18
missen moesten worden gesloten? Bovendien wist men niet om welke compromissen het dan ging. Ook
in de besloten vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is altijd slechts één hoofd-
opzet aangeboden. Er was helemaal geen informatie over meningen die binnen de dienst uiteenliepen.
Dat bleek pas op het moment dat er niets meer veranderd kon worden. Er werd gezegd dat het gevaar
bestond dat de parkeerkelder wel klaar was maar de toegangswegen daarvan niet. Ik neem het het col
lege kwalijk dat het in deze naar mijn mening onzorgvuldig heeft gehandeld. Was het maar een onder
geschikt punt, maar het gaat om het centrale plein van Leeuwarden.
Mevrouw Brandenburg heeft al gevraagd sinds wanneer het nodig is dat de wethouder ten aanzien
van constructieve ideeën die worden aangedragen tegen de dienst zegt dat men die eens moet bekijken.
Als daar in een besloten vergadering op in wordt gegaan en men staat wat open voor dergelijke ideeën
en ook deskundigen aanvaarden dat er een gemeentelijke democratie functioneert waarin weieens an
dere ideeën naar voren komen, dan vraag ik mij af waarom de deskundigen dergelijke zaken dan niet
meenemen. Tekeningen van de verkeerssituatie bij de Beurs krijgt men ook zomaar even onder de neus
gedrukt. Nu het met het fietsverkeer wat moeilijk zit, gaan wij het zo en zo doen, zegt men. Nu stelt
de raad dit plan straks in meerderheid vast, mag men aannemen. De volgende keer krijgen wij de teke
ning van de verkeerssituatie rond de Beurs voorgelegd - waarschijnlijk keurig via de Commissie Open
bare Werken -, maar die oplossing moet aansluiten op datgene, waartoe wij nu beslissen. Zo zit men
in een cirkelredenering. Nu het in feite te laat is, komt er wel wat steun voor bepaalde praktische op
lossingen die ik indertijd heb aangedragen, maar er moet eerst wel een krediet van dik 2 miljoen wor
den gespendeerd om de oplossing, waaraan de deskundigen hun status hebben verbonden, uit te voeren.
Loopt het mis, nou ja, dan kunnen wij altijd nog zien. Ik vind het allesbehalve zuinig opgezet van de
gemeente. Als het om andere aspecten gaat, zit de gemeente altijd zo op de penning.
Ik wil nogmaals mijn waarschuwing laten horen dat onze beste medewerkers bij de DSO dreigen
weg te lopen, als er binnenkort niet iets gaat veranderen. Voor zover ze al niet weg zijn. Dit geldt
met name voor de stedebouwkundige afdeling.
De heer Rijpma (weth.): Het functioneren van de commissie hoeft op dit moment hier niet aan de
orde te zijn. Wanneer men van mening is dat er op bepaalde punten anders gehandeld of gereageerd
moet worden, dan ben ik van mening dat de commissies zeker in staat zijn om dit punt aan hun agenda
toe te voegen en daarover met elkaar van gedachten te wisselen, zodanig dat niet de stem van één raads
lid wordt gehoord maar dat de afweging van alle raadsleden en van alle ter zake doende plannen opdat
moment worden bekeken. Commissies functioneren en commissies kunnen in hun functioneren voortdu
rend een aanpak wijzigen. Daar staan de voorzitters voor open en daar staat zeker ook het college
voor open
Ik wil nogmaals zeggen dat van een in onaangename sfeer verlopen discussie binnen de dienst geen
sprake is geweest. Ten gevolge van die discussie en ten gevolge van de werkwijze binnen de dienst is
(nog) geen ambtenaar weggelopen. Als iemand promotie kan maken en dat ook nog kan doen in zijn ge
boortestreek onder zeer plezierige werk- en woonomstandigheden, dan heeft dat met de sfeer binnen de
dienst niets te maken. Betrokkene heeft met buitengewoon veel plezier hier gewerkt en is met buiten
gewoon goede herinneringen aan de dienst vertrokken. Ik vind het een slechte zaak dat hier, zonder
dat er door de betrokken diensthoofden op kan worden gereageerd, publiekelijk wordt gezegd dat bin
nen een dienst zodanig wordt gemanipuleerd dat de sfeer er niet in orde zou zijn. leder heeft zijn ei
gen karakter, ieder heeft zijn eigen wijze van werken en ieder heeft zijn wijze van uiten. De een is
spontaner dan de ander, dat blijft, maar de sfeer binnen de dienst en binnen de leiding is niet zoals de
heer Van der Wal tracht te suggereren. (De heer Van der Wal: De wethouder praat naar mijn mening te
gen beter weten in.)
De Voorzitter: Het lijkt mij niet zinvol om op dit laatste punt nog in te gaan.
De heer Van der Wal: Mevrouw Van der Werf en ik wensen de aantekening tegen dit voorstel te
hebben gestemd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat mevrouw
J. van der Werf en de heer P. D. van der Wal wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd en
met inachtneming van de toezegging van wethouder Rijpma.
Punt 3 (vervolg)
De heer Rijpma (weth.): Soms komen tot het college zaken die een snelle behandeling moeten heb
ben, omdat het anders niet meer nodig is. Zo is het ook met dit voorstel betreffende aankoop van tussen
19
de J.H. Knoopstraat en de Potmarge gelegen grond. Ons werd op een gegeven ogenblik de mogelijk
heid geboden om als vervangende partner op te treden voor een partij die zijn doeleinden niet kon rea
geren. Gezien het feit dat wij partij konden worden in een gebied waar de stedebouwkundige proble
men vele en ook moeilijk zijn, is in dit geval gekozen voor de snelle procedure, waarbij wij beseften
dat het moeilijk was om alle facetten op tijd en diepgaand met de commissie en de raad door te spreken.
Niet in de raad brengen, niet aan de orde stellen> betekende automatisch dat de raad er niet aan te
pas kwam en dat er een beslissing zou moeten vallen waarop later teruggekomen zou kunnen worden als
een verzuimde kans. Wij hebben het aan de orde gesteld, omdat het een gebied is waar in het kader
van de stadsvernieuwing vele problemen aan de orde zijn. Er is ruimtegebrek. Ik wil één voorbeeld
heel duidelijk aanhalen; de andere voorbeelden staan in de raadsbrief. Langs de spoorlijn loopt een
straat die een nauw profiel heeft. In die straat zijn geen parkeerplaatsen aanwezig. In het kader van
het vernieuwingsproces zouden wij op die plek gaarne de beschikking krijgen - op welke voorwaarden
dan ook: lenen, erfpacht of koop - over een strook grond die door de Nederlandse Spoorwegen op het
moment niet wordt gebruikt. Deze strook grond is indertijd gereserveerd voor een eventuele tweede
baan. De Spoorwegen zijn in principe niet ongenegen om op dat verzoek in te gaan. Wel betekent dit
dat voor de volkstuinen van de werknemers van de Spoorwegen een vervangende plaats in die buurt moet
worden gevonden. Als die plaats niet wordt gevonden, is het de vraag of met de Spoorwegen op eniger
lei wijze tot overeenstemming kan worden gekomen, zodanig dat een deel van bij voorbeeld het parkeer
probleem in dat gebied wordt opgelost.
Er zijn meer problemen; men heeft die genoemd. Het probleem van een sporthal door een sportorga
nisatie is daarbij niet in de overweging betrokken, want in het voorstel, dat u in het kader van de i.s.r.
in procedure hebt gebracht, wordt in dit gebied alleen gesproken over voorzieningen van deze wijk.
Welnu, de problematiek die hier aan de orde was, vond het college unaniem zo belangrijk dat het van
mening was dat de raad hiervan in kennis moest worden gesteld. Het kwam de raad toe om hierover een
beslissing te nemen. Dit betekent dat een term als onbehoorlijk bestuur of hoe het ook maar gekwalifi
ceerd is, hier niet terecht is.
Vervolgens de hoogte van de prijs. Laten hier geen mythes over ontstaan. Op basis van prijzen zo
als wij die voor tuingrond hebben betaald, op basis van prijzen zoals wij die voor agrarische gronden
hebben betaald, op basis van een vergoeding voor de opstallen die op deze gronden aanwezig zijn, is
de uiteindelijke prijs van de aankoop tot stand gekomen. Er wordt steeds gesproken van tuinbouwgron-
den, maar men moet hier spreken van bedrijven die grond gebruiken. Op deze grond staat voor onge
veer 5.000 vierkante meter aan kassen, die geheel of gedeeltelijk voorzien zijn van verwarming. Wel
iswaar bevinden de kassen zich in verschillende staat van onderhoud en is ook de leeftijd van de kassen
verschillend, maar dat wordt in de prijs meegenomen. Wanneer men gaat calculeren op basis van de
normale procedure zoals wij die in onze overeenkomsten met bedrijven treffen, dan is het bedrag, dat
het uitgangspunt voor discussies met de betrokken ondernemers zou vormen, niet 600.000, niet
500.000, maar 1000.000, Ik heb het in dat verband overigens niet over snijschade of over
iets aftrekken van een bestaand bedrijf. Het bedrag van 1.000.000,houdt niet in dat het perceel
voor dat bedrag te koop is, maar dat in die orde van grootte de onderhandelingsgesprekken zich afspe
len. Of het bedrag nu enkele duizenden beneden of boven de miljoen zit, het speelt zich af in de or
de van grootte van één miljoen gulden. Als in de commissie is gezegd dat het een stevige prijs is, dan
siaat dat op bedragen van die orde van grootte. Wij meenden in ieder geval dat het zinnig was dat de
raad beslist of het, gezien alle facetten die aan een aankoop als deze vastzitten - waartoe ook de mo
gelijke precedentwerking voor de toekomst hoort -, toch niet zinnig zou zijn om deze grond aan te ko
pen, omdat daardoor het proces van stadsvernieuwing in deze wijk een basis krijgt.
De heer Pruiksma heeft gevraagd naar alternatieven. Als deze koop niet voor 31 oktober wordt ge
sloten, dan is het ook gezien onze ervaringen in het verleden hoogstwaarschijnlijk - zekerheid heb ik
nooit eerder dan nadat de onderhandelingen zijn gevoerd - dat het jaren zal duren voordat wij in dit
gebied iets zullen kunnen doen als het verplaatsen van een kaatsveld, het bouwen van een lagere school
bij een kleuterschool, het afbreken van een complex verouderde lagere scholen, waardoor ruimte wordt
geschapen voor voorzieningen die de wijk nodig heeft. Dat alles kan voor jaren op slot zitten, als de
raad nu het besluit neemt om niet tot aankoop over te gaan. Ik kan de heer Pruiksma geen alternatief
bieden in de zin dat het over een half jaar of een heel jaar wel kan. Ik moet hem keihard zeggen dat
voor het verwerven van die gronden eerder in een periode van vijf tot tien jaar moet worden gedacht
dan in een periode van een of twee jaar. Die overwegingen hebben ons ertoe gebracht om te zeggen
dat, hoewel het een stevige prijs is, de belangen groot zijn. Het is verantwoord als niet het college
maar de raad daarover een beslissing neemt. Ik dacht ook dat dit in de geest was van vele opmerkingen
die op verschillende tijdstippen in deze raad gemaakt zijn: College, als u moeilijkheden hebt, leg die
aan de raad voor, want dat is de instantie die beslist.