14 met de Nederlandse Spoorwegen door u moeten zijn afgerond. Daarbij bekruipt ons de vrees, gezien de macht die de Spoorwegen op het eigen terrein bezitten, dat de raad weieens in de rol kan worden gezet van de inspraakgroep, met als enig effect dat wij hier en daar een tegeltje een halve slag mo gen draaien. Toch gaat het op dit moment in die voorbesprekingen met de NS over zeer essentiële za ken, zoals de plaats van Van Gend Loos, het busstation, de mogelijke plaats van het te entameren containervervoer en de plaats voor het PTT-verlaadstationWij willen daarbij nog noemen de parkeer druk, die de automobilist, die vanaf Leeuwarden intercity-reiziger wordt, geeft op het Oude Vee marktterrein. Voor dit laatste krijgt de NS ten zuiden van het emplacement bij de Hollanderwijk wel licht ruimte vrij door de reconstructie van het sporenplan. Wij vermoeden echter dat, gezien de con structie van het emplacement, de andere genoemde objecten allemaal aan de noordkant zullen worden gesitueerd. Tellen wij daarbij de geruchten dat de Frico daar eventueel zou willen verdwijnen, dan is het zaak dat het college zich ervan bewust is dat de voorbesprekingen met de NS ook niet meer dan voorbesprekingen zijn. Wij weten dat de NS een gretig oog heeft gericht op het oostelijk deel van de Oude Veemarkt, maar onze fractie is niet zonder meer bereid dit kapitaal stuk grond voor dat doel in te leveren. Wij zijn dan welhaast automatisch gekomen bij de verkeersproblemen rond het Stationsplein en het ZuiderpleinAls een nette huisvrouw hebben wij de binnenstad uitgeveegd, maar de rommel bij de voordeur gezet. Zoals de heer Geerts op 8 oktober opmerkte, hebben wij de macht van de auto wel gebroken. Ik wil daar dan aan toevoegen dat wij ons onmachtig hebben getoond om de problemen, die wij uit de binnenstad hebben geschoven, in redelijke mate te beheersen op die plaatsen, waar wij op onze vingers konden narekenen dat ze zouden ontstaan. Wij willen voor de zoveelste keer herhalen dat het Zuiderplein te enen male ongeschikt is om vanaf half vier tot half zes 's middags deze conges tie te verwerken. Het is toch wel bizar dat de lijnbussen naar het zuiden de route al na drie dagen hebben moeten verlaten, omdat het totaal onmogelijk was het tijdverlies, dat op het Zuiderplein werd opgelopen, goed te maken op de rest van de lijn. Er is volgens ons maar één oplossing. De doorbraak van de Van Swietenstraat naar het Zuiderplein, zodat één groot verkeersplein ontstaat met op de Sta tionsweg twee rijstroken in de richting west-oost en de Van Swietenstraat met twee rijstroken in de richting oost-west. Dan is er ook de hoognodige ruimte voor de fietsers. Als bovendien, in navolging van het kruispunt Lange Marktstraat-Sophialaan, dit plein voorrang zou krijgen boven het inkomende verkeer, dan is de bewegingsvrijheid van auto en fietser wellicht niet gegarandeerd, maar wel ver ruimd. Bij een gesloten zijn van de overweg blijven geen auto's in de tang zitten op de Stationsweg, omdat dan alleen de zuidelijke rijstrook als opstelstrook wordt gebruikt. Het initiatief ligt hiervoor echter niet bij ons, maar bij de PvdA-fractie, omdat deze fractie in de vorige raadsperiode de moge lijkheid om de Van Swietenstraat te verbinden met het Zuiderplein heeft geblokkeerd, maar deze mo gelijkheid niet heeft afgewezen. De verkeersmaatregelen in de binnenstad hebben een nog wat onwennig weggedrag tot gevolg, maar dat is slechts tijdelijk. Ook het incidentele gemopper over voetgangerslichten, die langer groen zouden moeten geven dan nu het geval is, en over andere kleine details, behoren bij de normale stuip jes van zo'n operatie. U hebt die operatie vrijwel vlekkeloos uitgevoerd en u verdient met de Dienst Stadsontwikkeling en alle anderen, die hier bergen werk hebben verzet, alle hulde. Ik zelf heb op 8 oktober mijn twijfels geuit ten aanzien van de coördinatie van de Dienst Stadsontwikkeling in dezen en het lijkt mij niet meer dan correct om in deze zaal nederig mijn ongelijk te erkennen. Over het effect van de verkeersmaatregelen op de omzet van de ondernemer is op dit moment nog weinig te zeggen. De indruk bestaat dat er tot nu toe geen grote omzetverschillen met vergelijkbare perioden van andere jaren zijn. Wel is bekend dat bij de middenstanders in omliggende plaatsen als Dokkum, Drachten en Franeker, een hogere omzet is gemaakt. Ons lijkt het op dit moment echter on mogelijk daaraan conclusies te verbinden. Wij blijven echter van mening dat het college zich meer had moeten hoeden voor de schijn dan voor de daad. Met deze ingangsdatum bestaat namelijk de kans dat men onterecht verwijten krijgt te slikken over omzetdalingen, die zeer wel aan een andere oor zaak zijn toe te schrijven dan aan de genomen verkeersmaatregelen. Binnenstadsrenovatie is een kostbare zaak, zoals wij onlangs in deze raad hebben kunnen ervaren. Een paar panden langs de Westerplantage en op de Nieuweburen kosten ons, als het tegen zit, een slor dige miljoen gemeenschapsgeld. Als wij deze kosten bekijken tegen het ambitieuze programma voor de totale binnenstadsrestauratie - waar wij het in principe overigens van harte mee eens zijn -, dan laat zich raden dat wij in korte tijd de financiële bodem hebben bereikt. Achter de Grote Kerk ligt de nieuwbouw door de hoge kosten voorlopig op de rug. De wens van de meerderheid van deze raad om daar sociale woningbouw te plegen, maakt de haalbaarheid nog eens zo moeilijk. Door de koppeling met het groenstrookje aan het Schoenmakersperk en de Groeneweg, blijft dit laatste stukje hoogstwaarschijnlijk ook nog jaren een verdwaald stukje Prinsentuin. Het pro 15 ject Vijzelstraat en de ontwikkeling van de Speelmansstraat zitten voorlopig ook nog op slot. Alleen in het gebied van de voormalige Handelsdrukkerij ligt de zaak, ondanks hoge kosten, iets positiever. Met het gebied rond de Bagijnestraat is het ook nog huilen, al is daar als belangrijk lichtpuntje de mogelijkheid om de nieuwe openbare basisschool te mogen bouwen een stimulans. Wij maken deze opsomming niet als verwijt gericht aan het college, omdat onze fractie alle be grip heeft voor de moeizame transacties die vooraf moeten gaan aan de eigenlijke renovatie. Er gebeu ren incidenteel in deze binnenstad nog genoeg leuke dingen, zoals de juist aangevangen restauratie van de beide pandjes naast het stadhuis. Over de woningrenovatie in de Schil zijn wij zo mogelijk nog wat pessimistischer. Ook daar rijzen de kosten de pan uit en dreigt de gehele inspraak een han del in rukwinden te worden, omdat eerst de mensen blij gemaakt worden met schone zaken op papier, om daarna te horen te krijgen dat de affaire financieel scheef zit. De Hol landerwi jk is zo'n buurt, waarvan wij nog steeds vinden dat wij er nooit aan hadden moeten beginnen. Wij hadden daar een geheel andere ontwikkeling in gang kunnen zetten, in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen. Dan had ook de zuidkant van het station een entree gekregen van allure en hadden wij de eerste jaren wel de ruimte gehad voor kleinere kantoren. Hetzelfde argument, dat de PvdA nu gebruikt om het PEB- kantoor op de Hemrik te plaatsen bij de toekomstige halte, werd daar niet gehoord, omdat via de in spraak en de pressie de kool en de geit zijn gespaard. Wij zijn ons er terdege van bewust dat het in standhouden van een behoorlijk aantal kleinere woningen middels renovatie noodzakelijk is, maar juist dit gebied had ons de gelegenheid gegeven om niet alleen de binnenstad via verkeersmaatregelen te saneren, maar ook van bedrijfjes, die niet graag ver van die binnenstad verwijderd willen raken door hun klantenbinding. U mag zelf in de door mij genoemde gebieden in de binnenstad optellen met hoe veel bedrijfjes u in onderhandeling bent, die eigenlijk graag tegen de stad aan zouden willen blijven ondernemen Over de Harmonie wordt in de loop van deze zitting ongetwijfeld het nodige te berde gebracht. Ik ga op dit moment voorbij aan de wat merkwaardige zaak dat het college acht ton schrapt zonder na dere motivatie, terwijl dat laatste toch door het college uitdrukkelijk is toegezegd. Misschien denkt men dat een nadere uitleg nu overbodig geworden is, omdat wij inmiddels zijn verblijd met de accom modatienota, maar dat is nuchter gezien haast niet aan te nemen. Naast een goede en zakelijke op somming van het Leeuwarder bestand, ademt deze nota een stukje burgerkneuterigheid uit met als cli max het wijkgebouw en het dorpshuis. De snelheid, waarmee de fusieplannen van de Leeuwarder ziekenhuizen gaan, is te vergelijken met het transport van een stel kikkers in een open kruiwagen. De leider van de processie heeft met op merkelijke kalmte deze martelgang in beweging gehouden en verdient daarvoor onze erkentelijkheid. De meningsverschillen in de Commissie Samenwerking Leeuwarder Ziekenhuizen over directiestructuur, vallen in het niet bij de divergerende standpunten, die door deze en gene zo langzamerhand naar bui ten zijn geventileerd. De Leeuwarder specialisten willen in grote meerderheid één vestiging. De hoofd redacteur van de Leeuwarder Courant, Evenhuis, dramt door op zijn eigen stokpaard, waarvan gezegd kan worden dat het niet geheel meer duidelijk is of de man er met het paard vandoor is of het paard met de man. (Gelach) Weer anderen wensen het accent zodanig op zuid, dat voor noord nauwelijks meer overblijft dan een wat uit zijn krachten gegroeid streekziekenhuis. Nu verwacht ik werkelijk niet dat na drie jaar deze partijen nog enig begrip kunnen opbrengen voor de moeilijke omstandigheden waaronder onze burgemeester de kar weer in beweging heeft gekregen. Wel is het zo dat toen de ba sis is gelegd en de voorwaarden zijn geformuleerd. Daar heeft de Commissie Samenwerking Leeuwarder Ziekenhuizen zich nauwlettend aan gehouden. Wat nu voor ons ligt, is iets waarover velen een andere en een betere mening hebben. Vanuit een blanco situatie zou ik ook de voorkeur hebben gegeven aan een andere oplossing: de hele kraam op zuid bouwen en het Bonifatiushospitaal verbouwen tot universi taire vestiging. Dan was er geen sprake geweest van een volledige kapitaalvernietiging op noord. Maar ook dat is een hersenschim in het licht van de overeenkomst. Daarin staat waartoe wij ons hebben ver plicht en daarin is de speelruimte voor een functieverdeling wel aanwezig, maar niet onbeperkt. In het collegeprogram staat dat de gevolgen van de automatisering niet ten koste mogen gaan van de werkgelegenheid. Juist een dezer dagen is het rapport van de Commissie Rathenau door de regering aangeboden aan de Tweede Kamer. Het lijkt mij wel gewenst dat het college kennisneemt van dit rap port over de gevolgen van de opmars van de micro-electronicaVelen verwachten dat in de komende twintig jaar deze micro-electronica onze samenleving op even revolutionaire wijze zal veranderen als de industriële revolutie dat heeft gedaan. Zijn de veranderingen ten gevolge van de chip voor het as pect van de economie en de daaraan gekoppelde werkgelegenheid nauwelijks voorspelbaar, nog minder laten zich de gevolgen schatten die zij op sociaal en cultureel gebied zullen hebben. Voor mij is één ding nog duidelijker. Wij kunnen het ons niet permitteren de ontwikkelingen af te remmen, omdat Ne derland dan een stuk hoogwaardige werkgelegenheid aan het buitenland op voorhand afstaat en boven-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 8