PS de Weaze der wer ut. Wy hawwe in moasje makke om de Weaze iepen to stellen, mar wy wol Ie dy moasje nou net yntsjinje, om't wy graech earst de ynterpretaesje fan it kolleezje hjiroer hearre wolle. Hoe wol men it yn de praktyk wurkje litte? It liket üs hwat nuver ta dat oare saken fierderop op de Weaze - ik rekken je dan fan noard nei süd - wol de mooglikheit krije om taxi's foar de klanten komme to litten, wylst firma's dy't swiere spullen of to leverjen hawwe, net in auto komme litte meije om by- gelyks tsien kilo spikers yn to laden. Op groun fan de kaert yn de folder soe soks lykwols wol mooglik wêze. Dat soe dan ynhalde dat it netallinne om bifoarriedinggean moat, mar ek om lade. As lade der ek under fait, dan mei men der dus parkeare. Yn dat gefal binne de brieven fan de sintrum-winkeliers en de firma Otma wol mei de beste bidoelingen skreaun, mar hat it probleem him seis oplost. Ik woe hjir graech in düdlik andert fan it kolleezje op hawwe, hwant myn fraksje is fan bitinken dat der nei in op lossing socht wurde moat as dit yndied in probleem is. De briefskriuwers hawwe it fierders oer de Tunen. De Tunen kinne net earder ofsluten wurde dan nei't der genoch parkeargelegenheit is. Dat duorret noch wol even. Men stelt dan ek dat it brechje oer de grêft fan de Tunen dochs wol hiel wichtich is en dat men yn it slimste gefal wachtsje moat oant it brechje klear is. Wy halde, sa't in goede fraksje altyd dwaen soe, de folchoarder fan de agenda oan en wy seinen dat de briefskriuwers fan punt M gelyk hawwe hwat it brechje oanbilanget en dat der in ütspraek fan de ried komme moat dat it brechje makke wurde moat. Under punt N fan de meidielingen wurdt lykwols troch in firma oan de Tunen dizze kwestje op'e nij nei foaren brocht. B. en w. sille nef- fens it antwurd mei in pre-advys hjiroer komme. Wy wolle net in skot op iepen doel dwaen en dus wach tsje wy rêstich it pre-advys of. Wol soene wy derop oanstean wolle dat dit pre-advys der mei gauwens komt. De heer Janssen: Mijn fractie kan volledig instemmen met de antwoorden op de aan de orde zijnde brieven. Deze mededeling zou op dit moment wellicht voldoende zijn, ware het niet dat de raadsfrac ties inmiddels een reactie van de centrum-winkeliers hebben ontvangen op de door het college voorge stelde beantwoording, terwijl dit tevens als een reactie moet worden gezien op het besluit van het col lege om de verkeersmaatregelen op 21 november 1979 en 14 januari 1980 in te laten gaan. De centrum winkeliers vragen om een huns inziens meer evenwichtige maatregel door het instellen van een fasering. Uit mijn eerste zinnen zult u ongetwijfeld hebben opgemaakt dat mijn fractie niets voelt voor een na dere fasering. In een ander stadium en op een andere plaats hebben wij dit ook duidelijk laten merken. Niettemin wil ik even de wensen en de argumenten van de centrum-winkeliers doornemen. Onder punt a vraagt men de afhaking van de Nieuwestad-Westerplantageopte schorten tot na de druk ke maanden. Daarbij denkt men waarschijnlijk wel aan het instellen van eenrichtingsverkeer, gezien het gebruik van het woord "auto-luw" bij punt b. Een en ander is niet te rijmen. Als men eerst de voor naamste drempel achterwege laat, waardoor men ongebreideld de Nieuwestad kan berijden, zal het ver keer ongetwijfeld minder luw worden. Als men daarnaast het vrij brede gedeelte van de Nieuwestad in ogenschouw neemt, zullen de snelheden bij instelling van eenrichtingsverkeer toenemen en komt er van de ook bij de centrum-winkeliers levende gedachte van auto-luwheid niets terecht. Daarnaast vraagt men bij punt b de Peperstraat niet af te sluiten, waardoor er een groot gevaar blijft bestaan dat de op deze manier aangelokte autostroom de Voorstreek zal gebruiken als sluiproute naar de Groningerstraatweg. Gelet op de gedachte achter het Verkeersstructuurplan, namelijk om in de binnen stad alleen dat verkeer toe te laten dat daar noodzakelijkerwijs moet zijn, blijft mijn fractie bij haar eerder ingenomen standpunt. Bij punt c vraagt men om de Weaze open te houden voor de afvoer van het goederenverkeer. Hier aan wordt volgens mij in de plannen volledig voldaan, want de Weaze is opengesteld voor verkeer dat goederen laadt en lost. Men maakt zelfs een soort laad- en loshaven ter hoogte van de uitmonding van de Ayttasteeg. Een moeilijkheid voor deze vervoerders blijft de vrij lastige aansluiting op de Nieuwewegbij de Huizumerbrug. Over het probleem dat de firma Otma in de ook aan ons gestuurde brief aansnijdt met betrekking tot het halen en brengen van zware goederen, heeft het college op 1 oktober 1979 ook een brief ontvangen. Ik weet niet of het college deze brief inmiddels al heeft besproken en beantwoord, maar de problemen voor deze firma lijken mij minder groot, nu er een laad- en losmogelijkheid blijft voor hun zakenrelaties. Naar ik heb vernomen wil de minister in de naaste toekomst wat meer eenheid in de te nemen verkeersmaatregelen brengen door het begrip "bestemmingsverkeer" beter te omschrijven. Daarbij zal ook het laden en lossen beter worden omschreven dan nu het geval is. Er is namelijk nog niet veel jurisprudentie over. Bij punt d van de reactie van de centrum-winkeliers vraagt men om de Tuinen-noordzijde eerst dan af te sluiten wanneer er voldoende mogelijkheden voor kort parkeren aanwezig zullen zijn. In de eer ste plaats zou ik willen opmerken dat de Tuinen-noordzi jde afgesloten dient te worden om een stroom functie vanuit het oostelijk stadsdeel te voorkomen. De Oosterkade en de Nieuwekade zullen hier een verdeelfunctie moeten hebben. Het kort parkeren op de Nieuwekade neemt toe. Door het instellen van kort parkeren op het Hoeksterend zal men een duidelijke verbetering krijgen voor het uiteinde van de winkelbanaan Ik ben mij ervan bewust dat dit een voor mijn doen nogal lang verhaal is, maar gezien de reacties vanuit de zakenwereld op de verkeersmaatregelen, leek het mij noodzakelijk bij deze gelegenheid nog even de punten duidelijk op een rijtje te zetten. Tot slot wil ik opmerken dat men door het uitstellen van verkeersmaatregelen in de binnenstad een zeer groot deel van het winkelend publiek zou benade len, namelijk de voetgangers en de fietsers. Deze categorie heeft er na jaren van overlast recht op dat men op een rustige manier de Sinterklaas-inkopen kan doen, zij het dan dat het uitstellen van sommige maatregelen ertoe zal leiden dat de rust nog niet optimaal is. Mogelijk zal men het na 14 januari 1980 als zeer positief ervaren dat men met minder lawaai- en stankoverlast en met gepaste snelheid langs de winkels gaande, de uitverkoop in kan gaan. De heer Rijpma (weth.): Het meeste van wat is gezegd behoeft geen beantwoording. Ik zal op die punten ingaan, die dat naar mijn mening wel behoeven. Over de opmerking van de heer Miedema dat er wel iets meer tekst op de folder zou kunnen, wil ik het volgende zeggen. Deze folder is bedoeld voor Leeuwarders. Ten behoeve van zakenrelaties enz. worden nog andere publicaties voorbereid en ten behoeve van de regio eveneens. Daarbij zal zeker met de opmerking van de heer Miedema rekening worden gehouden. Vervolgens de positie van de firma Otma en soortgelijke zaken. Er is lang gedubd tussen allerlei termen die het mogelijk moeten maken om het winkel verkeer gaande te houden. Er was de keus tussen laden en lossen, bestemmingsverkeer en bevoorradingsverkeer. Het blijkt dat het woord "bevoorradings- verkeer" al een zodanige interpretatie heeft gekregen in een aantal uitspraken van de rechter in Ne derland dat dit woord de problematiek, die de firma Otma aansnijdt, oplost. Dit geldt niet alleen voor deze firma, het geldt voor alle zaken in Leeuwarden die in een soortgelijke situatie verkeren. Het be tekent in wezen dat het afhalen van zware en onhandelbare goederen onder de term bevoorradingsver keer valt. Dat geldt niet alleen voor een duidelijk herkenbare vrachtwagen, het geldt voor een ieder die iets moet laden of lossen wat onhandelbaar is voor een normaal toegerust persoon. Wij hebben de brief met betrekking tot de Tuinen ook ontvangen. De suggestie over de aanleg van een brug over de gracht bij de Tuinen, lijkt mij een aardige suggestie. Ik denk dat daarop in de beant woording van b. en w. niet ongunstig zal worden gereageerd. Hiermee heb ik de vragen beantwoord en de opmerkingen voor kennisgeving - ik bedoel dit niet onvriendelijk - aangenomen. De hear Miedema: Ik bin tofreden mei de biantwurding fan de wethalder. Nou't de term "bevoorra dingsverkeer" ek jildt foar it ofheljen fan dingen dy't swier en unhannelber binne, slacht dit net a 11 in ne op de Weaze mar op it hiele ForkearsstruktuerplanDat fait my net of. Hwat noch oerbliuwt is de fraech hwat swier en unhannelber is. Dizze omskriuwing is net sa krekt. Alles hwat Otma leveret, fait der under, de fearekeapman sil wol net meidwaen, mar dêrtusken leit noch hiel hwat. Ik bin ré en tsjin- je de moasje, dêr't ik de tekst fan klear hie, net yn. Ik wol earst wol de gong fan saken ofwachtsje, myn ear to lüsterjen lizze en miskien seis ris ütprobearje hoefier't wy gean kinne. As it nedich is, kom ik der wol wer op werom. De heer Janssen: Ik wil nog even op de beantwoording van de wethouder ingaan. Het gaat mij voor al om datgene wat de heer Miedema heeft gezegd. Als men bij voorbeeld met een personenauto zware en onhandelbare goederen overal waar laden en lossen mogelijk is weg kan halen (De heer Rijpma (weth.): Alleen daar, waar borden staan. Het geldt bij voorbeeld niet voor wandelgebieden.) Ook als wij die gebieden erbuiten laten, dan is het nog zo dat men vrijwel overal in de stad kan komen. Ik hoop dan wel dat wij deze zaak goed in de hand zullen weten te houden. Wanneer het verkeerd mocht gaan, dan zal mijn fractie niet aarzelen om er nog eens weer op terug te komen. (De hear Miedema: As men it net goed yn'e hannen haldt, dan is it stikken.) Ungelyk hoe swier en hoe unhannelber it is. De Voorzitter: Wij zullen met elkaar moeten ervaren hoe dit verloopt, want dit is een van de pun ten die niet gemakkelijk te controleren zijn. Laten wij aannemen dat misbruik van deze regeling wordt gemaakt, dan komen wij in de toekomst voor de keuze te staan om het bord "bevoorradingsverkeer" weg te halen of niet. (De heer Janssen: Een volgende stap kan ook zijn het vaststellen van bepaalde tijd stippen voor lossen en laden.) Dat kan inderdaad nog een tussenstap zijn. Er zullen echter wel meer dingen zijn die wij met elkaar eerst moeten ervaren. (De heer Heere: Het heeft ook te maken met het vervolgingsbeleid. Het is niet alleen maar een interpretatie die wij hier in de raad eraan geven, maar het gaat vooral om de wijze waarop door justitie het vervolgingsbeleid wordt gehanteerd.) Dat is nu

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 5