20 in het compromis tussen de heer Ten Hoeve en de landschapsdeskundigen op het goede spoor. Enige beplanting zal er wel moeten komen, maar misschien moeten wij wel heel zorgvuldig zijn in de wijze waarop de beplanting geschiedt. Wij komen daar echter bij de uitwerking op terug. Vervolgens de status van de weg. Er is nog geen duidelijk oordeel over het stukje weg dat in de gemeente MenaIdumadeel ligt uitgesproken. Wel is het zo dat met de gemeente Menaldumadeel ge sproken is over de toedeling van de kosten. Dat gesprek heeft echter nog geen eindpunt gevonden. Wie het beheer over dit weggedeelte zal moeten voeren, zal uit het verdere overleg wel blijken. Op het moment dat wij met de definitieve voorstellen komen, zal het wel duidelijk zijn. De Boksumerdijk blijft een goede fietsroute. Ik hoop zelfs dat deze route straks via de Zwette naar zuidelijke dreven zal voeren, waardoor men straks via de oude straatweg en langs dit tracé een mooie driehoek zal kunnen rijden. Wellicht willen belangstellenden daar woensdag meer gewaar over worden. Met betrekking tot de termijn kan ik niet concreter zijn dan hetgeen al in de raadsbrief staat. Als men termijnen noemt, is dit altijd wat koffiedikkijkerij. De uitgangspunten om op niet te lange ter mijn subsidie te krijgen van wie dan ook zijn aanwezig. Of dit een kwestie is van een half jaar of van anderhalf jaar of misschien nog een maand langer, daarover durf ik mij niet uit te spreken. Ik spreek echter niet over jaren, het lijkt mij toe dat wij een en ander moeten tellen in maanden. Of het dan twaalf of zestien maanden of nog een maand meer zal zijn, dat weet ik niet. Wij zullen het plan, zodra het zich ertoe leent, indienen bij de bevoegde instanties. Zij weten dat wij ermee komen en zij hebben zelfs, zij het wat verkapt, een uitnodiging gedaan om er ook maar spoedig mee te komen. Dan het onteigeningsplan. Er worden op het ogenblik pogingen in het werk gesteld om op een forse manier te komen tot de aankoop van alle stukken grond die wij voor onze plannen nodig hebben. De eerste voorlopige koopovereenkomsten zijn reeds getekend. Ik denk niet dat wij zullen kunnen ontko men aan een onteigening van de laatste te verwerven stukken grond. Dat is een ervaringsfeit en daar zullen wij hier dan ook rekening mee moeten houden. Het ontwerp van de weg zal tevens dienen als onteigeningsplan; het is een geheel. De heer Miedema heeft met betrekking tot het verwerven van grond gezegd dat wij dat de provin cie maar moeten laten doen in Menaldumadeel. Ik denk dat dit in feite de situatie zal zijn. De pro vincie heeft in de gemeente Menaldumadeel al een paar landerijen. Het is derhalve niet onmogelijk dat de provincie door uitruil van stukken grond, die zij niet hoeft te gebruiken maar die zij wel in dat gebied heeft verworven om de aanleg van de weg van Boksum naar Marssum mogelijk te maken, deze op een gemakkelijker manier dienstbaar kan maken aan het tracé van de weg dan dat wij het zullen kunnen. Vandaar dat de feitelijke situatie wel zo zal zijn, zoals de heer Miedema heeft aan geduid. Dan de sluiproute door Goutum. Ik durf niet te zeggen hoe dit precies zal moeten worden opge lost. In ieder geval zal de verkeerslichteninstallatie daarbij een rol moeten spelen wat betreft de af stelling daarvan. Het is een punt dat wij in duidelijke bewoordingen hebben meegegeven aan het bu reau. Als het bureau de opdracht krijgt om een en ander verder uit te werken, moet een van de harde punten zijn het vinden van een oplossing voor de verhindering van het sluipverkeer door Goutum. Ik weet niet of dit in laatste instantie moet inhouden hetgeen de heer Miedema zegt, namelijk leg het tweede deel van de zuidtangent nu ook maar direct aan en laat dat als bij een vierkante kruising over het nu bestaande kruispunt heenlopen. In ieder geval vormt de hinder voor Goutum een hard punt in het beleid dat wordt gevoerd. De deskundigen zullen hiervan een benadering moeten geven die ons bevredigt. Daarbij zullen wij ook de opmerking van de heer Miedema inbrengen. Dit is echter wel in tegenstelling tot hetgeen de heer Van der Wal beoogt, maar wij zullen geluidshinder en eventuele beperking van het sluipverkeer tegen elkaar moeten afwegen. U krijgt daarover in het definitieve ont werp voldoende informatie. De heer Bijkersma heeft gezegd: Bezint eer gij begint. Ik dacht dat de raadsbrief lang genoeg was. De stukken en de tekeningen die de heer Bijkersma heeft kunnen bestuderen geven blijk van een diep gaande bezinning. Ik neem dus aan dat datgene waarmee hij zijn betoog startte meer bedoeld was om een wat smeuig begin te hebben dan om een aanwijzing aan het college te geven dat het wat licht vaardig te werk was gegaan. De heer Bijkersma heeft het over het punt dat veranderingen tijdens de rit mogelijk moeten zijn. Daarop zeg ik ja. Natuurlijk moeten bepaalde aanpassingen bij de uitwer king mogelijk zijn. Wanneer men immers zo grofmazig bezig is als bij een verkeersstructuurplan het geval is, dan is het onmogelijk om direct op alle punten een antwoord te geven. Alleen, hetgeen de heer Bijkersma in de Commissie Openbare Werken wilde en hetgeen hij hier in de raad voorstelt, na melijk om de weg niet tussen het Van HarinxmakanaaI en Goutum door maar langs de zuidkant van Goutum aan te leggen, is natuurlijk niet alleen maar een detaillering maar een volkomen afwijkend plan. De discussie over de weg langs de spoorweg naar Werpsterhoek is in deze raad uittentreure ge 21 voerd. Ook in de tijd dat de heer Bijkersma geen lid van deze raad was, is deze discussie bij het ter visie leggen van het Plan Buitengebied uitvoerig aan de orde geweest. Toen, in 1974, is besloten om de planologische richting van deze weg aan de zuidkant van het Van Harinxmakanaal te leggen. In het Verkeersstructuurplan zijn daar nog weer argumenten voor aangedragen. Ik kan hem dus niet vol gen in zijn suggesties om het zo ingrijpend anders te doen. Zijn stelling dat daarmee de keuze voor Hempens als uitbreidingsgebied na Camminghaburen reeds is bepaald, kan ik ook niet volgen. Ik dacht niet dat het verlengen van de zuidtangent automatisch de keuze voor Hempens ten gevolge had. De voorstellen dienomtrent komen te zijner tijd nog wel. Aan de keuze Zuid-Goutum of Hempens zullen argumenten ten grondslag liggen en naar onze overtuiging zullen dat goede argumenten zijn. Dan de oostelijke aansluiting. Het kruispunt wordt in de samenwerking tussen onze dienst, het bureau DHV, de provincie en Rijkswaterstaat nauwlettend bekeken. Het kan zijn dat men tot de con clusie komt dat de ene oplossing beter is dan de andere. Wanneer er ontwikkelingen zijn die het zin vol maken om naar de raad terug te koppelen, dan zullen wij dat doen. De heer Ten Hoeve: Mijn opmerking over het Oostergoplein heeft als bedoeling gehad dat wij daar niet twee keer bezig gaan, met als gevolg dat het een heel dure toestand wordt. Wij moeten proberen om bij de reconstructie in de eerste fase al de definitieve oplossing te vinden. Mijn tweede opmerking is dat de heer Van der Wal mij een beetje verkeerd heeft begrepen met betrekking tot de westelijke of de oostelijke aansluiting. Wij kiezen dus ook voor de westelijke aanslui ting. Ik had daar nog een vraag over willen stellen, maar de wethouder heeft mij wat dit betreft wel overtuigd. Mijn derde opmerking is de volgende. De heer Bijkersma komt opeens met een heel nieuw ver keersstructuurplan, nadat wij nog maar kort geleden het huidige hebben vastgesteld. Hij wil zelfs een weg over het crematorium leiden. Ik geloof dat dat een doodlopende weg is. (Gelach) Wij kunnen daar dus niet in meegaan. De heer Bijkersma: De wethouder heeft een opmerking gemaakt over het begin van mijn betoog. Hij heeft inderdaad gelijk. Men moet wel wat opvallend beginnen om de aandacht te krijgen, want soms is de aandacht aan de andere kant van de tafel weieens weg. De wethouder zegt dat de hinder ten opzichte van Goutum wordt onderkend. In de raadsbrief gaat hij er echter duidelijk van uit dat de weg na de aansluiting wel rechtdoor gaat. Hij begint im mers te praten over een onderdoorgang bij de helling van de bestaande brug. Het is dus echt wel de bedoeling om die weg rechtdoor aan te leggen, daarover moet geen twijfel bestaan. Om die reden heb ik gezegd dat wij er nu toch wel over moeten praten, want de beslissing over dat kruispunt is wel van invloed op de hinder voor Goutum. Ik blijf een moeilijkheid zien bij de oplossing voor dit kruis punt. U hebt tegen mij gezegd dat dit in de toekomst wel zal worden opgelost, maar ik zie niet een oplossing. Het terrein waarop het pompstation van de Waterleiding Friesland N.V. is gevestigd, be perkt de uitbouw. Een modern kruispunt vergt enorm veel terrein en op die plaats zie ik geen moge lijkheden voor eventuele uitbouw. Dat was ook de reden waarom ik het tracé naar het zuiden wilde verleggen, omdat ik daar meer ruimte voorzag. De heer Ten Hoeve had het meteen over het crema torium, maar zover was ik nog niet. (Gelach) De problemen die ik zie wil ik ook naar voren brenqen. Hoe vaker men een bepaald punt naar voren brengt, op een gegeven ogenblik is het zo dat het door de andere zijde wordt aangedragen en dan blijkt het opeens de oplossing van jewelste te zijn en dan hebben wij onze zin. (Gelach) De wethouder dacht ook dat ik een rechtstreekse aansluiting op de Werpsterhoek wilde, maar ik heb gevraagd waarom er niet een afbuiging in de richting van de Werp sterhoek zou kunnen plaatsvinden. Ik had misschien veel beter kunnen zeggen dat het een afbuiging naar het zuiden zou moeten worden. Wij militairen hebben altijd een controlepunt, dan is er geen vergissing mogelijk. Daarom wilde ik een en ander in die richting laten plaatsvinden. De wethouder heeft iets gezegd over de keuze van de toekomstige bouwlocatie na Cammingha buren. U haalt dit echter zelf op bladzijde 3 van de raadsbrief aan: "De verdere uitwerking van dit tracégedeelte, alsmede de aansluiting op de Drachtsterweg, zal mede afhankelijk zijn van de bouw locatie na Camminghaburen." Ik ga dan een stap verder en zeg dat men hiermee de keuze voor de ene bouwlocatie beperkt en dat men onherroepelijk de keuze op Hempens laat vallen, dat zie ik er echt van komen. U zult begrijpen dat onze ideeën hierover blijven bestaan. Aan de reacties heb ik begrepen dat men die niet wil overnemen. Over de problemen die u straks krijgt met het kruispunt nabij het pompstation van de Waterleiding Friesland N.V. zullen deskundigen van drie zijden om de tafel gaan zitten om die op te lossen. Ik ben ervan overtuigd dat zij wel even aan mijn woorden zul len denken, wanneer die eenmaal in dit raadsverslag staan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 11