26
27
tasein direkt nei dizze forgadering mei foorstellen yn de ried to kommen en mei de wyk to oerlizzen.
Dy tasizzing, oardel wike forlyn, is ós hurd genoch en om dy reden sille wy tsjin dizze moasje stim-
me. Wy fine dit hwat to folle fan it goede. Yn de foarige riedsgearkomste hat it kolleezje dit tasein
en wy wolle nou net de moasje stypje dy't it nochris wer freget.
De heer De Beer: Nog een korte opmerking. Gezien de aanvulling van de heer De Jong meen ik
dat wij er verstandig aan doen om, wanneer deze motie ingediend wordt met de aanvulling er bij,
mee te gaan met deze motie.
De heer Ten Hoeve: Ik wilde de voorzitter vragen of hij de aanvulling d'e de heer De Jong ge
maakt heeft nog eens wil voorlezen.
De Voorzitter: Misschien kan de heer De Jong nog even zeggen op welke motie het amendement
slaat. Ik kom er zo niet uit.
De heer De Jong: Het amendement slaat op het gedeelte van de motie van de heer Ten Hoeve
over het openstellen van het westelijk gedeelte van het Vliet voor het verkeer. De heer Ten Hoeve
heeft ook nog een motie ingediend om een onderzoek in te stellen naar een parkeervoorziening in
de Amelandss tract; er zijn duidelijk twee moties. (De heer Ten Hoeve: Maar ik heb het niet gehad
over de westelijke ontsluiting van de Tuinen,) Mijn amendement bedoelt om het westelijk gedeelte
van het Vliet voor het autoverkeer open te stellen, nadat parkeervoorzieningen omgeving Ooster-
kade-Hoeksterend gereed zijn gekomen.
De Voorzitter: Ik begrijp het al. Het amendement slaat op motie nr. 4 van de heer Ten Hoeve,
waarin staat: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet
van de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." Ik noet nog even bekijken hoe
het amendement redactioneel op de motie kan aansluiten, want er staat letterlijk: "westelijk gedeel
te van het Vliet eerst dan voor autoverkeer openstellen na het gereedkomen van voldoende parkeer
voorzieningen omgeving Oosterkade-Hoeksterend."
De heer Ten Hoeve: Ik wil er nog even tussen komen. Mijn fractie heeft bezwaren tegen dit amen
dement. Wij zijn ook duidelijk gekomen met die motie over de Amelandsstraat. Wij hebben ook ge
zegd dat het Hoeksterend op deze manier bereikbaar is en wij hebben dus geen behoefte aan dit amen
dement.
De heer Rijpma (weth.): Mijn opmerking over de sluiproute van het Vliet sloeg niet op het Vliet
als zodanig, maar wel op het gedeelte van het Vliet over de Vlietsterbrug naar het Hoeksterend toe
en op de aansluiting op de Noorderweg. Als je bij wijze van spreken van Aldlan naar Stiens wilt, om
maar eens een voorbeeld te noemen, dan kun je rustig over het Drachtsterplein, over het Vliet, over
het Hoeksterend en zo via de Spanjaardslaan op de weg naar Stiens komen. Door dit amendement,
om de route over het westelijk deel van het Vliet door te trekken, ontstaat er een duidelijke sluip
route t.b.v. heel andere zaken dan de bedoeling is. (De hear Singelsma: Kin dan dy wei net ei-
nigje by de parkeargaraezje?) De Voorstreek kan ook niet afgesloten worden, dus er zal op dat punt
zeker een aansluiting moeten komen op de noordelijke route. Als die aansluiting er is, dan is ook
het Vliet daarop aangesloten en is ook Aldlan aangesloten op de weg naar Stiens, volgens het voor
beeld dat ik u heb genoemd.
De Voorzitter: Er is duidelijk een samenhang. Het ene is een logische consequentie van het an
dere.
De heer Ten Hoeve: Ik kan niet nalaten nog een opmerking te maken. Wanneer de wethouder
zegt dat het verkeer vanuit Aldlan binnendoor naar het andere deel van de stad kan komen, dan
zitten er drie bajonetten en een verkeerslichteninstallatie in deze route. Wat andere wegen betreft
zijn wij sneller tevreden met één bajonet dan met drie. Wanneer daar gezegd wordt dat één bajonet
al voldoende is, dan zijn drie bajonetten en een verkeerslichteninstallatie zeker voldoende.
De heer Rijpma (weth.): Nog een opmerking over Blok Rood. De motie mag om mij aangenomen
worden, hij doet geen pijn. De motie is echter ook overbodig, want op 1 juni, 's middags om iwee
uur, is er een afspraak gemaakt om met de bewoners de verdere procedure door te spreken.
De heer Ten Hoeve: Ik trek motie no. 7, over Blok Rood, hierbij in.
De Voorzitter: Dan kunnen wij nu overgaan tot de stemming over de moties. De eerste motie die
in stemming komt luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt hef college
van b. en w. op om op korte termijn de raad uitgewerkte voorstellen te doen over de ontsluiting van
Camminghaburen langs het tracé Kanaalweg, met dien verstande dat het tracé ten'noorden van de
buurtschap Schilkampen wordt gelegd en met als uitgangspunten dat Camminghaburen zo snel moge
lijk moet worden ontsloten en de wijken rond de Egelantierstraat zo weinig mogelijk hinder ondervinden
van het verkeer uit Camminghaburen."
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen.
De Voorzitter: De tweede motie die ik in stemming breng luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college
van b. en w. op bij de Tweede Kanaalbrug voorzieningen te treffen die het onmogelijk maken dat
de Emmakade wordt gebruikt als doorgaande verbinding."
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen.
De Voorzitter: Vervolgens de derde motie van de heren Ten Hoeve en Geerts. Wij hebben er zo
net over gediscussieerd. De motie luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van
de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute."
De hear Miedema: Ik hie graech wollen dat earst ós amendemint yn stimming kaem. As it amende-
mint ofstimd wurdt, dan stim ik ek tsjin de moasje. (De Voorzitter: De motie is het meest vérgaand.)
Wy binne foar de moasje as it amendemint oannommen wurdt, mar as it amendemint forwurpen wurdt,
dan binne wy tsjin de moasje.
De heer De Jong: Ik wil nog even een opmerking maken. Als wij het Vliet willen gebruiken voor
doelbewust verkeer, dan zullen wij de auto in die omgeving een plaats moeten geven. Anders gaat
het verkeer of linksaf of rechtsaf en dat zal stellig niet de bedoeling van de heer Ten Hoeve zijn.
Dus eerst parkeervoorzieningen en vervolgens die autoroute openstellen.
De Voorzitter: Dan breng ik eerst het amendement van de heren De Jong en Klomp in stemming
en vervolgens de motie van de heer Ten Hoeve.
Het amendement van de heren De Jong en Klomp wordt bij handopsteken verworpen met 18 tegen
16 stemmen.
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 19 tegen
15 stemmen.
De Voorzitter: De volgende motie luidt:
"De raad der gemeenre Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft de noordoost-
hoek van de Amelandsstraat de bestemming parkeerdoeleinden."
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 24 tegen
10 stemmen.
De Voorzitter: Ik breng nu motie no. 6 van de heer Ten Hoeve in stemming; die luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college
van b. en w. op bij de hoek Tuinen-noordzijde/Oosterkade voorzieningen te treffen die het onmo
gelijk maken dat de Tuinen-noordzijde wordt gebruikt als doorgaande verbinding."
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen.