14 oplossingen. Er wordt op dat moment heel erg met de deskundigheids-status van de diverse ambtenaren gezwaaid, met als gevolg dat het oorspronkelijke plan er wordt doorgedrukt, ik kan het niet anders zeg gen. Gelukkig is het plan daarna in de raad gestrand en moest het nog een keer terug naar de commis sie. Het plan wordt dan begeleid door een notitie waarin een aantal bezwaren worden opgenoemd te gen de voorstellen, die ik in eerdere instantie al had gedaan en die op zijn minst neutraal uitkomen ten opzichte van de oplossingen die door b. en w. in dit voorstel worden gegeven. In ieder geval had mijn voorstel het voordeel dat het verkeer vanaf de Tesselschadestraat, zonder over het Stationsplein en het Zuiderpiein te gaan, via de Willemskade-noordzijde en de Zuiderstraat de parkeergarage kon bereiken. Als het verkeerscirculatieplan ooit wordt uitgevoerd, zal al het verkeer vanuit de richting Harlingen op de Tesselschadestraat terechtkomen. Bovendien zijn het Zuiderplein en het Stationsplein op het ogen blik al knelpunten voor het verkeer, terwijl het Stationsplein in de toekomst zelfs verkeersluw moet wor den. Al dergelijke voorstellen, waarvan ik aanneem dat ze constructief zijn, zijn dan niet meer moge lijk. Wij krijgen vervolgens nog een genante vertoning op de koop toe. Als gevraagd wordt hoe men van uit de stedebouwkundige discipline gekomen is tot de inrichting van dit belangrijkste centrale plein, dan blijkt uit de woorden van de betreffende ambtenaar dat de stedebouwkundige afdeling - om het maar even neutraal te houden - geen poot aan de grond heeft gekregen. De stedebouwkundigen hebben "de strijd verloren"; ik citeer dit maar even, het betrof tenslotte een openbare vergadering van de commis sie. Dat hoort men dan helemaal op het eind van de rit. Er wordt nog gevraagd hoe het zit met de "boe renkoolstronken" die er worden geplaatst. Men verwacht dan een reactie van de andere commissieleden, omdat het op die manier de spuigaten uit loopt. Toch komt er helemaal geen weerwoord op dit toch heel belangrijke punt. Niet alleen de top van een stedebouwkundige afdeling maar de hele afdeling wordt immers gefrustreerd door een dergelijke gang van zaken. In de commissievergadering wordt ook nog ver teld dat een aannemer uiteindelijk de belangrijkste maatvoerings-knooppunten doorhakt, omdat daarover geen overeenstemming kan worden verkregen. Dergelijke punten zijn nooit aan de orde geweest in wat voor gemeentelijke commissie ook. Wij komen die toevalligerwijs te weten tijdens een extra commissie vergadering. Ik ga er misschien wat diep op in, maar ik vind het toch een tekenende gang van zaken. Ik zit al een hele tijd in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en ik vind dat het zeker in dit geval zo niet moet. Een raad kan naar mijn mening zo'n gang van zaken ook niet tolereren, want men wordt niet juist voorgelicht. Ging het maar over een ondergeschikt punt, maar dit is het centrale plein van Leeu warden, waar miljoenen op risico van de gemeente in worden geïnvesteerd. Men mag dan toch verwach ten dat in een zo breed mogelijke discussie naar het beste plan wordt gezocht? Ook door de deskundi gen wordt toegegeven dat dit plan Waarschijnlijk niet het beste plan is. Waar beginnen wij dan aan? Ik vind de hele gang van zaken zeer onzorgvuldig. Uit de raad hoort men al geluiden dat er rekening moet worden gehouden met een verandering van het plan. Zitten wij hier soms om geld over de balk te gooien? Ik begrijp helemaal niets van deze gang van zaken en ik vind die niet te tolereren. De overige raadsleden zwijgen hier echter over en mevrouw Brandenburg vindt het tweede gesprek verhelderend. In zekere zin was het gesprek inderdaad verhelde rend, maar ten aanzien van de inhoudelijke conclusies was het allesbehalve verhelderend. Er waren zeer waarschijnlijk betere oplossingen te bedenken geweest. Het zal u dan ook niet verbazen dan mijn frac tie volledig tegen dit voorstel en met name tegen de gang van zaken zal stemmen. In een openbare zit ting van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is een situatie bij de DSO boven tafel gekomen, die zodanig is dat b. en w. niet te lang met regelend optreden moeten wachten, wil men niet bereiken dat onze beste mensen van de stedebouwkundige afdeling weglopen. De heer Sijbesma: In de raadsvergadering van drie weken geleden heeft onze fractievoorzitter al ge zegd dat wij ons kunnen vinden in dit plan. Het plan is op een redelijke manier bespreekbaar geweest in de diverse commissies, zij het dat de hele behandeling niet de schoonheidsprijs weg kan dragen. De ruimte op dit plein, waarbinnen gewerkt moet worden, is uiterst beperkt. Wij hebben de indruk dat het uiterste eruit is gehaald. Tijdens de laatste behandeling van het plan in de Commissie voor de Ruimte lijke Ordening is in elk geval flink wat informatie naar voren gekomen. Het ware wenselijker geweest wanneer wij die informatie eerder hadden gehad, maar dat is praten achteraf. De voorzitter heeft in de vorige raadszitting de tijd geschetst die ons nog rest tot het moment waar op een en ander klaar moet zijn. Wij zouden graag willen dat alle aandacht daarop blijft gericht en dat al het mogelijke wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de parkeerkelder, op het moment dat die gereed is, ook gebruikt kan worden. De heer De Beer: Ik heb geen prijzen weg te geven, maar ik zou er toch iets van willen zeggen. Na de tweede behandeling van het plan in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en na de aanvullende 15 notitie zijn bij ons vele vaagheden verdwenen. Ik zou het wel op prijs stellen als in voorkomende ge vallen dergelijke notities in een eerder stadium op tafel komen. Dit voorkomt namelijk veel tijdverlies en irritatie. Uit het ongetwijfeld grote aantal mogelijkheden om het plein te bestraten, heeft het college geko zen voor deze oplossing. Wij zijn van mening dat een goede keus is gemaakt. De bevestigingspunten worden goed aangegeven en visueel is het een goede oplossing. Jammer vind ik het dat de dubbele rij bomen, die langs de zuidkant van het plein komt, niet om het hele plein kan worden gerealiseerd. Wel zou ik graag willen dat de lelijke obstakels als luchtkokers en ingangen voldoende door groen worden weggewerkt, om het geheel een wat vriendelijker aanzien te geven. Bij het oplossen van de verkeersafwikkeling is, zoals uit de notitie ook duidelijk blijkt, een keuze gemaakt. Wij kunnen ons verenigen met deze keuze. De heer Van der Wal heeft voorgesteld om een verbindingsmogelijkheid Sophialaan-Willemskade-noordzijde-Zuiderstraat-parkeerkelder te onderzoe ken. Deze suggestie vinden wij zo waardevol dat wij die willen ondersteunen. Dit houdt dus in dat wij de voetgangersroute Baljeestraat-Zuiderstraat graag aan de oostkant gesitueerd zouden willen zien. Mevrouw De Jong: De notitie heeft ook naar mijn gevoel veel zaken verduidelijkt. Helder is be argumenteerd waarom voor bepaalde verkeersoplossingen is gekozen. Door de notitie en de uiteenzet ting die wij in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening hebben gehad, krijgt de raadsbrief voor mij een logischer inhoud. Wel wil ik opmerken dat ook ik er weinig vertrouwen in heb dat ondanks de voor gestelde maatregelen sluipverkeer langs het Zaailand te weren is. De suggestie van de heer Van der Wal om via de Zuiderstraat het verkeer naar de parkeergarage te leiden, wil ik dan ook van harte ondersteu nen. Vervolgens iets over de stedebouwkundige vormgeving van het plein. Deze vormgeving vind ik in- en indroevig. Een gemiste kans, dat hier niet tijdig die mensen zijn ingeschakeld die hun bijdrage had den kunnen leveren aan de verlevendiging van dit plein. Nu wordt het bestraat voor een vrijdags-func tie. In het andere geval had het door de leefbaarheid zeven dagen in de week functioneel kunnen zijn. Jammer, dat dit aspect zo de mist in is gegaan. De heer Knol: Ik heb drie weken geleden enkele vragen gesteld over de financiële kant van de zaak. Ik heb geen notitie gekregen. Ik neem aan dat de vragen inmiddels zijn vergeten, want er is ook geen nieuwe raadsbrief. Ik zal deze vragen dus nogmaals stellen. Bij deze reconstructie wordt er voor 2,8 miljoen verklost. Er wordt in de raadsbrief geen relatie ge legd tussen die werkzaamheden, die wij normaal zouden hebben uitgevoerd, en die werkzaamheden, die wij nu als gevolg van het stichten van de parkeergarage doen. Ik vind het wel noodzakelijk dat die re latie er komt, op grond van twee overwegingen. In de eerste plaats op grond van de exploitatie-opzet voor de stichting, mede in verband met de garantiebepalingen die een rol spelen. In de tweede plaats is er de fiscaal-technische kant van de zaak. Er zijn dan belangrijke voordelen te behalen. Er wordt verder niet over gesproken en daarom zou ik alsnog graag willen horen welke kosten rechtstreeks voort vloeien uit het ontstaan van de parkeergarage en welke investeringen wij normaal ook zouden hebben gedaan De Voorzitter: Ik stel voor over te gaan tot de koffiepauze. Ik verzoek het Seniorenconvent naar de Nieuwe Zaal te gaan en het college naar de Vertrekkamer. Ik ga mee naar de Nieuwe Zaal. De Voorzitter schorst, om 2110 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21 .45 uur, de vergadering. De heer Rijpma (weth.): De voorzieningen, die nodig zijn om de parkeergarage bereikbaar te ma ken en het plein aan zijn functie te doen beantwoorden, zijn onder hoogspanning door de dienst uitge werkt. Wat de bouw en de technische voorzieningen van de parkeerkelder betreft, hebben wij in hoge tijdnood gezeten. Het project is niet jarenlang vooroereid, er is ingespeeld op een mogelijkheid die zich op zeker moment voordeed. Daardoor kon aan de wens van de raad om op dit plein een ondergrond se parkeervoorziening te verwezenlijken tegemoet worden gekomen. In maart is in deze raad een beslis sing gevallen over de kant waar de toegang tot de parkeerkelder zou worden gesitueerd. Daarbij is sum mier aangegeven hoe de verkeersbewegingen zouden zijn. Met name in de Commissie Openbare Werken maar ook in diverse andere commissies is al in een heel vroeg stadium aangegeven hoe groot de tijdnood was. Gevraagd is derhalve of men met de hoofdopzet van de situatie akkoord kon gaan. Dit is tijdens een rondvraag gebeurd. Daags na de rondvraag zijn tekeningen en toelichtingen in extenso in de Leeu-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 8