ken, maar ik ben er veeleer voor om zo'n situatie te voorkomen en dus klinkt de motie zoals die is voorgelezen door de heer Geerts mij wel sympathiek in de oren. Dan het verkeer en wel de slinger. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het verhaal van de P.v.d.A.-fractie van de heer Geerts met stijgende verbazing heb aangehoord. Als ik het betoog heel kort samenvat, dan stemt de heer Geerts in met een slinger zoals die wordt voorgesteld en waarvoor verkeerskundige argumenten worden aangevoerd. Het gevolg van de aanleg van de slinger is dat er goedkope woningen verdwijnen, maar goed, daar moet dan een goed sociaal plan voor komen. Dit is eigenlijk hetzelfde als de V.V.D.-fractie voor de kleine middenstand voorstelt. Dit is in het kort de redenering van de heer Geerts. Als er een fout in mijn samenvatting zit, hoor ik het nog wel. Dit is echter volledig strijdig met hetgeen hij als eenling in de P.v.d.A.-fractie b.v. bij de parkeer garage naar voren bracht. Bij dat onderwerp zei hij dat je je plannetjes aan je doelstellingen gaat toetsen. Je kijkt dan of het nog mogelijk is, je gaat allerlei zaken tegen elkaar afwegen en op een gegeven moment kom je zo tot een afgewogen oplossing. Ik heb voor de aardigheid de doelstellingen van het aanstaande verkeers- en vervoersplan er bij genomen en ik lees dan onder het kopje "De ruimtelijke structuur", op bladzijde 8 van dat plan, als tweede doelstelling: De karakteristieke en veelal historisch bepaalde waarden van de stad m.b.t. stedebouwkundige en architectonische gege venheden dienen te worden behouden. Dat betekent dat het verkeersgebeuren zich binnen de be staande openbare ruimte afspeelt. Dat is één doelstelling. Als ik nu de voorgestelde slinger toets aan de doelstelling van het verkeers- en vervoersplan waarop deze slinger eigenlijk vooruit loopt, dan klopt die niet. (De heer Geerts: Heb je ook de doelstellingen gelezen over het langzaam verkeer en over de voetgangers? Ik heb alle doelstellingen gelezen.) (De heer Ten Brug (weth.): Waar is hier de karakteristieke en historische bebouwing?) Er staat nog meer in die doelstelling: met betrek king tot de stedebouwkundige en architectonische gegevenheden dienen te worden behouden. Hier zijn stedebouwkundige en architectonische gegevenheden, hier zijn zelfs nog meer gegevenheden. (De heer Ten Brug (weth.)Je leest niet goed. Het spijt mij welmaarHet past niet hele maal in jullie kraam, maar dat wil nog niet zeggen dat het er nog niet staat. Het gaat nu boven dien niet eens zo zeer over wat er letterlijk staat, maar het gaat mij er om dat de heer Geerts na mens zijn fractie een methodiek die hij anders altijd voorstaat niet eens hanteert. Hij zegt nu dat de slinger een verkeerskundige oplossing is en dat die flats dan maar weg moeten en er een sociaal plan gemaakt moet worden. (De heer Geerts: U kunt wel de doelstellingen voor het langzaam verkeer en voor de voetgangers waarop ik in mijn interruptie van zonet heb gewezen hier op toepassen.) Ik denk dat u doelt op de bajonet- en kruisingaansluitingen. Ik heb het helemaal niet over lang zaam verkeer, ik heb het over de verkeersoplossing die in de raadsbrief voor alle verkeer over de slinger wordt voorgesteld. In plaats van de Marathonstraat rechtstreeks aan te sluiten op de Pla taanstraat deze weg aan te sluiten op de Egelantierstraat. Het is evenwel duidelijk dat de P.v.d.A. voorstandster is van de slinger. Het gevolg daarvan is dat 60 goedkope flaiwoningen of portiekwo ningen zullen moeten verdwijnen. Nu doen de bewoners in de brieven die zij aan de raad hebben gestuurd niet zo erg dierbaar over die woningen. Mooi zijn die woningen ook niet, maar nog wel goed en goedkoop. Hoewel 25 jaar erg jong is voor onroerend goed, heeft deze bebouwing wel een zekere historie met zich mee gebracht en is in ieder geval een architectonisch gegeven. (De heer Ten Brug (weth.): Er staat: met betrekking tot. Je leest het verkeerd.) (De Voorzitter: Wilt u uw verhaal nu afmaken? Wethouder Ten Brug houdt op met interrumperen, dat lijkt mij het beste.) (Ge lach) De heer Miedema heeft eigenlijk een zeer socialistisch verhaal laten horen. Zo'n verhaal zou je eigenlijk van de andere kant verwachten. (De hear Jansma: Dat hat mei sosialisme neat ut to stean, wol mei sosiael en dat is hwat oars as sosialisme.) Goed, sociaal dan. (De heer De Greef: Sociaal democratisch.) Allemensen, als je ook een politiek verhaaltje houdt, zijn de interrupties niet van de lucht. De heer Miedema heeft inderdaad een zeer sociaal verhaal gehouden en dat is een aspect dat bij de socialistische fractie totaal niet naar voren is gekomen. De heer Miedema wijst ook op de grote noodzaak m.b.t. deze goedkope woningen. Deze woningen zijn dan misschien wel niet voor de gezinnen met kinderen die er nu in wonen, maar toch zeker voor de een- en tweepersoonshuishou dens. Hij wijst er ook op dat dit jaar nog de huizen in Huizum-Bornia worden afgebroken, als de be woners er tenminste uit te krijgen zijn. Even een vraag aan wethouder Eijgelaar: Heeft u al herhuis vesting voor de bewoners van Huizum-Bornia? Dit zou vrij ideaal zijn. Verder is het duidelijk dat de bewoners er helemaal niets voor voelen om, zoals kennelijk van gemeentezijde wel gesuggereerd is, in de nieuwbouw aan de Linnaeusstraat te gaan wonen vanwege de hoge huursubsidies. Als je de beleidslij nen van deze nieuwe regering al een beetje in de gaten krijgt, dan blijkt dat het huur subsidie later - eerst nog in randvoorwaarden - wordt afgebouwd. De vrees om via huursubsidie in nieuwe woningwetwoningen te worden gestopt omdat er geen andere keus is is zeer reëel. Daarom heb ik een motie gemaakt die luidt: 9 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 april 1978, behandelende het voorstel van b. en w. betreffende ontwikkeling bestemmingsplan Cambuur, bijlage no. 113, af wegende het verkeerskundig belang van de z.g. slinger tegen de gevolgen die deze verkeersoplos sing met zich mee brengt, namelijk het wegbestemmen van 3, 25 jaar jonge, flatgebouwen aan de Archipelweg waar in totaal 60 huishoudens onderdak vinden voor een lage huurprijs, besluit: a. de zogenaamde slinger in het ontwerp-bestemmingsplan Cambuur niet in de plannen op te nemen en de Marathonstraat in zijn verlengde te laten kruisen met de Archipelweg. b. het college op te dragen met de betreffende eigenares van deze woningen aan de Archipelweg in overleg te treden, teneinde deze woningen op middellange termijn te bestemmen en geschikt te maken voor huisvesting van een- en tweepersoonshuishoudens, waarbij een sociaal plan voor de her huisvesting van de huidige bewoners de hoogste prioriteit heeft." Ik wil nog even ingaan op de kwestie van de afweging. Moet er nu een bajonetkruising komen of een normale kruising? Nu is het zo dat de Egelantierstraat de tijdelijke toegangsweg naar Cam- minghaburen wordt en, zij het tijdelijk, een grote aan- en afvoerweg wordt. Nu is het in de metho diek van het verkeers- en vervoersplan zo dat het verkeer dat b.v. eerst tijdelijk via de Egelantier straat uit Camminghaburen komt niet rechtdoor mag rijden. Juist dat verkeer moet echter voor een keu ze worden gesteld. Dat doe je via een bajonetaansluiting. Het interwijkverkeer - het verkeer tussen de wijken onderling - zou juist gebruik moeten maken van normale kruisingen, omdat die verkeers beweging wel zo vlot mogelijk moet verlopen; hierbij horen ook het langzaam verkeer en het open baar vervoer, want die krijgen wel voorrang volgens de doelstelling van het verkeers- en vervoers plan. In het gebied waar v/ij nu over spreken komt een normale kruising, met een slinger in het ver lengde van de Egelantierstraat die tijdelijk gebruikt gaat worden als aanvoerweg - het tijdelijk as pect kan wel een jaar of 5 duren - van Camminghaburen. Eigenlijk zou je hier echter een bajonet aansluiting op de stads verdeel weg, de rondweg, moeten hebben volgens de methodiek van het ver keers- en vervoersplan. (De heer Geerts: Als de weg naar het centrum zou leiden.) Dat is ook zo. (De heer Geerts: Dat is niet het geval, u moet de stukken beter lezen.) In het Structuurplan Schil- oost - dat is de verkeersstructuur die op het ogenblik aan de orde is - is het mogelijk om van de Marathonstraat via de De Ruyterweg naar de Bleeklaan te rijden en zo naar de binnenstad. (De heer Geerts: Dat is wel over Londen naar Parijs, maar als je het zo wilt bekijken, klopt het.) Je komt wel in de binnenstad. Als de routes via het Vrijheidsplein of via de Willem Lodewijkstraat verstopt zitten door de veelheid van verkeerslichten die daar aanwezig is neemt men die sluiprou tes. Dat komt omdat men bij de Egelantierstraat niet duidelijk voor een keus wordt gesteld. Het ver keer wordt wel voor een keus gesteld als het eerst linksaf moet en daarna weer rechtsaf naar de Ma rathonstraat. Nu de wijkverbinding. De Plataanstraat is in tegenstelling tot wat in de Commissie R.O. werd gezegd minstens even breed als de Egelantierstraat. Inderdaad is het zo dat aan de Plataanstraat 3 scholen staan en aan de Egelantierstraat 2 scholen. De Plataanstraat zou uitstekend als wijkverbin ding kunnen dienen, want de weg is namelijk net zo goed als de Egelantierstraat. Het voordeel van de Egelantierstraat is alleen dat deze weg in het verlengde van Camminghaburen ligt, maar dat is een tijdelijke oplossing. De Plataanstraat op zich is dus net zo geschikt als wijkontsluitingsweg. Met een normale kruising kan deze weg rechtstreeks op de Marathonstraat worden aangesloten. Dit ligt helemaal in de lijn van het verkeers- en vervoersplan en het voldoet volledig aan een van de doel stellingen van dit plan. Verkeerskundig is er dus helemaal geen reden om die slinger aan te leggen, integendeel. De verbinding Marathonstraat-Plataanstraat is veel voordeliger, neemt veel minder ruimte in beslag voor verkeersdoeleinden en je hoeft geen infrastructuur aan te passen. Bovendien heeft dit niet tot gevolg dat 60 goedkope woningen moeten verdwijnen. De heer Rijpma (weth.): Er zijn een paar hoofdelementen die in deze discussie naar voren komen. Laat ik beginnen bij de slinger. De slinger is een gevolg van het feit dat wij de doorgaande route door de Linnaeusstraat kwijt willen om daar een rustige woonwijk te creëren. Daarvoor is het nood zakelijk en mogelijk om de Marathonstraat te gebruiken zonder dat de bezwaren die aan het gebruik van de Linnaeusstraat kleefden optreden. Alleen de Linnaeusstraat heeft altijd tegenover de Egelantier straat gelegen. De Egelantierstraat is duidelijk als een toegangsweg voor het Heechterp bedoeld geweest. Als u ziet hoe de sporthal en het zwembad in het plan Kalverdijkje gesitueerd zijn, dan is het heel duidelijk dat de Egelantierstraat een andere functie in het bestemmingsplan Heechterp heeft gekregen dan de Plataanstraat. Ik verzeker de heer Van der Wal dat hij, als hij de keuze op de Plataanstraat laat vallen, in grote moeilijkheden komt wanneer hij weer een verhaal in deze raad moet houden als de bezwaarschriften van de ouders en van de scholen in deze straat hier aan de beurt zijn. (De heer P.D. van der Wal: En de bezwaarschriften van de ouders en van de scholen aan de Egelantier-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 5