.m.v. een groene golf moeten wij derhalve in dit project veel aandacht besteden. Dit niet alleen om de automobilist gelegenheid te kunnen geven zich snel te verplaatsen maar meer nog omdat het stoppen, het stationair draaien en het optrekken van de auto meer hinder voor de omwonenden veroorzaakt dan een auto die doorrijdt. Over die groene golf wil ik graag een antwoord van het college ontvangen. Dan nu de ontsluiting van Camminghaburen. U heeft een systeem ontwikkeld waardoor men zowel bij de Kanaalweg als bij de Groningerstraatweg de stad kan binnen komen. U heeft dat door gerekend en nu dacht ik - voor zover ik het begrijp en dat kan er hier en daar wel eens aan schorten - dat deze berekeningen en deze opzet gemaakt waren bij een totale realisatie van dit plan. Als u, om een voorbeeld te noemen, het Vrijheidsplein aangeeft in een constructie zoals die hier staat, dan gaat u ervan uit dat ook de noordtangent functioneert. De praktijk zal zijn - ik hoop niet dat u mij voor somber verslijt - dat Camminghaburen is gerealiseerd, het nieuwe Vrijheidsplein functioneert en de noordtangent niet klaar is. Wij moeten reëel blijven, wij kunnen wel mooie plannen maken maar wij kunnen niet alles tegelijk uitvoeren. U heeft dus de volle belasting van het verkeer van de nieuwe wijk Camminghaburen en u heeft een hernieuwd Vrijheidsplein gebaseerd op de realisering van de noordtangent die er niet is. Hoe denkt u die pakweg 8 a 10 jaar te overbruggen? Zijn er in die constellatie op dat plein nog voldoende mogelijkheden voor voetgangers en wielrijders? Dat is, dacht ik, een redelijk concrete vraag. Tegen de Kanaalweg wordt in mijn fractie verschillend aan gekeken. Ik mag u best vertellen dat een deel van mijn fractie op dit moment nog gelukkiger zou zijn met een normale haakse kruising en niet met een bajonetaansluiting; daar zijn wij nl. niet zo wild enthousiast over. Een concrete vraag zou kunnen zijn of er in andere steden in Nederland ervaringen met de bajonetaansluiting van deze afmeting en in deze veelvuldigheid zijn opgedaan. Hebt u daarom een redelijke zekerheid dat dit werkt of moet er enige vrees bestaan dat wij proefkonijn zijn? Als wij bij de Kanaalweg een normale viersprong projecteren komen wij bij de De Merodestraat. Ik neem aan dat de ontwerpers van dit plan voldoende redenen hebben waarom zij voor deze constructie hebben gekozen. Dan nu de zuidtangent die ingekort is tot rijksweg 32 en in het voorkeursmodel niet wordt doorgetrokken tot de Drachtsterweg. Wij zijn niet gelukkig met dit voorstel. Dat is in wezen op dit moment niet aan de orde, want wij moeten vragen stellen en niet zeggen waar wij niet gelukkig mee zijn. Onze vrees bij deze constellatie is dat de verwachting, die misschien bij de opstellers van het plan en het college leeft, nl. dat men wanneer men vanuit de richting Bolsward komt de zuid tangent neemt tot aan rijksweg 32, dan teruggaat naar Werpsterhoek-Hemriksein en de Drachtsterweg neemt, niet uitkomt. In onze club is er tenminste niemand die daar aan gelooft. (De heer Ten Brug (weth.): Dat is somber.) Nou, dat is helder, dacht ik, mijnheer Ten Brug. Men gaat gewoon over de Hemriksbrug, de Aldlansdyk langs en die verstopt. Of er moeten extra rijbanen worden aangelegd wat, dacht ik, per se niet de bedoeling kan zijn. Wij moeten voornamelijk het vracht verkeer koste wat het kost buiten de stad houden, buiten het Van Harinxmakanaal. Het is al erg genoeg dat het vrachtverkeer over de Drachtsterbrug, over het Drachtsterplein en langs het Aldlan moet, maar dit stuk weg tot aan de Drachtsterweg moet er naar onze smaak bij. Ik wilde graag de reactie van de deskundigen op dit punt horen. De Oostergoweg heeft weer de befaamde bajonetaansluiting. Wat ik in dit hele rapport eigenlijk mis is de binnenkomst van rijksweg 32 tot aan het Oostergoplein. Dat is op het ogenblik een pijpenla met een smalle brug. Men haalt meer verkeer naar dat punt en hoe denkt u dat te kunnen oplossen? Oplossingen worden in dit rapport haast niet genoemd of op kaarten aangegeven. Ik heb bij de kaarten die voorbij het podium hangen een kaart die later is geproduceerd gezien waaruit ik mag afleiden dat er wel een verbreding is gedacht. Over welke oplossing u heeft gevonden zou ik graag door u worden geïnformeerd. Wat betreft de ontsluiting van het industrieterrein wordt op bepaalde kaarten een brug die aansluiting geeft op de zuidtangent aangegeven. Bij het voorkeursmodel voor het hoofdwegennet komt deze brug niet voor en, om het sterker te zeggen, wordt bij het voorkeursmodel voor het hoofdwegennet geen enkele verbetering aan de ontsluiting van het westelijk industrieterrein gegeven. Het kruispunt bij de Hermesbrug kan in redelijkheid niet meer verkeer verwerken, de wijk Nijlan klaagt, terecht, over zwaar vrachtverkeer en de gemeente Leeuwarden heeft het westelijk industrie terrein uitgegeven aan veel kleine ondernemingen, die naar mijn idee meer autobeweging vragen dan enkele grote ondernemingen. De toeneming is daar de laatste jaren zo sterk dat het op een door-de-weekse dag wel een bijenkorf lijkt. De ontsluiting van dit gebied is totaal onvoldoende en een oplossing daarvoor zit niet in dit plan, naar onze smaak. Welke oplossing zou u nog kunnen aandragen voor een verbetering op dit punt? Ik blijf even bij dat industrieterrein. Er is een ontsluiting via de Marshallweg, die steeds meer gebruikt wordt. Dat is de route die via de Zuidersingel bij het stationskwartier komt en voorrang heeft op het verkeer dat vanaf de Sophialaan komt. De bedoeling van die verkeersstroom heb ik uit de plannen onvoldoende kunnen aflezen. Gezien de structuur van het plan neem ik niet aan 11 uit de plannen onvoldoende kunnen aflezen. Gezien de structuur van het plan neem ik niet aan dat deze verkeersstroom door mag rijden tot het station, wat nu wel mag. Ik geloof dat het juist is, de heer Van Ammers schudt tenminste nadrukkelijk met zijn hoofd. Deze verkeersstroom zal toch ergens moeten blijven, want die is functioneel. Ik heb enige vrees dat deze verkeersstroom ergens op de Lange Marktstraat wordt ingevoegd bij het verkeer dat vanuit het westen komt. Dat zou een doorsnijding van ons oude veemarktterrein kunnen inhouden en dat zou wel een van de laatste dingen zijn waarmee mijn fractie akkoord kan gaan. De oplossingen die hier aangedragen zullen moeten worden, moeten naar onze smaak het huidige oude veemarktterrein ongemoeid laten. Ik zou dus graag informatie hebben over wat men zich op dit punt heeft gedacht en ik zou ook willen weten of met deze wens rekening kan worden gehouden. Een laatste opmerking is dat wij de aansluiting van de Oostergoweg op de Willem Lodewijk- straat fraai noemen en dat die er inderdaad niet toe uitnodigt om de binnenstad in te gaan. Wel hebben wij enige zorg over het Zuiderplein en die zorg wordt niet weggenomen door de kaart van dit plein en de uitleg daarover van de heer Van Ammers. Het is misschien te vroeg om daar een afdoend antwoord op te geven, maar het Zuiderplein is een dusdanig belangrijk knooppunt in het hart van onze stad dat wij er begrip voor hebben dat daar vrij veel autobeweging zal moeten zijn. Daarentegen eisen wij wel dat er voldoende plaats over blijft voor voetgangers en wielrijders. Over dit punt hebben wij wel enige zorg en misschien kan de heer Van Ammers n.a.v. de kaart van het Zuiderplein enige nadere informatie aan ons geven. De heer Geerts: U hebt ons een klein beetje in moeilijkheden gebracht door de procedure zoals wij daar nu mee bezig zijn. Als fractie hebben wij een vrij groot aantal algemene vragen die vrij gedetailleerd op bepaalde punten ingaan. Wij hadden het zo kunnen doen dat wij als fractie één spreker hiervoor zouden gebruiken, maar wij vonden het aardig om u ook eens andere sprekers te laten zien. Het gevolg is nu dat die sprekers niet na elkaar spreken waardoor ons verhaal wel wat verbrokkeld zal overkomen. Ik vind dat eigenlijk een nadeel en ik had gedacht dat de procedure zoals die gevolgd is bij het Structuurplan voor de Binnenstad, waar u per fractie de vragen hebt laten stellen, nu weer gevolgd zou worden. Het lijkt ons wel het beste, want ons verhaal wordt zo wel erg verbrokkeld. Ik wilde nog een opmerking vooraf maken. Het is ons opgevallen dat een aantal zaken waarbij de raad en het college vroeger tegenover elkaar hebben gestaan en waar de raad uiteindelijk bepaalde beslissingen over heeft genomen, nu tot principe zijn geworden. Ik denk dan aan de afsluiting van de Vrouwenpoortsbrug waar vroeger een nogal hevig gevecht over is geleverd en waarbij men in het verlengde van de Groeneweg een brug wilde leggen. Nu blijkt dat de Vrouwenpoortsbrug precies past in het principe van dit plan. Het is ons opgevallen dat er voor de binnenstad een geschreven uitvoeringsplan is, maar dat daarvan in de stukken geen faseringsplan aanwezig is. Voor het gebied buiten de grachtengordel is het net andersom, nl. geen geschreven uitvoeringsplan maar wel een faseringsplan. Waarom heeft u voor deze ongelijke benadering van deze twee gebieden gekozen en bent u van plan beide rapporten nog aan te vullen? Wat betreft de fasering als zodanig komt het ons voor dat, gezien de situatie ter plaatse, het stationskwartier, de Willem Lodewijkstraat en de Oostergoweg - punten 5, 6, 7 en 8 van het faseringsschema - een hogere prioriteit zouden verdienen. Na het betoog van mevr. Visscher- Bouwer begrijpt u dat dat m.n. geldt voor de uitvoering van het gebied Noorderweg-Hoeksterend. Mijn vraag is: Wat zullen de consequenties van deze stellingname zijn? Wat betreft het financiële gedeelte zegt u in uw rapporten dat het plan tot 1990 150 miljoen gulden zal kosten. Mijn vraag bestaat uit twee delen: Gaat de minister akkoord met de opzet van dit plan als voorwaarde voor het verstrekken van subsidie? Daar was nl. een verkeerscirculatieplan voor nodig. U zegt ergens dat u aanneemt dat de minister dit plan ook als zodanig zal beschouwen. Hebt u daar overleg over gehad? Het tweede deel van mijn vraag handelt over die 150 miljoen. Daar zal een deel subsidie in zitten, maar toch zal tot 1990 een deel uit de eigen middelen betaald moeten worden. Denkt u dat u, gezien de financiële situatie nu, de plannen inderdaad zal kunnen verwezenlijken? Zo niet, wat zijn dan de consequenties? Betekent het alleen een verschuiving naar een latere datum of zijn er ook nog andere consequenties? U hebt in uw rapporten de basisweg weggelaten. U hebt dus een weg met vier rijstroken dwars door het centrum weggelaten die een grote stroomfunctie zou krijgen. Wij hebben hierover toch wat twijfels. Wij vragen ons in tegenstelling tot de heer Miedema af of de drempels zwaar genoeg zijn om de stroomfunctie tegen te gaan. Is deze weg toch niet zo aanlokkelijk dat een groot aantal mensen deze weg kiest? Misschien zou uit de berekeningen volgen dat dit niet zo is, maar zijn er niet andere redenen waarom men deze weg toch kiest? Zouden die redenen niet zo zwaar kunnen zijn dat deze weg ondanks alle goede wil een stroomfunctie zal blijven houden? Wij hebben met genoegen geconstateerd dat de Oostergoweg als tweestrooksweg in uw plannen verwerkt is. Op 6 februari moeten wij een beslissing nemen over een voorbereidingskrediet voor het viaduct. Ik neem aan dat u dat viaduct baseert op een tweestrookse Oostergoweg, daar zouden wij tenminste erg voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 6