26 lisme, overmatig alcoholgebruik, gebruik van andere verslavende middelen, schoolverzuim. Op iede re Leeuwarder school kan men daarvan voorbeelden noemen. Toch is er zelfs voor de meest ernstige ge vallen onvoldoende hulp. Deels is dit het gevolg van het sterk onderbemand zijn van de provinciale instellingen zoals de Jeugd Psychiatrische Dienst. Maar anderzijds blijkt dat de door mij genoemde gemeentelijke diensten ook niet systematisch het advies inroepen van de laatstgenoemde organisatie, noch van het MOB. Zowel de JPD als het MOB zijn in de gelegenheid om op basis van consultatie - zonder financiële consequenties - de DGD en de Schooladviesdienst bij te staan in het opzetten van een meer gedegen aanpak met betrekking tot ernstige psychische problemen bij kinderen en jeugdigen. Het bevreemdt ons dat deze mogelijkheden van gemeentewege nog nooit zijn benut; zelfs overleg hier over heeft nog nooit plaatsgevonden. Een van de wethouders is voorzitter van de Stichting Het Friesche Patronaat, waaronder de JPD ressorteert. (De heer Ten Brug(weth.): Geen enkele wethouder is daar voorzitter van.) Neemt u mij niet kwalijk. Toch vraagt D 66 met klem overleg te openen, zodat de eerste stap kan worden gezet om de zorg voor onze geestelijke volksgezondheid in het algemeen en die voor kinderen en jeugdigen in het bijzonder beter te organiseren. Wij zijn ons bewust dat het aantal deskundigen schaars is, maar door een betere organisatie zou van hen een efficiënter gebruik kunnen worden gemaakt, wat voor gro tere groepen effect kan hebben. Geestelijke problemen vinden deels hun oorzaak in omstandigheden waarin mensen verkeren. Eén aspect daarvan is het woonklimaat; D'66 heeft daarop al eerder gewezen. Er zijn mensen die in hun dagelijks werk worden geconfronteerd met de schadelijke gevolgen die een onjuist opgezette huisves ting op bewoners kan hebben. D'66 bepleit ook deze mensen te betrekken in de voorbereidende fase bi; nieuw op te zetten of te renoveren wijken. Immers, een beleid dat zich richt op het welzijn van de bur gers zal zorgen dat zoveel mogelijk de uitkomsten van ervaringen en onderzoek, ook op het gebied van de geestelijke volksgezondheid, in de planning worden betrokken. Wij vragen met nadruk in de toekomst hieraan de nodige aandacht te willen geven. Het is voor ons overigens verheugend dat het instituut wijkagent zulke uitstekende relaties heeft met de verschillende hulpverlenende instanties. Wat ons eveneens verheugt, is de afgekomen toestem ming van het ministerie tot de bouw van een psychiatrische jeugdvoorziening in Franeker. Ik heb gezegd dat goed wonen voor mensen belangrijk is en dat wij inschakeling van deskundigen bij de planning een goede zaak achten, maar D'66 is ervan overtuigd dat de beste deskundigen nog al tijd de bewoners zelf zijn. Daarom hechten wij bij wijkverbetering grote waarde aan inspraak. In spraak is naar ons gevoel: samen met de bewoners zoeken naar mogelijkheden om hun eigen wijk leef baarder te maken. Te vaa« echter in het afgelopen jaar stonden bewonersplan en collegevoorstel haaks op elkaar. Ik noem u de Smidsbuurt, waar het projectontwikkelaarsplan met de eer ging strijken en dat, zoals nu valt te constateren, voorlopig puinhopen zal achterlaten. Molenpad, waar het bewoners plan geen kans maakte, omdat het collegevoorstel scheen gekoppeld aan de uitspraken van de provinci ale stadsvernieuwingscommissie, die als dreigende stok achter de subsidie-deur werd genoemd. Achter de Hoven/VegeIin, ook hier weer het collegevoorstel haaks op het bewonersplan. Een geluk voor de ze wijk dat inmiddels de provinciale stadsvernieuwingscommissie was weggepubliceerd. Schrijnend staat daar tegenover dat het verzoek van de werkgroep "Leeuwarden" om alsnog financiële hulp te verlenen bij het haalbaarheidsonderzoek naar renovatie van 193 woningen, werd verworpen. Het bedrag hier mee gemoeid: 7.000 d 8.000 gulden; de inzet: 193 woningen waarin even zovele gezinnen graag wil len blijven wonen, goed, vertrouwd en na renovatie ook nog redelijk betaalbaar, in elk geval betaal baarder dan vervangende nieuwbouw. Bewonersplan en collegevoorstel haaks op elkaar. Wat opvalt, is dat op één punt de bewonersplan nen vrij unaniem zijn: ze weigeren kwalitatief goede en betaalbare woningen op te offeren aan parkeer plaatsen, ook al worden die parkeerplaatsen dan heel poëtisch verpakt in "lucht en ruimte". D'66 on derschrijft dat bezwaar! Bovendien is er bij ons de twijfel of zo strak moet worden vastgehouden aan de norm van 1 op 1 Immers de economische terugval is ook merkbaar, heel gevoelig zelfs, in de auto branche. Aanvaardbaar voor ons is: indien mogelijk parkeerplaatsen scheppen naar behoefte; onaan vaardbaar is: parkeerplaatsen scheppen voor een zeer twijfelachtige groei. Wij veroordelen hiermee het autobezit niet. Wij onderkennen zelfs de mobiliteit als een belang rijk onderdeel van de werkgelegenheid. Mensen moeten naar het werk, maar ook het werk naar de mensen gebracht. Een eerste vereiste daarbij is voldoende woon- en bedrijfsruimte. Wij denken hier bij onder andere aan kleinschalige bedrijven in woonwijken, zoals bij voorbeeld de nieuw op te zetten wijk Wiardaburen. We zijn ons bewust dat mensen zelden bij hun werk wonen en daarom speelt het vervoer een zo belangrijke rol, maar het zal u niet verbazen dat D'66 vooral denkt aan het openbaar vervoer. Stop plaats-voor treinen in Camminghaburen en ook verbindingen via stadsbussen vanaf het station naar de industrieterreinen verdienen, zeker in deze tijd van toenemende energieschaarste, grote aandacht. 27 En,energieschaarste is een probleem. Hoewel D'66 geen voorstander is van vuilverbranding als oplos sing voor het kwijtraken van ons afval, vinden wij het een goede zaak dat, nu de vuilverbrandingsin stallatie aanwezig is, de vrijkomende energie wordt aangewend voor stadsverwarming. Wij dragen zo een steentje bij met het zoeken naar oplossingen in een nationaal en internationaal probleem. Wel vinden wij dat juist daarom er wel een grotere nationale bijdrage tegenover had mogen staan. Een prima aanzet, maar wij hopen dat het niet bij deze, aanzet blijft. Want er zijn nog andere mo gelijkheden van energiebesparing en onderzoekingen op dit terrein vinden op grote schaal plaats. Eén mogelijkheid springt duidelijk naar voren: de combinatie van zon- en windenergie. Wellicht kunnen wij als gemeente zelf bepaalde gebouwen en voorzieningen op de haalbaarheid van toepassing van zon en windenergie laten onderzoeken. Vele stichtingen en verenigingen en ook de industrie kunnen ons al vast de eerste informatie gratis verschaffen. Verder menen wij dat het goed is voor alle gemeentelijke gebouwen en voorzieningen - wij den ken hierbij ook vooral aan de zwembaden - een energiebesparingsplan op te stellen. Nog steeds wor den gebouwen ontworpen waarbij het gebruik van energie als sluitpost geldt. En dat, terwijl energie besparingssystemen op de markt zijn die zichzelf in enkele jaren terug vorderen. Energieschaarste is ons aller probleem, energiebesparing ons aller noodzaak. Juist daarom vragen wij een betere voorlich ting te stimuleren en de burgers die suggesties en ideeën hebben op dit gebied, die kenbaar te laten ma ken. Samen werken en zoeken naar oplossingen schept, naar ons gevoel, saamhorigheid en juist dat heeft het meeste effect. Ook een steeds groter wordende zorg is ons milieu. Wat wij, democraten, dan ook van harte toe juichen, is dat met invoering van milieuwetten getracht wordt de kwaliteit van ons bestaan te verbete ren. Maar juist deze wetten doorsnijden vaak al lang bestaande situaties. Situaties, ontstaan omdat niet tijdig werd ingespeeld op wel tijdig gegeven signalen. Door het aannemen in de Tweede Kamer van de gewijzigde Luchtvaartwet is er ineens een confron tatie met de gevolgen van die wetgeving. Met name voor de dorpen Marssum en Jelsum, waar ruim 120 woningen ten offer dreigen te vallen omdat ze gebouwd zijn in de zone van 65 KE of daarboven. Voor de betrokken bewoners een regelrechte ramp en waar de wet is bedoeld als bescherming, wordt ze hier geproefd als bedreigend. Het rijk heeft in zoverre begrip getoond dat een haalbaarheidsonderzoek wordt jedaan naar verdraaiing van de hoofd-startbaan in noord-zuid-richting. Dit zou een aanmerkelijke ver betering inhouden voor genoemde dorpen wat de geluidsoverlast betreft en bovendien zou de massale afbraak niet nodig zijn. Maar wij vragen ons wel af in hoeverre dit een verslechtering betekent voor Leeuwarden en de inwoners van Westeinde in het bijzonder. Het in aanbouw zijnde plandeel IV en het nog geplande plandeel V komen dan immers wel heel dicht onder de noord-zuid-baan te liggen. On rust bij de bewoners van Westeinde - nu al - en wij vragen het college dan ook extra alert te zijn op de verdere ontwikkelingen in dezen. Alerter dan destijds bij de planning van deze stadsuitbreiding, lm mers, de vliegbasis was een bestaand gegeven. Signalen over geluidsoverlast rond een vliegbasis al lang geuit, want in 1961 is de aanzet gegeven tot de gewijzigde Luchtvaartwet, maar toch zijn wij rustig doorgegaan met mensen steeds dichter bij de geluidsbron en daarmee bij de geluidsoverlast te plannen. We vinden het een goede zaak dat onderzoek wordt gedaan naar verdraaiing van de baan. Verbetering van de situatie voor de omringende dorpen juichen ook wij van harte toe, maar wij stel len wel heel duidelijk dat wij verschuiving van het probleem, met andere woorden, verslechtering van de situatie van de bewoners van het Westeinde, als onaanvaardbaar beschouwen. Leeuwarden zal een evenementenhal en een manege rijker worden. Sinds de gewijzigde tarieven hebben wij het genoegen dat de parkeerkelder intensiever wordt gebruikt. Door het weren van door gaand autoverkeer in de binnenstad is deze nu goed bereikbaar en vooral begaanbaar voor de fietsen de en wandelende Leeuwarders. En ook niet onvermeld wil ik laten de terugkeer van onze Sint Boni- fatiustoren. Het zijn verheugende zaken voor onze stad. Minder verheugend vinden wij de invulling van de hoek Willemskade-Prins Hendrikstraat, vooral de accentuering van een weinig fraai gebouw door het opzichtige violet-achtig gekleurd glas vinden wij een slechte greep. Weinig vreugde ook valt te beleven aan de invulling of, beter gezegd het achterwege blijven daarvan, van het terrein op de hoek Sint Jacobsstraat Tussen het moment van aankoop van de kazerne en het duidelijk worden dat deze kazerne toch wel erg zwaar op de gemeente-maag drukt, ligt niet alleen tijd, maar vooral veel gemeenschapsgeld. Ging aankoop met veel gescharrel en geld gepaard, afstoten kost ook geld, veel, erg veel, vrezen wij. Een wrange constatering. Wij zijn vanaf het begin tegen de merkwaardige manier van aanwerven van de kazerne geweest en voor het haalbaarheidsonderzoek voor sociale woningbouw in de kazerne. Wij zijn dan ook van mening dat dit haalbaarheidsonderzoek alsnog moet plaatsvinden. Ben ik vorig jaar geëindigd met de conclusie dat wij nog steeds in onzekerheid verkeerden omtrent de uitwerking van Bestek '81 op onze gemeentefinanciën, nu kan ik zeggen dat wij meer zekerheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 14