21 2. het punt V in het ontwerp-besluit zoals bovengenoemd aan te vullen als volgt: "Met dien verstande dat zowel de Oostergoweg als de tunnel tweestrooks dienen te worden aangelegd"." Hetgeen onder punt 1 in de motie staat genoemd, betekent dat het gedeelte van het ontwerp-be- sluir waarin staat dat er een reservering wordt gemaakt om vier rijstroken te kunnen maken niet door moet gaan. Punt 2 in de motie is een iogisch vervolg van het schrappen van IVb, deze twee dingen hangen met elkaar samen. Het betekent dus definitief twee rijstroken zonder de mogelijkheid tot vier rijstroken open te houden. De motie van de heren Buising en De Pree wordt bij handopsteken aangenomen met 19 tegen 17 stemmen. De Voorzitter: Hiermee kan de motie die de heren Heere en Miedema hebben aangeboden niet meer in stemming worden gebracht, want die is van een beperktere strekking over hetzelfde onder werp. Agendapunt c (onderdelen 4, 6 en 10 van bijlage no. 189). De Voorzitter: Dit punt handelt over de aansluiting van Camminghaburen op het stadscentrum. Voor de discussie gehouden wordt, moet ik even een kleine correctie aanbrengen op pagina 7. Vrij wel onderaan de pagina, vlak boven het woordje "bezwaren" ziet u staan: "Maria Louisestraat". De goede lezer zal ontdekt hebben dat hiermee de Marathonstraat wordt bedoeld. De heer Ten Hoeve: Algemene beschouwingen zal ik niet houden, ik spring meteen in het diepe, de aansluiting van Camminghaburen op de staa. De procedure i.v.m. Camminghaburen is niet juist geweest. Het is niet een goede zaak dat wij nu pas, nu wij al bezig zijn met de realisering van het plan, gaan vaststellen hoe de wijk met zoveel inwoners ontsloten zal moeten worden. Dit punt had gewoon eerder aan de orde moeten komen. De discussie gaat nu over de Kanaalweg en de De Merode- straat. Bij ons in de fractie is het altijd een wens geweest om Schilkampen te handhaven en te bewa ren. Tegen de Kanaalweg op zich hadden wij niet zoveel bezwaren. Nu wij de stukken gekregen heb ben, kunnen wij een aantal zaken op een rij zetten. Het tracé van de Kanaalweg kan snel gerealiseerd worden, het eerste deel al zeer binnenkort. Ik wil duidelijk onderstrepen dat dit van groot belang is i.v.m. de Egelantierstraat. Mijn fractie vindt dat deze straat en de wijken die daar omheen liggen zo weinig mogelijk overlast aangedaan moet worden en dat er zo snel mogelijk een ontsluiting moet komen. Een tweede belangrijk punt dat nu pas in de voorstellen naar voren is gekomen, is dat het tracé Kanaalweg om Schilkampen heen gelegd kan worden; dit is voor ons een belangrijk punt. Wij hebben verder een grote voorkeur voor het bajonet-principe, niet alleen i.v.m. de keuze die straks gemaakt moet worden i.v.m. de ontsluiting van het Vliet - ik kom daar direct nog op terug -, maar ook omdat wij het doorgaand verkeer op de Willem Lodewijkstraat zo veel mogelijk willen verhinderen. Met het aanleggen van het tracé langs de De Merodestraat zouden wij een rechtstreekse verbinding heb ben. Ongenoemd kunnen ook niet blijven de financiële aspecten. Het ene plan kost vijf miljoen, het andere zeventien miljoen; een verschil van twaalf mil joen waarmee je heel veel goede dingen op verkeersgebied zou kunnen doen, die van groot belang zijn. Daarnaast is er ook nog het punt dat de bedrijven, m.n. de Condensfabriek, voor een grote investering geplaatst worden en het is belang rijk dat voor een terrein waarop op het ogenblik veel mensen wonen ook een bepaalde ontsluiting moet plaats vinden. Het verleggen van de spoorlijn zou hieraan tegemoet kunnen komen, maar dan kom ik op punten die ik aI heb genoemd, n.1het geld en de tijd die daarmee gemoeid zijn. Een ander punt is nog dat er een beweegbare brug over de Tijnje gelegd zou moeten worden. Al met al komt mijn fractie tot de conclusie dat Camminghaburen via het tracé Kanaalweg ont sloten moet worden, met dien verstande dat het tracé om Schilkampen heen gelegd moet worden. Ik heb daar ook een motie over: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op om op korte termijn de raad uitgewerkte voorstellen te doen over de ontsluiting van Camminghaburen langs het tracé Kanaalweg, met dien verstande dat het tracé ten noorden van de buurtschap Schilkampen wordt gelegd, met cis uitgangspunten dat Camminghaburen zo snel mogelijk moet worden ontsloten en de wijken rond de Egelantierstraat zo weinig mogelijk hinder ondervinden van het verkeer uit Camminghaburen." De keuze voor het bajonet-principe betekent al dat wij hef tegengaan van een ontsluitingsfunc tie van de Emmakade willen bevorderen. Daarom zijn wij ook tegen een brug te veel, die willen wij niet. Niet alleen vanwege het feit dat wij gekozen hebben voor het bajonet-principe, maar ook om dat wij grote waarde hechten aan het karakter van deze binnenstadsgrachf, zoals je de Emmakade bijna zou kunnen noemen. Het karakter van het Nieuwe Kanaal en de Emmakade willen wi| Deslist be houden. Ook willen wij de bezwaren van de scheepvaart onderschrijven. Om de Emmakade geen ont sluitingsfunctie te geven moeten er bij de Tweede Kanaalbrug verkeersmaatregelen getroffen worden. Daar heb ik ook een motie over gemaakt, die luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op bij de Tweede Kanaalbrug voorzieningen te treffen die het onmogelijk maken dat de Emmakade wordt gebruikt als doorgaande verbinding." Vervolgens het Vliet. Als vervangende route voor de Emmakade kiezen wij voor het Vliet; ook dit is weer die keuze voor de bajonet. Wij zijn het echter maar voor een deel eens met het voorstel van het college. Wij kunnen akkoord gcan met de bereikbaarheidsroutes via een gedeelte van net Vliet en de Bleeklaan en een gedeelte van het Vliet en de Wijbrand de Geeststraat maar wij wilien er een derde route aan toevoegen, n.l. het gehele Vliet. De motieven van het college dat het weste lijk deel van het Vliet geen bersikbaarheidsfunctie kan dragen, spreken ons niet aan. Het Vliet is gedempt - en verpest, mag ik er wel bij zeggen - voor het verkeer en daarom moet het ook de func tie van verkeersroute krijgen. Dit standpunt betekent dat het Vliet een aansluiting krijgt op de Oos terkade. Ook hierover heb ik een motie gemaakt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." De ontsluiting van de Tuinen hangt hier nauw mee samen. Wij willen niet dat het verkeer dai langs het Vliet wordt geleid wel op de Tuinen komt. Daarvoor moet een afslagbeweging naar links en naar rechts mogelijk zijn naar de parkeerplaats op hef Hoeksterend, maar wij vinden het ook wenselijk dat opnieuw in de plannen opgenomen wordt een parkeergarage in de Amelandsstraat. Ik heb daarover twee moties: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft de noordoost hoek van de Amelandsstraaf de bestemming parkeerdoeleinden De andere motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op bij de hoek Tuinen-noordzijde/Oosterkade voorzieningen te treffen die het onmo gelijk maken dat de Tuinen-noordzijde wordt gebruikt als doorgaande verbinding." Ik kom dan met een kleine omweg bij het kruispunt op de Bleeklaan. Dit kruispunt zal, door de motie die ik heb ingediend, een mindere functie krijgen dan is toegedacht in de plannen. Niettemin vinden wij dat dit moet worden uitgevoerd zoals het is voorgesteld. Wij willen niet dat voor een grootschalige oplossing in Oldegalileën grote afbraakplannen gerealiseerd zouden moeten v/orden. Wij vinden dat er snel duidelijkheid moet komen over de toekomst van Blok Rood en met deze be slissing kan dat. Ik heb ook daarover een motie: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op om op zeer korte termijn de raad voorstellen te doen over Blok Rood in de wijk Olde galileën." De consequenties van deze voorstellen zijn - het college schrijft het ook al in de raadsbrief - dat er voor de Schil een nieuwe situatie ontstaat. Daarom zal er een nieuw onderzoek moeten worden gepleegd, maar volgens ons zijn er toch nog mogelijkheden om dit gebied verkeersluw te houden. Vandaar dat de volgende motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op om de raad nieuwe voorstellen te doen betreffende de verkeerssituatie in Schil-oost, waarbij de verkeersluwheid van het gebied uitgangspunt blijft." Tenslotte hebben wij een uitgewerkt voorstel gekregen over de oplossing bij het Hoeksterend. Verschillende keren hebben wij betoogd dat wij verkeersvoorzieningen op kleine schaal willen heb ben. Wat hier uitrolt is een ontzettend grootschalige oplossing en wij vinden dat er gezocht moet worden naar een oplossing die aan dit gebied meer recht doet en dat de verkeersbewegingen in dit gebied op een eenvoudige manier zouden moeten worden afgewikkeld. Vandaar dat mijn laatste mo tie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college ven b. en w. op nieuwe plannen te laten ontwikkelen voor een verkeersoplossing bij het Hoeksterend, waarbij uitgegaan is van een kleinschaliger opzet." Hier wilde ik het bilaten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 11