2(5 Vc 33 van juridisch-bureaucratische overwegingen voor dit soort gevaarlijke situaties geen oplossing kan worden gevonden. Ik vraag mij af hoe hiervoor dan wel oplossingen kunnen worden gevonden, wat er moet veranderen wil ook hierin verandering kunnen worden gebracht en hoe lang dat allemaal zal gaan duren. Ik kan mij overigens voorstellen, dat in de tussentijd toch wel wat meer te doen valt dan hef college aangeeft. De heer De Beer heeft zoeven gewezen op de mogelijkheid het zelf tanken van LPG/LNG onmogelijk te maken, wat via de politieverordening zou kunnen worden geregeld. Een an der punt is dat voor het bijvullen van de tanks met tankwagens bepaalde tijden en zo veilig mogelij ke routes zouden kunnen worden aangewezen, met*name in de woonwijken en dat buiten de Hinderwet en dergelijke om. Ook dit zou via de politieverordening geregeld kunnen worden. Ik meen dat de ge meente Breda, die uiteraard met dezelfde wetgeving heeft te maken, er kans toe ziet in dit opzicht van de zijde van de gemeente regelend en sturend op te treden. Mijn vraag is of op dit gebied wer kelijk niet meer mogelijk is dan het college in het antwoord op vraag 155 suggereert. Mevrouw De Haan-Laagland: Met betrekking tot de LPG-problematiek wil ik mij graag bij de vragen van de vorige sprekers aansluiten. U weet waarschijnlijk dat van de zijde van onze fractie aan het college drie vragen zijn gesteld... De Voorzitter: Het antwoord daarop gaat morgen de deur uit of is de deur al uit. De vragen zijn behandeld en een antwoord daarop is geformuleerd. Mevrouw De Haan—Laagland: Ik heb nog een aanvullende vraag. Kunt u ons vertellen hoeveel LPG-stations er in Leeuwarden zijn die niet voldoen aan de normen, die wij aan nieuwe nu te vesti gen LPG-stations stellen? Ik doel hierbij op de normen die door de rijksinspectie voor volksgezondheid en milieu zijn gesteld. Voorts vraag ik mij af of het mogelijk is in het kader van de Hinderwet aan vullende voorwaarden te stellen ter verhoging van de veiligheid van met name in woonwijken gesi tueerde LPG-stations. Worden verder met betrekking tot de routes waarover de heer Van der Wal sprak extra veiligheidsmaatregelen getroffen? In wezen geldt het nut van veiligheidsmaatregelen natuurlijk voor al het vervoer van gevaarlijke stoffen door Leeuwarden en niet alleen voor dat van LPG. Ook naar ons oordeel dienen voor dit vervoer aparte routes te worden aangewezen. De Voorzitter: De heer Van Kats, die grondig in deze problematiek is gedoken, zal de vragen be antwoorden. De heer Van Kats: Ik zou om te beginnen willen opmerken dat het schriftelijk gegeven antwoord de beperking van de juridische mogelijkheden waarvan op dit moment voor de gemeente sprake is juist weergeeft. Zodra een hinderwetvergunning voor een bedrijf met LPG-pompen of voor andere hinder- wetplichtige bedrijven is verleend kunnen burgemeester en wethouders dat in principe niet ongedaan maken. Wel is er, wanneer de omstandigheden dat noodzakelijk maken, een mogelijkheid via de Hin derwet scherpere voorwaarden te stellen, waarmee ik ook meteen een vraag van mevrouw De Haan heb beantwoord Zijn er, behalve deze juridische, nu nog meer mogelijkheden? Die zijn er wel, maar zij zullen meer in het financiële vlak komen te liggen. De Hinderwet biedt dus, zoals gezegd, geen mogelijk heden tot bedrijfsbeëindiging nadat een hinderwetvergunning is verleend, maar de gemeenteraad zou uiteraard wel kunnen besluiten hinderwetplichtige bedrijven aan te kopen danwel te verplaatsen. Dat gaat echter vanzelfsprekend met zeer hoge kosten gepaard, kosten die op het ogenblik niet in de ge meentebegroting zijn voorzien.. Het is wel bekend dat het Ministerie van Volksgezondheid en Milieu hygiëne deze aangelegenheid op het ogenblik bestudeert en dat men overweegt de Hinderwet, die op dit gebied inderdaad wat is verouderd waar het niet mogelijk is aan zeer ongewenste toestanden een eind te maken, aan te passen. Bovendien is men landelijk bezig de gehele LPG-problematiek te in ventariseren. Ik kan op dit moment geen antwoord geven op de vraag hoeveel LPG-stations zich in Leeuvyarden bevinden die niet aan de huidige eisen voldoen. Wel is het naar ik meen een feit - ik zeg dit echter uit mijn hoofd - dat de meeste hinderwetvergunningen aan deze bedrijven zijn verleend voordat de nadere en meer strikte richtlijnen van het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne hierom trent ter tafel waren gekomen. Bij de vestiging van de meeste LPG-stations zullen de zwaardere voor waarden dus nog niet zijn gesteld. Op landelijk niveau houdt men zich op het ogenblik zoals gezegd met een inventarisatie op dit terrein bezig, waarbij ook aan een schadevergoedings- en een eventuele aankoopregeling wordt ge dacht. Of dit al dan niet zal worden gekoppeld aan de regeling voor het verplaatsen van milieuhin- derlijke bedrijven, waarmee men op dit moment aan het experimenteren is en waaraan ook Leeuwar den deelneemt, kan ik u niet zeggen, maar ik vermoed dat het wel een vergelijkbare regeling zal worden. Voorts is een vraag gesteld over de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de stad, waarover ik het volgende zou willen opmerken. De Wet op de Gevaarlijke Stoffen en de op die wet gebaseerde uitvoeringsbesluiten classificeren het vervoer van gevaarlijke stoffen in diverse catego rieën. Voor bepaalde categorieën geldt de verplichting dat zij zich voor het gebruik maken van we gen in Leeuwarden bij de politie dienen te melden; daarvoor geldt dus een regeling. Voor minder hoog geclassificeerde stoffen is het mogelijk ter zake in de gemeente een regeling te treffen en voor het vervoer ervan een route vast te stellen, een route die echter op dit moment bijzonder moeilijk is vast te stellen omdat de oost-tangent nog niet klaar is. Zodra de oost-tangent gereed is zal een zodanige regeling worden getroffen dat het betreffende verkeer zoveel mogelijk om de stad heen wordt geleid, waarbij uiteraard de minst gevaarlijke route zal worden gekozen. Op dit moment is dit eigenlijk nau welijks doenlijk, gelet op de verkeerssituatie op de ringweg die meer naar het centrum ligt. In dit verband is ook de suggestie gedaan voor het tanken van LPG af te stappen van het zelfbe dieningssysteem. Ik betwijfel enigszins of dit in het kader van de Hinderwet is te regelen, maar ik zal dit nakijken en de vraagsteller hieromtrent later informeren. (De Voorzitter: Er is over regeling via de politieverordening gesproken.) Dat lijkt mij niet mogelijk, als het kan zal het mijns inziens via de Hinderwet moeten gebeuren. Het is wel zeker dat regeling op grond van de algemene politieverorde ning niet tot de mogelijkheden behoort, pe heer Van der Wal: Ik heb nog een vraag gesteld over het aanwijzen van een route door de wijken voor de tankwagens.) Dat zou dan alleen voor de tankwagens moeten gebeuren, want andere gevaarlijke stoffen zullen niet door de woonwijken worden vervoerd. Dat zal althans in het algemeen niet het geval zijn. De Wet op de Gevaarlijke Stoffen beperkt zich wat dit betreft tot het aangeven van hoofdroutes, het aangeven van routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door woonwijken heen is in een wet natuurlijk ook bijzonder moeilijk te regelen. De Voorzitter: Hiermee zijn wij aan het eind van de discussie gekomen. Ik dank u hartelijk voor uw medewerking. De Voorzitter sluit, om 22.30 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 20