ié - ÜI;
AlOd
lager onderwijs betreft? Wordt ook geëvalueerd wat voor consequenties een en ander heeft? Hoe zit
het met de rechtszekerheid? Zijn er aanvullende voorzieningen voor alleenstaanden die van een half
salaris niet kunnen leven? Kan de gehele kwestie rond duo-banen in een nota worden omschreven?
De heer Ten Brug (weth.): Ten principale zijn wij er niet tegen, anders hadden wij ook geen toe
stemming verleend voor deze proef. Dat je er voorzichtig mee moet zijn, ben ik met de heer Visser
eens. Vandaar ook dat wij het hebben omschreven zoals het in het antwoord staat. Het is op verzoek
gebeurd en het moet gezien worden als een proef. Men moet dit inderdaad evalueren. Deze zaak is
namelijk erg gevoelig. De minister wil de mogelijkheden voor duo-banen wel bevorderen, maar het
zal niet in elke school kunnen. Het hangt van de situatie van de betrokken klas af en ook van het
duo, als ik het zo mag zeggen. Je kunt misschien wel twee vreemden één baan laten delen, maar je
moet wel weten of zij in het verlengde van elkaar les kunnen geven. Dat is hier het grote probleem.
Het hoeft niet zo te zijn dat zij elkaar erg goed kennen en erg goed met elkaar omgaan, maar het
gaat erom of het goed past in een lesprogramma. Wij zullen aan het eind van de proef bekijken hoe
een en ander is gegaan. Tot nu toe zijn er bij mij geen klachten binnengekomen. Het is dus niet zo
dat de conclusie is dat het niet kan, want anders hadden wij daar wel berichten van gekregen. De
bedoeling was dan ook dat wij het zouden beëindigen, want het gaat tenslotte om een klas met kin
deren en niet om de banen. Niemand heeft bij de gemeente geïnformeerd hoe een en ander ging en
hoe het in elkaar is gezet. Dat verwonderde ons wel een beetje, omdat het volgens de hoofdleidster
toch wel vrij algemeen bekend was. Bij andere schoolbesturen casu quo gemeentebesturen is men
blijkbaar nog niet zo erg op de toer van tweelingbanenIn Friesland ken ik eigenlijk maar twee
proeven met duo-banen. Men is in Drachten een proef begonnen, met één baan, en hier in Leeuwar
den. Wij volgen dit wel en als er mogelijkheden zijn, dan zullen wij die benutten. Maar nogmaals,
dat hangt helemaal van de situatie af, het moet goed onderzocht worden, want als het mislukt, dan
is het voor zowel de betrokken krachten als de kinderen een ramp. Wij zullen echter zeker nooit in
het wilde weg gaan adverteren voor tweelingbanen. Dit zal in duidelijk overleg moeten gebeuren met
de school, het schoolteam, en met de oudercommissie. Ook van de zijde van de ouders acht men het
hier en daar bezwaarlijk, dat moet ik u wel zeggen.
Punten 195 t.e.m. 198.
Mevrouw Otsen: Vraag 197 gaat over de dag-havo voor volwassenen. Ik wilde één stapje terug
gaan door enkele opmerkingen te maken over een dag-mavo. Op het ogenblik zit de dag-mavo in
de Emmanuel MurandschoolIk heb begrepen dat er ongerustheid is ontstaan, omdat er geruchten
gaan dat men uit die school weg zou moeten en eventueel naar de Grote Kerkstraat zou moeten ver-
hu izen. Men is hierover nogal verontrust. Een plaats van vestiging in de Grote Kerkstraat ligt veel
verder van het station, er is weinig parkeergelegenheid en de bus rijdt er niet langs. Ik heb begre
pen dat betrokkenen er zelf heel verwonderd over waren dat er deze week plotseling mensen van het
Instituut voor Fysiotherapie kwamen kijken. Wat is de ontwikkeling ten aanzien van de Emmanuel
Murandschool? Wordt er inderdaad overleg met betrokkenen gepleegd? Ik zou ervoor willen pleiten
om de betrokkenen in de Emmanuel Murandschool te laten zitten, voor zover zij dat zelf op prijs
stellen wat betreft busverbindingen en datgene wat ik heb genoemd.
Wij hebben het zonet over het benoemingsbeleid gehad. Hoe is het benoemingsbeleid binnen de
dag-mavo? Vorig jaar gaven twee mannen en negen vrouwen les aan de dag-mavo. In september kwam
er een nieuwe conrector. Het aanstellen van een nieuwe conrector gebeurde niet via een open solli
citatie. Men werd dus plotseling met dit feit geconfronteerd. Ik heb begrepen dat de vrouwen, die
daar les gaven, er best wel voor in aanmerking hadden willen komen. Daarbij komt nog dat er nu
iemand is aangetrokken die eigenlijk weinig affiniteit heeft met de situatie waarin de vrouwen zich
bevinden. Dat geeft best wel problemen. Ik vind dat bijzonder jammer. Ik vraag mij dan ook af hoe
het zit met het benoemingsbeleid voor de dag-mavo.
De heer Ten Brug (weth.): Er wordt inderdaad over gedacht of het geen aanbeveling zou verdie
nen om de moeder-mavo in de oude meisjes-H. B. S. onder te brengen, gezien de totale spreiding van
allerlei scholen die nodig onderdak moeten hebben. Dit gebeurt niet zonder overleg met de mensen
van de moeder-mavo, dat kan natuurlijk niet. Wij zitten nu echter eenmaal voor het feit dat er een
grote vraag is naar lokalen. Willen wij iedereen helpen, dan kan dat zo nu en dan betekenen dat
wij moeten schuiven. Dat gebeurt jaarlijks. In de oude meisjes-HB. S. zit overdag ruimte, omdat
de Noordelijke Leergangen deze school praktisch alleen maar 's avonds gebruiken. Wat gebouw
betreft is deze school veel aantrekkelijker dan de oude Emmanuel Murandschool, met name na
7- 13o
de verbouwing. Wat betreft de afstand vanaf het station maakt het weinig uit naar welke school
men moet. Bovendien is er voor de school in de Grote Kerkstraat niet de drempel van het zo nu en
dan moeten wachten voor de trein. Qua afstand maakt het dus weinig uit. Ik weet niet hoeveel men
sen overdag met de auto naar school gaan, maar er is dan meestal nog wel plaats op het OIdehoofster-
kerkhof, dat daar vlakbij ligt. (Mevrouw Otsen: Dat zijn parkeerplaatsen waar je voor moet betalen,
dat lijkt mij een beetje bezwaarlijk wanneer je vier ochtenden per week naar school moet.) Wij gaan
naar een systeem, waarbij je voor een parkeerplaats moet betalen. Zo'n systeem zal voor de hele stad
gaan gelden. De betrokkenen hebben tot nu toe in ieder geval geluk gehad. Het aantal mensen dat
per auto komt, is ook niet zo groot.
Ik begrijp dat er mensen van het Instituut voor Fysiotherapie zijn geweest. In het kader van de
verschuiving speelt ook dit instituut een rol. Als u eens wist wat voor soort brieven je krijgt van de
onderwijsinstellingen, dan zou je zeggen: Ik help ze maar niet. Er ligt echter een stuk verantwoor
delijkheid. Het slot van de brieven is soms: Als u ons niet helpt, dan zullen wij ons nader moeten
beraden over het voortbestaan van de school in deze gemeente, enz. Dat is overigens vreemd, want
het zoeken naar lokalen vind ik in eerste instantie een zaak van het bestuur van de school. Als het
om een bijzondere school gaat, dan is dat niet zonder meer een zaak van de gemeente. Wij helpen
waar wij kunnen, maar wij zitten met een groot tekort aan lokalen. Wij moeten dus een redelijke
verdeling toepassen. Er komt bovendien nog bij dat er een toeloop valt te verwachten in de Emmanuel
Murandschool van de Vrije School, die daar ook in is gevestigd. De Vrije School is dit jaar met een
eerste en een tweede klas gestart. Er komen natuurlijk zes klassen, een behoorlijke uitbreiding dus. Het
wordt allemaal wel erg krap in de Emmanuel Murandschool. Het overleg is er echter.
Verder vroeg mevrouw Otsen naar het benoemingsbeleid. Het Algemeen Bestuur van de School
voor avond-mavo/meao voert het benoemingsbeleid. Zoals u weet wordt dit bestuur gevormd door
Leeuwarden, Sneek en Harlingen. Een benoeming geschiedt op voordracht van de directeur. Ik moet
aannemen dat er overleg wordt gepleegd over de vraag wie conrector wordt. Bij andere scholen ge
beurt dit wel. Ik wil er echter wel naar informeren. Deze benoeming is een voorstel van de directeur
dat gehonoreerd is. Mij hebben nooit klachten bereikt, waaruit zou blijken dat het nu slecht loopt.
Bij het bestuur zijn ook geen klachten binnengekomen. Dat vind ik dan wel vreemd. De klachten
die u gehoord hebt, kunnen best echt zijn, maar als het zwaarwegende klachten zijn, dan moet men
zich in eerste instantie tot het bestuur richten. Het bestuur zou er wat aan kunnen doen. (Mevrouw
Otsen: Ik vind het op zich vreemd dat er geen advertentie is gekomen.) Dat gebeurt vaak. De leer
kracht die tot conrector wordt benoemd, blijft les geven, alleen, hij geeft minder lesuren en de an
dere uren besteedt hij voor het conrectorschap. (Mevrouw Otsen: De nu benoemde kracht was hele
maal niet aan de school verbonden, dat is wel een beetje vreemd.) Hij was aan het Fries Avondcol
lege verbonden, met elkaar is dit één school. (Mevrouw Otsen: In Sneek, maar niet in Leeuwarden.)
Het is één school. (Mevrouw Otsen: Ik zou er in ieder geval voor willen pleiten om dit soort zaken
in overleg met de bestaande leerkrachten te doen. Dat lijkt mij meer voor de hand liggend.) U moet
zich niet vergissen: de dag-mavo, de avond-mavo en de avond-havo vormen samen één school.
Punten 199 t.e.m. 202.
Mevrouw Van der Werf: Naar aanleiding van punt 199 wil ik vragen of er sinds het moment van
beantwoording van deze vraag nog ontwikkelingen zijn geweest met betrekking tot de P.A. 's nieuwe
stijl. Er wordt in het antwoord gesproken over contact met het Ministerie van Onderwijs en Weten
schappen. Ik wil vragen of dit contact al resultaten heeft opgeleverd en zo ja, welke?
Mevrouw De Haan—Laagland: Ik wil mij bij de vorige spreekster aansluiten. In het antwoord op
vraag 199 wordt gesproken over overleg met de Rijks-P.A. te Leeuwarden en de Rijksinspectie van
de opleidingsscholen voor kleuterleidsters en onderwijzers over te nemen maatregelen. Ik wil vragen
of de wethouder ons kan inlichten over de resultaten van dat overleg.
Verder bestaat de indruk dat het beleid van minister Pais erop is gericht om een aantal scholen
te laten doodbloeden om dan met grotere scholen verder te werken. Ik vraag mij af hoe het met de
K.L.O.S. hier in Leeuwarden staat. Staat die sterk op dit punt? Is er nog een samenwerkingsverband
mogelijk tussen de P.A. en de K.L.O.S.? Ik vraag dit naar aanleiding van de geruchten dat de
K.L.O.S. toenadering gezocht heeft met de school in Heerenveen.
Verder wil ik nog vragen of een eventueel nieuw opleidingsinstituut een rijksschool wordt of een
gemeenteschool. Ik heb gehoord dat dit probleem niet alleen in Leeuwarden speelt, maar ook in an
dere steden. Misschien verdient het aanbeveling om te vragen of de V.N.G. dit punt wil bestuderen.
Naar aanleiding van punt 200 heb ik ook nog een vraag. Vraag 200 gaat over de eventuele nieuwe