De heer De Jong: Allereerst wil ik in aansluiting op de vorige sprekers mijn waardering uitspre
ken voor de vele nota's en brieven, al dan niet met bijlagen, die wij van de dienst en van het bureau
Dwars, Heederik en Verhey hebben ontvangen. Alles kwam voor ons netjes op een rijtje te staan,
hetgeen de beoordeling gemakkelijker leek te maken.
Een keihard gegeven waarvan bij punt c moest worden uitgegaan, was de wens van de raad de
bestaande profielbreedtes van de Willem Lodewijkstraat en de Tesselschadestraat te handhaven en
het Stationskwartier verkeersluw te maken. Ook moesten de uitgangspunten die t.o.v. het Structuur
plan Schil-oost waren opgesteld in acht genomen worden. Er blijkt uit de stukken duidelijk dat wij
ons, wanneer wij het hebben over wel of niet de Kanaalweg en wel of niet een brug over het Nieuwe
Kanaal, bemoeien met het Structuurplan Schil-oost. Eveneens kan zo Blok Rood in de wijk Oldega-
lileën buiten beschouwing blijven, hoe onwezenlijk dit ook bij de bewoners in deze wijk over komt.
Om met het onderwerp van de ontsluiting van Camminghaburen te beginnen, wij staan voor de
keus om het tracé via de Kanaalweg of via de De Merodestraat te laten lopen. De bedrijven aan de
De Merodestraat hebben ons duidelijk hun visie over deze keuze verstrekt: een beperking van even
tuele bedrijfsuitbreiding, het probleem van het parkeren, de vele verkeersbewegingen met vele in-
voegstroken, het tijdverlies met de daaraan verbonden extra kosten. Onze fractie die, zo mogelijk,
ook het bedrijfsleven in onze stad wil dienen, heeft begrip voor hun bezwaren. De argumenten van het
college die in de raadsbrief worden genoemd, n.l. het verschil in kosten en ook het feit dat het tracé
via de Kanaalweg vrijwel onmiddellijk kan worden gerealiseerd, vormen voor ons voldoende aanlei
ding om voor de Kanaalweg te kiezen. Dit doen wij met des te minder aarzeling nu duidelijk uit de
stukken blijkt dat wij Schilkampen kunnen ontzien, indien wij een voorkeur uitspreken voor het
meest noordelijke tracé langs de westzijde van Schilkampen. Wij vertrouwen er op dat dit tracé al
dus uitgevoerd kan worden, want wij willen dit karakteristieke stukje Leeuwarden niet graag opoffe
ren voor deze voorziening. Mocht u deze toezegging willen doen, dan vernemen wij dit graag van u.
Dan komen wij voor de keuze tussen een brug over de Emmakade of een aanvul-route via het
oostelijk deel van het Vliet. In de raadsbrief en in de bijlagen komt het college met het voorstel te
kiezen voor de aanvul-route over het Vliet, met een nieuwe keus om óf via de Bote van Bolswert-
straat en de Wijbranc de Geeststraat naar het parkeerterrein op de Oosterbuurt te gaan óf via de
Oosterkade naar het Hoeksterend dan wel via de kruising op de Bleeklaan naar het Hoeksterend te
gaan. Het feit dat het college hier een alternatief voorstelt, hetgeen een offer betekent t.a.v. ver
keerssituaties in Schil-oost, spreekt ons toch wel aan, want wij zagen een nieuwe brug over het
Nieuwe Kanaal minder zitten. Het ernstige beroep dat de schippersorganisaties op de hoorzitting
hebben gedaan om het voorstel toch nog eens goed te overwegen, heeft weerklank gevonden. Immers,
de bewoners van de Oranjewijk staan niet op deze ontsluiting te wachten. Met de keuze om het Vliet
als ontsluitingsroute te kiezen geeft het college meer inhoud aan de eerste doelstelling, n.l. een af
name van de verkeersbelasting van de Willem Lodewi jkstraat. Door echter een keuzemogelijkheid
bij de Bote van Bolswertstraat in te bouwen, ontstaat er minder verkeersbelasting in de Wijbrand de
Geeststraat en op de Oosterkade. Door dit tracé over het Vliet te kiezer., zal de verkeersstructuur
in Schil-oost opnieuw in studie genomen moeten worden. Er zal n.l. een toename van de verkeers
belasting ontstaan op het kruispunt Bleek laan-GroningerstraatwegDoor dit tracé over te nemen, la
ten wij het westelijk gedeelte van het Vliet als autoroute onbenut. Dit omdat in de omgeving Ooster
kade en Nieuwekade parkeervoorzieningen niet voor handen zijn, zoals in de siukken staat, en daar
vooreerst ook niet zijn gepland. Een ander lid van mijn fractie zal straks op dit facet terugkomen
bij de behandeling van agendapunt e, aangezien wij dit een betere volgorde vonden. Zoals gezegd
krijgt het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraatweg door het voorstel van het college ten extra ver
keersbelasting van 20%. De Groningerstraatweg wordt evenwel in het rekenmodel en in het toedelings
schema duidelijk herkend als een bereikbaarheidsroute voor het centrumgebied. De gedachte om de
wijk Oldegalileën niet op dit kruispunt te ontsluiten, maar deze ontsluiting mogelijk te creëren via
de Goudenregenstraat, heeft ook onze instemming. Op deze manier wordt het genoemde kruispunt
niet nog zwaarder belast.
Resumerend kunnen wij instemmen met de voorstellen van het college zoals die in de raadsbrief
zijn vermeld, n.l. een tracé via de Kanaalweg, via het oostelijk gedeelte van het Vliet en dan ver
volgens via de Wijbrand de Geeststraat of via de Bleeklaan en Groningerstraatweg met daarbij een
ontsluiting van de wijk Oldegalileën via de Goudenregenstraat.
Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Eerst iets over het tracé oosttangent naar de huidige ringweg.
Ook wij verkiezen van de twee mogelijkheden die er zijn de verbinding via de Kanaalweg boven
die via de De Merodestraat. In dit geval wordt n.l. de mogelijkheid geschapen om een bajonet-krui
sing op de ringweg te creëren. Bovendien vinden wij het zeer van belang dat er voor deze oplossing
minder financiële middelen nodig zijn. Ook de tijdsbesparing vinden wij zeer belangrijk evenals het
feit dat er voor de bedrijven zowel organisatorisch als financieel minder nadelen aan zijn verbonden.
Wij zijn het dus ook eens met de motie die de P.v.d.A. hierover heeft ingediend, omdat wij het een
groot bezwaar vinden dat dit tracé de oude buitenbuurt Schilkampen zou aantasten; wij wensen die
oplossing die deze buurt het meest zal ontzien.
Daar wij in eerste instantie van de informatieve raadsvergadering reeds tegen een extra brug
over het Nieuwe Kanaal bij het Emmaplein waren vanwege de aantasting in dit geval van de bebou
wing aan de Emmakade, de belasting voor de scheepvaart en de doorsnijding van de Granjebuurt,
zijn wij uiteraard voor oplossingen die de capaciteitsproblemen van de Tweede Kanaalbrug helpen
verminderen. Daarom kiezen wij voor een verlegging van de aansluiting Kanaalweg op de ring\\ea
in noordelijke richting, zoals die hier wordt aangegeven tegenover de Accamasiraat, zodat er op de
weg opstelstroken zouden kunnen worden gemaakt. Wij vragen de wethouder in dit verband nog wel
of er voor die mogelijkheid ook nog woningen moeten worden opgeofferd langs de Franklïnstraat; dit
is mij nog niet geheel duidelijk geworden uit dit plan.
Wij geven de voorkeur aan de route voor het verkeer dat langs de Kanaalweg op de rondweg komt
via het oostelijk gedeelte van het Vliet, de Bote van Bolswertstraat, de Vredeman de Vriesstraat, de
Wijbrand de Geeststraat naar de Oosterbrug en zo naar het centrum met als alternatief de verbinding
Bleeklaan-Hoeksterend. Wij zien ook het voordeel in van de spieiding van het centrum-gericht ver
keer en van de bereikbaarheid via die route van de oostelijke winkels aan de doorstreek door de par
keergelegenheid aan het Hoeksterend. Wat dit betreft gaan wij dus akkoord met de door b. en w. aan
gegeven oplossing, de z.g. route 2, die ook door het buurtcomité van de Alma Taderrastraat is aan
gedragen. Als nadeel van deze oplossing zien wij dat er in Schil-oost een minder verkeersluw gebied
ontstaat door het verkeer vanuit de Bleeklaan. Een nieuwe inspraakperiode en een nadere uitwerking
zien wij graag tegemoet omtrent deze materie.
Dan het punt van de ontsluiting van de wijk Oldegalileën via de Goudenregenstraat en een min
der omvangrijke aansluiting Bleeklaan-Groningerstraatweg-HoeksterendEen kleinschaliger oplossing
heeft ook onze voorkeur en de uitwerking van de consequenties voor Blok Rood in Oldegalileën zien
wij graag tegemoet.
De heer P.D. van der Wal: Ik begrijp dat dit een verhaal zou moeten worden over de Kanaalweg en
de ontsluiting van Camminghaburen t.o.v. het stadscentrum. Ik moet u echter eerlijk zeggen dat de aar
digheid er voor ons af is. Je werkt je voor zoiets bijna kapot, je probeert redelijke alternatieven - om
deze D'66-term even te gebruiken - in te bouwen, je komt met argumenten, je reageert op argumenren
van anderen waarom zij een bepaalde beslissing doen, toch komt er geen reactie op, noch van de wet
houder noch van de andere leden. De burgemeester hamert maar snel door, nou, ik zou zeggen, men
weet nu wat Axies voorstaat want wij hebben een plan uitgedeeld. Uit de beslissingen die tot nu toe
genomen zijn en uit de moties die zijn afgestemd of aangenomen blijkt gewoon dat de fiets, ondanks
alle mooie woorden in deze verkiezingstijd en ondanks mooie fietstochten langs de knelpunten die men
nu pas ontdekt, de slag gaat verliezen. Voor ons, kan ik zeggen, is de aardigheid er af, wij hebben
op het ogenblik wel wat beters te doen dan dit "showtje" mee te spelen en alleen door onze stemmen
te geven moties van anderen er net door te slepen. De aardigheid is er af, wij houden er mee op voor
dit onderwerp.
De heren M.H.G. de Greet en P.D. van der Wal verlaten hierna de vergadering.
De hear Singelsma: Ik kin my de réaksje fan Axies wol hwat foarstelle, mar men moat altiten in
goed forliezer wêze en if slachfjild nea forlitte. It is fansels foar lytse fraksjes in heikerwei om rïd—
like alternativen mei it lytse tal minsken dat men ta jins biskikking hat nei foaren to bringen. Ik kin
my de forbittering wol in bytsje foarstelle, as men mei tal fan arguminten komt en der wurdt kwea-
lik op andere. It is nou ien kear sa yn in ried dat de patat al foarbakt is. Men wit fan tofoaren ol
hoe't de kaerten op tafel lizze, mar dat wjerhaldt my net om de punten dy't hjir oan'e oarder binne
dochs efkes nei to rinnen.
De untsluting fan Camminghabuorren nei de stêd moat ek neffens myn miening fia de Kanaelwei
ipleats fine. Derby is it dus mooglik dat men Skilkampen sparje kin. Hwat mear der sparre wurdt fan
aide stedswiken en utbuorrens hwat leaver if my is.
Dat de brêge oer it Nije Kanael if net hellet, is ek in ding der't ik bliid om wêze kin. Dizze
brêge soe in bikende aerdige wyk, de Oranjewyk, unheil bringe en meiien ek de Emmjkaae. Dit is
ien fan de meast karakteristike griften fan Ljouwerf. Sa't de hear Ten Hoeve seit, moat men natuer-
lik wol foarkomme dat it forkear by de Twadde Kanaelbrêge dochs noch kans sjocht om fia de Emma-