8 Veel dingen die niet in een motie zijn vastgelegd, zijn toen in de discussie wel naar voren gekomen. Mijn fractie kan het in die zin dus wel eens zijn met de opdracht die hier wordt verstrekt. Wij heb ben onder andere een motie ingediend, waarin wij het bouwplan ontwikkeld willen zien binnen het gebied Simon de Vliegerstraat, Hollanderhof en Van Loonstraat. Een en ander moet dan gebeuren in samenspraak met de bewoners van die wijk. Wij hebben ons niet uit willen spreken over de verlenging van de d'Hondecoeterstraat, omdat die af zou hangen, van de indeling van de nieuwbouw aan de Hol landerhof en aan de Van Loonstraat. Met name over de Van Loonstraat blijken er nogal wat misver standen te zijn. Wij hebben de bedoeling gehad om van de Van Loonstraat weer een straat te maken, waardoor je een straatwand krijgt Hollanderhof-Van Loonstraat. Daarmee hebben wij echter niet een uitspraak gedaan over de huizen die verderop in de Van Loonstraat staan. Ik heb vernomen dat som mige leden van de projectgroep van mening zijn dat de tien huizen ten noorden van de Van Loonstraat afgebroken moeten worden. Daar hebben wij ons toen niet over uitgesproken. Het zijn immers nog vrij goede woningen. Daar tegenover heeft reeds een renovatie plaatsgevonden en daarom zou ik zeg gen dat deze woningen best kunnen blijven staan. Het lijkt erop alsof daar in de projectgroep mis verstanden over zijn. Ik wil even terugkomen op een verlenging van de d'Hondecoeterstraat. Persoonlijk ben ik van mening dat er in ieder geval een fietsverbinding naar de binnenstad moet blijven. Wanneer men het langzaam verkeer dwingt om via de Eekhoffstraat om te rijden, dan vind ik dat er voor die wijk weer een ongezondere situatie ontstaat. De verbindingen binnen de Hollanderwijk zelf worden het minst geschaad wanneer daar in ieder geval langzaam verkeer mogelijk blijft. Verder zou ik het nieuwbouw- plan af willen wachten. Mogelijk komen daaruit alternatieven tevoorschijn voor de bebouwing van de Hollanderhof. Of dit moet gebeuren met doortrekking van de d'Hondecoeterstraat of zonder door trekking van deze straat, kunnen wij dan op dat moment afwegen. De herhuisvesting van de bewoners van de Simon de Vliegerstraat kan bevorderd worden door in fasen te slopen en nieuwbouw te plegen. Daar hebben wij ons op 16 mei 1978 ook al voor uitgespro ken. Het moet daarbij mogelijk zijn dat voorrang gegeven wordt aan de mensen die in de nieuwbouw kunnen en willen wonen. Wanneer wij de Simon de Vliegerstraat niet in één keer plat laten gaan, dan hebben wij kans dat een deel van de nieuwbouw is gerealiseerd voordat de bewoners van de Simon de VI iegerstraat a I lemaa I verdwenen zijn. Wij zouden graag zien dat er een tussentijdse rapportage kwam met betrekking tot de stuurgroep die de contacten met de Nederlandse Spoorwegen onderhoudt. Deze rapportage zou niet alleen aan de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening moeten worden uitgebracht maar ook aan de project- en contactgroep. In een brief, die bij de stukken lag, staat ook dat men dat graag zou zien. De project en de contactgroep blijven zo op de hoogte met de ontwikkelingen daar. Zij kunnen daar dan eventu eel nog op inspelen, anders wordt er misschien voor niets werk door deze mensen gedaan en dat zou jammer zijn van de tijd en het geld dat eraan wordt besteed. In de raadsbrief geeft het college er wat de Smidsbuurt betreft de voorkeur aan dat ook hier spra ke zal zijn van een zakelijke bestemming. Op 16 mei heeft mijn fractie zich uitgesproken voor een woonbestemming in die buurt. Daarmee doelden wij op de woonbestemming die er nu ook nog is aan de Wassenberghstraat en aan een gedeelte van de Leeuwarderstraat. Een ander stuk van de Smidsbuurt is echter al volledig door bedrijven ingenomen. Ik hoef u maar te wijzen op de Oude Molen en, aan de andere kant, de firma Schuhmacher. Verder staan er nog een kaaspakhuis en het verwaarloosde pand van Adema en ga zo maar verder. Die hoek zou heus wel een goede opknapbeurt kunnen gebruiken, waarbij wij niet alleen aan woningen hoeven te denken. De straatwand van de Schrans verdraagt wel enige hogere bebouwing. Een gemengde bebouwing van kantoren of bedrijven en woningen zou daar niet misstaan. Wel zou ik wat de Smidsbuurt betreft de nadruk op een woonbestemming willen zien gelegd. Er is nu ook een woonbestemming en die moet zo goed mogelijk worden hersteld. In een ter inzage gelegde brief van de contactgroep staat onder meer dat men de Simon de Vlie- gerstraat in de toekomst af wil sluiten voor doorgaand verkeer; de contactgroep is daar althans voor. Nu zou ik graag van het college willen vernemen of dit mogelijk en wenselijk is in verband met de busroute die daar nu langs loopt. Enkele jaren geleden is de Simon de Vliegerstraat geasfalteerd. Men was daar toen misschien niet zo gelukkig mee, maar wanneer de busroute, die nu door de Simon de Vliegerstraat loopt, moet worden verlegd, dan is het enige alternatief de Ruysdaelstraat. Deze weg is niet geasfalteerd en met het oog daarop zou ik het college willen vragen hoe men over die zaak denkt. Tot slot zou mijn fractie graag zien dat bij de renovatie en bij de nieuwbouwplannen de grootst mogelijke spoed wordt betracht. Ik vind dat wij nu al op de goede weg zitten. Vrij snel na de afspra ken in de vergadering van 16 mei 1978 is het college daarmee aan het werk gegaan. Ik hoop dat het college erin slaagt de vaart erin te houden. De heer Van der Wal: In grote lijnen kan mijn fractie instemmen met de opdracht die aan de pro jectgroep is meegegeven. Ik heb nog wel een paar vragen. Voor een deel zijn deze vragen al door de heer Janssen gesteld, die vragen zal ik dus niet herhalen. Allereerst wil ik het dan hebben over de parkeernorm. Deze norm is één parkeerplaats per woning. De bewoners van de Hollonderwijk vinden deze norm blijkens hun reactie nogal hoog voor hun wijk. Dez.e norm geldt voor heel Huizum-west, omdat de norm onder het kopje Huizum-west wordt vermeld. Mag men deze norm zo interpreteren dat die gedifferentieerd kan worden naar de verschillende ge bieden in Huizum-west? Is het mogelijk dat bij voorbeeld in de Hol landerwi jk en eventueel in de vernieuwde Simon de Vliegerstraat een lagere parkeernorm wordt gehanteerd, als dat beter uitkomt? Als deze norm alleen maar gehandhaafd kan worden ten koste van speelvoorzieningen en andere voor zieningen, dan is dat voor mij in ieder geval geen "harde noot", zoals hier staat. Ik neem aan dat het ook niet zo is bedoeld. De heer Janssen is uitgebreid ingegaan op de problematiek rond de Simon de Vliegerstraat. Er moet door de projectgroep een herhuisvestingsplan worden opgesteld. Enige tijd geleden heeft ons een brief bereikt, die gericht is aan de raadsleden. Ik begrijp overigens niet waarom deze brief niet op de mededelingenlijst voorkomt. (De heer Janssen: De brief was gericht aan de fracties.) Er staat anders boven de brief: "informatieve brief voor de raadsleden der gemeente Leeuwarden". Ik neem aan dat deze brief inmiddels ook op het stadhuis is ontvangen. In de brief worden drie zaken, die met de herhuisvesting en de tijdelijke herhuisvesting tot het moment van herhuisvesting verband hou den, aangeroerd. Als men, zoals sommigen, na veertig jaar uit zijn huisje in de Simon de Vlieger straat vertrekt en als het huisje opnieuw wordt verhuurd, dan krijgt men geen 3.000,krotont- ruimingspremie. Deze premie wordt immers alleen aan de laatste bewoners van een pand toegekend, zeg maar de tijdelijke bewoners. Ik kan mij van de Landbuurt herinneren dat daar een andere rege ling gold. Als de oorspronkelijke bewoner van een huisje in de Landbuurt bij zijn vertrek de krotont- ruimingspremie met een maximum van 3.000,kreeg, dan werd in het contract met een nieuwe huurder de bepaling opgenomen dat hij geen aanspraak kon maken op deze premie. Op zich is dat sen vrij logische zaak. Een ander punt in deze brief is dat er geen vergoeding voor zelf aangebrach te verbeteringen wordt gegeven. In de besluitenlijst van b. en w. heb ik gelezen dat er een regeling in de maak is die spreekt van een maximum van 2.000,-- met een afschrijving over tien jaar. Als er dus vijf jaar geleden een verbouwing heeft plaatsgehad voor een bedrag van 2.000,dan zou men nu nog 1.000,vergoed krijgen. Ik heb mij een beetje verbaasd over dat maximum. Waar komt dat vandaan? Als iemand zijn woning zo goed heeft onderhouden dat hij er vier jaar geleden voor 3.000,bewijsbaar aan heeft verspijkerd, waarom krijgt hij dan maar maximaal 2.000,aan vergoeding? Ik ken woningen waaraan door de huurders nogal het een en ander is verbeterd en dan ijkt mij een bedrag van 2.000,aan de lage kant. Ik vind het eigenlijk een tactische blunder om, nu de mensen helaas de strijd hebben verloren dankzij de meerderheid van deze raad, een maand later zeven procent huurverhoging aan hen op te leggen. Formeel zal het allemaal best in orde zijn, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een tactische blunder. (De heer Ten Brug (weth.): Staat dat in de opdracht van die projectgroep?) Nee, dit gaat over de perikelen rond het herhuisvestingsplan, verigens, sinds wanneer bewaakt u de orde in de vergadering? Voor het onderzoeken van de mogelijkheden voor het gebied van de Nederlandse Spoorwegen is een afzonderlijke stuurgroep ingesteld. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat het optreden van de stuurgroep wat wazig is. Het bureau, dat erbij betrokken is, vraagt hoe het contact tot stand komt en of het bureau de vergaderingen van de stuurgroep mag bijwonen. Dat kan dan weer niet volgens de stuurgroep, omdat men een andere werkwijze heeft. Kan de wethouder meedelen in welk kader die stuurgroep met de NS werkt, welke disciplines in die stuurgroep zitten en op welke manier een juiste a/stemming op de projectgroep die in Huizum-west bezig gaat zal plaatsvinden? In de vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft de wethouder al toegezegd dat een fietsverbin- ding over het NS-emplacement wordt meegenomen. De heer Janssen heeft het nodige gezegd over de Smidsbuurt. Ik ben het met zijn opmerkingen eens. De heer Knol: Een aanvullende vraag. In de Commissie voor het Woningbedrijf is de kwestie van de 3.000,krotontruimingspremie ook aan de orde geweest. Wij hebben daarbij een constructie bedacht die wellicht enig soelaas zal bieden. Deze constructie zou binnen het college van b. en w. worden besproken. Nu wethouder Eijgelaar ziek is, weet ik niet of dit inmiddels al gebeurd is. Mocht een en ander al wel besproken zijn, dan verneem ik graag de uitslag daarvan. De heer Rijpma (weth.): Ik moet zeggen dat het inspelen op deze raadsbrief op een heel andere wijze gebeurt dan ik had verwacht. Er worden inhoudelijke vragen gesteld over de d'Hondecoeterstraat,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 5