18 missen moesten worden gesloten? Bovendien wist men niet om welke compromissen het dan ging. Ook in de besloten vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is altijd slechts één hoofd- opzet aangeboden. Er was helemaal geen informatie over meningen die binnen de dienst uiteenliepen. Dat bleek pas op het moment dat er niets meer veranderd kon worden. Er werd gezegd dat het gevaar bestond dat de parkeerkelder wel klaar was maar de toegangswegen daarvan niet. Ik neem het het col lege kwalijk dat het in deze naar mijn mening onzorgvuldig heeft gehandeld. Was het maar een onder geschikt punt, maar het gaat om het centrale plein van Leeuwarden. Mevrouw Brandenburg heeft al gevraagd sinds wanneer het nodig is dat de wethouder ten aanzien van constructieve ideeën die worden aangedragen tegen de dienst zegt dat men die eens moet bekijken. Als daar in een besloten vergadering op in wordt gegaan en men staat wat open voor dergelijke ideeën en ook deskundigen aanvaarden dat er een gemeentelijke democratie functioneert waarin weieens an dere ideeën naar voren komen, dan vraag ik mij af waarom de deskundigen dergelijke zaken dan niet meenemen. Tekeningen van de verkeerssituatie bij de Beurs krijgt men ook zomaar even onder de neus gedrukt. Nu het met het fietsverkeer wat moeilijk zit, gaan wij het zo en zo doen, zegt men. Nu stelt de raad dit plan straks in meerderheid vast, mag men aannemen. De volgende keer krijgen wij de teke ning van de verkeerssituatie rond de Beurs voorgelegd - waarschijnlijk keurig via de Commissie Open bare Werken -, maar die oplossing moet aansluiten op datgene, waartoe wij nu beslissen. Zo zit men in een cirkelredenering. Nu het in feite te laat is, komt er wel wat steun voor bepaalde praktische op lossingen die ik indertijd heb aangedragen, maar er moet eerst wel een krediet van dik 2 miljoen wor den gespendeerd om de oplossing, waaraan de deskundigen hun status hebben verbonden, uit te voeren. Loopt het mis, nou ja, dan kunnen wij altijd nog zien. Ik vind het allesbehalve zuinig opgezet van de gemeente. Als het om andere aspecten gaat, zit de gemeente altijd zo op de penning. Ik wil nogmaals mijn waarschuwing laten horen dat onze beste medewerkers bij de DSO dreigen weg te lopen, als er binnenkort niet iets gaat veranderen. Voor zover ze al niet weg zijn. Dit geldt met name voor de stedebouwkundige afdeling. De heer Rijpma (weth.): Het functioneren van de commissie hoeft op dit moment hier niet aan de orde te zijn. Wanneer men van mening is dat er op bepaalde punten anders gehandeld of gereageerd moet worden, dan ben ik van mening dat de commissies zeker in staat zijn om dit punt aan hun agenda toe te voegen en daarover met elkaar van gedachten te wisselen, zodanig dat niet de stem van één raads lid wordt gehoord maar dat de afweging van alle raadsleden en van alle ter zake doende plannen opdat moment worden bekeken. Commissies functioneren en commissies kunnen in hun functioneren voortdu rend een aanpak wijzigen. Daar staan de voorzitters voor open en daar staat zeker ook het college voor open Ik wil nogmaals zeggen dat van een in onaangename sfeer verlopen discussie binnen de dienst geen sprake is geweest. Ten gevolge van die discussie en ten gevolge van de werkwijze binnen de dienst is (nog) geen ambtenaar weggelopen. Als iemand promotie kan maken en dat ook nog kan doen in zijn ge boortestreek onder zeer plezierige werk- en woonomstandigheden, dan heeft dat met de sfeer binnen de dienst niets te maken. Betrokkene heeft met buitengewoon veel plezier hier gewerkt en is met buiten gewoon goede herinneringen aan de dienst vertrokken. Ik vind het een slechte zaak dat hier, zonder dat er door de betrokken diensthoofden op kan worden gereageerd, publiekelijk wordt gezegd dat bin nen een dienst zodanig wordt gemanipuleerd dat de sfeer er niet in orde zou zijn. leder heeft zijn ei gen karakter, ieder heeft zijn eigen wijze van werken en ieder heeft zijn wijze van uiten. De een is spontaner dan de ander, dat blijft, maar de sfeer binnen de dienst en binnen de leiding is niet zoals de heer Van der Wal tracht te suggereren. (De heer Van der Wal: De wethouder praat naar mijn mening te gen beter weten in.) De Voorzitter: Het lijkt mij niet zinvol om op dit laatste punt nog in te gaan. De heer Van der Wal: Mevrouw Van der Werf en ik wensen de aantekening tegen dit voorstel te hebben gestemd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat mevrouw J. van der Werf en de heer P. D. van der Wal wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd en met inachtneming van de toezegging van wethouder Rijpma. Punt 3 (vervolg) De heer Rijpma (weth.): Soms komen tot het college zaken die een snelle behandeling moeten heb ben, omdat het anders niet meer nodig is. Zo is het ook met dit voorstel betreffende aankoop van tussen 19 de J.H. Knoopstraat en de Potmarge gelegen grond. Ons werd op een gegeven ogenblik de mogelijk heid geboden om als vervangende partner op te treden voor een partij die zijn doeleinden niet kon rea geren. Gezien het feit dat wij partij konden worden in een gebied waar de stedebouwkundige proble men vele en ook moeilijk zijn, is in dit geval gekozen voor de snelle procedure, waarbij wij beseften dat het moeilijk was om alle facetten op tijd en diepgaand met de commissie en de raad door te spreken. Niet in de raad brengen, niet aan de orde stellen> betekende automatisch dat de raad er niet aan te pas kwam en dat er een beslissing zou moeten vallen waarop later teruggekomen zou kunnen worden als een verzuimde kans. Wij hebben het aan de orde gesteld, omdat het een gebied is waar in het kader van de stadsvernieuwing vele problemen aan de orde zijn. Er is ruimtegebrek. Ik wil één voorbeeld heel duidelijk aanhalen; de andere voorbeelden staan in de raadsbrief. Langs de spoorlijn loopt een straat die een nauw profiel heeft. In die straat zijn geen parkeerplaatsen aanwezig. In het kader van het vernieuwingsproces zouden wij op die plek gaarne de beschikking krijgen - op welke voorwaarden dan ook: lenen, erfpacht of koop - over een strook grond die door de Nederlandse Spoorwegen op het moment niet wordt gebruikt. Deze strook grond is indertijd gereserveerd voor een eventuele tweede baan. De Spoorwegen zijn in principe niet ongenegen om op dat verzoek in te gaan. Wel betekent dit dat voor de volkstuinen van de werknemers van de Spoorwegen een vervangende plaats in die buurt moet worden gevonden. Als die plaats niet wordt gevonden, is het de vraag of met de Spoorwegen op eniger lei wijze tot overeenstemming kan worden gekomen, zodanig dat een deel van bij voorbeeld het parkeer probleem in dat gebied wordt opgelost. Er zijn meer problemen; men heeft die genoemd. Het probleem van een sporthal door een sportorga nisatie is daarbij niet in de overweging betrokken, want in het voorstel, dat u in het kader van de i.s.r. in procedure hebt gebracht, wordt in dit gebied alleen gesproken over voorzieningen van deze wijk. Welnu, de problematiek die hier aan de orde was, vond het college unaniem zo belangrijk dat het van mening was dat de raad hiervan in kennis moest worden gesteld. Het kwam de raad toe om hierover een beslissing te nemen. Dit betekent dat een term als onbehoorlijk bestuur of hoe het ook maar gekwalifi ceerd is, hier niet terecht is. Vervolgens de hoogte van de prijs. Laten hier geen mythes over ontstaan. Op basis van prijzen zo als wij die voor tuingrond hebben betaald, op basis van prijzen zoals wij die voor agrarische gronden hebben betaald, op basis van een vergoeding voor de opstallen die op deze gronden aanwezig zijn, is de uiteindelijke prijs van de aankoop tot stand gekomen. Er wordt steeds gesproken van tuinbouwgron- den, maar men moet hier spreken van bedrijven die grond gebruiken. Op deze grond staat voor onge veer 5.000 vierkante meter aan kassen, die geheel of gedeeltelijk voorzien zijn van verwarming. Wel iswaar bevinden de kassen zich in verschillende staat van onderhoud en is ook de leeftijd van de kassen verschillend, maar dat wordt in de prijs meegenomen. Wanneer men gaat calculeren op basis van de normale procedure zoals wij die in onze overeenkomsten met bedrijven treffen, dan is het bedrag, dat het uitgangspunt voor discussies met de betrokken ondernemers zou vormen, niet 600.000, niet 500.000, maar 1000.000, Ik heb het in dat verband overigens niet over snijschade of over iets aftrekken van een bestaand bedrijf. Het bedrag van 1.000.000,houdt niet in dat het perceel voor dat bedrag te koop is, maar dat in die orde van grootte de onderhandelingsgesprekken zich afspe len. Of het bedrag nu enkele duizenden beneden of boven de miljoen zit, het speelt zich af in de or de van grootte van één miljoen gulden. Als in de commissie is gezegd dat het een stevige prijs is, dan siaat dat op bedragen van die orde van grootte. Wij meenden in ieder geval dat het zinnig was dat de raad beslist of het, gezien alle facetten die aan een aankoop als deze vastzitten - waartoe ook de mo gelijke precedentwerking voor de toekomst hoort -, toch niet zinnig zou zijn om deze grond aan te ko pen, omdat daardoor het proces van stadsvernieuwing in deze wijk een basis krijgt. De heer Pruiksma heeft gevraagd naar alternatieven. Als deze koop niet voor 31 oktober wordt ge sloten, dan is het ook gezien onze ervaringen in het verleden hoogstwaarschijnlijk - zekerheid heb ik nooit eerder dan nadat de onderhandelingen zijn gevoerd - dat het jaren zal duren voordat wij in dit gebied iets zullen kunnen doen als het verplaatsen van een kaatsveld, het bouwen van een lagere school bij een kleuterschool, het afbreken van een complex verouderde lagere scholen, waardoor ruimte wordt geschapen voor voorzieningen die de wijk nodig heeft. Dat alles kan voor jaren op slot zitten, als de raad nu het besluit neemt om niet tot aankoop over te gaan. Ik kan de heer Pruiksma geen alternatief bieden in de zin dat het over een half jaar of een heel jaar wel kan. Ik moet hem keihard zeggen dat voor het verwerven van die gronden eerder in een periode van vijf tot tien jaar moet worden gedacht dan in een periode van een of twee jaar. Die overwegingen hebben ons ertoe gebracht om te zeggen dat, hoewel het een stevige prijs is, de belangen groot zijn. Het is verantwoord als niet het college maar de raad daarover een beslissing neemt. Ik dacht ook dat dit in de geest was van vele opmerkingen die op verschillende tijdstippen in deze raad gemaakt zijn: College, als u moeilijkheden hebt, leg die aan de raad voor, want dat is de instantie die beslist.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 10