eerder steviger door dan zwakker. Wij zouden namelijk aan het eind ook nog eens moeten uitrekenen hoe wij uitkwamen Dat is niet alleen in Goutum gebeurd, het is ook in Wytgaard gebeurd. Omdat het daar betreffende gymnastieklokaal bij een bijzondere school behoort, hebben wij onlangs in deze raad een besluit op grond van art. 72 genomen om mee te werken aan de totstandkoming van dat gym nastieklokaal Toen men het wat de plannen voor het Goutumer lokaal betreft niet eens werd - dat was dus in augustus 1978 - is men er weer op gaan studeren. Als ik een en ander reconstrueer, dan geloof ik dat er toen wel wat kortsluitingen zijn geweest met betrekking tot de vraag of er een uitvoerig plan door Goutum zou worden gemaakt of niet. In ieder geval is men er op dat punt niet uitgekomen, want over deze zaken werd nog gesproken toen de beroemde circulaire kwam. ik vind dat jammer, omdat men nu het idee heeft van: Ware het anders gebeurd, dan Ik geloof dit echter niet, ik geloof dat wij, ook al was op dat moment de zaak verder uitgewerkt geweest, de plannen toch niet helemaal aanbestedingsklaar zouden hebben gehad. Wij stellen namelijk nooit eerder aan de raad voor een kre diet beschikbaar te stellen dan wanneer de zaak helemaal rond is. Je kunt hierover natuurlijk van me ning verschillen. Een feit is echter dat wij hiervoor vóór 1 januari geen krediet hadden. Dit wil ik nog eens duidelijk onderstrepen. In de brief van 8 mei 1979 wordt gezegd dat wij op 18 januari 1978 al een krediet voor de bouw van het gymnastieklokaal in Goutum hadden uitgetrokken. Zoals ik zo net al heb gezegd, is er een voorbereidingskrediet voor een aantal gymnastieklokalen - waaronder ook Goutum - op o april 1978 beschikbaar gesteld. Hoe men aan de datum van 18 januari komt, be grijp ik eerlijk gezegd niet. Voor zover ik heb kunnen nagaan is de raad op die datum ook niet in vergadering bijeen geweest. Dan de vraag of Goutum wel onder de circulaire valt. Ik meen van wel. Ik kan ook niet uit de cir culaire opmaken dat dit niet het geval is. Onze contacten met het ministerie wijzen ook helemaal niet in die richting. Wel is het zo dat, als men bouwplannen wil ontwikkelen voor nieuwe wijken, de he le kwestie van leegstaande lokalen enz. niet op die wijken drukt. Om een voorbeeld te geven, er zal aan de raad worden gevraagd medewerking op grond van art. 72 te verlenen voor de pc-school in Cam- minghaburen. Dat wordt dus ook een besluit na 1 januari. Ik heb het idee - de ervaringen in de contac ten met andere gemeenten zijn zo en ook onze gevoelens wijzen in die richting - dat dit geen pro bleem zal zijn. In de hele wijk Camminghaburen zijn namelijk geen lokalen die je met elkaar kunt wisselen, die afstand is veel te groot. Hoe men zo gemakkelijk heeft kunnen concluderen dat Gou tum niet onder de circulaire valt, begrijp ik niet. De Kamerleden moeten dit toch verkeerd begrepen hebben De heer Pruiksma zegt dat het antwoord hem niet ver genoeg gaat. Misschien vindt men dat wij geregeld met onze antwoorden overdrijven. Er staat: "Het college streeft ernaar de in het raadsbe sluit van 29 januari 1979, nr. 14, vermelde projecten zo spoedig als mogelijk is gerealiseerd te krij gen." Hierbij behoort ook stellig het gymnastieklokaal in Goutum. Ik dacht dan ook dat dit antwoord vrij duidelijk was. Ik wil u ook wel zeggen dat het college inmiddels het besluit heeft genomen om alle projecten die indertijd door de raad zijn besproken bij het ministerie in te dienen. Het is wel dui delijk - ik wil niet al te optimistisch zijn - dat men voor gymnastieklokalen de beoordelingsfactor zwaarder zal laten wegen dan voor schoolgebouwen, ook al uit overwegingen die ik u zopas noemde. Ik wil hier verder niet over oordelen, maar zo liggen de feiten. Twee zesklassige scholen kunnen op één gymnastieklokaal draaien. Het aantal uren dat je gebruikt voor een vierklassige school is twee uren per klas per week, hetgeen betekent dat er acht klokuren van het gymnastieklokaal gebruik ge maakt wordt. Dit is misschien nog een beetje uit te breiden. Het betekent echter wel dat dit lokaal voor gymnastiekonderwijs voor een groot deel leeg zal staan. Ik vind dat wij twee zware argumenten hebben die wij in de gesprekken met het ministerie, ook over de andere projecten, naar voren kun nen brengen, namelijk: Goutum had geen gymnastieklokaal, Goutum gaf gymnastiekonderwijs in het dorpshuis. Dat is door de inspecteur afgekeurd. Goutum geeft nu gymnastiekonderwijs in het gymnas tieklokaal - als ik het zo mag omschrijven - van het politiebureau. Dat is echter geen gymnastielo- kaal dat voor dit onderwijs is gebouwd. Ik dacht dat dit dé argumenten zijn waarmee wij moeten pro beren deze aanvraag te realiseren. Dat zullen wij ook doen, wij hebben hiervoor de eerste stappen al gedaan. Ik weet niet of wij over drie weken meer informatie kunnen geven dan op dit moment. Wat ik weet, weet ik uit de circulaire, uit de contacten die de afdeling Onderwijs met het ministerie heeft gehad en uit de inlichtingen van de zijde van het provinciaal bestuur. Ik ben er dan ook wel zeker van dat ik over drie weken niet meer kan vertellen dan op dit moment het geval is. De heer Pruiksma: Ongeveer een-derde van het betoog van de wethouder is besteed aan de kale vlakte die Camminghaburen heet. Daar zijn nog geen kinderen om op te leiden, dus vooralsnog zul len wij ons van deze problemen even abstraheren. 9 Dan de mededelingen van de wethouder inzake Goutum. De Wet van 1829, de Wet houdende al gemene bepalingen voor de wetgeving van het koninkrijk, wordt door de wethouder geciteerd. De Wet AB gaat weliswaar uit van het verbod van terugwerkende kracht, het beginsel van behoorlijk bestuur, maar de circulaire is van 22 december en niet van 31 december. Terugwerkende kracht doet zich hier dus niet voor. (De heer Ten Brug (weth.): Is die circulaire dan een wet? Ik dacht dat de wet nog ko men moest.) Dan kan er helemaal geen sprake zijn van terugwerkende kracht. U was gewaarschuwd en u weet dat de leer van het opgewekte vertrouwen veroorzaakt dat u dan maar voor 1 januari had moeten reageren. Een zorgvuldiger wetgever is nauwelijks voorstelbaar. Als die van te voren al gaat waarschuwen dat hij straks op die termijn de wet gaat wijzigen, dan had u nu al moeten reageren. Zo bezien bent u helemaal te laat. (De heer Van der Wal: Abstraheer dat maar even.) Ik wil het u in de pauze wel even uitleggen, mijnheer Van der Wal. De heer Ten Brug zegt: Hadden wij maar Dat is nu juist het probleem. Had men maar iets gedaan. Men heeft echter niets gedaan. Wat betreft de prioriteit, het is bekend dat op enig moment de bouw van een gymnastieklokaal prioriteit heeft gehad. Des te merkwaardiger is het als een ambte naar van de afdeling Onderwijs op de secretarie aan het dorp meedeelt: Maar Goutum heeft helemaal geen prioriteit meer. Dat verbaast mij dan een beetje. De wethouder zegt dat hij niet al te optimis tisch wil zijn. Dat hoeft ook niet. Enig optimisme is niet aan de orde. Het gaat om de manier waarop op dit punt beleid is gevoerd. Het net is voor het vogeltje kennelijk toch te klein gebleken. Er is nog een ander punt dat in de discussie niet aan de orde geweest is. Reken eens uit wat het kost om elke week de kinderen van Goutum - mijn kinderen horen hier overigens niet bij, want die zitten in Leeuwarden op school - met de bus naar Leeuwarden te brengen voor het volgen van gymnas tiekonderwijs. Als je dat verrekent met de schoolgeldvergoeding, dan kun je ook heel eenvoudig uit rekenen welke investering tegenover dat soort kosten staat. Als er dan een theoretisch bedrag uitkomt van 60.000,per jaar, dan betekent dat een vooralsnog nagelaten investering van 600.000, Het antwoord van de wethouder bevredigt mij niet. Afgezien van de persoonlijke opmerkingen die ik in dit verband heb gemaakt, wil ik de volgende motie indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 mei 1979, overwegende dat de noodzaak tot de bouw van een gymnastieklokaal in Goutum door de raad is onderstreept, gezien de redactie van de circulaire van 22 december 1978, draagt het college op over zes weken aan de raad mede te delen welke oplossingen mogelijk zijn om op zo kort mogelijke termijn te geraken tot de bouw van een gymnastieklokaal te Goutum." De motie is ondertekend door mevrouw Visscher-Bouwer en door mijzelf. De heer Knol: Het antwoord van de wethouder geeft mij de vrijheid om de volgende vraag te stel len. De wethouder spreekt over de vernieuwing van zes gymnastieklokalen. Mijn vraag is dan: Als de bouw van alle zes gymnastieklokalen op de tocht komt te staan, weten de instellingen die hierbij nauw zijn betrokken - ik bedoel bij voorbeeld de speeltuinvereniging De Toekomst en de speeltuinvereniging Gerard Dou - dan ook of een en ander wel of niet doorgaat? De mannen van de DSO zijn namelijk druk aan het tekenen om in deze twee speeltuinen gymnastieklokalen te realiseren. Het lijkt mij dan ook nuttig dat de speeltuinverenigingen hiervan op de hoogte gesteld worden. De heer Ten Brug (weth.): Ik heb het idee dat de wijziging nu al gevolgen begint te krijgen, want ik begrijp eerlijk gezegd weinig van het verhaal van de heer Pruiksma. (De heer Pruiksma: Dat hoeft ook niet.) Ik denk toch wel dat het uw bedoeling is dat ik er iets van begrijp, want waarom praten wij hier anders met elkaar over deze dingen? Ik wil niet over de Wet AB praten, want die is dacht ik wel duidelijk. In de circulaire wordt aangekondigd dat er straks een noodwet komt die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari zal gelden. (De heer Pruiksma: Dus de wethouder was van te voren gewaar schuwd.) De circulaire was van 22 december. In de eerste week van januari heeft de raad hierover een besluit genomen, want tussen de kerstdagen en oud en nieuw kon de raad niet meer in vergadering bij een komen. Sommige raden in den lande hebben dat wel gedaan, maar het is de vraag of die besluiten - het zou een heel vreemde situatie zijn - zullen gelden of zullen moeten worden geschorst. (De heer Pruiksma:Over overuren hebt u mij niet gehoord. Waar het om gaat is dat u zegt dat de terugwerken de kracht is opgehangen aan het publiceren van de circulaire. Ik zeg dat u dan de staatssecretaris dankbaar moet zijn dat hij u op voorhand waarschuwt dat 'überhaupt de wet zal worden gewijzigd. Met andere woorden, hij geeft u extra termijn.) Ja, een termijn van een week. Is het u nog niet duidelijk? (De heer Pruiksma: Voor het indienen van een plan hoeft de raad niet bijeen te komen.) Jazeker, het krediet moest vastgesteld worden, dat is het hele criterium. Als er voor 1 januari geen krediet met de begrote som door de raad was vastgesteld, dan kon dat plan niet worden ingediend. Dat is het pro bleem waarmee op het ogenblik de provincie, de VNG en het rijk stoeien. Dan had deze opmerking

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 5