ye W Het lijkt mij tijd worden dat wij iets aan de situatie op het Zuiderplein gaan doen ten behoeve van alle verkeersdeelnemers. Het rapport van Dwars, Heederik en Verhey komt binnenkort en wordt dan op al zijn merites bekeken. Zoals de situatie nu is, kan het niet langer. In ieder geval komt er niets terecht van de illusie dat alle lijnbussen via het Zaailand kunnen rijden. Na drie dagen liep het alweer mis. Er is verder gezegd dat wij moeten proberen Leeuwarden als groeistad aangemerkt te krijgen. Na tuurlijk moeten wij dat, want anders blijven wij achter. Wij hebben ons daar altijd voor ingezet, wij hebben de motie dienaangaande van vorig jaar mede ondertekend. Gezien de motie van 19 november dachten wij dat wij er ook goed aan hadden gedaan om dit in deze vergadering achterwege te laten. Het is wel zo dat een druppel een steen kan uithollen, maar als men een stortvloed van moties richting Den Haag laat gaan, heeft het natuurlijk ook geen effect meer. Over het wel of niet politiek zijn van het ambtelijk apparaat, kan ik het deels wel eens zijn met de Partij van de Arbeid. Beleidsambtenaren bepalen ook in het vooronderzoek het beleid mee. In voor besprekingen zal dit ongetwijfeld gebeuren, anders zijn het volgens mij ook geen goede ambtenaren. In hoeverre de invloed is zoals de heer Van der Wal zegt dat die is, is een aangelegenheid van deze raad. Als men capabele wethouders kiest, dan zal dit nooit zo'n vaart kunnen lopen als de heer Van der Wal suggereert. Dat is dwaasheid. Uiteindelijk is deze raad in staat om een college te kiezen. Als dat college het verkeerd doet, zodat opgaat wat de heer Van der Wal zegt, dan zijn wij daar zelf schuldig aan. Ik ontken de invloed van de ambtenaren dus niet. Ik dacht dat dit een dooddoener is. (De Voorzitter: Dit heb ik zo niet gezegd. Als u mijn woorden zo interpreteert, zou ik het wel jammer vinden.) Ik heb gezegd "dit is een dooddoener". Ik heb dus niet gezegd dat het college dit gezegd zou hebben. Ik dacht dat ik mijn woorden over het algemeen iets voorzichtiger woog, al komt het wei eens wat rauw over. Er is iets gezegd over de inspraak die wij zouden bagatelliseren. Ik wil dan aansluiten bij dat wat de heer Van der Wal zelf hierover zegt. Hij zegt dat hij twijfelt aan het gemeentelijk functioneren. Het bestuur is te veel een zaak van professionele wethouders en ambtenaren en er moeten alternatieve oplossingen komen, zegt hij. Decentralisatie is een wassen neus, vindt hij. Als ik dan op mijn manier inspraakzaken bagatelliseer, later ook nog aangeef waar men mensen mogelijkerwijs blij maakt met een dode mus - de inspraakaffaires met renovaties van kleine woningen -, dan kan dit misschien wel negatief overkomen, maar de realiteit is wel dat het college in eerste instantie moet antwoorden dat van vele renovatieplannen de zaak op het ogenblik volledig op losse schroeven staat. Ik zeg dan: inspraak is prach tig, maar men zal veel voorzichtiger moeten zijn en duidelijk moeten maken dat inspraak niet te veel verwachtingen moet wekken. Men krijgt dan verhalen als in de Hollanderwijk. Die verhalen zijn te recht: deze mensen zijn jaren op de tocht gehouden. Als het dan eindelijk zover is, dan zal het wel licht over moeten gaan vanwege de financiën. Dat is nu eenmaal zo, maar het is wel vervelend als de inspraak deze richting uitgaat, want dan is een goed bedoelde inspraak iets dat over vijf of zes jaar door niemand meer wordt gepruimd, omdat men de interesse erin heeft verloren. Dat moeten wij met elkaar wel zien te voorkomen. Als ik het welzijnswerk niet zou hebben genoemd, had ik de heer De Pree waarschijnlijk een slech te dag bezorgd. Het is zo langzamerhand een gewoonte. Ik wil de heer De Pree er wel op wijzen dat het welzijnswerk wel wat ouder is dan toen de PvdA werd geboren. Wat dat betreft weet hij ook wel beter. Ik beweer in mijn verhaal over Aldlan-Oost alleen maar dat ik het schandalig vind dat er nog constructies aanwezig zijn die een veelvoud bedragen van de paar duizend gulden die wij beschikbaar stellen. CRM bedenkt dit soort constructies. Vroeger waren die er ook. De gemeente gaat erop in, zon der dat men gefundeerde of qlthans meer gefundeerde plannen heeft. Dit betekent dat een geldstroom, ongedefinieerd, naar zaken gaat die onrijp zijn. Het moet met elkaar wel worden opgebracht, het be lastinggeld is wel een stuk van ons nationaal inkomen. Als het op deze manier verdonderjaagd wordt, dan protesteer ik daar ernstig tegen. Dat is uw schuld niet; dat u de gelegenheid aangrijpt, kan ik mij best voorstellen. Het is uiteindelijk ook nog uw plicht om goede dingen te doen. Ik heb namelijk niet gezegd dat het niet een goede zaak zou zijn, maar er is helemaal geen zaak. Wel is op voorhand twee duizend gulden gevoteerd. Als dit overal per 80.000 inwoners gebeurt, hebt u een leuk bedrag bij el kaar dat ten onrechte uit de rijksmiddelen vloeit. Ik heb er wel een verklaring voor: CRM is gevestigd in hoogbouw van vijftien verdiepingen, dus men staat alleen op de begane grond met beide benen op de grond. Dan is er gesproken over het gezondheidscentrum in CamminghaburenIk heb dit centrum in mijn speech niet genoemd, omdat nauwelijks een maand geleden mijn standpunt tegenover dat van de heer De Pree in de krant heeft gestaan. Ik vind dat je er dan voldoende aan hebt gedaan. Nogmaals, het is geen komisch nummer dat wij tegen die voorwaarde stemmen. Wij hadden gehoopt dat het gezond heidscentrum iets vlotter van de grond was gekomen, zij hef provisorisch in een van de eerste wonin gen. Dat gebeurt nu niet. De wethouder heeft gezegd dat eind januari 1980 de financiële gegevens op tafel komen. Ik hoop dat dit hem zal lukken. Ik mag ook eerlijk zeggen dat ik hoop dat die finan ciële gegevens zodanig zijn dat hij ermee vooruit kan. U weet namelijk dat dit gezondheidscentrum niet een aangelegenheid is die vanuit onze partij wordt tegengewerkt. Wij willen het gezondheidscen trum ook wel. Ons standpunt is als volgt. Als de overheid nu eenmaal toch deze vinger in de maat schappelijke pap heeft, dan mag deze overheid als startsubsidie ook geld voteren voor ontwikkeling. Zo goed als een bedrijf een gedeelte van de winst reserveert voor ontwikkeling van een nieuw product, vind ik dat ook een overheid in deze dat zelfde kan doen. Als u het financieel weet te onderbouwen, dan hebt u wat ons betreft alle mogelijkheden en zullen wij zeker niet tegenwerken. Wij vinden name lijk ook dat het verschil tussen liberaal zijn en conservatief zijn toch nog wel aangegeven mag worden. Ik hoop dat ik mij, zolang ik in deze raad zit, als liberaal en niet als conservatief heb gedragen. Alle tegenstromen, die onbeargumenteerd alles bij het oude willen laten en elk experiment uit de weg gaan, vinden in mij ook een tegenstander. Dan wil ik nog even reageren op wat D'óó heeft gezegd. Allereerst over de public relations. Als wij onze stad willen gaan verkopen, moeten wij eerst met iets eenvoudigs beginnen. Ik moest gister avond ergens in het Westeinde zijn. Ik heb mij een half uur het "laplazerus gezocht voor ik was waar ik moest zijn. (De heer De Vries (weth.): Was u lazerus?) Kent u de uitdrukking niet? (Gelach) Eén fatsoenlijke wijkkaart als bij voorbeeld in een stad als Dordrecht en in veel meer steden al is ingevoerd aan het begin van een wijk, zou voor elke vreemdeling een uitkomst zijn. Wij hebben wijken, waar wij de woningen zo in elkaar om hebben gebouwd dat iets niet meer te vinden is. Als wu iets aan die public relations willen doen, laten wij dan beginnen met eenvoudige zaken. Als er geld v'öLc gevoteerd kan worden, ambieer ik een wijkkaartenplan zeer. Deelt u de stad in naar wijken en zet bij de hoofdentree van vooral nieuwe wijken als Bilgaard, Aldlan, Westeinde alstublieft wijkkaarten. Zeg niet dat het toch zomaar weer kapot is: in steden als Dordrecht is heus wel slagvast materiaal te vinden. Dan zijn de nieuwe stadsbussen genoemd. Ik wil daar ook iets van zeggen. Ik vind deze kleine stadsbussen een verbetering voor de stad, het zijn schitterende dingetjes, alleen, ze rijden je de zolen van de schoenen. Ik wil het voorstel doen dat in ieder geval wordt gecontroleerd of de snelheid waar mee deze bussen rijden niet ergens de maximum-snelheid overschrijdt, want ik heb de indruk dat deze smalle bussen zich bij de stopplaatsen gedragen ais bus, via de lichten voorrang krijgen en dat men zich verder gedraagt als een automobilist die meent dat hij niet op tijd kan komen. Ik zou graag willen dat hier eens op wordt gelet en dat dit in ieder geval in de betreffende commissie aan de orde wordt gebracht. Het is maar een indruk, die echter van verschillende kanten wordt bevestigd. De heer Miedema is begonnen met een principiële stellingname van zijn partij. Dit gaat mij te hoog, dat begrijpt u. Nog één kleinigheidje. De heer Geerts sluit een parkeergarage bij het Hoeksterend niet bij voor baat uit. Ik ben hem er erkentelijk voor dat hij hier wat vrijer tegenover staat dan in de periode daar voor, toen was het namelijk uitgesloten. Ik vind het verheugend dat bij zijn fractie over het wel of niet - de beslissing zelf is van een latere orde - de discussie kan worden aangegaan. De heer Van der Wal: De gang van zaken rond de Open Universiteit begint voor deze raad zo lang zamerhand traumatische trekjes te vertonen. Misschien is dit ook wel begrijpelijk. In mijn algemene beschouwing heb ik geprobeerd aan te tonen dat ook nog wel het een en ander te doen is aan het leef klimaat in Leeuwarden. Men is er niet met het schrijven van boze brieven aan Den Haag alleen. Wet houder De Pree is hierop ingegaan wat het culturele klimaat betreft. Ik vind wel dat hij een en ander erg passief benadert. Als er initiatieven bij ons komen, zegt hij, zullen wij die wel bekijken en in prin cipe positief tegemoet treden. Ik kan mij ook voorstellen dat vanuit de gemeente Leeuwarden zelf het een en ander valt te doen aan het wervende klimaat voor jongeren. Ik denk dan bij voorbeeld aan Gro ningen. Een jaar of drie geleden heeft deze gemeente gezegd dat bar-dancings, die na één uur open willen zijn, verplicht zijn om live-muziek te hebben en dat zij geen mechanische muziek mogen laten horen. Uiteraard wordt gelet op eventuele geluidshinder. Dit besluit heeft binnen twee jaar geleid tot een enorme opleving van het cultureel klimaat. Iedere eigenaar van zo'n dancing ging namelijk stad en land afzoeken om amateur-bandjes voor deze lucratieve uurtjes. Men ziet dan ook dat Groningen binnen een paar jaar bekend is komen te staan als een stad waar tenminste iets gebeurt. Ik praat dan niet alleen over pop-muziek, maar over live-muziek in het algemeen. Ook dat zijn punten die heel goed door de gemeente gestimuleerd of zelfs wel bepaald kunnen worden. De burgemeester heeft erkend dat er wel degelijk sprake is van invloed van ambtenarenHij zegt dan dat er niet sprake is van te veel invloed. Over het woordje "te" kan men altijd van mening ver schillen. Ik denk dat dit ook samenhangt met de positie waarin wij deze invloed van ambtenaren bekij ken. Ik ben toch wel blij dat ook vanuit andere fracties redeneringen te horen zijn die ongeveer in de-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 23