14 De Voorzitter heropent, om 21 .25 uur, de vergadering. Punt 3. (vervolg) De heer Rijpma (weth.): Wij doen er goed aan om het pand wel aan te kopen. Wij hebben voor do wegreconstructie een gedeelte van de bij het pand behorende grond nodig. Op dit moment is niet te overzien of wij met die strook kunnen volstaan. Aan de andere kant zal er enige zekerheid moe ten komen. Wij staan er niet op dat u zich houdt aan de uitspraak in de raadsbrief dat het pand afge broken moet worden, maar wij willen wel graag dat u het pand aankoopt. Dan kan bekeken worden of het pand ten behoeve van rehabilitatie aan anderen wordt doorverkocht. Tot zolang valt het pand onder het Woningbedrijf. De Voorzitter: Dit betekent dus dat wij bereid zijn de motie van de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf over te nemen. (Mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma: De wethouder zei het ietsje anders.)Hij interpreteerde het een beetje voorzichtig. Ik maakte mijn opmerking alleen maar om elk misverstand te voorkomen. (Mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma: U interpreteert het juist?) De wethouder ook, al leen, hij deed het erg voorzichtig. (De hear Miedema: Ik woe noch graech efkes de letterlike tekst fan de moasje hearre.) De tekst van de motie luidt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 maart 1979, behandelende de aankoop van het perceel met opstal Verlengde Schrans 41bijlage no. 112, overwegende het his torische karakter van dit huisje en het feit dat het deel uitmaakt van de te handhaven gevelwand van de Verlengde Schrans, besluit dat bovengenoemd perceel met opstal na aankoop door de gemeente doorverkocht zal worden onder de voorwaarde dat het huisje door de nieuwe eigenaar zal worden ge restaureerd. (De hear Jansma: As der net ien to finen is dy't it hus restaurearje wol, hoe dan?) Dan komme wy wer by de ried werom. Dat is nogal logisch, want dan kunnen wij de motie niet uitvoeren. De heer Ten Hoeve: Ik zou nog één opmerking willen maken. Er is al eens eerder over gediscus sieerd, maar het zou zinvol zijn om direct na aankoop en direct nadat het huisje leeg staat zodani ge beslissingen te nemen dat wij nog op een goede manier beslissingen kunnen nemen. De heer Eijgelaar (weth.): Ik ben het daar wel mee eens, maar ik zal u wel vertellen dat het niet eenvoudig wordt om de zaak zodanig aan te pakken dat het pand voor verdere verwoesting wordt gevrijwaard. Het pand kan niet meteen worden verhuurd, zelfs niet tijdelijk. Ik heb hierover grote zorgen. Ik wil niet dat het Woningbedrijf straks de schuld krijgt dat het pand niet op een behoorlijke manier bewaard is gebleven. De heer Geerts: Ik wil nog graag een stemverklaring afleggen. Onze fractie was in meerderheid voor het niet aankopen van dit pand en had daar een aantal redenen voor. Een van de redenen heeft de heer Eijgelaar al genoemd, namelijk dat GS het besluit tot aankoop moeten goedkeuren. Het pand staat intussen een hele tijd leeg, wij praten er nog een tijd over. Tegen de tijd dat wij het pandje willen restaureren, staat het er niet meer. Dat is een heel praktisch uitgangspunt. Als de huidige eigenares het moet verkopen, dan zorgt zij er wel voor dat de woning niet wordr afgebroken. Het pand zal worden gekocht door iemand die erin wil gaan wonen, want anders koopt hij het niet. Ik dacht dat dit de grootste garantie was om het pand te kunnen laten staan, iets wat wij graag willen. Het argument van de aanleg van een trottoir over de tuin van het huisje is er nu nog bijgekomen. Ik heb het idee dat dit punt een beetje aangepast is aan de publiciteit die er rond deze zaak is geweest. Er moest wat worden gevonden. (De heer Rijpma (weth.): Dat is een veronderstelling die u hard moet maken.) Het is mijn persoonlijke veronderstelling. Verder wil ik nog kwijt dat het mij verwonderd heeft dat de CDA-fractie in eerste instantie niet op ait punt heeft gereageerd. (De hear Miedema: Us fraksje wie better ynformearre.) Dat is nu pre cies wat ik even wilde horen. Kennelijk hebben de CDA-fractie en de wethouder wel even met el kaar gesproken. Wij dus niet. Ik wil u zeggen dat ik tegen dit voorstel ben. Ik ben van mening dat de meest praktische oplossing om te bereiken wat wij willen het niet aankopen van dit pand is. De motie van de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf wordt bij handopsteken aangenomen met 20 tegen 15 stemmen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig hét voorstel van b. en w. met inachtneming van de aange nomen motie. Punt 15. (vervolg) De heer Eijgelaar (weth.): Zoals ook in de raadsbrief wordt vermeld, is het de bedoeling dat de verbeteringen aan de woningen van de Simon de Vliegerstraat beoordeeld zullen worden door het Ingenieursbureau. Het Noorden. Dit ingenieursbureau dient te bepalen welk bedrag daarmee gemoeid is geweest en in welk jaar de verbetering heeft plaatsgevonden. Dit zal gebeuren aan de hand van aanwezige rekeningen. Als geen nota's voorhanden zijn, dan zullen wij akkoord gaan met het bedrag dat door het ingenieursbureau als redelijk zal worden aangemerkt. De maximale vergoeding van 2.000,blijft van kracht. Voor, zover mogelijk dient nagegaan te worden of de huidige bewoner inderdaad de verbetering heeft aangebracht en betaald. Dit zal allereerst gebeuren aan de hand van een opgave door de bewoners zelf en daarna zal het ingenieursbureau mede door gesprekken met de bewoners een en ander bekijken. Vervolgens wordt er rapport aan b., en w. uitgebracht, waarna de beslissing zal worden genomen. Onder woningverbetering vallen die dingen die in de zogenaamde klusjesregeling zijn aangegeven. De Voorzitter:Wij vragen u dus of u met deze interpretatie instemt met het voorstel dat wij heb ben gedaan. Wij ontraden de motie die de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf op dit punt hebben ingediend. De motie van de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf kordt bij handopsteken verworpen met 33 tegen 2 stemmen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de door het college aan het voorstel gegeven interpretatie. Punt 19. (vervolg) De heer De Pree (weth.): De heer Meijerhof geeft als zijn mening dat de problematiek in de Wielenpolle hoge prioriteit verdient voor wat betreft de oplossing daarvan. In de motie stelt hij dat het college binnen een half jaar zal moeten komen met maatregelen die men denkt te nemen. Het probleem hierbij is dat er een vorm van overleg moet bestaan tussen de gemeente enerzijds en de be woners van de wijk anderzijds, als men maatregelen wil nemen die specifiek op één wijk zijn ge richt., Het herschikkingsvoorstel, zoals dat in de raadsbrief staat, is nu juist een symptoom van het feit dat zo'n situatie op het ogenblik niet bestaat. Er moet helemaal opnieuw worden begonnen via een buurtwerker. Door persoonlijke contacten die hij of zij legt met de bewoners in de wijk moet worden geprobeerd te komen tot iets als een wijkcomité of wijkorganisatie. Ik ben het eens met de intentie van de motie, wanneer ik de motie zo mag interpreteren dat het college over een half jaar - tegen de tijd van de begrotingsbehandeling - met een tussenrapportage komt ten aanzien van de problematiek in deze wijk. In deze rapportage kunnen vragen worden behandeld als: hoe is het na de herschikking gegaan? en: hoe is het overleg met de bewonersorganisatie verlopen? Er kan dan ook nagegaan worden welke ideeën er van die kant naar voren zijn gekomen en wat het college van die ideeën denkt. Als ik de motie zo mag interpreteren, dan heb ik er geen moeite mee. De Voorzitter: Dit betekent dus dat het woord "maatregelen", dat in punt b. van de motie wordt genoemd, vervangen wordt door het woord "rapportage". De rapportage zal dus uiterlijk zes maanden na deze ter kennis van de raad worden gebracht. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de over genomen en gewijzigde motie. De Voorzitter sluit, om 21 .40 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 8