De heer De Jong: Allereerst wil ik in aansluiting op de vorige sprekers mijn waardering uitspre ken voor de vele nota's en brieven, al dan niet met bijlagen, die wij van de dienst en van het bureau Dwars, Heederik en Verhey hebben ontvangen. Alles kwam voor ons netjes op een rijtje te staan, hetgeen de beoordeling gemakkelijker leek te maken. Een keihard gegeven waarvan bij punt c moest worden uitgegaan, was de wens van de raad de bestaande profielbreedtes van de Willem Lodewijkstraat en de Tesselschadestraat te handhaven en het Stationskwartier verkeersluw te maken. Ook moesten de uitgangspunten die t.o.v. het Structuur plan Schil-oost waren opgesteld in acht genomen worden. Er blijkt uit de stukken duidelijk dat wij ons, wanneer wij het hebben over wel of niet de Kanaalweg en wel of niet een brug over het Nieuwe Kanaal, bemoeien met het Structuurplan Schil-oost. Eveneens kan zo Blok Rood in de wijk Oldega- lileën buiten beschouwing blijven, hoe onwezenlijk dit ook bij de bewoners in deze wijk over komt. Om met het onderwerp van de ontsluiting van Camminghaburen te beginnen, wij staan voor de keus om het tracé via de Kanaalweg of via de De Merodestraat te laten lopen. De bedrijven aan de De Merodestraat hebben ons duidelijk hun visie over deze keuze verstrekt: een beperking van even tuele bedrijfsuitbreiding, het probleem van het parkeren, de vele verkeersbewegingen met vele in- voegstroken, het tijdverlies met de daaraan verbonden extra kosten. Onze fractie die, zo mogelijk, ook het bedrijfsleven in onze stad wil dienen, heeft begrip voor hun bezwaren. De argumenten van het college die in de raadsbrief worden genoemd, n.l. het verschil in kosten en ook het feit dat het tracé via de Kanaalweg vrijwel onmiddellijk kan worden gerealiseerd, vormen voor ons voldoende aanlei ding om voor de Kanaalweg te kiezen. Dit doen wij met des te minder aarzeling nu duidelijk uit de stukken blijkt dat wij Schilkampen kunnen ontzien, indien wij een voorkeur uitspreken voor het meest noordelijke tracé langs de westzijde van Schilkampen. Wij vertrouwen er op dat dit tracé al dus uitgevoerd kan worden, want wij willen dit karakteristieke stukje Leeuwarden niet graag opoffe ren voor deze voorziening. Mocht u deze toezegging willen doen, dan vernemen wij dit graag van u. Dan komen wij voor de keuze tussen een brug over de Emmakade of een aanvul-route via het oostelijk deel van het Vliet. In de raadsbrief en in de bijlagen komt het college met het voorstel te kiezen voor de aanvul-route over het Vliet, met een nieuwe keus om óf via de Bote van Bolswert- straat en de Wijbranc de Geeststraat naar het parkeerterrein op de Oosterbuurt te gaan óf via de Oosterkade naar het Hoeksterend dan wel via de kruising op de Bleeklaan naar het Hoeksterend te gaan. Het feit dat het college hier een alternatief voorstelt, hetgeen een offer betekent t.a.v. ver keerssituaties in Schil-oost, spreekt ons toch wel aan, want wij zagen een nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal minder zitten. Het ernstige beroep dat de schippersorganisaties op de hoorzitting hebben gedaan om het voorstel toch nog eens goed te overwegen, heeft weerklank gevonden. Immers, de bewoners van de Oranjewijk staan niet op deze ontsluiting te wachten. Met de keuze om het Vliet als ontsluitingsroute te kiezen geeft het college meer inhoud aan de eerste doelstelling, n.l. een af name van de verkeersbelasting van de Willem Lodewi jkstraat. Door echter een keuzemogelijkheid bij de Bote van Bolswertstraat in te bouwen, ontstaat er minder verkeersbelasting in de Wijbrand de Geeststraat en op de Oosterkade. Door dit tracé over het Vliet te kiezer., zal de verkeersstructuur in Schil-oost opnieuw in studie genomen moeten worden. Er zal n.l. een toename van de verkeers belasting ontstaan op het kruispunt Bleek laan-GroningerstraatwegDoor dit tracé over te nemen, la ten wij het westelijk gedeelte van het Vliet als autoroute onbenut. Dit omdat in de omgeving Ooster kade en Nieuwekade parkeervoorzieningen niet voor handen zijn, zoals in de siukken staat, en daar vooreerst ook niet zijn gepland. Een ander lid van mijn fractie zal straks op dit facet terugkomen bij de behandeling van agendapunt e, aangezien wij dit een betere volgorde vonden. Zoals gezegd krijgt het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraatweg door het voorstel van het college ten extra ver keersbelasting van 20%. De Groningerstraatweg wordt evenwel in het rekenmodel en in het toedelings schema duidelijk herkend als een bereikbaarheidsroute voor het centrumgebied. De gedachte om de wijk Oldegalileën niet op dit kruispunt te ontsluiten, maar deze ontsluiting mogelijk te creëren via de Goudenregenstraat, heeft ook onze instemming. Op deze manier wordt het genoemde kruispunt niet nog zwaarder belast. Resumerend kunnen wij instemmen met de voorstellen van het college zoals die in de raadsbrief zijn vermeld, n.l. een tracé via de Kanaalweg, via het oostelijk gedeelte van het Vliet en dan ver volgens via de Wijbrand de Geeststraat of via de Bleeklaan en Groningerstraatweg met daarbij een ontsluiting van de wijk Oldegalileën via de Goudenregenstraat. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Eerst iets over het tracé oosttangent naar de huidige ringweg. Ook wij verkiezen van de twee mogelijkheden die er zijn de verbinding via de Kanaalweg boven die via de De Merodestraat. In dit geval wordt n.l. de mogelijkheid geschapen om een bajonet-krui sing op de ringweg te creëren. Bovendien vinden wij het zeer van belang dat er voor deze oplossing minder financiële middelen nodig zijn. Ook de tijdsbesparing vinden wij zeer belangrijk evenals het feit dat er voor de bedrijven zowel organisatorisch als financieel minder nadelen aan zijn verbonden. Wij zijn het dus ook eens met de motie die de P.v.d.A. hierover heeft ingediend, omdat wij het een groot bezwaar vinden dat dit tracé de oude buitenbuurt Schilkampen zou aantasten; wij wensen die oplossing die deze buurt het meest zal ontzien. Daar wij in eerste instantie van de informatieve raadsvergadering reeds tegen een extra brug over het Nieuwe Kanaal bij het Emmaplein waren vanwege de aantasting in dit geval van de bebou wing aan de Emmakade, de belasting voor de scheepvaart en de doorsnijding van de Granjebuurt, zijn wij uiteraard voor oplossingen die de capaciteitsproblemen van de Tweede Kanaalbrug helpen verminderen. Daarom kiezen wij voor een verlegging van de aansluiting Kanaalweg op de ring\\ea in noordelijke richting, zoals die hier wordt aangegeven tegenover de Accamasiraat, zodat er op de weg opstelstroken zouden kunnen worden gemaakt. Wij vragen de wethouder in dit verband nog wel of er voor die mogelijkheid ook nog woningen moeten worden opgeofferd langs de Franklïnstraat; dit is mij nog niet geheel duidelijk geworden uit dit plan. Wij geven de voorkeur aan de route voor het verkeer dat langs de Kanaalweg op de rondweg komt via het oostelijk gedeelte van het Vliet, de Bote van Bolswertstraat, de Vredeman de Vriesstraat, de Wijbrand de Geeststraat naar de Oosterbrug en zo naar het centrum met als alternatief de verbinding Bleeklaan-Hoeksterend. Wij zien ook het voordeel in van de spieiding van het centrum-gericht ver keer en van de bereikbaarheid via die route van de oostelijke winkels aan de doorstreek door de par keergelegenheid aan het Hoeksterend. Wat dit betreft gaan wij dus akkoord met de door b. en w. aan gegeven oplossing, de z.g. route 2, die ook door het buurtcomité van de Alma Taderrastraat is aan gedragen. Als nadeel van deze oplossing zien wij dat er in Schil-oost een minder verkeersluw gebied ontstaat door het verkeer vanuit de Bleeklaan. Een nieuwe inspraakperiode en een nadere uitwerking zien wij graag tegemoet omtrent deze materie. Dan het punt van de ontsluiting van de wijk Oldegalileën via de Goudenregenstraat en een min der omvangrijke aansluiting Bleeklaan-Groningerstraatweg-HoeksterendEen kleinschaliger oplossing heeft ook onze voorkeur en de uitwerking van de consequenties voor Blok Rood in Oldegalileën zien wij graag tegemoet. De heer P.D. van der Wal: Ik begrijp dat dit een verhaal zou moeten worden over de Kanaalweg en de ontsluiting van Camminghaburen t.o.v. het stadscentrum. Ik moet u echter eerlijk zeggen dat de aar digheid er voor ons af is. Je werkt je voor zoiets bijna kapot, je probeert redelijke alternatieven - om deze D'66-term even te gebruiken - in te bouwen, je komt met argumenten, je reageert op argumenren van anderen waarom zij een bepaalde beslissing doen, toch komt er geen reactie op, noch van de wet houder noch van de andere leden. De burgemeester hamert maar snel door, nou, ik zou zeggen, men weet nu wat Axies voorstaat want wij hebben een plan uitgedeeld. Uit de beslissingen die tot nu toe genomen zijn en uit de moties die zijn afgestemd of aangenomen blijkt gewoon dat de fiets, ondanks alle mooie woorden in deze verkiezingstijd en ondanks mooie fietstochten langs de knelpunten die men nu pas ontdekt, de slag gaat verliezen. Voor ons, kan ik zeggen, is de aardigheid er af, wij hebben op het ogenblik wel wat beters te doen dan dit "showtje" mee te spelen en alleen door onze stemmen te geven moties van anderen er net door te slepen. De aardigheid is er af, wij houden er mee op voor dit onderwerp. De heren M.H.G. de Greet en P.D. van der Wal verlaten hierna de vergadering. De hear Singelsma: Ik kin my de réaksje fan Axies wol hwat foarstelle, mar men moat altiten in goed forliezer wêze en if slachfjild nea forlitte. It is fansels foar lytse fraksjes in heikerwei om rïd— like alternativen mei it lytse tal minsken dat men ta jins biskikking hat nei foaren to bringen. Ik kin my de forbittering wol in bytsje foarstelle, as men mei tal fan arguminten komt en der wurdt kwea- lik op andere. It is nou ien kear sa yn in ried dat de patat al foarbakt is. Men wit fan tofoaren ol hoe't de kaerten op tafel lizze, mar dat wjerhaldt my net om de punten dy't hjir oan'e oarder binne dochs efkes nei to rinnen. De untsluting fan Camminghabuorren nei de stêd moat ek neffens myn miening fia de Kanaelwei ipleats fine. Derby is it dus mooglik dat men Skilkampen sparje kin. Hwat mear der sparre wurdt fan aide stedswiken en utbuorrens hwat leaver if my is. Dat de brêge oer it Nije Kanael if net hellet, is ek in ding der't ik bliid om wêze kin. Dizze brêge soe in bikende aerdige wyk, de Oranjewyk, unheil bringe en meiien ek de Emmjkaae. Dit is ien fan de meast karakteristike griften fan Ljouwerf. Sa't de hear Ten Hoeve seit, moat men natuer- lik wol foarkomme dat it forkear by de Twadde Kanaelbrêge dochs noch kans sjocht om fia de Emma-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 12