8
Veel dingen die niet in een motie zijn vastgelegd, zijn toen in de discussie wel naar voren gekomen.
Mijn fractie kan het in die zin dus wel eens zijn met de opdracht die hier wordt verstrekt. Wij heb
ben onder andere een motie ingediend, waarin wij het bouwplan ontwikkeld willen zien binnen het
gebied Simon de Vliegerstraat, Hollanderhof en Van Loonstraat. Een en ander moet dan gebeuren in
samenspraak met de bewoners van die wijk. Wij hebben ons niet uit willen spreken over de verlenging
van de d'Hondecoeterstraat, omdat die af zou hangen, van de indeling van de nieuwbouw aan de Hol
landerhof en aan de Van Loonstraat. Met name over de Van Loonstraat blijken er nogal wat misver
standen te zijn. Wij hebben de bedoeling gehad om van de Van Loonstraat weer een straat te maken,
waardoor je een straatwand krijgt Hollanderhof-Van Loonstraat. Daarmee hebben wij echter niet een
uitspraak gedaan over de huizen die verderop in de Van Loonstraat staan. Ik heb vernomen dat som
mige leden van de projectgroep van mening zijn dat de tien huizen ten noorden van de Van Loonstraat
afgebroken moeten worden. Daar hebben wij ons toen niet over uitgesproken. Het zijn immers nog
vrij goede woningen. Daar tegenover heeft reeds een renovatie plaatsgevonden en daarom zou ik zeg
gen dat deze woningen best kunnen blijven staan. Het lijkt erop alsof daar in de projectgroep mis
verstanden over zijn.
Ik wil even terugkomen op een verlenging van de d'Hondecoeterstraat. Persoonlijk ben ik van
mening dat er in ieder geval een fietsverbinding naar de binnenstad moet blijven. Wanneer men het
langzaam verkeer dwingt om via de Eekhoffstraat om te rijden, dan vind ik dat er voor die wijk weer
een ongezondere situatie ontstaat. De verbindingen binnen de Hollanderwijk zelf worden het minst
geschaad wanneer daar in ieder geval langzaam verkeer mogelijk blijft. Verder zou ik het nieuwbouw-
plan af willen wachten. Mogelijk komen daaruit alternatieven tevoorschijn voor de bebouwing van
de Hollanderhof. Of dit moet gebeuren met doortrekking van de d'Hondecoeterstraat of zonder door
trekking van deze straat, kunnen wij dan op dat moment afwegen.
De herhuisvesting van de bewoners van de Simon de Vliegerstraat kan bevorderd worden door in
fasen te slopen en nieuwbouw te plegen. Daar hebben wij ons op 16 mei 1978 ook al voor uitgespro
ken. Het moet daarbij mogelijk zijn dat voorrang gegeven wordt aan de mensen die in de nieuwbouw
kunnen en willen wonen. Wanneer wij de Simon de Vliegerstraat niet in één keer plat laten gaan, dan
hebben wij kans dat een deel van de nieuwbouw is gerealiseerd voordat de bewoners van de Simon de
VI iegerstraat a I lemaa I verdwenen zijn.
Wij zouden graag zien dat er een tussentijdse rapportage kwam met betrekking tot de stuurgroep
die de contacten met de Nederlandse Spoorwegen onderhoudt. Deze rapportage zou niet alleen aan
de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening moeten worden uitgebracht maar ook aan de project- en
contactgroep. In een brief, die bij de stukken lag, staat ook dat men dat graag zou zien. De project
en de contactgroep blijven zo op de hoogte met de ontwikkelingen daar. Zij kunnen daar dan eventu
eel nog op inspelen, anders wordt er misschien voor niets werk door deze mensen gedaan en dat zou
jammer zijn van de tijd en het geld dat eraan wordt besteed.
In de raadsbrief geeft het college er wat de Smidsbuurt betreft de voorkeur aan dat ook hier spra
ke zal zijn van een zakelijke bestemming. Op 16 mei heeft mijn fractie zich uitgesproken voor een
woonbestemming in die buurt. Daarmee doelden wij op de woonbestemming die er nu ook nog is aan
de Wassenberghstraat en aan een gedeelte van de Leeuwarderstraat. Een ander stuk van de Smidsbuurt
is echter al volledig door bedrijven ingenomen. Ik hoef u maar te wijzen op de Oude Molen en, aan
de andere kant, de firma Schuhmacher. Verder staan er nog een kaaspakhuis en het verwaarloosde pand
van Adema en ga zo maar verder. Die hoek zou heus wel een goede opknapbeurt kunnen gebruiken,
waarbij wij niet alleen aan woningen hoeven te denken. De straatwand van de Schrans verdraagt wel
enige hogere bebouwing. Een gemengde bebouwing van kantoren of bedrijven en woningen zou daar
niet misstaan. Wel zou ik wat de Smidsbuurt betreft de nadruk op een woonbestemming willen zien
gelegd. Er is nu ook een woonbestemming en die moet zo goed mogelijk worden hersteld.
In een ter inzage gelegde brief van de contactgroep staat onder meer dat men de Simon de Vlie-
gerstraat in de toekomst af wil sluiten voor doorgaand verkeer; de contactgroep is daar althans voor.
Nu zou ik graag van het college willen vernemen of dit mogelijk en wenselijk is in verband met de
busroute die daar nu langs loopt. Enkele jaren geleden is de Simon de Vliegerstraat geasfalteerd. Men
was daar toen misschien niet zo gelukkig mee, maar wanneer de busroute, die nu door de Simon de
Vliegerstraat loopt, moet worden verlegd, dan is het enige alternatief de Ruysdaelstraat. Deze weg
is niet geasfalteerd en met het oog daarop zou ik het college willen vragen hoe men over die zaak
denkt.
Tot slot zou mijn fractie graag zien dat bij de renovatie en bij de nieuwbouwplannen de grootst
mogelijke spoed wordt betracht. Ik vind dat wij nu al op de goede weg zitten. Vrij snel na de afspra
ken in de vergadering van 16 mei 1978 is het college daarmee aan het werk gegaan. Ik hoop dat het
college erin slaagt de vaart erin te houden.
De heer Van der Wal: In grote lijnen kan mijn fractie instemmen met de opdracht die aan de pro
jectgroep is meegegeven. Ik heb nog wel een paar vragen. Voor een deel zijn deze vragen al door
de heer Janssen gesteld, die vragen zal ik dus niet herhalen.
Allereerst wil ik het dan hebben over de parkeernorm. Deze norm is één parkeerplaats per woning.
De bewoners van de Hollonderwijk vinden deze norm blijkens hun reactie nogal hoog voor hun wijk.
Dez.e norm geldt voor heel Huizum-west, omdat de norm onder het kopje Huizum-west wordt vermeld.
Mag men deze norm zo interpreteren dat die gedifferentieerd kan worden naar de verschillende ge
bieden in Huizum-west? Is het mogelijk dat bij voorbeeld in de Hol landerwi jk en eventueel in de
vernieuwde Simon de Vliegerstraat een lagere parkeernorm wordt gehanteerd, als dat beter uitkomt?
Als deze norm alleen maar gehandhaafd kan worden ten koste van speelvoorzieningen en andere voor
zieningen, dan is dat voor mij in ieder geval geen "harde noot", zoals hier staat. Ik neem aan dat
het ook niet zo is bedoeld.
De heer Janssen is uitgebreid ingegaan op de problematiek rond de Simon de Vliegerstraat. Er
moet door de projectgroep een herhuisvestingsplan worden opgesteld. Enige tijd geleden heeft ons
een brief bereikt, die gericht is aan de raadsleden. Ik begrijp overigens niet waarom deze brief niet
op de mededelingenlijst voorkomt. (De heer Janssen: De brief was gericht aan de fracties.) Er staat
anders boven de brief: "informatieve brief voor de raadsleden der gemeente Leeuwarden". Ik neem
aan dat deze brief inmiddels ook op het stadhuis is ontvangen. In de brief worden drie zaken, die
met de herhuisvesting en de tijdelijke herhuisvesting tot het moment van herhuisvesting verband hou
den, aangeroerd. Als men, zoals sommigen, na veertig jaar uit zijn huisje in de Simon de Vlieger
straat vertrekt en als het huisje opnieuw wordt verhuurd, dan krijgt men geen 3.000,krotont-
ruimingspremie. Deze premie wordt immers alleen aan de laatste bewoners van een pand toegekend,
zeg maar de tijdelijke bewoners. Ik kan mij van de Landbuurt herinneren dat daar een andere rege
ling gold. Als de oorspronkelijke bewoner van een huisje in de Landbuurt bij zijn vertrek de krotont-
ruimingspremie met een maximum van 3.000,kreeg, dan werd in het contract met een nieuwe
huurder de bepaling opgenomen dat hij geen aanspraak kon maken op deze premie. Op zich is dat
sen vrij logische zaak. Een ander punt in deze brief is dat er geen vergoeding voor zelf aangebrach
te verbeteringen wordt gegeven. In de besluitenlijst van b. en w. heb ik gelezen dat er een regeling
in de maak is die spreekt van een maximum van 2.000,-- met een afschrijving over tien jaar. Als
er dus vijf jaar geleden een verbouwing heeft plaatsgehad voor een bedrag van 2.000,dan zou
men nu nog 1.000,vergoed krijgen. Ik heb mij een beetje verbaasd over dat maximum. Waar komt
dat vandaan? Als iemand zijn woning zo goed heeft onderhouden dat hij er vier jaar geleden voor
3.000,bewijsbaar aan heeft verspijkerd, waarom krijgt hij dan maar maximaal 2.000,aan
vergoeding? Ik ken woningen waaraan door de huurders nogal het een en ander is verbeterd en dan
ijkt mij een bedrag van 2.000,aan de lage kant. Ik vind het eigenlijk een tactische blunder
om, nu de mensen helaas de strijd hebben verloren dankzij de meerderheid van deze raad, een maand
later zeven procent huurverhoging aan hen op te leggen. Formeel zal het allemaal best in orde zijn,
maar ik vind het eerlijk gezegd wel een tactische blunder. (De heer Ten Brug (weth.): Staat dat in
de opdracht van die projectgroep?) Nee, dit gaat over de perikelen rond het herhuisvestingsplan,
verigens, sinds wanneer bewaakt u de orde in de vergadering?
Voor het onderzoeken van de mogelijkheden voor het gebied van de Nederlandse Spoorwegen is
een afzonderlijke stuurgroep ingesteld. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat het optreden van
de stuurgroep wat wazig is. Het bureau, dat erbij betrokken is, vraagt hoe het contact tot stand komt
en of het bureau de vergaderingen van de stuurgroep mag bijwonen. Dat kan dan weer niet volgens de
stuurgroep, omdat men een andere werkwijze heeft. Kan de wethouder meedelen in welk kader die
stuurgroep met de NS werkt, welke disciplines in die stuurgroep zitten en op welke manier een juiste
a/stemming op de projectgroep die in Huizum-west bezig gaat zal plaatsvinden? In de vergadering
van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft de wethouder al toegezegd dat een fietsverbin-
ding over het NS-emplacement wordt meegenomen.
De heer Janssen heeft het nodige gezegd over de Smidsbuurt. Ik ben het met zijn opmerkingen eens.
De heer Knol: Een aanvullende vraag. In de Commissie voor het Woningbedrijf is de kwestie van
de 3.000,krotontruimingspremie ook aan de orde geweest. Wij hebben daarbij een constructie
bedacht die wellicht enig soelaas zal bieden. Deze constructie zou binnen het college van b. en w.
worden besproken. Nu wethouder Eijgelaar ziek is, weet ik niet of dit inmiddels al gebeurd is. Mocht
een en ander al wel besproken zijn, dan verneem ik graag de uitslag daarvan.
De heer Rijpma (weth.): Ik moet zeggen dat het inspelen op deze raadsbrief op een heel andere
wijze gebeurt dan ik had verwacht. Er worden inhoudelijke vragen gesteld over de d'Hondecoeterstraat,