Y6 $Lj
1?3£~
I Hebben wij een Commissie voor Sport en Recreatie die hierover zou kunnen adviseren en heeft de
De heer De Beer: Op de in vraag 137 aan de orde gestelde materie wil ik nu niet verder ingaan,
maar ik ben wel van mening dat de beantwoording te lang heeft geduurd. Ik zou u daarom om de toe
zegging willen vragen, dat in het komend jaar het zo lang uitblijven van beantwoording van brieven
zal worden voorkomen. (De Voorzitter: Dat hebben wij dinsdag al behandeld!
De heer Pruiksma: Een opmerking naar aanleiding van het antwoord op vraag 132. Het is voor mij
eerlijk gezegd onbegrijpelijk hoe werken van een dergelijke omvang in stukwerk kunnen worden aan
besteed. De situatie wordt bijzonder onplezierig wanneer dit soort werk in een wijk op verschillende
plaatsen tegelijk wordt uitgevoerd. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestraten van de Legedyk,
waardoor het met name voor bejaarden onmogelijk werd gemaakt van Aldlan naar Nijlan te komen
zonder de Julianalaan te frequenteren. Ik zou erop willen aandringen dergelijke werkzaamheden in
het vervolg rechtstreeks en onder tijdstelling aan te besteden. Er gaan geruchten dat sommige mensen
hun pensioen bij de uitvoering van één en hetzelfde stuk werk proberen te halen!
De heer Rijpma (weth.): De heer Janssen vraagt om het tijdig inschakelen van de raadscommissies,
waarop ik bevestigend kan antwoorden. Dat doen wij altijd en dat doen wij nu ook!
De eisen voor de aanleg van een woonerf staan naar ik meen wel ergens op papier en het lijkt mij
niet onmogelijk die eisen - ik dacht dat dit ook wel gebeurt - aan wijkcomité's ter hand te stellen.
Wat de pomp betreft wordt mijns inziens in het antwoord al een breed perspectief geboden.
In de begroting hebben wij verschillende posten, zoals de post civiel-technische werken, de post
buitengewoon onderhoud en de post gewoon onderhoud. In het kader van de stadsvernieuwing hebben
wij voor de niet-ISR-gebieden de 2.500,regeling, terwijl wij in het kader van de Interimsaldore-
geling zelfs een saldoregeling hebben. Er zijn dus allerlei mogelijkheden om geld tevoorschijn te ha
len, dit moet dan echter wel gebeuren voor gebieden die daarvoor werkelijk in aanmerking komen.
Het overleg met de wijk is inmiddels goed op gang gekomen en ik hoop dat snel resultaten zullen kun
nen worden bereikt, dit mede in het belang van de renovatie van de daar aanwezige woningen van
het Woningbedri jf alsmede met het oog op de problematieken die overigens in de wijk een rol spelen.
De brief van de Vrouwenraad is inderdaad wat laat beantwoord, maar de inhoud van de brief stemt
in ieder geval overeen met het advies dat de Verkeerscommissie aan burgemeester en wethouders heeft
gegeven. Burgemeester en wethouders hebben zich aan dat advies geconformeerd.
De Voorzitter: De heer Janssen zit in de Verkeerscommissie.
De heer Janssen: De Verkeerscommissie heeft ter zake een duidelijk advies aan burgemeester en
wethouders gegeven, zelfs een eenstemmig advies. (De Voorzitter: Deels terecht en deels niet terecht!)
De heer Rijpma (weth.): Over de kwestie van uitvoering van werkzaamheden kunnen wij mijns in
ziens het beste eens in de Commissie Openbare Werken van gedachten wisselen. (De Voorzitter: De
heer Janssen heeft uw antwoord over de pomp niet goed begrepen.) Ik heb gezegd dat het gegeven ant
woord een breed perspectief biedt!
Voor de brug naast het Van Harinxmakanaal wordt aan het bestek gewerkt en wat de grondaan
kopen betreft wordt ijverig achter grondeigenaren aangesjouwd. Hier en daar zijn er in de onderhan
delingen ook wel wat openingen, maar met de belangrijkste eigenaren in het betreffende gebied is nog
geen overeenstemming bereikt. Het is echter niet onmogelijk dat de nog bestaande verschillen op een
gegeven moment toch overbrugbaar zullen blijken te zijn.
Punten 138 t.e.m. 142.
De heer Janssen: Vraag 139 betreft de voor het wegverkeer gesloten bruggen. In het antwoord op
de vragen 138 en 139 hebt u al aangegeven, dat het voortaan bij de Vrouwenpoortsbrug vlugger zal
gaan, maar ik zou u in dezen nog een middel aan de hand willen doen: u zult moeten proberen te
voorkomen dat nog meer boten achter de Prinsentuin ligplaats kiezen. Dat is mogelijk door het maken
van steigers, op dezelfde wijze als bij de Willemskade-noordzijde is gebeurd, bij de Westerkade en
de Willemskade-zuidzijde. Wanneer u daar een aantal pleziervaartuigen de gelegenheid tot aanleg
gen biedt behoeven ze de laatste bruggen niet te passeren, wat vooral van belang is ten aanzien van
de Vrouwenpoortsbrug. Op die manier worden mijns inziens twee belangen gediend: de pleziervaar
tuigen krijgen meer gelegenheid tot aanleggen in de stad en voor het wegverkeer wordt minder over
last veroorzaakt.
De heer De Jong: Ik wil mij graag aansluiten bij het plezierige geluid van de heer Janssen, dat
wij de pleziervaart in onze stad wat meer ruimte moeten geven.
Uw antwoord op de vragen 138 en 139 dekt mijns inziens de in de vragen aan de orde gestelde
materie niet volledig. U stelt dat de wachttijden voor het verkeer met de helft kunnen worden bekort
door het aanbrengen van electrisch beweegbare slagbomen, maar deze wateren worden zeer intensief
voor de pleziervaart gebruikt en de regel is dat de bruggen om zes uur mogen opengaan, als iedereen
naar huis gaat. Juist om die tijd gaan alle bruggen open en blijven dan door de drukke pleziervaart
ook geruime tijd voor het wegverkeer gesloten. Dit is een probleem waarop wij het vorig jaar ook al
hebben gewezen en waarvan toen is gezegd dat er aandacht aan zou worden besteed. Ik hoop dat dit
nu eens serieus zal worden bekeken. Als de bruggen tot kwart over zes gesloten kunnen blijven dan is
de binnenstad leeg en is er van filevorming voor elke brug geen sprake meer. (De Voorzitter: Er zijn
straks geen auto's meer in de binnenstad! Degenen die in de binnenstad werken en ook het publiek
dat in de binnenstad heeft gewinkeld staan nu om zes uur in files voor de gesloten bruggen. Wat is er
nu zinvoller dan het openen van de bruggen naar kwart over zes te verschuiven? Dan is het hele pro
bleem uit de wereld!
De heer Knol: Ik vind dit punt toch wel zodanig belangrijk, dat ik het namens mijn fractie wil
claimen. Het gaat mij in de eerste plaats om aanpassing van de brugsluitingsregeling en in de tweede
plaats om de heffing van bruggelden, waar uw antwoord op de vraag over de kosten natuurlijk - om in
de termen te blijven - kant noch wal raakt. De nieuwe electrische slagbomen die vandaag bij de Vrou
wenpoortsbrug zijn geplaatst kosten uiteraard flink wat geld, die kosten zullen op een of andere ma
nier moeten worden opgebracht en ik ben van mening dat daarvan ook door de pleziervaart een deel
dient te worden betaald. (De heer Ten Brug (weth.): Die bomen houden de vaart niet tegen!) (De heer
Janssen: Die houden de vaart erin!)
De heer Rijpma (weth.): Wat ligplaatsen voor de pleziervaartuigen aan de Willemskade bij de in
gang van de Prins Hendrikbrug betreft zou ik willen opmerken, dat dit technisch wel mogelijk is maar
dat het aanbrengen van steigers langs de gehele kade een vrij hoge investering zal vergen. Of wij de
ze investering al dan niet willen plegen is een kwestie van afwegen van prioriteiten, ik kan hierover
op dit moment moeilijk oordelen. Ik weet ook niet of wij hiervoor adviezen zouden moeten vragen.
Markt- en Havendienst nog een potje waaruit hiervoor middelen zouden kunnen worden geput? Nog
maals: dit is een kwestie van het afwegen van prioriteiten. Wij kunnen de dienst uiteraard vragen de
hieraan verbonden kosten te berekenen en op grond van die kostenberekening kan dan worden bezien
of hieraan inderdaad prioriteit wordt gegeven. Als het college hiermee instemt - dat zal ik op korte
termijn vragen - kan aan de dienst opdracht worden gegeven een kostenbegroting te maken.
Over het verschuiven van de openingstijd van de bruggen tot na zes uur is al-vaker gediscussieerd.
Naar ik meen hebben burgemeester en wethouders de dienst opgedragen hierover binnenkort te rap
porteren, waarna aan de Verkeerscommissie zal worden gevraagd haar oordeel over de rapportage te
geven. Ik zal naarstig bij de dienst informeren hoe ver men met het advies is gevorderd.
De opmerking van de heer Knol komt er mijns inziens voornamelijk op neer, dat wij van de pas
serende pleziervaartuigen geld moeten beuren. Het is voor mij de vraag of het aan alle passerende
pleziervaartuigen presenteren van het klompje en de daarop uit te oefenen controle, of kortom alle
hiermee verbandhoudende administratieve rompslomp tegen de opbrengst van het aantal doorvaarten
zal opwegen. Men moet, gaande van oost naar west danwel van west naar oost, vier of vijf bruggen
passeren en naar mijn mening zullen wij niet voor het passeren van elke brug een gulden kunnen vra
gen. (De heer Knol: Er zijn ook wel bruggen waar je een rijksdaalder moet betalen!Gesteld dat er
10.000 doorvaarten zouden zijn, ik geloof dat de door ons gemaakte kosten met 10.000 maal een gul
den of zelfs 10.000 maal een rijksdaalder niet kunnen worden gedekt. De met de administratieve ver
werking verbandhoudende kosten zouden ongetwijfeld een groot deel van de opbrengst opslokken, ter
wijl wij mijns inziens anderzijds toch ook niet mogen voorbijgaan aan de service die wij de recrean
ten proberen te verlenen en die stellig wordt gewaardeerd. Bij de Prinsentuin realiseren wij ten be
hoeve van de recreanten allerlei voorzieningen en de fractiegenoot van de heer Knol heeft zoéven
ook om voorzieningen aan'de Willemskade gevraagd opdat wij de recreanten zo plezierig mogelijk
kunnen ontvangen. Ik geloof dat wij anti-propaganda zouden bedrijven wanneer wij ons nu op dit ge
bied met irriterende kleinigheden - daarop komt het toch wel neer - zouden gaan bezighouden. Het
gehele college is naar ik meen van oordeel dat het met klompjes bij de bruggen gaan staan de kosten
daarvan nauwelijks zou opbrengen en irritatie zou oproepen. (De heer Knol:De irritatie bij de men
sen die voor de brug staan te wachten is vele malen groter!Die wordt door het laten betalen van een