#3 straat kan bereiken, maar via de Wirdumerdijk kan worden afgevoerd, zodat de Voorstreek alleen vanaf het Blokhuisplein bereikbaar is. Het is echter ook mogelijk de route Blokhuisplein-Voorstreek af te sluiten, terwijl dan de verbinding Nieuwestad-Peperstraat-Voorstreek open blijft. De nota parkeren zal t.z.t. nog worden behandeld. Toch wil ik nu in verband met deze problema tiek een paar opmerkingen maken. Wij zijn van mening dat binnen de stadsgrachten betaald parkeren mogelijk moet blijven. Buiten de stadsgrachten zullen wij voldoende ruimte moeten reserveren voor de z.g. belanghebbenden-parkeerders. De langparkeerders zullen daarentegen gedwongen moeten worden of verder te lopen of abonnementen in de parkeergarages te nemen indien zij in het centrum werken en buiten wonen. Per jaar verdwijnen door verkeersmaatregelen zo'n 100 parkeerplaatsen in onze bin nenstad. Daar staat niets, of tenminste heel weinig, tegenover. De parkeerkelder onder het Wilhel- minaplein lost wat dit betreft niets op. Wij gaan van 300 parkeerplaatsen naar 600, terwijl wij in de binnenstad per uur 1 .000 parkeerplaatsen te kort komen. Wij zullen de parkeermogelijkheden dras tisch moeten uitbreiden door parkeergarages te bouwen, b.v. in de Minnemastraat, op het terrein van de gevangenis, eventueel op de plaats van de scholengemeenschap op het Zaailand en in de gisteren reeds genoemde Amelandsstraat en op het Hoeksterend evenals in de vanavond genoemde Oosterbuurt. In andere steden is duidelijk aangetoond dat dit noodzakelijk is en met behulp van het bedrijfsleven ook gerealiseerd kan worden. Wanneer wij voetgangersgebieden aanleggen, zullen wij moeten zorgen dat de automobilist die onze binnenstad wil bezoeken voetganger kan worden door zijn auto snel en dichtbij te kunnen parkeren. Anders verdwijnt hij naar elders en dat is het laatste wat wij zouden wensen. Over de moties van de Partij van de Arbeid kan ik de volgende opmerkingen maken. Ik neem eerst de motie om de Peperstraat af te sluiten voor doorgaand verkeer. Zoals ook reeds blijkt uit de opmerkingen die ik heb gemaakt, zijn wij niet voor deze motie; wij zullen dan ook tegen stemmen. Wij willen n.l. niet het risico lopen dat een deel van de Leeuwarder bevolking gedwongen wordt door dergelijke maatregelen zijn inkopen niet meer in de stad te kunnen doen maar genoodzaakt is naar andere steden te gaan. Wat betreft de omgeving van de Grote Kerk zijn wij het met de motie van de P.v.d.A. eens. Het lijkt mij een goede zaak om die omgeving zo veel mogelijk autovrij te maken. De lus Voorstreek-Eewal-Groeneweg biedt ook naar onze mening voldoende gelegenheid om het gebied, gelegen tussen Grote Kerkstraat en de Eewal, te bereiken. Wat betreft het terrein voor lang parkeren achter Frigas kunnen wij ook akkoord gaan met de motie. Dit blijkt ook wel uit de opmerkingen die ik heb gemaakt. Wij zijn eveneens voor de laatste motie van de heer Ten Hoeve. Eveneens kunnen wij achter de motie van het C.D.A. staan, want wij vinden het belangrijk dat de wegen die naar de binnenstad toe leiden ook inderdaad uitkomen bij parkeergelegenheden. De hear Singelsma: It lussesysteem dat yn eardere nota's oanpriizge waerd as in goede mooglik- heit om de binnenstêd of to sluten foar it autoforkear, hat it yn dizze struktuernota net helle. Yn plak dêrfan is de trochstream funks je wer nei foaren helle en de route Skavernek-Ni jestêd-Wurdumer- dyk en de trochgeande route nei de Piperstrjitte binne dêrfan it resultaet. In trochstreaming fan it forkear fan de iene nei de oare is sa mooglik. Mei de P.v.d.A. leau ik dat it goed wurkje sil hwan- near't de Piperstrjitte ofsluten wurdt foar it trochgeande forkear. Men kin dan wol op in oare manier op'e Foarstreek komme, al is it lans in omwei. ik leau dat de saek by de Piperstrjitte koartsluten wurde moat en dat dêr gjïn trochstreamfunksje bistean bliuwe moat. De twadde moasje dy't de P.v.d.A, yntsjinne hat, giet oer it probleem fan By de Put. As men dêr wennet, kin men yndied syn klanten kwealik untfange en is der kwealik romte foar oan- en offier fan materialen. Ik sjoch lykwols net goed hoe't it oars kin. Yn it Dótsk hat men dêr in term foar: "Nur für Anlieger". Dat bitsjut dat allinne de lju dy't dêr wenje of de lju dy't dêr in bistimming haw- we, dêr losse en lade meije. Wy hawwe dêr, leau'k, net in fypysk Hollansk wurd foar al likemin der in Frysk wurd foar is. De tredde moasje fan de P.v.d.A. om it terrein efter de Frigas foar langparkearders to bruken, liket my in goed foorstel. De moasje fan it C.D.A. foar in parkeargaraezje yn de Easterbuert, it forlingde fan de Easter- strjitfen, jowt in plak oan dat tige eigen is om to undersykjen oft dêr in parkeargaraezje boud wurde kin. It leit ek buten de stêdsgrêften en de oanrinroute nei Nijestêd en Foarstreek is tige koart, dat ik leau dit is in stödzje wurdich. De heer Rijpma (weth.): De functies die aan verschillende straten zijn toegekend, worden met de term intern verkeer aangeduid. Men zou haast kunnen zeggen dat dit een wat vrije vertaling is van hetgeen de heer Singelsma heeft gezegd, n.l. dc;t een bepaalde plaats alleen bereikbaar is voor de mensen die er wonen. Dit. gaat niet helemaal op voor de straten die de heer Ten Hoeve genoemd heeft, zoals Sacramentsstraat, Grote Kerkstraat, enz. Het is de bedoeling om deze straten voor de mensen die of daar wonen of daar eventueel op bezoek gaan via deze ontsluitingsroute open te stellen. Bij de Peperstraat ligt dat wat anders. Er wordt aan gedacht om deze straat op bepaalde dagen niet af te sluiten, zoals b.v. maandags en dinsdags en donderdags, omdat er dan helemaal niets op tegen is om de winkelende mensen van de ene winkel naar de andere te laten rijden. Waarom zou je de mensen die van het ene gedeelte van de binnenstad naar het andere gedeelte gaan om ook daar te kunnen winkelen verhinderen, op dagen dat er helemaal geen nadeel ontstaat, van de Peperstraat gebruik te maken en zo van de Nieuwestad naar de Voorstreek te gaan? (De heer Buising: Welke da gen zouden dat dan kunnen zijn?) Maandags zou het misschien kunnen, dinsdags misschien, woens dags als het druk is niet, donderdags wel en vrijdags een gedeelte van de dag. Ook de zondag zal geen probleem opleveren. Er zijn een aantal dagen en avonden waarop verwacht mag worden dat deze straat intensiever gebruikt zal worden dan i.v.m. de functie van Nieuwestad en Voorstreek noodzakelijk is. Vandaar dat in het rapport is gezegd dat deze straat zo ingericht moet worden dat die op bepaalde dagen en op bepaalde tijden afsluitbaar is, maar op andere dagen rustig de twee genoemde gebieden met elkaar kan verbinden om geen extra belemmering te vormen voor het func tioneren van het winkelgebeuren in de binnenstad, ook wat bedienend en ander verkeer betreft. Het is dus niet de bedoeling om hiermee het lussensysteem te ontkrachten. Zou blijken dat het toch een sluiproute wordt, dan is eenvoudiger dan bij VIiet-Oosterkade de stop op de fles te zetten. Wat be treft de andere straten die zijn genoemd heb ik gezegd dat het eenvoudig de bedoeling is om "An lieger frei" op bezoek te gaan, alleen, wij kennen dat "Anlieger frei" niet en vandaar dat DHV de term intern verkeer heeft gebruikt. Als de heer Ten Hoeve zegt dat er geen enkele auto mag komen d.m.v. een verbodsbepaling, dan geldt deze verbodsbepaling ook voor de mensen die er wonen, ten zij je met een ontheffingsstelsel gaat werken. Dit vormt echter niet een wezenlijk probleem, want ik meen dat de indieners van de motie met een bereikbaarheid van de huizen ook geen problemen zouden hebben. Met de motie waarin het college van b. en w. opgedragen wordt in dit kalenderjaar voorstellen te doen tot realisering van voornemens zoals die zijn neergelegd in het Uitwerkingsplan heb ik geen moeite, als men het tenminste niet al te stringent op dit kalenderjaar betrekt, maar de termijn uit strekt tot januari of februari. Het kritieke punt is n.l. het moment waarop de parkeerkelder op het Zaailand klaar is. Wanneer deze garage wordt opengesteld, moet een belangrijk deel van de ver keersmaatregelen in Leeuwarden functioneren; dit kan niet op een later tijdstip nog gebeuren. Op dat moment moet ook het parkeerregime functioneren en daarom plaagt de motie die de heer Ten Hoeve daarover heeft ingediend niemand, als hij maarzo vriendelijk zou willen zijn om toe te laten dat de termijn van nog dit kalenderjaar met een paar weken overschreden mag worden tot in het vol gend jaar. Ik verdenk hem er niet van dat hij deze vriendelijkheid niet zou willen betrachten. Vervolgens de motie m.b.t. een parkeergarage in de Oosterbuurt. Deze plek is in ieder geval een veel gemakkelijkere dan de Amelandsstraat; het is ons eigendom. Wij hoeven dus aan niemand te vra gen om ons grond over te dragen. Het enige punt is dat wij een procedure op gang zullen moeten brengen die de bestemming van dit gebied zodanig regelt dat niet alleen parkeren daar gewaarborgd is, maar ook een parkeergarage. In hoeverre het bestemmingsplannetje van dit gebied aan die crite ria voldoet, weet ik niet, maar dit vormt naar mijn mening hoogstens een minimale belemmering ver geleken met belemmeringen die op andere plaatsen spelen. Op zichzelf is het einde van de Wijbrand de Geeststraat een goede plek op door de weekse dagen voor misschien lang parkeren en op andere dagen en 's avonds voor kort parkeren. Wat betreft het lang parkeren op het Frigasterrein kan ik zeggen dat wij in ieder geval tijdelijk een terrein voor lang parkeren in de Bleekerstraat kunnen realiseren. Hoe lang dit tijdelijk zal zijn, durf ik niet te zeggen. Op deze plaats is, naar ik dacht, meer plaats dan op het Frigasterrein, maar misschien wil mijn collega, de heer Eijgelaar, de boodschap overbrengen aan de directeur van Fri gas en hem vragen om alle buizen enz. die daar liggen op te ruimen en ergens anders een loods te huren voor opslag. Op zichzelf heb ik er geen bezwaar tegen dat op het Frigasterrein auto's gepar keerd worden, maar in hoeverre het bedrijfsgebeuren bij Frigas daardoor gehinderd wordt durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat ik hiermee direct en indirect de vragen beantwoord had. De heer Ten Hoeve: Laat ik beginnen met te zeggen dat wij geen moeite hebben met de motie van het C.D.A. om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid om in de Oosterbuurt een par keergarage te realiseren. Ik wil er echter nog een vraag aan vastkoppelen. Gisteren hebben wij vastgesteld dat de Amelandsstraat ook de functie van parkeerdoeleinden krijgt. Kan de studie zoais

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 18