2(5
Vc 33
van juridisch-bureaucratische overwegingen voor dit soort gevaarlijke situaties geen oplossing kan
worden gevonden. Ik vraag mij af hoe hiervoor dan wel oplossingen kunnen worden gevonden, wat er
moet veranderen wil ook hierin verandering kunnen worden gebracht en hoe lang dat allemaal zal gaan
duren. Ik kan mij overigens voorstellen, dat in de tussentijd toch wel wat meer te doen valt dan hef
college aangeeft. De heer De Beer heeft zoeven gewezen op de mogelijkheid het zelf tanken van
LPG/LNG onmogelijk te maken, wat via de politieverordening zou kunnen worden geregeld. Een an
der punt is dat voor het bijvullen van de tanks met tankwagens bepaalde tijden en zo veilig mogelij
ke routes zouden kunnen worden aangewezen, met*name in de woonwijken en dat buiten de Hinderwet
en dergelijke om. Ook dit zou via de politieverordening geregeld kunnen worden. Ik meen dat de ge
meente Breda, die uiteraard met dezelfde wetgeving heeft te maken, er kans toe ziet in dit opzicht
van de zijde van de gemeente regelend en sturend op te treden. Mijn vraag is of op dit gebied wer
kelijk niet meer mogelijk is dan het college in het antwoord op vraag 155 suggereert.
Mevrouw De Haan-Laagland: Met betrekking tot de LPG-problematiek wil ik mij graag bij de vragen
van de vorige sprekers aansluiten. U weet waarschijnlijk dat van de zijde van onze fractie aan het college
drie vragen zijn gesteld...
De Voorzitter: Het antwoord daarop gaat morgen de deur uit of is de deur al uit. De vragen zijn
behandeld en een antwoord daarop is geformuleerd.
Mevrouw De Haan—Laagland: Ik heb nog een aanvullende vraag. Kunt u ons vertellen hoeveel
LPG-stations er in Leeuwarden zijn die niet voldoen aan de normen, die wij aan nieuwe nu te vesti
gen LPG-stations stellen? Ik doel hierbij op de normen die door de rijksinspectie voor volksgezondheid
en milieu zijn gesteld. Voorts vraag ik mij af of het mogelijk is in het kader van de Hinderwet aan
vullende voorwaarden te stellen ter verhoging van de veiligheid van met name in woonwijken gesi
tueerde LPG-stations. Worden verder met betrekking tot de routes waarover de heer Van der Wal sprak
extra veiligheidsmaatregelen getroffen? In wezen geldt het nut van veiligheidsmaatregelen natuurlijk
voor al het vervoer van gevaarlijke stoffen door Leeuwarden en niet alleen voor dat van LPG. Ook
naar ons oordeel dienen voor dit vervoer aparte routes te worden aangewezen.
De Voorzitter: De heer Van Kats, die grondig in deze problematiek is gedoken, zal de vragen be
antwoorden.
De heer Van Kats: Ik zou om te beginnen willen opmerken dat het schriftelijk gegeven antwoord
de beperking van de juridische mogelijkheden waarvan op dit moment voor de gemeente sprake is juist
weergeeft. Zodra een hinderwetvergunning voor een bedrijf met LPG-pompen of voor andere hinder-
wetplichtige bedrijven is verleend kunnen burgemeester en wethouders dat in principe niet ongedaan
maken. Wel is er, wanneer de omstandigheden dat noodzakelijk maken, een mogelijkheid via de Hin
derwet scherpere voorwaarden te stellen, waarmee ik ook meteen een vraag van mevrouw De Haan heb
beantwoord
Zijn er, behalve deze juridische, nu nog meer mogelijkheden? Die zijn er wel, maar zij zullen
meer in het financiële vlak komen te liggen. De Hinderwet biedt dus, zoals gezegd, geen mogelijk
heden tot bedrijfsbeëindiging nadat een hinderwetvergunning is verleend, maar de gemeenteraad zou
uiteraard wel kunnen besluiten hinderwetplichtige bedrijven aan te kopen danwel te verplaatsen. Dat
gaat echter vanzelfsprekend met zeer hoge kosten gepaard, kosten die op het ogenblik niet in de ge
meentebegroting zijn voorzien.. Het is wel bekend dat het Ministerie van Volksgezondheid en Milieu
hygiëne deze aangelegenheid op het ogenblik bestudeert en dat men overweegt de Hinderwet, die op
dit gebied inderdaad wat is verouderd waar het niet mogelijk is aan zeer ongewenste toestanden een
eind te maken, aan te passen. Bovendien is men landelijk bezig de gehele LPG-problematiek te in
ventariseren.
Ik kan op dit moment geen antwoord geven op de vraag hoeveel LPG-stations zich in Leeuvyarden
bevinden die niet aan de huidige eisen voldoen. Wel is het naar ik meen een feit - ik zeg dit echter
uit mijn hoofd - dat de meeste hinderwetvergunningen aan deze bedrijven zijn verleend voordat de
nadere en meer strikte richtlijnen van het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne hierom
trent ter tafel waren gekomen. Bij de vestiging van de meeste LPG-stations zullen de zwaardere voor
waarden dus nog niet zijn gesteld.
Op landelijk niveau houdt men zich op het ogenblik zoals gezegd met een inventarisatie op dit
terrein bezig, waarbij ook aan een schadevergoedings- en een eventuele aankoopregeling wordt ge
dacht. Of dit al dan niet zal worden gekoppeld aan de regeling voor het verplaatsen van milieuhin-
derlijke bedrijven, waarmee men op dit moment aan het experimenteren is en waaraan ook Leeuwar
den deelneemt, kan ik u niet zeggen, maar ik vermoed dat het wel een vergelijkbare regeling zal
worden.
Voorts is een vraag gesteld over de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de stad,
waarover ik het volgende zou willen opmerken. De Wet op de Gevaarlijke Stoffen en de op die wet
gebaseerde uitvoeringsbesluiten classificeren het vervoer van gevaarlijke stoffen in diverse catego
rieën. Voor bepaalde categorieën geldt de verplichting dat zij zich voor het gebruik maken van we
gen in Leeuwarden bij de politie dienen te melden; daarvoor geldt dus een regeling. Voor minder hoog
geclassificeerde stoffen is het mogelijk ter zake in de gemeente een regeling te treffen en voor het
vervoer ervan een route vast te stellen, een route die echter op dit moment bijzonder moeilijk is vast
te stellen omdat de oost-tangent nog niet klaar is. Zodra de oost-tangent gereed is zal een zodanige
regeling worden getroffen dat het betreffende verkeer zoveel mogelijk om de stad heen wordt geleid,
waarbij uiteraard de minst gevaarlijke route zal worden gekozen. Op dit moment is dit eigenlijk nau
welijks doenlijk, gelet op de verkeerssituatie op de ringweg die meer naar het centrum ligt.
In dit verband is ook de suggestie gedaan voor het tanken van LPG af te stappen van het zelfbe
dieningssysteem. Ik betwijfel enigszins of dit in het kader van de Hinderwet is te regelen, maar ik zal
dit nakijken en de vraagsteller hieromtrent later informeren. (De Voorzitter: Er is over regeling via de
politieverordening gesproken.) Dat lijkt mij niet mogelijk, als het kan zal het mijns inziens via de
Hinderwet moeten gebeuren. Het is wel zeker dat regeling op grond van de algemene politieverorde
ning niet tot de mogelijkheden behoort, pe heer Van der Wal: Ik heb nog een vraag gesteld over het
aanwijzen van een route door de wijken voor de tankwagens.) Dat zou dan alleen voor de tankwagens
moeten gebeuren, want andere gevaarlijke stoffen zullen niet door de woonwijken worden vervoerd. Dat
zal althans in het algemeen niet het geval zijn. De Wet op de Gevaarlijke Stoffen beperkt zich wat dit
betreft tot het aangeven van hoofdroutes, het aangeven van routes voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen door woonwijken heen is in een wet natuurlijk ook bijzonder moeilijk te regelen.
De Voorzitter: Hiermee zijn wij aan het eind van de discussie gekomen. Ik dank u hartelijk voor
uw medewerking.
De Voorzitter sluit, om 22.30 uur, de vergadering.