26
a. Wurken wurde net Otfierd foar maeitiid 1980.
b. Lus lewal net ynstelle dan neidat de wurken yn dit riedsbrief neamd klear kommen binne.
Dizze moasje is mei undertekene troch de hear Heere.
De heer De Beer: Ook wij hebben op zich geen bezwaar tegen de invoering van de verkeerslus op
de Eewal. Gezien de problemen die de verschillende werkzaamheden in de binnenstad geven - ik noem
u de aanleg van de parkeerkelder, de werkzaamheden aan de Brol, het herstel van de kademuren - en
gezien het feit dat de parkeergelegenheden hoek St. Jacobsstraat en Amelandsstraat - zo die gelegen
heid ooit gerealiseerd wordt - nog niet gereed zijn, lijkt het ons toe dat het nu het juiste moment is
om deze lus in te voeren. In de raadsbrief moet het college op verschillende punten al met noodoplos
singen komen: parkeerplaatsen op het Raadhuisplein voorlopig handhaven, verkeer rond de Wilhelmi-
naboom toelaten, de zes parkeerplaatsen op het Gouverneursplein nog niet aanleggen, de Korfmakers-
straat voorlopig in één richting voor gemotoriseerd verkeer open houden, enz. Dit alles overziende,
zijn wij van mening dat pas tot invoering van de verkeerslus Eewal moet worden overgegaan als de no
dige parkeerplaatsen gereed zijn.
De heer Van der Wal: Na het "rampen komen-verhaalvan de heer Miedema, heb ik de neiging
om te zeggen: "Ken't skele, ju." Wij zijn verheugd dat er eindelijk een raadsbrief ligt met het voor
stel tot instelling van de eerste reële verkeersmaatregel die voortvloeit uit het Structuurplan voor de
Binnenstad. Deze maatregel is erop gericht het langzaam verkeer meer ruimte te verschaffen. De heer
Janssen is hier uitgebreid op ingegaan en ik kan mij bij zijn woorden aansluiten. Misschien komt het
nog, maar het is mij een beetje tegen gevallen dat niet een eventuele herprofilering van de Beijerstraat
en de St. Jacobsstraat in de plannen is opgenomen. Ik had eigenlijk verwacht dat dit in één moeite
zou worden meegenomen. Staat deze herprofilering nog te gebeuren? Gebeurt dit dan in aansluiting
op dit voorstel? In het Structuurplan voor de Binnenstad wordt ook een fietsroute aangegeven, die qua
verkeersmaatregel wel in redelijke mate wordt gerealiseerd. Het gaat om de route Beijerstraat-St. Ja
cobsstraat. In Tilburg hebben de leden van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening onlangs kunnen
zien dat een en ander heel leuk werkt in die plaats. Het valt mij dan ook wat tegen dat bij de krui
sing van het eerste gedeelte van de genoemde fietsroute met het Hofplein helemaal geen regeling ten
aanzien van het voorrang hebben is getroffen voor het doorgaand langzaam verkeer, voor zover ik op
de tekening kon zien.
Door het indienen van de motie betoogt het CDA nu al voor de tweede of derde keer dat het al
lemaal heel prachtig is om het langzaam verkeer te bevorderen, maar dat dit niet op dit moment moet.
Het moet altijd later en nu wordt het al 1980. Ik begrijp de redenatie ook niet zozeer. Ik begrijp wel
de irritatie over de gelijktijdig opgebroken wegen en bruggen. Ik vraag mij soms ook af of deze werk
zaamheden wel op elkaar worden afgestemd. Ik denk haast van niet, want dan zou zoiets niet voor
komen. Het voorstel tot het instellen van de verkeerslus Eewal voor autoverkeer komt in feite neer op
het afsluiten van de St. Jacobsstraat voor dit verkeer. Ik zie niet in op wat voor manier dit afsluiten
een verergering van de situatie in de binnenstad voor het autoverkeer betekent. Er is namelijk een al
ternatieve route, die, voor zover ik weet, niet binnenkort afgesloten wordt. Deze route loopt, ko
mend vanaf de Voorstreek, over de Tuinen en de Tweebaksmarkt richting Beurs. Ik zie de zin van het
indienen van de motie niet in, nog afgezien van het feit dat het CDA - ook de VVD trouwens - tot
in het oneindige de voorzieningen voor het fietsverkeer wil uitstellen, als je dat zo hoort. (De hear
Miedema: Oant maert 1980 ta, net langer.)
Mevrouw De Jong: Ik kan mij volledig vinden in de woorden van de heer Janssen en de heer Van
der WalIk stem dan ook van harte in met dit besluit.
De heer Rijpma (weth.)Ik zal ook proberen kort en duidelijk te zijn. Bij de behandeling van het
Verkeersstructuurplan en bij de behandeling van de begroting voor dit jaar hebben wij als college toe
gezegd dat wij zo snel mogelijk zouden proberen om de St. Jacobsstraat auto-vrij te krijgen. Dit zou
misschien eenvoudig hebben gekund door het aanbrengen van een verkeersbord, maar het is de vraag
of dit veel aan het gedragspatroon van de automobilisten zou veranderen.
Dit voorstel moet ongesubsidieerd worden uitgevoerd, omdat er geen 50%-regeling voor gevraagd
is noch gevraagd wordt. Een en ander zou daardoor immers nog maar langer duren. Dit krediet is vol
doende om duidelijke markeringen te geven, zodat de verkeersdeelnemer - ook de fietser - niet hoeft
te twijfelen aan de positie die hij inneemt. De verkeerslus ligt duidelijk afzijdig van de gebieden waar
op het ogenblik veel gebeurt. Sommigen noemen dit chaos, ik veroorloof mij de zinsnede "waar veel
gebeurt". Ik dacht dat het een goed ding was dat de fietser een doorgaande route krijgt vanaf de Dienst
27
Stadsontwikkeling via de rode steentjes die daar inmiddels gelegd zijn, via de Pijlsteeg, de Beijerstraat,
het Gouverneursplein en de St. Jacobsstraat naar de Wirdumerdijk, waar hij deze route moet delen
met andere verkeersdeelnemers. Verdere werkzaamheden worden op dit moment niet voorbereid. Dit
gebeurt om twee redenen. Enerzijds om, zoals men het noemt, de chaos niet groter te maken en ander
zijds omdat wij wachten op de subsidieregeling die noodzakelijk is om tot ingrijpende wijzigingen voor
de rest van de stad te komen. Dergelijke subsidieregelingen zijn alleen nog maar toegankelijk via de
interim-saldoregeling. Aanwijzing daarvoor zal in de loop van het volgend jaar moeten plaatsvinden.
Er is dus sprake van een pauze tussen de werkzaamheden die nu in uitvoering zijn en de werkzaamhe
den die straks zullen volgen. Laat dat een geruststelling zijn voor de verontrusten.
Deze verkeersmaatregel wordt gedekt ten laste van de stadsvernieuwing maar niet ten laste van
het Fonds voor de Stadsvernieuwing. Dit fonds is ingebracht in de totale middelen die beschikbaar zijn
voor de stadsvernieuwing. Daarbij is ook opgenomen het bedrag dat vroeger voor de verkeerslussen op
de begroting stond. De kosten van deze maatregel vormen een onderdeel van de totale honderd mil
joen-operatie die ons voor ogen stond
De heer Janssen: Het zal u niet verwonderen dat ik even wil reageren op de motie die door het
CDA is ingediend. Wij hebben geen enkele behoefte aan uitstel van deze maatregel. Het CDA wil
wachten tot maart 1980 en misschien zijn er dan wel weer nieuwe argumenten te vinden om de maat
regel uit te stellen. Toen vorig jaar het Verkeersstructuurplan werd vastgesteld, hebben wij een mo
tie aangenomen waarin stond dat het college in het kalenderjaar 1978 of, op aanwijzing van de voor
zitter, enige tijd daarna zou komen met concreet uitgewerkte plannen. Het college heeft zich daar
aan gehouden en wij hebben helemaal geen behoefte aan uitstel. Volgend jaar en mogelijk het jaar
daarop zullen hier en daar wel meer gaten in de stad vallen. Er kunnen allerlei dingen gebeuren die
wij niet kunnen voorzien. Als wij steeds voor alle mogelijke reparatiewerkzaamheden en het opbre
ken van straten door Openbare Werken het invoeren van deze verkeerslus moeten uitstellen, dan blij
ven wij tot in lengte van jaren bezig en komen nooit tot een concrete uitvoering. Als fractie van de
Partij van de Arbeid zullen wij tegen de motie van het CDA stemmen.
De hear Miedema: Yn bisprekken yn de kommisjes wurdt Cis altiten foarhalden dat it slimste punt
by lepenbiere Wurken is om straters to krijen. Wy moatte dêrmei leare to libjen. As wy sjogge hwat
de straters op dit momint yn de stêd under hannen hawwe en as wy witte dat nei it ré kommen fan de
parkeargaraezje it hiele Saeilan en omjowing bistrate wurde moatte, dan tsjuget it fan opportunisme
om to sizzen dat wy ek noch in pear straters op de lewal to wurk sette si lie. Der binne gewoan gjin
straters. Men kin wol sizze dat dat hwat tafalle sil, mar dat fait net ta. As dizze forkearsmaetregel
ynfierd wurdt, dan is it parkeargebiet fan de Minnemastrjitte foar de lju dy't net hiel krekt witte hokker
maetregelen der allegearre nommen wurde, net mear to birikken. Men wit ommers net hoe't men der
komme moat. Foar in great part fan de parkearders dy't fan buten de stêd komme en foar hwa't diz
ze stêd as haedstêd fan Fryslan wichtich is, fait dit parkearterrein oan de Minnemastrjitte wei. Dat
docht de stêd gjin goed. It fait my dan hwat of as de hear Janssen seit dat der yn maert 1980 wol wer
oare gatten yn de stêd falie sille en dat it CDA dan miskien wer ütstel hawwe wol. (De heer Ten Brug
(weth.): Dat is vast na 1981, dacht ik.) Né, wy hawwe dudlik yn Cis moasje de datum fan maert 1980
set. De Tsjinst foar lepenbiere Wurken moat dêr dan rekken mei halde. Hiel dizze ried kin witte dat
it CDA wol sa bitrouber is dat it maert 1980 is, as it nou seit dat it maert 1980 wurde moat. Wy gea-
ne dêr net foar omlizzen. (De heer Ten Brug (weth.): Je zou een nieuw Bestek op kunnen maken.) Né,
it nije bistek giet net mei weromwurkjende krêft ynDit hat de fraksje ynstjinne en hjir stean wy foar.
De heer De Beer: Ik wil het verder niet hebben over de betrouwbaarheid van het CDA. Dat ge
beurt op een ander niveau. (Gelach) Ik wil wel zeggen dat wij de motie van de zijde van het CDA
zullen ondersteunen om uitstel tot maart 1980 te verkrijgen wat deze verkeersmaatregel betreft.
De heer Ten Hoeve: De wethouder zegt dat de raad niet ongerust hoeft te zijn. Deze maatregel
wordt uitgevoerd en met de rest stopt men maar even. Ik wil dan wel opmerken dat vijf jaar geleden
al - in 1974 - het Structuurplan voor de Binnenstad is aangenomen. Er was een in een lijvig boekwerk
vervat programma opgesteld, dat geënt was op dit plan. In dat programma werd aangegeven wat op
welk ogenblik zou moeten gebeuren. Deze verkeerslus zit in het schema, maar wie het schema verder
doorneemt, ziet dat er overal hopeloze achterstanden zijn opgetreden. Het lijkt mij daarom niet goed
te zeggen dat de zaak stopgezet wordt en dat het toen gemaakte rapport - een goed rapport - maar
weer aan de kant wordt gelegd. Dit is ook weer zo'n CDA-redenering: wij nemen eerst in het abstrac
te een beslissing en wanneer er concreet iets moet gebeuren, dan gaan wij moties indienen om de zaak