De Voorzitter: Vervolgens krijgen wij motie no. 8, waarin staat: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op nieuwe plannen te laten ontwikkelen voor een verkeersoplossing bij het Hoeksterend waarbij uitgegaan wordt van een kleinschaliger opzet." De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 19 tegen 1 5 stemmen De Voorzitter: Dan nu de laatste motie, die luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college van b. en w. op om de raad nieuwe voorstellen te doen betreffende de verkeerssituatie in Schil-oost, waarbij de verkeersluwheid van het gebied uitgangspunt blijft." Alleen het laatste punt uit deze motie is nieuw, want het eerste punt had het college ook al voorgesteld te doen. De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt met algemene stemmen aangenomen. Agendapunt d (onderdeel 11 van bijlage no. 189). De Voorzitter: Dit punt gaat over de vormgeving van het Stationsplein annex doortrekken Van SwietenstraatIk stel voor tegelijkertijd in de discussies de brief van de heren Heemskerk c.s. te be trekken De heer Ten Hoeve: Tot mijn spijt moet ik u aankondigen dat ik deze keer maar met één motie kom, het wordt iets gemakkelijker dus. Wij hebben duidelijk uitgesproken dat wij geen basisweg willen, geen doorgaande route. Nu wordt in de plannen gezegd dat dit te bereiken is met de Oostergoweg en de vroegere basisweg door een bajonet-aansluiting te maken bij de Tesselschadestraat, in de rondweg bij de Aldlansdyk en bij de aansluiting Oostergoweg-verlengde Willem Lodewijkstraat. Wij willen eerst weieens zien wat het effect van deze bajonetten is, voordat wij zeggen dat er een doorbraak door de Van Swietenstraat moet plaats vinden. Daarom kunnen wij ook niet meegaan met het voorstel van het college. Wij wil len eerst deze beslissingen nemen en uitgevoerd zien en niet een onomkeerbare beslissing nemen waarvan wij misschien later zullen zeggen dat die anders had gekund; eerst de drie punten die ik net heb genoemd uitvoeren en daarna bekijken of een doorbraak door de Van Swietenstraat nog no dig is. De motie luidt dan: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, wijst een doorbraak van de Baljeestraat naar de Van Swietenstraat voorshands af." De heer Visser: Dit onderdeel van de raadsbrief beoogt een gewijzigde verkeersstructuur op het Stationsplein en onmiddellijke omgeving. De bij het Uitwerkingsplan behorende tekeningen 4.2.a en 4.2.b tonen een ingrijpende wijziging van het bestaande tracé en de bestaande verkeersstromen. Met de gronden waarop dit voorstel steunt, kan de fractie zich verenigen. De nauwe betrokkenheid van de Nederlandse Spoorwegen en de Fram bij de toekomstige vormgeving van het plein verhinderen op dit moment een keuze te doen uit de mogelijkheden volgens eerder genoemde tekeningen. Ook wij delen dit standpunt en wachten nadere voorstellen van het college af, om daarna op basis van de resultaten van het overleg onze voorkeur uit te spreken. De doortrekking van de Van Swietenstraat, in dit onderdeel van de raadsbrief betrokken, doet een aantal parkeerplaatsen op het terrein van het F.R.S. verloren gaan. Uw gedachte om bij de ver werving van de terreinen de eventuele nadelige gevolgen voor reclamante in de vaststelling van de schadevergoeding te betrekken, achten wij terecht. Uw visie, zowel met betrekking tot de doorbraak naar het Zuiderplein als met betrekking tot de ingebrachte bezwaren door reclamante aangevuld bij brief van 22 mei, kunnen wij dan ook delen. Rest dan nog een reactie op de motie van de heer Ten Hoeve. In de raadsbrief somt het college een drietal redenen op die een rol gespeeld hebben bij de nieuwe vormgeving van het Stationsplein. Een van die redenen is de wens van de raad om ter plaatse een verkeersluw klimaat te scheppen. Dit verkeersluw klimaat zal in de eerste plaats worden bevorderd door de afsluiting van de Zuidersingel en in de tweede plaats in nog sterkere mate door de doorbraak naar het Zuiderplein. Wanneer deze doorbraak niet plaats vindt, zal er naar mijn mening een totaal andere verkeersstructuur ontworpen moeten worden op dit plein. 29 De heer De Beer: Een gevolg van de aansluiting van de Oostergoweg op het Zuiderplein is het maken van een doorbraak in het verlengde van de Van Swietenstraat, waardoor een betere afwikke ling van het verkeer in het Stationskwartier kan worden verkregen. Het Zuiderplein kan in zijn hui dige vorm het verkeer niet verwerken en wij zullen dit plein moeten uitbreiden naar het westen. Om ruimte te krijgen voor de afwikkeling van het verkeer in het Stationskwartier, zou ook met de P.T.T. overleg gevoerd moeten worden om de P.T.T.-vestiging elders onder te brengen. U mist in dit geval tevens een verkeersaantrekkend object. Dit geldt eveneens voor de loods van Van Gend Loos. Deze loods is inmiddels te klein en zou best op het industrieterrein de Hemrik te plaatsen zijn. Een spoor wegverbinding is daar goed te realiseren. Ook met het verplaatsen van deze loods mist u veel ver keer dat hier eigenlijk ook niet thuishoort. Met het nemen van verdere beslissingen wachten wij op voorstellen van het college, als het overleg met de Nederlandse Spoorwegen, de Fram en eventueel de P.T.T. en Van Gend Loos is afgerond. De hear Singelsma: Ik haw in bytsje oan itjinge dat al sein is ta to foegjen. Ik bin ek fan bitinken dat de basiswei der op gjin inkele manier komme moat. Ik wol ek graech de fierdere Ontwikkelingen ofwachtsje, ear't wy bislute ta it trochluken fan de Van Swietenstrjitte nei it Suderplein. Ik stean efter de moasje fan de hear Ten Hoeve. De heer Rijpma (weth.): Erg gelukkig met deze motie ben ik niet. Door deze motie wordt m.i. de ruimte die juist openbaar vervoer, fietser en voetganger nodig hebben beknot, doordat het totale autoverkeer op dit plein moet blijven. Een tweede reden waarom ik niet gelukkig met deze motie ben, is het feit dat het heel erg noodzakelijk is dat er voor dit gebied een bestemmingsplan komt. Er zijn een aantal overwegingen voor te noemen: het stukje Willemskade is nog een goed stukje be zit en hoe eerder daarvoor een bestemmingsplan komt, hoe beter het is. Wanneer u zegt de doorbraak voorshands niet te willen realiseren, lijkt het mij onmogelijk om op dat tracé een duidelijke bestem ming te leggen. Deze formulering maakt hef volgens mij nauwelijks mogelijk om een bestemmings plan rechtskracht te doen krijgen, als op basis van zo'n formulering aan dit gebied b.v. een dubbele bestemming gegeven zou worden. Ik ben bang dat daardoor een bescherming van dit gebied d.m.v. een aanwijzing tot een bepaalde functie moeilijk via een bestemmingsplan gedaan kan worden, om dat wij niet een duidelijke uitspraak doen maar afwachten. De heer Ten Hoeve: Wij erkennen dat het Stationskwartier op het moment verre van verkeersluw is, maar wij gebruiken de argumenten uit de rapporten die zeggen dat de bajonet-aansluitingen op drie plaatsen zullen bewerkstelligen dat de basisweg niet gerealiseerd zal worden, dat er geen doorgaand verkeer zal zijn. Daardoor zal het gebied Stationskwartier verkeersluwer worden en die ontwikkeling willen wij afwachten om te zien wat wij moeten doen. Daarnaast noemt de wethouder dan het argu ment van het bestemmingsplan. Het moet natuurlijk mogelijk zijn om de grenzen van een bestemmings plan zodanig vast te stellen dat dit gedeelte er uit gelaten wordt. Hetgeen de heer De Beer gezegd heeft over de P.T.T.-vestiging op die plaats bevestigt alleen nog maar wat ik heb gezegd. Het zou kunnen betekenen dat wij in dat gebied nog meer ruimte krijgen. De heer Visser: Na de toelichting van de heer Ten Hoeve op zijn motie, is ons standpunt niet gewijzigd. Onze fractie zal dus tegen die motie stemmen. De Voorzitter: Dan kunnen wij nu de discussies afsluiten en de motie in stemming brengen. De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt bij handopsteken aangenomen met 18 tegen 16 stemmen. De Voorzitter: Dan staan wij nu voor de keuze om door te gaan of de vergadering voor vanavond te beëindigen. Het is onmogelijk om de volgende vier punten vanavond nog af te werken. Daarom stel ik voor om te doen wat wij vlak voor de tweede pauze hebben afgesproken, n.l. om de discus sies morgenavond om half acht te vervolgen. Ik wens u allen wel thuis. De Voorzitter schorst, om 23.45 uur, de vergadering tot 30 mei 1978, 19.30 uur.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 15