eerder steviger door dan zwakker. Wij zouden namelijk aan het eind ook nog eens moeten uitrekenen
hoe wij uitkwamen Dat is niet alleen in Goutum gebeurd, het is ook in Wytgaard gebeurd. Omdat het
daar betreffende gymnastieklokaal bij een bijzondere school behoort, hebben wij onlangs in deze
raad een besluit op grond van art. 72 genomen om mee te werken aan de totstandkoming van dat gym
nastieklokaal
Toen men het wat de plannen voor het Goutumer lokaal betreft niet eens werd - dat was dus in
augustus 1978 - is men er weer op gaan studeren. Als ik een en ander reconstrueer, dan geloof ik dat
er toen wel wat kortsluitingen zijn geweest met betrekking tot de vraag of er een uitvoerig plan door
Goutum zou worden gemaakt of niet. In ieder geval is men er op dat punt niet uitgekomen, want over
deze zaken werd nog gesproken toen de beroemde circulaire kwam. ik vind dat jammer, omdat men
nu het idee heeft van: Ware het anders gebeurd, dan Ik geloof dit echter niet, ik geloof dat
wij, ook al was op dat moment de zaak verder uitgewerkt geweest, de plannen toch niet helemaal
aanbestedingsklaar zouden hebben gehad. Wij stellen namelijk nooit eerder aan de raad voor een kre
diet beschikbaar te stellen dan wanneer de zaak helemaal rond is. Je kunt hierover natuurlijk van me
ning verschillen. Een feit is echter dat wij hiervoor vóór 1 januari geen krediet hadden. Dit wil ik
nog eens duidelijk onderstrepen. In de brief van 8 mei 1979 wordt gezegd dat wij op 18 januari 1978
al een krediet voor de bouw van het gymnastieklokaal in Goutum hadden uitgetrokken. Zoals ik zo
net al heb gezegd, is er een voorbereidingskrediet voor een aantal gymnastieklokalen - waaronder
ook Goutum - op o april 1978 beschikbaar gesteld. Hoe men aan de datum van 18 januari komt, be
grijp ik eerlijk gezegd niet. Voor zover ik heb kunnen nagaan is de raad op die datum ook niet in
vergadering bijeen geweest.
Dan de vraag of Goutum wel onder de circulaire valt. Ik meen van wel. Ik kan ook niet uit de cir
culaire opmaken dat dit niet het geval is. Onze contacten met het ministerie wijzen ook helemaal niet
in die richting. Wel is het zo dat, als men bouwplannen wil ontwikkelen voor nieuwe wijken, de he
le kwestie van leegstaande lokalen enz. niet op die wijken drukt. Om een voorbeeld te geven, er zal
aan de raad worden gevraagd medewerking op grond van art. 72 te verlenen voor de pc-school in Cam-
minghaburen. Dat wordt dus ook een besluit na 1 januari. Ik heb het idee - de ervaringen in de contac
ten met andere gemeenten zijn zo en ook onze gevoelens wijzen in die richting - dat dit geen pro
bleem zal zijn. In de hele wijk Camminghaburen zijn namelijk geen lokalen die je met elkaar kunt
wisselen, die afstand is veel te groot. Hoe men zo gemakkelijk heeft kunnen concluderen dat Gou
tum niet onder de circulaire valt, begrijp ik niet. De Kamerleden moeten dit toch verkeerd begrepen
hebben
De heer Pruiksma zegt dat het antwoord hem niet ver genoeg gaat. Misschien vindt men dat wij
geregeld met onze antwoorden overdrijven. Er staat: "Het college streeft ernaar de in het raadsbe
sluit van 29 januari 1979, nr. 14, vermelde projecten zo spoedig als mogelijk is gerealiseerd te krij
gen." Hierbij behoort ook stellig het gymnastieklokaal in Goutum. Ik dacht dan ook dat dit antwoord
vrij duidelijk was. Ik wil u ook wel zeggen dat het college inmiddels het besluit heeft genomen om
alle projecten die indertijd door de raad zijn besproken bij het ministerie in te dienen. Het is wel dui
delijk - ik wil niet al te optimistisch zijn - dat men voor gymnastieklokalen de beoordelingsfactor
zwaarder zal laten wegen dan voor schoolgebouwen, ook al uit overwegingen die ik u zopas noemde.
Ik wil hier verder niet over oordelen, maar zo liggen de feiten. Twee zesklassige scholen kunnen op
één gymnastieklokaal draaien. Het aantal uren dat je gebruikt voor een vierklassige school is twee
uren per klas per week, hetgeen betekent dat er acht klokuren van het gymnastieklokaal gebruik ge
maakt wordt. Dit is misschien nog een beetje uit te breiden. Het betekent echter wel dat dit lokaal
voor gymnastiekonderwijs voor een groot deel leeg zal staan. Ik vind dat wij twee zware argumenten
hebben die wij in de gesprekken met het ministerie, ook over de andere projecten, naar voren kun
nen brengen, namelijk: Goutum had geen gymnastieklokaal, Goutum gaf gymnastiekonderwijs in het
dorpshuis. Dat is door de inspecteur afgekeurd. Goutum geeft nu gymnastiekonderwijs in het gymnas
tieklokaal - als ik het zo mag omschrijven - van het politiebureau. Dat is echter geen gymnastielo-
kaal dat voor dit onderwijs is gebouwd. Ik dacht dat dit dé argumenten zijn waarmee wij moeten pro
beren deze aanvraag te realiseren. Dat zullen wij ook doen, wij hebben hiervoor de eerste stappen
al gedaan.
Ik weet niet of wij over drie weken meer informatie kunnen geven dan op dit moment. Wat ik
weet, weet ik uit de circulaire, uit de contacten die de afdeling Onderwijs met het ministerie heeft
gehad en uit de inlichtingen van de zijde van het provinciaal bestuur. Ik ben er dan ook wel zeker
van dat ik over drie weken niet meer kan vertellen dan op dit moment het geval is.
De heer Pruiksma: Ongeveer een-derde van het betoog van de wethouder is besteed aan de kale
vlakte die Camminghaburen heet. Daar zijn nog geen kinderen om op te leiden, dus vooralsnog zul
len wij ons van deze problemen even abstraheren.
9
Dan de mededelingen van de wethouder inzake Goutum. De Wet van 1829, de Wet houdende al
gemene bepalingen voor de wetgeving van het koninkrijk, wordt door de wethouder geciteerd. De Wet
AB gaat weliswaar uit van het verbod van terugwerkende kracht, het beginsel van behoorlijk bestuur,
maar de circulaire is van 22 december en niet van 31 december. Terugwerkende kracht doet zich hier
dus niet voor. (De heer Ten Brug (weth.): Is die circulaire dan een wet? Ik dacht dat de wet nog ko
men moest.) Dan kan er helemaal geen sprake zijn van terugwerkende kracht. U was gewaarschuwd
en u weet dat de leer van het opgewekte vertrouwen veroorzaakt dat u dan maar voor 1 januari had
moeten reageren. Een zorgvuldiger wetgever is nauwelijks voorstelbaar. Als die van te voren al gaat
waarschuwen dat hij straks op die termijn de wet gaat wijzigen, dan had u nu al moeten reageren. Zo
bezien bent u helemaal te laat. (De heer Van der Wal: Abstraheer dat maar even.) Ik wil het u in de
pauze wel even uitleggen, mijnheer Van der Wal.
De heer Ten Brug zegt: Hadden wij maar Dat is nu juist het probleem. Had men maar iets
gedaan. Men heeft echter niets gedaan. Wat betreft de prioriteit, het is bekend dat op enig moment
de bouw van een gymnastieklokaal prioriteit heeft gehad. Des te merkwaardiger is het als een ambte
naar van de afdeling Onderwijs op de secretarie aan het dorp meedeelt: Maar Goutum heeft helemaal
geen prioriteit meer. Dat verbaast mij dan een beetje. De wethouder zegt dat hij niet al te optimis
tisch wil zijn. Dat hoeft ook niet. Enig optimisme is niet aan de orde. Het gaat om de manier waarop
op dit punt beleid is gevoerd. Het net is voor het vogeltje kennelijk toch te klein gebleken.
Er is nog een ander punt dat in de discussie niet aan de orde geweest is. Reken eens uit wat het
kost om elke week de kinderen van Goutum - mijn kinderen horen hier overigens niet bij, want die
zitten in Leeuwarden op school - met de bus naar Leeuwarden te brengen voor het volgen van gymnas
tiekonderwijs. Als je dat verrekent met de schoolgeldvergoeding, dan kun je ook heel eenvoudig uit
rekenen welke investering tegenover dat soort kosten staat. Als er dan een theoretisch bedrag uitkomt
van 60.000,per jaar, dan betekent dat een vooralsnog nagelaten investering van 600.000,
Het antwoord van de wethouder bevredigt mij niet. Afgezien van de persoonlijke opmerkingen die ik
in dit verband heb gemaakt, wil ik de volgende motie indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 mei 1979, overwegende dat
de noodzaak tot de bouw van een gymnastieklokaal in Goutum door de raad is onderstreept, gezien
de redactie van de circulaire van 22 december 1978, draagt het college op over zes weken aan de
raad mede te delen welke oplossingen mogelijk zijn om op zo kort mogelijke termijn te geraken tot
de bouw van een gymnastieklokaal te Goutum."
De motie is ondertekend door mevrouw Visscher-Bouwer en door mijzelf.
De heer Knol: Het antwoord van de wethouder geeft mij de vrijheid om de volgende vraag te stel
len. De wethouder spreekt over de vernieuwing van zes gymnastieklokalen. Mijn vraag is dan: Als de
bouw van alle zes gymnastieklokalen op de tocht komt te staan, weten de instellingen die hierbij nauw
zijn betrokken - ik bedoel bij voorbeeld de speeltuinvereniging De Toekomst en de speeltuinvereniging
Gerard Dou - dan ook of een en ander wel of niet doorgaat? De mannen van de DSO zijn namelijk druk
aan het tekenen om in deze twee speeltuinen gymnastieklokalen te realiseren. Het lijkt mij dan ook
nuttig dat de speeltuinverenigingen hiervan op de hoogte gesteld worden.
De heer Ten Brug (weth.): Ik heb het idee dat de wijziging nu al gevolgen begint te krijgen, want
ik begrijp eerlijk gezegd weinig van het verhaal van de heer Pruiksma. (De heer Pruiksma: Dat hoeft
ook niet.) Ik denk toch wel dat het uw bedoeling is dat ik er iets van begrijp, want waarom praten wij
hier anders met elkaar over deze dingen? Ik wil niet over de Wet AB praten, want die is dacht ik wel
duidelijk. In de circulaire wordt aangekondigd dat er straks een noodwet komt die met terugwerkende
kracht vanaf 1 januari zal gelden. (De heer Pruiksma: Dus de wethouder was van te voren gewaar
schuwd.) De circulaire was van 22 december. In de eerste week van januari heeft de raad hierover een
besluit genomen, want tussen de kerstdagen en oud en nieuw kon de raad niet meer in vergadering bij
een komen. Sommige raden in den lande hebben dat wel gedaan, maar het is de vraag of die besluiten
- het zou een heel vreemde situatie zijn - zullen gelden of zullen moeten worden geschorst. (De heer
Pruiksma:Over overuren hebt u mij niet gehoord. Waar het om gaat is dat u zegt dat de terugwerken
de kracht is opgehangen aan het publiceren van de circulaire. Ik zeg dat u dan de staatssecretaris
dankbaar moet zijn dat hij u op voorhand waarschuwt dat 'überhaupt de wet zal worden gewijzigd. Met
andere woorden, hij geeft u extra termijn.) Ja, een termijn van een week. Is het u nog niet duidelijk?
(De heer Pruiksma: Voor het indienen van een plan hoeft de raad niet bijeen te komen.) Jazeker, het
krediet moest vastgesteld worden, dat is het hele criterium. Als er voor 1 januari geen krediet met de
begrote som door de raad was vastgesteld, dan kon dat plan niet worden ingediend. Dat is het pro
bleem waarmee op het ogenblik de provincie, de VNG en het rijk stoeien. Dan had deze opmerking