6 getast. Maar wat gaan wij nu doen? Er komen te veel auto's, men kan er niet met plezier winkelen en wat zeggen wij dan? Niet dat wij de auto wat terug gaan dringen en eventueel de trottoirs gaan verbreden zodat de voetganger meer ruimte krijgt, neen, wij zeggen: De auto weg en dan meteen ook maar de fietser. Wij maken er grote vlaktes met sierbestrating van met als gevolg dat er voor de fietser geen plaats meer is, want de fietser zou de voetganger hinderen als alles op een gelijk niveau wordt gelegd. Bovendien snijden wij zo de "tenen" van de gebouwen af, hetgeen de verhoudingen niet ten goede komt. Esthetisch gezien wordt het heel lelijk, kijk maar naar de Vijzelstraat en naar vooral bredere straten in andere steden. Mijn voorstel is dan ook om in ieder geval voor de Weerd slechts de trottoirs te verbreden zodat de voetganger voldoende ruimte krijgt en de Weerd niet afgesloten hoeft te worden voor de fietser. Tegelijkertijd kan de voetganger er veilig lopen wanneer wij het niveau, zoals nu het geval is, verschillend houden. Laten wij niet vergeten dat de fietser geen ruimteverslin dend instrument is zoals de auto. Wij willen de auto weren omdat die alle ruimte opeist, moet parkeren, onveilig is en stinkt. De fiets neemt weinig ruimte in, wij zijn een fietsend land en ik dacht dat een vri jkle ine stad als de onze nog grotendeels befietsbaar is. Daarom dachten wij dat wij niet tegelijk met het terugdringen van de auto ook het fietsverkeer moeten verhinderen. In ieder geval moeten wij niet vërsclfi Mende drempels voor het fietsverkeer aanbrengen. Er zijn veel mensen die per fiets naar de stad gaan om hun boodschappen te doen en daarom denk ik dat wij de fietser zo veel mogelijk, zonder de voetganger te hinderen, in het winkelgebied moeten toelaten. De Weerd zou m.i. een onderdeel kunnen vormen van een fietsroute waarover wij steeds praten en die wij in het Verkeersstructuurplan naar ik dacht ook voorstaan. Ik denk dan aan een fietsroute BiIgaard-Noorderweg-Schoenmakersperk- Bei jerstraat-Hofplein-Weerd-Nieuwestad. De Weerd zou een onderdeel van deze route moeten zijn, waardoor de route nog via de Lombardsteeg en tussen Beurs en Friesland Bank door vervolgd zou kun nen worden. Zonder alle mogelijke perikelen als stoplichten - in regen of bij kou hoef je daar dan niet meer te staan - kun je zo bij de Beursbrug komen; veel fietsers doen dat al jaren. Om dat dus niet uit te sluiten door de Weerd voetgangersgebied te laten worden, waar de fiets niet mag komen, kom ik met de volgende motie: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 februari 1978, besluit de Weerd niet af te sluiten voor fietsers en het profiel zo te veranderen dat de trottoirs overal voldoende breed worden voor voetgangers." De motie is ondertekend door mevrouw Brandenburg en mijzelf. De Voorzitter: Ik stel voor dat deze motie meteen onderwerp van discussie vormt. De hear Miedema: Wy binne bliid dat it kolleezje him oan de tasizzing haldt dat wy sa koart nei it earste diel nou ek it twadde diel fan it kuijergebiet Nijestêd yn de ried hawwe. Dat stimt us ta to- fredenheit en wy hoopje op in redde utfiering. Hwat de moasje fan mefrou Visscher oanbilanget binne wy it mei har iens dat it fytsforkear in goede mooglikheit hawwe moat om to funksionearjen. As fraksje binne wy wol ré om der in bipaelde prioriteit oan to jaen. Ik haw twa opmerkings oer de Weerd dêr't it yn dit foorstel eksakt om giet, ntl. om dy geskikt to meitsjen foar fytsforkear. Yn it foarste plak is de Weerd in strjitte dy't hwat de skael oanbilanget tige geskikt is om der allinne in kuijergebiet fan to meitsjen. Ik tocht dat de Weerd as kuijergebiet der dudlik op efterüt gong as jo der de fyts talitte en der twa brede trottoirs mei in nivo-forskil der tusken foar de fyts oanbringe. Wy binne allinne ré om dizze moasje to stypjen as der fan it kolleezje net in goed alternatyf is. Persoonlik soe ik tinke wolle oan it Hearewaltsje. Eigentlik soenen wy earst it forkearsplan bihannelje moatte en dudlik de totale fytsroutes fêststelle moatte ear't wy dizze bislissing nimme, mar ik haw der bigryp foar dat dy tiid der net is. Ik soe op dit momint graech yn earste ynstansje freegje wolle hwat it kolleezje tinkt as alternative mooglikheden, hwant wy hawwe de oanstriid om de Weerd fuotgongersgebiet to litten. It kolleezje moat dan lykwols wol mei in dudlik alternatyf foar de fyts komme en dat alternatyf moat dan ek oanfurdber wêze. De heer VanderWal: Ook mijn fractie is blij dat het resterend gedeelte van het voetgangersgebied Nieuwestad N.Z. zo snel weer in de raad aan de orde is gesteld. Ik kan het pleidooi van mevrouw Visscher volledig onderschrijven wanneer zij daarin de fietser blijvend wil toelaten in de Weerd, hoe wel ik betwijfel of je nu onmiddellijk zo zwaar moet tillen aan een route die via die straat moet lo pen. De route zoals ik mij die uit de wensstructuur van het Verkeersstructuurplan herinner loopt in derdaad vanuit Bilgaard via de Pijlsteeg maar loopt vervolgens via de St. Jacobsstraat, die dan voor al het verkeer behalve het fietsverkeer is afgesloten; maar dit terzijde. Ik vind dat je in ieder geval de Weerd - maar ik vind dat ook voor de Nieuwestad N.Z. - open moet houden voor bestemmings- fietsverkeer. Dan krijg je ook een beetje doorgaand verkeer, terwijl je b.v. het bromfietsverkeer in 7 de Weerd kunt weren. Het lijkt mij trouwens ook een illusie om te denken dat er alleen door het feit dat er een bord zou staan niet gefietst zal worden in de Weerd. Als fietsers de ruimte hebben, en die hebben zij in de Weerd - trouwens ook op de Nieuwestad N.Z. -, dan wordt er gefietst.x Je kan er dan wel de hele dag een politieagent neer gaan zetten, wat misschien af en toe wel eens zal helpen, maar ik denk niet dat wij het kunnen voorkomen. Ik wil dus van harte de motie van mevrouw Visscher ondersteunen inclusief de eventuele profielwijziging. Dan heb ik nog een vraag. Bij de aanleg wordt voorlopig, omdat de verkeersstructuur van de binnenstad nog niet rond is, het wandelgebied tussen Lange Pijp en Herenwaltje niet aangelegd. Per soonlijk vind ik dat jammer, want nu wordt het voetgangersgebied nog weer verknipt. Je zou ook kun nen denken aan een tijdelijke oplossing waarin je wel de bestrating - je zou die op een bepaalde manier moeten accentueren - en m.n. de beplanting aanlegt. Er zijn in het plan n.l. ook bomen opge nomen en het lijkt mij een onwenselijke situatie als je alleen op dat stukje dan geen bomen plant. Er wordt wel een hek aangelegd, dat staat met name genoemd, maar er worden geen bomen geplant. Misschien is het wel de bedoeling - maar dan hoor ik het nog wel - dat, zolang het Herenwaltje nog voor het autoverkeer bereikbaar is, door speciale maatregelen wordt aangegeven dat de auto daar door mag schuifelen - het is tenslotte geen doorgaande route, dat is het nu ook niet - en dat toch de bestrating wordt aangelegd zodat je niet een verknipt voetgangersgebied krijgt. De heer Bijkersma: Wij hebben alle begrip voor het pleidooi van mevrouw Visscher voor de fiets. In deze zaak moet je, dacht ik, vooral m.b.t. de Weerd met beide benen op de grond blijven staan. Ik dacht dat de heer Miedema daarin gelijk had. Ik dacht dat de Weerd zich er juist niet voor leent om er een breed trottoir aan te leggen en dan een fietsroute van misschien een meter, dat kan natuurlijk niet. Ik hoop dan ook dat u een alternatieve route voor de fietser kunt vinden via het Herenwaltje. Dat is dan in deze de beste oplossing, naar ik dacht, en daar zullen wij dan ook graag achter staan. De heer De Jong: Ik zou graag de woorden van mijn fractievoorzitter willen ondersteunen wan neer hij zich afvraagt of wij dit niet moeten bekijken bij het Verkeersstructuurplan. Daar komt nog bij de opmerking van mevrouw Visscher: De route ligt zo leuk naar de Nieuwestad. Vandaag de dag mogen wij de Weerd vanaf het Hofplein niet inrijden, dus dat argument vervalt, althans momenteel. Wij mogen de Weerd n.l. alleen maar vanaf de Nieuwestad inrijden naar het Hofplein en niet omge keerd. Als wij het Verkeersstructuurplan er bij in aanmerking nemen, lezen wij daarin ook heel dui delijk dat de St. Jacobsstraat als een fietsroute wordt gezien. Als wij nu anderszins beslissen, lijkt mij dat een voorbarige zaak. Twee fietsroutes, één via de St. Jacobsstraat en één via de Weerd, lijken mij te veel van het goede. Wij moeten, dacht ik, wel bedenken dat wij naar een voetgangers gebied toe willen; wij zullen nu het eerste gebied creëren, n.l. de Nieuwestad en de Weerd. Als wij nu echter al gaan zeggen dat het eigenlijk geen voetgangersgebied moet worden maar dat ook de fiet ser er toegelaten moet worden, dan beleven wij dat momenteel al op de Kelders dat het eerste stukje voetgangersgebied was en waarvan men dacht dat de fietsers er wel toegelaten konden worden, om dat het zo'n klein stukje was. Zaterdagsmiddags ontstaat daar een dusdanig gevaarlijke situatie dat er mijnerzijds het verzoek zal moeten komen om het fietsverkeer daar op de zaterdagmiddag te ver bieden. Als wij nu een voetgangersgebied gaan creëren en de fietser wel in het smalle stukje Weerd gaan toelaten, dan sluit ik mij graag aan bij de woorden van de heer Bijkersma wanneer hij zegt dat de Weerd zich daar niet voor leent. De heer Rijpma (weth.): Eerst de opmerking van de heer Van der Wal om de bestrating en de bo men op het Herenwaltje wel overeenkomstig het plan op te nemen. Dat is met de dienst besproken en het is mogelijk om het zo te doen dat het autoverkeer er wel langs kan. Wij hebben het er echter in dit raadsvoorstel uit gelaten om de schijn te vermijdjen dat wij op het Verkeersstructuurplan vooruit zouden lopen. Zodra het Verkeersstructuurplan op 29 mei mogelijkerwijs door de raad is aanvaard, kan de uitvoering van het hele gebied toch wel voortgang vinden. Technisch kan het en wij zullen het gebied zeker niet onafgewerkt afleveren. Dan komen wij bij het probleem van het fietsen door de Weerd. Ik moet daarbij zeggen dat het plan voor het voetgangersgebied Nieuwestad N.Z. een zekere inspraakprocedure heeft doorlopen. Deze inspraak heeft plaats gevonden met de winkeliers, met de burgers en met de vrouwenorganisa ties. Uit deze inspraakprocedure is naar voren gekomen dat men het toch wel in overgrote meerder heid bezwaarlijk acht wanneer in dit voetgangersgebied fietsers worden toegelaten. Ik geloof niet dat het verstandig is dat te doen. Mevrouw Visscher komt op dit moment met een vrij ingrijpende wijziging m.b.t. de Weerd. In de Weerd is heel duidelijk aangegeven hoe dat gebied zou worden in gericht. Deze inrichting omvat dus niet de mogelijkheid die mevrouw Visscher wil, omdat voor deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 4