18 kruisen en tevens voorkomen dient te worden dat het autoverkeer, komende vanaf de Willem Lodewijk- straat naar het westen, zonder tot een bewuste keuze te zijn gedwongen, rechtdoor het Stationskwar tier kan bereiken." Dit laatste kan met verkeersmaatregelen worden bereikt. Alle bezwaren die de heer Buising na mens de P.v.d.A.-fractie ventileerde, zijn hiermee ondervangen. Logisch redenerend zou men zeggen dat de motie wordt aanvaard, maar het werkt helaas anders; dat zal wel blijken. De hear Singelsma: As men yn'e krante list dat der wer sawnhunderttuzen nije auto's forhannele wurde dit jier - hwerfan miskien mear as de helte ek wer oan it autopark tafoege wurdt -, dan bi- krupt it hert jin mei freze. In flinke stjitte fan dizze rein sil ek wol yn Fryslan torjochte komme, dat ik soe sizze, hwat minder autodiken hwat better it is. It autoblik forjaget de minsken aensten ut de wenstéen en fan de strjitwegen. Ik bin der dus ek alhiel net foar dat dy sudtangint trochlutsen wurdt: wer in stik autodyk der by. Der binne alternative routes oer Werpsterhoeke en Aldlansdyk, ik soe sizze, men kin altiten noch sjen hokker kant men ót wol as it al op'e neil baernt. De Eastergowei is ek in hjit hangizer, ik haw dy net ötfoun. Eardere generaesjes hawwe dy al lang ötfoun. As der dan praet wurdt dat yn forban mei in takomstige Ontwikkeling fan de stêd - der si lie de kant fan Hempens üt wer fsientuzen minsken bykomme, nei't "men" se it - de Eastergowei tri je rydstroken hawwe moat, dan siz ik dat wy dat mar ris ófwachtsje moatte. As men de saek yn earsten hwat biheine wol, dan soe ik mei it C.D.A. sizze wolle: Jow hwat mear romte oan Eastergoplein mei Borniastrjitte mar soargje der foar dat sa lang dy wei troch de wyk rint der net mear as twa rydstroken komme. Hwat mear hindernissen der op dy wei oanbrocht wurde hwat leaver ik it haw. As de D.S.O. yn syn rapport seit dat der gjin inkele hinder fan in ahob utgiet, dan is dat de meast ienfaldige op lossing dy't men jin bitinke kin. It sparret romte, it is in produkt fan eigen groun, hwa soe de situ- aesje better kinne as de minsken dy't seis elke dei yn dizze sted wurkje. Dat is ek de reden hwerom ik de moasje fan Axies mei underskreaun haw. Kies de meast simpele oplossing. Dat der foar it fyts- forkear eat dien wurde moat, jowt de moasje ek romte foar. Soargje foar in pear fytstunnels by de Skrans en Efter de Hoven. De heer Rijpma (weth.): Een van de punten die bij alle fracties aandacht heeft gekregen is het verlengen van de zuidtangent. Uit de verkeersberekeningen is een betrekkelijk zwakke functie voor deze verlenging te voorschijn gekomen, tenzij wij ook rekening gaan houden met de volgende bouw- lokatie. Dot is ook de reden dat in het voorstel van het college staat dat in ieder geval de planolo gische ruimte tussen Overijsselsestraatweg en Drachtsterweg gehandhaafd moet worden. Hoe omvang rijk het sluipverkeer door Goutum precies zal zijn, is moeilijk te peilen. Het menselijk gedrag is mis schien toch weer wat anders dan het computer-gedrag. Er zullen ook bij de verkeerskruispunten situa ties kunnen voorkomen waardoor mensen toch wegen gaan kiezen die zij beter niet kunnen kiezen, omdat zij daarmee hun medemens overlast kunnen bezorgen. Ik geloof niet dat het, gezien het col legevoorstel om in ieder geval die ruimte te reserveren, een groot probleem zou opleveren wanneer de raad van mening is dat er iets sterker op dit stuk weg zou moeten worden aangedrongen dan in het raadsstuk staat. Dan de aansluiting van de Oostergoweg op de stad. Het is de bedoeling geweest om de verbinding van Huizum en de achterliggende wijk niet te beknotten. Dit houdt in dat er een overgang over blijft die zowel geschikt is voor het langzaam verkeer als ook voor het gemotoriseerd verkeer inclusief het openbaar vervoer dat vanuit de wijk de stad bereikt. Dit betekent zowel voor het gedeelte Huizum als voor het gedeelte Achter de Hoven een volledige aansluiting voor de mensen die daar wonen. Wij dachten dat het geen goede zaak zou zijn als wij het gemotoriseerd verkeer helemaal gingen verwijzen naar de andere routes. Dit zou ook aan de positie van de Schrans als winkelgebied heel duidelijk afbreuk doen. De overwegen bij de Schrans en bij Achter de Hoven blijven duidelijk be reikbaarheidsplaatsen voor het verkeer dat uit die wijken komt. De Oostergoweg is duidelijk een alternatief voor het externe verkeer dat in de binnenstad moet zijn. Dit betekent een ontlasting van andere routes. Het handhaven van twee gelijkvloerse kruisingen betekende automatisch dat de Spoorwegen gingen eisen dat de derde kruising tussen de twee bestaande overgangen ongelijkvloers moest zijn. Ik meen ook niet dat het een slechte oplossing is als deze kruising ongelijkvloers is, veel eer wordt filevorming vanuit de binnenstad voorkomen. Op het ogenblik is de situatie voor het uit gaande verkeer in de stad doorgaans moeilijk en daarom lijkt het mij een goed ding dat het uitgaan de verkeer constant weg kan komen, als het verkeer voer de kruising op de nieuwe Oostergoweg eens even zou worden opgehouden. Daar zijn de opstelstroken wel aanwezig, maar het is in alle op zichten een goede oplossing wanneer het uitgaande verkeer zo ongehinderd mogelijk de stad kan verlaten. Dit vergt enige ruimte, alleen, het is overdreven om te zeggen dat daardoor elke moge lijkheid tot het bouwen van andere voorzieningen, waaronder ook kantoren, weggenomen zou worden. De oplossing is zo gekozen dat er het minste ruimteverlies optreedt, de slang is naar de binnenstad gericht en niet naar de andere kant om daardoor ongewenste verbindingen te voorkomen. Wij gaan er van uit dat de barrière, die op het Zuiderplein, bij het Stationskwartier en op de Tesselschade- straat aanwezig is, voldoende is om de mogelijkheid af te remmen dat men vanuit het zuiden via het Stationskwartier naar de westelijke aansluiting gaat. Daar moet dus de oplossing op het Zuiderplein, bij het Stationskwartier en in de Tesselschadestraat voor zorgen. Dan het profiel van de Oostergoweg. Hoe dichter je bij de stad komt, des te geringer moeten de dimensies zijn. Als je met vier rijstroken onder de spoorlijn doorgaat, dan zul je ook op Tulpenburg en in de Klanderijbuurt een grootsere oplossing moeten creëren. Hoe je het ook doet, je kunt met de hoeveelheid verkeer geen oplossing creëren die altijd voldoende grootschalig blijft; dit is ons uit gangspunt ook niet. Ons uitgangspunt is dat er minder ruimte wordt gegeven naarmate men dichter de binnenstad nadert. Als je eenmaal de tunnel onder de Oostergoweg en de opritten hebt aangelegd, zal het moeilijk zijn om de verkeersoplossing die daar geconstrueerd is op een gegeven moment weer opnieuw te herzien. Dit betekent dat je ook op Tulpenburg en ook in de Klanderijbuurt met reserve ringen rekening moet houden. Ik ga er van uit dat, als je eenmaal een tunnel en een verkeersop lossing op Tulpenburg en in de Klanderijbuurt hebt gerealiseerd, dit een voorziening is die moeilijk verander baar is. De Oostergoweg moet dan m.i. van een grotere dimensionering toch naar die twee rijstroken onder de spoorlijn door gaan. Niet alles is altijd te voorzien en vandaar det in het voorstel van het college staat dat er een zekere ruimtereservering moet zijn. Ik zou mij echter ook kunnen voorstellen dat ter wille van de Jansoniusstraat en de Borniastraat volstaan wordt met een wat bredere profilering tussen rondweg en Borniastraat om daarmee te voorkomen dat het verkeer een andere route neemt dan de route die er voor bestemd is. De Voorzitter: Ik stel voor om de discussies te beëindigen en de moties in stemming te brengen. (De heer P.D. van der Wa!: Ik heb nog niets over de toetsing van de doelstellingen gehoord, alleen maar vreemde doelstellingen.) Kan ik de discussie dan nu afsluiten? Goed, wij krijgen nog veel be langrijke punten. De eerste motie die ik in stemming wil brengen, is de motie van de heren Van der Wal, De Greef en Singelsma. Ik neem aan dat ik de motie niet helemaal meer hoef voor te lezen, omdat die over het algemeen wel duidelijk is. Ik laat dan de inleiding weg. "De raad der gemeente Leeuwarden, enz., besluit indien mocht worden besloten tot uitvoering van de z.g. Oostergoweg, de spoorwegkruising en aansluiting van deze weg op de z.g. basisweg dient te geschieden, zoals staaf aangegeven op D.S.O.-tekening nr. 34.66.26 (ahob-kruising Oostergoweg en twee tunnels voor langzaam verkeer rer hoogte van de Schrans en Achter de Hover.), waarbij voor het lokaal openbaar busvervoer speciale voorzieningen dienen te worden getroffen om de spoorlijn gelijkvloers op de daartoe geschiktste plaatsen te kunnen kruisen en tevens voorkomen dient te worden dat het autoverkeer, komende vanaf de Willem Lodewijkstraat naar het westen, zonder tot een bewuste keuze te zijn gedwongen, rechtdoor het Stationskwartier kan bereiken." Taalkundig klopt het niet helemaal, maar de strekking is duidelijk. De motie van de heren P.D. van der Wal, M.H.G. de Greef en J.B. Singelsma wordt bij hand opsteken verworpen met 33 tegen 3 stemmen. De Voorzitter: Vervolgens ligt er een motie van de heren Buising en De Pree, die onderschreven is door de heer Heere, omdat hij van plan was een motie van gelijke strekking in te dienen. Ik lees de essentie van de motie even voor. "Het deel van de zuidtangent, gelegen tussen de Overijsselsestraatweg en het Drachtsferplein dient te worden aangelegd direct in aansluiting op de aanleg van het westelijk deel van de zuid tangent." Het college stelt dus voor om ruimte te reserveren, maar de motie stelt voor om dit direct in aansluiting op het westelijk deel te realiseren. Dat is de essentie van deze motie. De motie van de heren Buising en De Pree wordt bij handopsteken aangenomen met 33 tegen 3 stemmen. De Voorzitter: Dan krijgen wij een motie van de heren Buising en De Pree waarin staat: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, besluit: 1 het punt b onder IV van het ontwerp-raadsbesluit behorende bij bijlage 189, betreffende vaststel ling van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplcn, te schrappen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 10