24 kade nei it sintrum to gean. Der si lie yngripende forkearsmaetregels nommen wurde moatte om dat to bihinderjen. It Fliet is spitigernoch dimpt, der binne twa wegen fia Camminghabuorren nei de stêd, fia de Wybrand de Geeststrjitte en fia de Bleexleane, mar ik leau ek dat it sin hat en bi I uk it hiele Fliet der noch by. Ik haw der nea in foarstanner fan west, mar nou't it Fliet der ien kear leit yn al syn kealens en bleatens, moat men der mar gebruk fan meitsje. It argumint dat doe gou, de birikberheit fia it Fliet nei it stedssintrum, jildt noch altiten. Wol moat foorkommen wurde dat it forkear trochstreame kin nei de Tunen, it moat ofbuge kinne nei it Floeksterein en nei in parkeargaraezje - in elemint dat al ris earder oan'e oarder west hat - yn de Amelansstrjitte. Ik moat sizze, ik bin net sa bot tsjin op dizze parkeargaraezje, al leit dy dan ek binnen de stedsgrêft, mar hy leit eins deun tsjin it wetter oan. It sos yndied de birikberheit fan de Foarstreek en de hiele banaen bimaklikje. It liket my dus in alternatyf der't ik wol foar wêze kin. It kruspunt fan de Bleekleane. In lytsskealige oplossing, mar as dit bitsjutte soe dat der in stik fan de wyk Aldegleijen under de sloophammer komt dan soe ik der pur op tsjin wêze. Ik fyn dat in lytsskealige oplossing krekt sa as dy bipleite wurdt by it Floeksterein, der moatte de ried nije foor stellen birikke om der bettere en lytsere oplossingen foar oan to dragen. It bringt, lyk as al earder sein is, in nije situaesje foar de Skyl mei him mei as de Bleekleane mear bilêste wurdt en dan binne der studzjes nedich om de hiele forkearssituaesje yn de Skyl op'e nij to bisjen. De heer Rijpma (weth.): Wij hoeven met een heleboel zaken geen moeite te hebben, ledereen is er van overtuigd dat de Kanaalweg de beste aansluitingsmogelijkheid met Camminghaburen vormt, omdat Schilkampen via het noordelijk tracé gespaard kan worden en er op korte termijn een snelle verbinding met Camminghaburen gelegd kan worden. Hierdoor hoeft de Egelantierstraat niet langer te functioneren als bereikbaarheidsroute dan maar enigszins nodig is. Dan zijn er een aantal voorstellen gedaan m.b.t. Schil-oost en de Emmakade. Wil de Willem Lodewijkstraat gaan functioneren, dan zal het zeker noodzakelijk zijn om de Emmakade af te slui ten. Op dit moment loopt men echter in de Willem Lodewijkstraat min of meer nog in een fuik, omdat een duidelijke verbinding met het Zuiderplein ontbreekt. Dit betekent dat de bewoners die aan het eind van de Willem Lodewijkstraat wonen de kans lopen dat zij een extra hoeveelheid verkeer moe ten verwerken, waaronder vrachtverkeer, indien de Emmakade z.z. op dit moment wordt afgesloten. Ik moet er verder bij zeggen dat er een complicatie optreedt m.b.t. de stremsel fabriekDeze fabriek zal bereikbaar moeten zijn en wanneer die vanaf de Willem Lodewijkstraat bereikbaar wordt, dan zal het transport waarschijnlijk toch via het Emmaplein moeten gaan met een lus naar het bedrijf toe. Er zitten nog enige bedrijven naast de stremsel fabriek en ik voorzie daar een aantal moeilijk heden wat het transport betreft. Ik heb er gewoon moeite mee om op dit moment te zeggen dat deze moties verstandig zijn. Voor de toekomst zijn het wel verstandige moties maar op dit moment kan ik dat niet zeggen. (De heer Ten Hoeve: Er is ook geen termijn in de moties genoemd.) Nee, maar dan zijn de moties niet nodig, omdat het in het voornemen ligt om het zo te doen. (De heer Ten Hoeve: Dat konden wij uit de raadsbrief niet opmaken.) Vervolgens het voorstel om het Vliet op de Oosterkade te laten aansluiten. Dit lijkt mij een ge vaarlijke oplossing. In de eerste plaats is het zo dat men in het oorspronkelijk concept, om naar het noordelijk stadsdeel te willen, via het Vrijheidsplein moest rijden. Nu het Vliet een doorgaande route via de Bleeklaan naar het noordelijk stadsdeel wordt, zal men niet de route over het Vrijheidspiein kiezen maar de route Vliet-Bleeklaan-Groningerstraatweg. Wanneer het Vliet doorgetrokken wordt tot aan de Oosterkade, ontstaat er een heel duidelijke sluiproute vanuit het oosien en zuiden van de stad naar het noordelijk stadsdeel en misschien zelfs nog verder. Al pratende kan ik het uiteraard niet overzien, maar naar mijn gevoel zit dit er meer dan dik in. Waarom zou men n.l. de verkeers- dichte Bleeklaan kiezen indien men achterom naar b.v. de Dienst Stadsontwikkeling op de Wisses- dwinger zou kunnen komen; er zijn wel meer bestemmingen via deze route te bereiken, zoals b.v. het Diaconessenhuis, het Universiteitsterrein. Op het ogenblik komen de studenten allemaal nog met de fiets, maar dat kan straks ook veranderen. Als daar een voorziening is waar honderden mensen aan wezig zijn, dan voorzie ik een zware sluiproute ontstaan via de route Vliet-Oosterkade-Hoeksterend. Ik moet deze motie dan ook ten strengste afraden. Er zitten enige tegenstrijdigheden in de moties die de heer Ten Hoeve heeft ingediend. Hij wil Schil-oost n.l. toch verkeersluw houden, maar ik ben bang dat dit een spelen met woorden is. Het Vliet wordt immers zo als bereikbaarheidsroute in drieën gesplitst, n.l. Bleeklaan, verder doorgaand via het Vliet of ook naar de Bote van BolswertstraatDit geeft m.i. nauwelijks meer gelegenheid om die verkeersluwheid in de Schil te realiseren. Ik betwijfel dat het Hoeksterend kleinschalig kan worden gehouden. Ook bij vorige keren dat 25 er verkeersoplossingen m.b.t. het Hoeksterend zijn gedaan, is er discussie over dit punt geweest. Elke keer heeft de raad gezegd dat het college om andere oplossingen moest zoeken. De verkeersbelasting op die plaats wordt niet alleen veroorzaakt door de Leeuwarder wijken maar ook door de suburbane dorpen, die veel inwoners hebben gekregen. Daar komt straks Camminghaburen nog bij en daarom geloof ik dat het een wens is die ons zuur zal kunnen opbreken. Wat betreft de motie over een spoedige behandeling van de kwestie van Blok Rood kan ik zeggen dat wij daar ook wel toe bereid zijn. Ik zou evenwel graag willen dat de raad zich duidelijk uitsprak over de vraag of de wijk Oldegalileën ontsloten moet worden via de Goudenregenstraat, zoals het collegevoorstel luidt, of dat men de zuidelijke aansluiting toch open wil houden. Voor het laatste geval moet ik u waarschuwen, want het heeft een nog meer gecompliceerde situatie op liet kruispunt Bleek laan-Groningerstraatweg evenals bij het Hoeksterend ten gevolge. De Voorzitter: Ik stel voor dat wij een niet te lange koffiepauze houden en daarna dit punt nog afhandelen. Ik zou nog een poging willen doen om agendapunt d vanavond ook nog te behandelen. De andere helft van de punten kunnen wij dan morgenavond afhandelen. Kunt u daarmee instemmen? De Raad stemt hiermee in. De Voorzitter schorst, om 11.00 uur, de vergadering voor de tweede pauze. De Voorzitter heropent, om 11.25 uur, de vergadering. De Voorzitter: lk stel voor verder te gaan. Kunt u er mee instemmen om de discussies over dit punt af te sluiten? De heer Ten Hoeve: Ik wil nog een paar opmerkingen maken, maar ik zal het kort houden. Mijn fractie is er uitdrukkelijk voor dat de ontsluiting van de wijk Oldegalileën via de Gouden regenstraat plaats vindt. Ik heb daarvoor geen motie ingediend, omdat dit ook in het collegevoorstel stond. Ik dacht dat een motie in zo'n geval niet nodig was. (De heer Rijpma (weth.): Ik was bang dat dit via alle wijzigingen niet zou gebeuren.) Ik heb dat uitdrukkelijk uitgesloten. Een tweede punt is dat de wethouder zegt dat het Vliet een zwaardere functie krijgt; daar zijn wij het mee eens. Wij willen echter juist dat het Vliet een zwaardere functie krijgt, wij vinden dat het Vliet die functie kan dragen. Om deze reden hebben wij ook de parkeergarage in de Amelands straat opgenomen. Ik wil nog een andere opmerking maken. Wanneer mensen hard aan zaken hebben gewerkt en in een raadsvergadering bepaalde beslissingen niet zo uitvallen als men graag had gewild, dan kan ik mij hun teleurstelling voorstellen. Aan de andere kant wil ik zeggen dat onze fractie ook hard aan deze zaak heeft gewerkt; het geldt voor alle fracties in deze gemeenteraad. Mijn laatste opmerking is dat dit vertrek van Axies betekent dat, nu belangrijke punten als fietsverkeer en bepaalde oplos singen voor wijken nog aan de orde moeten komen, deze punten gevaar lopen afgewezen te worden. Axies en P.A.L. hebben daarmee bewezen een onbetrouwbare partner te zijn. De heer De Jong: Mijn fractievoorzitter, de heer Miedema, zal straks op enkele moties van de heer Ten Hoeve reageren. Ik wil eerst echter een amendement op een voorstel aangaande de toegan kelijkheid van het Vliet indienen. Het is inderdaad zo dat het Vliet niet voor niets is gedempt, maar je komt wel op de Tuinen in een fuik terecht. Ik ben het met mijnheer Ten Hoeve eens als hij zegt dat de Tuinen niet als een doorgaande route beschouwd moet worden. Bij de Vlietsterbrug kun je of linksaf of rechtsaf en ik heb in mijn verhaal al gezegd dat daar parkeervoorzieningen ontbreken. Van daar dat wij graag een amendement willen indienen op de motie van de heer Ten Hoeve over dit on derwerp. Het amendement luidt: "Het westelijk gedeelte van het Vliet eerst dan voor autoverkeer openstellen na het gereedkomen van voldoende parkeervoorzieningen omgeving Oosterkade-Hoeksterend." Wij willen bewust dat een parkeervoorziening aan het Hoeksterend niet ontbreekt, hoewel na tuurlijk ook de mogelijkheid tot een parkeervoorziening in de Amelandsstraat onderzocht moet worden. Vandaar dat wij duidelijk aangeven de omgeving Oosterkade-Hoeksterend. De hear Miedema: De P.v.d.A. hat in moasje yntsjinne oer de untsluting fan Blok Read en de wyk Aldegleijen en draecht it kolleezje op om op tige koarte termyn de ried foorstellen to dwaen. Dit is in goede saek, mar yn de foarige riedsgearkomste hat it kolleezje nei oanlieding fan de meidielingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 13