26 27 tasein direkt nei dizze forgadering mei foorstellen yn de ried to kommen en mei de wyk to oerlizzen. Dy tasizzing, oardel wike forlyn, is ós hurd genoch en om dy reden sille wy tsjin dizze moasje stim- me. Wy fine dit hwat to folle fan it goede. Yn de foarige riedsgearkomste hat it kolleezje dit tasein en wy wolle nou net de moasje stypje dy't it nochris wer freget. De heer De Beer: Nog een korte opmerking. Gezien de aanvulling van de heer De Jong meen ik dat wij er verstandig aan doen om, wanneer deze motie ingediend wordt met de aanvulling er bij, mee te gaan met deze motie. De heer Ten Hoeve: Ik wilde de voorzitter vragen of hij de aanvulling d'e de heer De Jong ge maakt heeft nog eens wil voorlezen. De Voorzitter: Misschien kan de heer De Jong nog even zeggen op welke motie het amendement slaat. Ik kom er zo niet uit. De heer De Jong: Het amendement slaat op het gedeelte van de motie van de heer Ten Hoeve over het openstellen van het westelijk gedeelte van het Vliet voor het verkeer. De heer Ten Hoeve heeft ook nog een motie ingediend om een onderzoek in te stellen naar een parkeervoorziening in de Amelandss tract; er zijn duidelijk twee moties. (De heer Ten Hoeve: Maar ik heb het niet gehad over de westelijke ontsluiting van de Tuinen,) Mijn amendement bedoelt om het westelijk gedeelte van het Vliet voor het autoverkeer open te stellen, nadat parkeervoorzieningen omgeving Ooster- kade-Hoeksterend gereed zijn gekomen. De Voorzitter: Ik begrijp het al. Het amendement slaat op motie nr. 4 van de heer Ten Hoeve, waarin staat: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." Ik noet nog even bekijken hoe het amendement redactioneel op de motie kan aansluiten, want er staat letterlijk: "westelijk gedeel te van het Vliet eerst dan voor autoverkeer openstellen na het gereedkomen van voldoende parkeer voorzieningen omgeving Oosterkade-Hoeksterend." De heer Ten Hoeve: Ik wil er nog even tussen komen. Mijn fractie heeft bezwaren tegen dit amen dement. Wij zijn ook duidelijk gekomen met die motie over de Amelandsstraat. Wij hebben ook ge zegd dat het Hoeksterend op deze manier bereikbaar is en wij hebben dus geen behoefte aan dit amen dement. De heer Rijpma (weth.): Mijn opmerking over de sluiproute van het Vliet sloeg niet op het Vliet als zodanig, maar wel op het gedeelte van het Vliet over de Vlietsterbrug naar het Hoeksterend toe en op de aansluiting op de Noorderweg. Als je bij wijze van spreken van Aldlan naar Stiens wilt, om maar eens een voorbeeld te noemen, dan kun je rustig over het Drachtsterplein, over het Vliet, over het Hoeksterend en zo via de Spanjaardslaan op de weg naar Stiens komen. Door dit amendement, om de route over het westelijk deel van het Vliet door te trekken, ontstaat er een duidelijke sluip route t.b.v. heel andere zaken dan de bedoeling is. (De hear Singelsma: Kin dan dy wei net ei- nigje by de parkeargaraezje?) De Voorstreek kan ook niet afgesloten worden, dus er zal op dat punt zeker een aansluiting moeten komen op de noordelijke route. Als die aansluiting er is, dan is ook het Vliet daarop aangesloten en is ook Aldlan aangesloten op de weg naar Stiens, volgens het voor beeld dat ik u heb genoemd. De Voorzitter: Er is duidelijk een samenhang. Het ene is een logische consequentie van het an dere. De heer Ten Hoeve: Ik kan niet nalaten nog een opmerking te maken. Wanneer de wethouder zegt dat het verkeer vanuit Aldlan binnendoor naar het andere deel van de stad kan komen, dan zitten er drie bajonetten en een verkeerslichteninstallatie in deze route. Wat andere wegen betreft zijn wij sneller tevreden met één bajonet dan met drie. Wanneer daar gezegd wordt dat één bajonet al voldoende is, dan zijn drie bajonetten en een verkeerslichteninstallatie zeker voldoende. De heer Rijpma (weth.): Nog een opmerking over Blok Rood. De motie mag om mij aangenomen worden, hij doet geen pijn. De motie is echter ook overbodig, want op 1 juni, 's middags om iwee uur, is er een afspraak gemaakt om met de bewoners de verdere procedure door te spreken. De heer Ten Hoeve: Ik trek motie no. 7, over Blok Rood, hierbij in. De Voorzitter: Dan kunnen wij nu overgaan tot de stemming over de moties. De eerste motie die in stemming komt luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt hef college van b. en w. op om op korte termijn de raad uitgewerkte voorstellen te doen over de ontsluiting van Camminghaburen langs het tracé Kanaalweg, met dien verstande dat het tracé ten'noorden van de buurtschap Schilkampen wordt gelegd en met als uitgangspunten dat Camminghaburen zo snel moge lijk moet worden ontsloten en de wijken rond de Egelantierstraat zo weinig mogelijk hinder ondervinden van het verkeer uit Camminghaburen." De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen. De Voorzitter: De tweede motie die ik in stemming breng luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op bij de Tweede Kanaalbrug voorzieningen te treffen die het onmogelijk maken dat de Emmakade wordt gebruikt als doorgaande verbinding." De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen. De Voorzitter: Vervolgens de derde motie van de heren Ten Hoeve en Geerts. Wij hebben er zo net over gediscussieerd. De motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." De hear Miedema: Ik hie graech wollen dat earst ós amendemint yn stimming kaem. As it amende- mint ofstimd wurdt, dan stim ik ek tsjin de moasje. (De Voorzitter: De motie is het meest vérgaand.) Wy binne foar de moasje as it amendemint oannommen wurdt, mar as it amendemint forwurpen wurdt, dan binne wy tsjin de moasje. De heer De Jong: Ik wil nog even een opmerking maken. Als wij het Vliet willen gebruiken voor doelbewust verkeer, dan zullen wij de auto in die omgeving een plaats moeten geven. Anders gaat het verkeer of linksaf of rechtsaf en dat zal stellig niet de bedoeling van de heer Ten Hoeve zijn. Dus eerst parkeervoorzieningen en vervolgens die autoroute openstellen. De Voorzitter: Dan breng ik eerst het amendement van de heren De Jong en Klomp in stemming en vervolgens de motie van de heer Ten Hoeve. Het amendement van de heren De Jong en Klomp wordt bij handopsteken verworpen met 18 tegen 16 stemmen. De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 19 tegen 15 stemmen. De Voorzitter: De volgende motie luidt: "De raad der gemeenre Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft de noordoost- hoek van de Amelandsstraat de bestemming parkeerdoeleinden." De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 24 tegen 10 stemmen. De Voorzitter: Ik breng nu motie no. 6 van de heer Ten Hoeve in stemming; die luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op bij de hoek Tuinen-noordzijde/Oosterkade voorzieningen te treffen die het onmo gelijk maken dat de Tuinen-noordzijde wordt gebruikt als doorgaande verbinding." De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 14