22 aan de raad moest worden voorgelegd. Ik vind het niet een kwestie van het toespelen van de zwarte piet. Zakelijk gezien durf ik best nee te zeggen tegen dit voorstel. Ik wil mij niet achter zwarte-piet- toespelen verschuilen. De heer Van der Wal: Om met de zwarte piet te beginnen: ik ben daar ook niet zo bang voor. Ik vind het op zich wel een goede zaak dat dit voorstel door het college aan de raad wordt voorgelegd. Mijn fractie stemt ook niet op morele gronden tegen dit voorstel maar op zakelijke gronden. Ik heb die al genoemd. De berekening, die van CDA-zijde naar voren werd gebracht, kan ik niet volgen, hoewel ik al heel wat gewend ben. Ik kan de uitgangspunten voor die berekening niet controleren. Als ik de bedragen uit de raadsbrief optel en aftrek, dan blijkt mij dat de gemeente er dik 1,2 miljoen bij legt, terwijl het om een grondruil gaat. Dat is een dermate exorbitant hoog bedrag dat naar onze mening het voordeel van de tijdwinst verloren gaat. Dit voordeel is overigens nog zeer discutabel, want wij heb ben de vervangende bouw van scholen helaas niet in de hand. Dat kan ook jaren duren. Dit heeft ren teverlies tot gevolg en dan zijn wij nog veel verder van huis. Ik zou ook willen aansporen tot het zo snel mogelijk maken van een (bouw)plan, waardoor wij op basis van onze plannen in onderhandeling kunnen treden met deze familie. Daar komen dan vanzelf wel taxatierapporten uit die wij op hun eigen merites zullen bekijken. Het is ons gewoon te gek dat zomaar 1,2 miljoen op het handje wordt meege geven Mevrouw De Jong: Na de uiteenzetting van de wethouder heb ik er begrip voor dat dit raadsvoor stel ons is voorgelegd. Ik vind niet dat er nieuwe argumenten naar voren zijn gekomen die mij van me ning zouden kunnen doen veranderen. Ik blijf van mening dat, hoewel de belangen van de wijk uiter aard zwaar wegen bij het college en bij de raad, de onderhandelingspositie van de gemeente voor vol gende transacties moeilijk zo niet erg precair wordt, als wij deze transactie door laten gaan. Daarom stem ik tegen dit voorstel. De hear Miedema: It is lang net maklik. Is der in mooglikheit dat dit foorstel oer trije wike bi- hannele wurdt? De direkteur Grounbidriuw kin dan in eksakte birekkening meitsje, hwant ik haw it idé dat fan forskillende kanten to swier oan dizze priis tild wurdt. Ik haw der ek bigryp foar dat men de prüs sa heech fynt dat men it net trochgean litte wol. As men dit bidrach utsplitst yn oankeappriis fan de groun en forpleatsingskosten fan it bidriuw, dan bin ik echt fan bitinken dat de priis folie reéler is as nou. Ik jow daelk ta dat wy net oer dy sifers biskikke. Wy kinne wol oer lannelike sifers prate, mar dat hat gjin sin. Wy moatte oer eksakte kosten fan forpleatsing fan it bidriuw en oer de kosten fan de groun prate. As wy it bidrach yn dy twa dingen splitse, dan tocht ik dat wy op in réeel bidrach kamen. Ik kin jimme dat net foarrekkenje, mar it liket my it beste ta dat wy earst dy sifers krije. Dan kinne wy bislisse. Sjoen it bilang fan de Vegelinwyk haw ik der greate muoite mei om dit of to stimmen. Ik soe seis ré wêze - mar ik lit dat graech oan de foarsitter oer - om, as dy sifers op hiel koarte termyn wol op it kleed komme kinne, in kear ekstra byinoar to kommen om dit punt of to meitsjen. (De heer Geerts: Als men het maar met berekeningen kan onderbouwen, dan is alles goed, hè?) As men de werklike si fers op papier krijt, dan witte jo like goed as ik dat men oer hiel greate bidragen praet as men it hat oer forpleatsing fan in tunboubidriuw fan dizze greatte. De fraech, hwat der dan bart by us fierdere oankeapen en üs grounbilied, is dan net mear oan de oarder, hwant it giet hjir foar it greatste part om forpleatsingskosten fan in bidriuw. Dat moatte wy goed yn'e gaten halde. It muoit my dat it kolleezje de kop "Aankoop van grond boppe dit riedsfoarstel setten hat. Der hie stean moatten: "Verplaat sing van een bedrijf". De heer Rijpma (weth.): Over het bedrag van 48,92 dat de heer Bijkersma heeft uitgerekend, kan ik het volgende zeggen. Minder dan een-derde van de prijs is bestemd voor de grond. Op basis van de berekeningen, zoals wij die normaal in de Commissie voor het Grondbedrijf hebben, bestaat de rest uit bedrijfsschade, verplaatsingskosten en dergelijke. Het getal van één miljoen, dat door mij is genoemd, is gebaseerd op een berekening die ik sinds enkele uren in mijn bezit heb. Ik ben wat voorzichtig met het blootgeven van alle getallen die in zo'n transactie aan de orde komen, omdat deze ingewikkelde materie gemakkelijk tot misverstanden kan leiden. Minder dan een-derde van het bedrag wordt gevormd door de grondprijs en ruim twee-derde door de verplaatsingskosten en de vergoeding voor en inwisseling van gebouwen en alles wat daar aan te pas komt. De prijs, die ik nu noem, ligt in dezelfde orde als wij airede voor tuinbouwgrond hebben betaald. Die tuinbouwgrond werd echter niet beteeld met bloemen. Deze normale tuinbouwgrond was niet in exploitatie bij een ondernemer. Wij hebben ook wel tuinbouw grond van een ondernemer gekocht, maar toen waren twee afzonderlijke bedragen aan de orde, name lijk de prijs van de grond en de pachtschade. Twee-derde deel is pachtschade en alles wat daar bij 23 komt, een-derde is ongeveer de grondprijs. Natuurlijk is het zo dat iemand, als men één keer een tien tje heeft betaaid, de volgende keer niet bij 2,50 begint. Aan de andere kant moet ik zeggen dat zich in de gemeente nog slechts weinig gronden bevinden die voor een teelt als deze worden gebruikt. Een teelt als deze stelt andere eisen dan het verbouwen van bloemkool. Als ik zou zeggen dat een en ander geen repercussies heeft, dan is dat sterk uitgedrukt en als ik zeg dat de repercussies voor volgende trans acties beperkt zijn, dan is dat niet bezijden de waarheid. Als wij de behandeling van dit voorstel drie weken uitstellen, dan betekent dit dat het voorstel drie weken later bij gedeputeerde staten zal komen. De volgende raadsvergadering is op 8 oktober. GS heb ben voor de hele procedure nog 22 dagen. Op de 23e dag moet de acte worden verleden met alles wat daar bij hoort, zoals de betaling van de centen. Wanneer een van de partners in dit contract uitvalt - en die kans is reëel -, dan gaat de hele transactie niet door, want de gemeente heeft maar één keus: zich in de plaats stellen van degene die het voorlopig contract heeft gesloten. De heer De Pree (weth.): Nu wij tot stemming overgaan, wil ik graag een stemverklaring afleggen, mede namens de wethouders De Vries en Ten Brug. Door verschillende raadsleden is gevraagd wat wordt verstaan onder het woord unaniem, dat hier een paar keer is gevallen. Ik zal duidelijk maken wat daar onder kan worden verstaan. Als college waren wij het er unaniem over eens dat hier een mogelijkheid werd geboden om in de betrokken wijk op een goede manier aan de slag te kunnen. Wij waren het er ook over eens dat er een andere kant aan de medaille zat, namelijk de hoge prijs voor de grond en de moge lijke repercussies die dit zou kunnen hebben. Wij waren het er ook over eens dat, om de raad niet voor een fait accompli te stellen maar de fracties in de gelegenheid te stellen argumenten pro en contra te overwegen, het voorstel hier in de raad moest worden gebracht. Wij waren het er ook over eens dat het geen kwestie was van het aan de raad toespelen van de zwarte piet en ook niet een kwestie van een im moreel voorstel. Het is wel een voorstel met argumenten pro en argumenten contra. Wij wilden de dis cussie in de raad afwachten. Als college hebben wij een en ander beschouwd als een vrije kwestie. Twee wethouders waren overigens wegens vakantie niet aanwezig bij de betreffende vergadering van b. en w. Gehoord de discussie van vanavond, zijn de wethouders De Vries en Ten Brug en ik zelf tot de con clusie gekomen - het is voor ons echter een dubbeltje op zijn kant - dat de argumenten tegen aankoop net iets zwaarder wegen dan de argumenten voor. Vandaar dat wij tegen zullen stemmen. Het voorstel van b. en w. wordt bij handopsteken verworpen met 24 tegen 13 stemmen. Punt 17 (bijlage no. 396). De heer De Beer: Ik heb waardering voor het feit dat de medewerkers van de DSO - al of niet kibbe lend, dat weet ik niet - reeds kans hebben gezien om in aansluiting op de reconstructie van de Jelsumer- straat met een plan te komen voor de reconstructie van het Leeuwerikplein. Ik hoop alleen dat deze re constructie op korte termijn kan worden uitgevoerd, in aansluiting op de reconstructie van de Jelsumer- straat. Is dat mogelijk? De heer Rijpma (weth.): Het is de bedoeling. Het heeft alle kans van slagen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 18 en 19 (bijlagen nos. 383 en 403). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage no. 397). De Voorzitter: Met betrekking tot het preadvies over het niet verlenen van een bedrijfsvergunning als bedoeld in de Wet Autovervoer Personen aan de heer W.J.H. Drent zijn nog een drietal brieven bin nengekomen. Het gaat om een brief van Taxi-Denzo, van de heer Meines en van de heer Drent zelf. Deze brieven vormen mede onderdeel van de discussie. De heer Van den Eist: Een adspirant-ondernemer in deze stad wil een vergunning voor het rijden met een taxi. Hij heeft al eerder geprobeerd om dit gedaan te krijgen, tot aan de Raad van State toe. Het college heeft over het schrijven van de heer Drent een preadvies uitgebracht aan de raad. Mijn fractie is het er unaniem over eens dat het preadvies niet erg helder is ten aanzien van de redenen waarom über- A,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 12