Wi,Z Ik heb nadrukkelijk in de motie gezegd dat te denken is aan een half jaar, omdat ik mij voor kan stellen dat dit, wil je het goed doen, wel wat tijd kost. Anderzijds heb ik wel een termijn in de motie genoemd, omdat wij vinden dat dit punt hoge urgentie heeft. De tweede motie luidt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 30 mei 1978, besluit aan de voorkeursroutes voor fietsers toe te voegen: a. een fietspad langs de Potmarge vanaf de Drachtsterweg naar de Schrans; b. het z.g. Kerkepad vanaf Huizumerlaan tot Achter de Hoven." Dan motie nummer 3: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 30 mei 1978, besluit t.b.v. het fiets-voetgangersverkeer over te gaan tot de aanleg van: a. een brug over de Zuidergracht ter hoogte van het Blokhuisplein; b. een brug over de gracht bij de Westersingel ter hoogte van de Fonteinstraat." Ik zou mij kunnen voorstellen, mijnheer de voorzitter, dat u de punten a en b van deze motie gesplitst in stemming brengt. Dan motie nummer 4: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 30 mei 1978, besluit dat de doortrekking van de Jansoniusstraat over de Potmarge alleen zal dienen als verbinding voor het lang zaam verkeer." Dit zijn de moties die ik wil indienen. De moties zijn mede-ondertekend door de heer Ten Hoeve. De heer Sijbesma: Namens mijn fractie over het langzaam verkeer het volgende. Deze verkeers- soort is het meest kwetsbaar en vraagt daarom ook om veilige routes en misschien moeten wij spreken van zo veilig mogelijke routes. De door het college in de voorliggende stukken aangegeven lijnen voor dit verkeer, m.n. die in het centrumgebied, lijken ons gezien de mogelijkheden evenwichtig opgezet en hebben onze instemming. Ik heb wel enige vragen c.q. opmerkingen over een enkele aan looproute Een van de meest storende barrières is wel de spoorlijn die de stad in tweeën deelt met daarbij het spoorwegemplacement als dikke puist. In de voorliggende stukken geeft u wel een zekere priori teit aan een traverse over het emplacement maar voert u deze niet op in het Uitwerkingsplan, omdat deze voorziening niet binnen de termijn van dit plan realiseerbaar lijkt vanwege de benodigde voor bereidingstijd. Wij hechten er aan dat deze aanlooproute niet op de lange baan wordt geschoven. Nu het college toch naar aanleiding van de enkele weken geleden aangenomen motie over verbreding van de Wijnhornsterstraat contact heeft met de Nederlandse Spoorwegen - wij verwachten dat dit ge sprek op korte termijn zal beginnen - doen wij het verzoek een aanlooproute voor het langzaam ver keer over het emplacement in dit contact mee te nemen. Een andere opmerking en vraag over een aanlooproute is de volgende. In de voorliggende plannen wordt aangegeven dat Achter de Hoven een fietsroute zal worden. Mogelijk is dit het geval door het on gegrond verklaren van een bezwaar tegen autoverkeer in Achter de Hoven, omdat dit aan de orde komt bij het Verkeersstructuurplan Schil-oost. Hoe dan ook, er is in deze wijk zorg over het toelaten c.q. opnieuw toelaten van autoverkeer in met name Achter de Hoven. Kan het college bij monde van de wethouder die zorg nu reeds wegnemen? In het Uitwerkingsplan beperkt het college zich tot het centrumgebied. Wellicht zullen zich in de komende perioden mogelijkheden voordoen om hier en daar, ook in andere gebieden, knelpunten voor het langzaam verkeer op te lossen. Wij menen dat wij op dit moment wel duidelijk de ontslui ting voor het langzaam verkeer van gebieden buiten de rondweg naar voren moeten halen. Als eerste gebied komt voor ons in aanmerking het Bilgaard. Veel punten die de laatste jaren om een beslissing vroegen, werden vooruit geschoven omdat wij eerst het Verkeersstructuurp lan wilden afwachten. Nu dit plan er bijna is, stellen wij voor een veilige ontsluiting van Bilgaard te maken ten behoeve van het langzaam verkeer d.m.v. een tunnel onder de Dammelaan. Een daartoe strekkende motie dien ik hierbij in. Deze motie is mede-ondertekend door mevrouw Willemsma. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Ook wij zien vele groepen van onze bevolking van de fiets gebruik maken. Wij willen dan ook graag dat aan de bevordering van het fietsverkeer grote aandacht wordt besteed. Wij willen gaarne veilige, snelle en aantrekkelijke fietsroutes vanuit de verschillen de woongebieden naar het centrum. Misschien zouden wij op langere termijn wel aparte fietspaden nodig achten, maar voorlopig geven wij onze instemming aan de ontworpen fietsroutes langs de be staande wegen. Wel dringen wij met klem aan op de verbetering van de veiligheid op de verschillen de knelpunten, n.l. daar waar de verschillende verkeerssoorten elkaar ontmoeten. Het maken van witte lijnen op het wegdek vinden wij niet voldoende, wij vinden dat er betere en veiliger voorzie ningen moeten komen, zoals een betere aansluiting naar het centrum. Hierbij heeft een fietsbrug in het verlengde van het Cambuursterpad en een zuidelijke toegang over het stationsemplacement voor ons een hoge prioriteit. Met de ontworpen voetgangersgebieden en voetgangersroutes kunnen wij wel akkoord gaan. Ik sluit bij de motie van het C.D.A. aan, wanneer ik zeg dat wij vanuit Bilgaard d.m.v. een tunnel onder de rondweg langs de kinderboerderij en de ijsbaan een goede en aantrekkelijke fietsroute verwezen lijkt zouden willen zien naar de Spanjaardslaan. Vanuit Huizum-Bornia zouden wij graag via de Jan soniusstraat een verbinding naar Achter de Hoven willen zien. Het Kerkepad zien wij dan nog als een extra mogelijke fietsroute. De hear Singelsma: De fytsers en de kuijerders binne der yn it Forkearsstruktuerplan hwat bikaeid ofkommenYn it binnenstêdsgebiet moatte de fytsers gebruk meitsje fan de bisteande wegen, mar feilige oanfierwegen üt de forskillende wiken nei de binnensfêd binne eins net eksakt oanjown. Dat is wol spitich, om't it krekt de fytsers en de kuijerders binne dy't de minste foarsjenningen freegje. It giet dan om lytsskealige objekten, men hoecht der net safolle jild foar dt to luken en eins is it spitich dat it Forkearsstruktuerp lan hjir sa'n bytsje omtinken oan jowt. Ik bin it iens mei de fraksje fan de P.v.d.A. dy't seit dat op koarte termyn hjir mar ris yn forsjoen wurde moat troch in plan to meitsjen der't dudlik ut bliken docht hoe't men de forskillende routes - lans de Potmarge, de Janso- niusstrjitte - foarm en stal ja en wol. Der binne inkele dingen dy't miskien noch efkes de oandacht freegje, dat is u.o. it jild dat bi- stimd is foar de trije tunnels. Nou wurdt hjir al in tunnel bistimd foar Bilgaard. Dit is wol in urgint punt, mar is it net hwat to bitiid om nou al in tredde part fan de pot mei jild to bistimmen foar ien objekt? Men moat dizze dingen nei myn bitinken yn syn totaliteit bisjen. Hwer is it measte forlet fan? Men moat eins earst it plan foar de fytsers en de kuijerders yn de holle hawwe om sizze to kin nen hwer't dy tunnel under de rounwei troch nou krekt komme moat. Dit wie it sahwat. Der is oer dit punt net safolle to sizzen, hwant it riedsbrief seit der ek net safolle fan. It is dudlik dat dit punt net de measte oandacht hawn hat fan it buro Dwars, Heederik en Verhey en dat is in spitige en fortrietlike saek. De Voorzitter: Als er niet meer sprekers voor de eerste instantie zijn, stel ik voor om nu eerst kof fie te gaan drinken. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering. De heer Rijpma (weth.): Een van de uitgangspunten van de heer Geerts is: Zorg dat er snel een uitvoeringsplan komt voor het langzaam verkeer. Ik ben dit met hem eens, !k meen dat wij er naar moeten streven op een termijn van maanden - ik bedoel niet 24 maanden - een goed afgewogen plan voor het langzaam verkeer ter beschikking te hebben. Op dat moment zullen wij ook moeten kunnen aangeven welke routes snel te realiseren zijn en hoe die passen in de structuur zoals wij die ons voor stellen. In dit opzicht ben ik ook weer wat opportunistisch, d.w.z. realiseren wat er op dat moment te realiseren is en hard werken aan die routes waarvan wij menen dat die heel nuttig zijn maar die belemmeringen hebben in de vorm van eigendomssituaties, moeilijke kruisingen of wat dies meer zij. In ieder geval moet er snel een begin gemaakt worden en geprobeerd worden een aantal buitenwij ken tenminste één goede verbinding met het centrum van de stad te geven. Met betrekking tot de voorgestelde bruggen zou ik willen zeggen dat het college deze bruggen om een aantal redenen niet heeft opgevoerd. Technisch en esthetisch levert een brugverbinding in de buurt van het gevangeniscomplex minder moeilijkheden op. Wel is het zo dat indertijd een motie is aangenomen waarin stond dat waar ook maar een brug kwam, dit een beweegbare brug zou moe ten zijn. Ik neem aan dat dit wat voetgangersbruggen betreft ook geldt, want als bij de gevangenis een brug wordt aangelegd die niet beweegbaar is, dan betekent dat dat dit gedeelte van de gracht waar voor bepaalde doeleinden nu ook nog wel schepen komen niet meer toegankelijk is. Daarbij hoeft wellicht niet gekozen te worden voor een brug die middels een druk op de knop binnen enkele seconden omhoog gaat, maar wel voor een brug die het zonder al te grote inspanning mogelijk maakt om het bedoelde grachtengedeelte ook toegankelijk te houden. Verder moet de raad maar beslissen of men één of twee voetgangersbruggen aan het geheel wil toevoegen. Ook is gesproken over een traverse, in welke vorm dan ook, over het spoorwegemplacement.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 22