45
Mevrouw De Jong: Bij de vaststelling van dit bestemmingsplan wil ik beginnen met van harte in te
stemmen met een onderzoek naar de mogelijkheid om het kazernecomplex te bestemmen voor woondoel-
einden. Jammer dat een en ander eerst zoveel tijd en vooral gemeenschapsgeld moest verslinden, voor
dat het zover kon komen; toch ben ik er bijzonder blij mee.
Ik ben van mening dat de panden aan de Nieuwekade en aan de Amelandsstraat een zuivere woon
bestemming moeten krijgen. Dit ter voorkoming van overbewinkeling en aantasting van de winkelbanan|
dat wil ik heel duidelijk stellen. Ik vind namelijk dat die winkels, die op het ogenblik met zo ontzet
tend veel moeite drijvende kunnen worden gehouden, geen concurrentie mogen ondervinden doordat
wij in dit gebied nog meer winkels toestaan. Dit is in hoofdzaak mijn motief om het aanwezige bouw
plan van Jabo BV af te wijzen.
Ten aanzien van het pand Turfmarkt 11 spreekt de raadsbrief van verlevendiging van de betrokken
straatwand ten noorden van de Kanselarij door stimulering van de woonfunctie. Ik onderschrijf dit vol
ledig en ga dus akkoord met het ongegrond verklaren van het hierop betrekking hebbende bezwaarschrift,
In het bestemmingsplan valt op dat de parkeernorm niet een strak gegeven is en flexibel gehanteerd
kan worden. Daarmee ben ik nu bijzonder gelukkig. Ik hoop dat bewoners bij vaststelling van toekom
stige bestemmingsplannen hieruit moed en vooral ook behoud van kwalitatief goede woningen mogen
putten
Dit brengt mij op de parkeergarage aan de Amelandsstraat. Ik wil beginnen met te stellen dat ik
heel duidelijk het belang inzie van de winkelfunctie van de Voorstreek. Ik onderken daarmee ook
het belang van de bereikbaarheid van de Voorstreek. Parkeervoorzieningen zijn een onderdeel van
die bereikbaarheid, maar gezien de geringe afstand tussen bijvoorbeeld het Hoeksterend en de Voor
streek, kies ik duidelijk voor een parkeervoorziening op die plaats boven een parkeervoorziening in de
Amelandsstraat. In de eerste plaats omdat de Amelandsstraat bij uitstek geschikt is voor een woonbestem
ming en in de tweede plaats omdat ik van mening ben dat de verkeersdruk, die een parkeergarage met
zich meebrengt, zich soepeler kan afwikkelen op het Hoeksterend.
Evenals de heer Ten Hoeve en de heer Van der Wal wil ik met klem pleiten voor handhaving van he
Ritske Boelemagasthuis en de openbare functie van de Kanselarij.
Vervolgens de gevelwand aan het Droevendal. Ik ben erg gelukkig met het feit dat een bouwplan
is ontwikkeld om op de plaats van de Speulstra-panden ongeveer zestig Van Dam-eenheden en dus re
delijk betaalbare woningen te creëren. Verder ben ik akkoord met de inhoud van de raadsbrief.
De heer De Beer: Ik heb in eerste instantie al gezegd dat wij het eigenlijk niet eens zijn met het
besluit om de hoek Nieuwekade-Amelandsstraat uitsluitend een woonbestemming te geven. Om daar
aan uiting te geven, had ik een motie gemaakt, die ik in eerste instantie vergeten heb in te dienen.
Ik hoop dat u, mijnheer de voorzitter, mij toestaat deze motie alsnog in te dienen. (De Voorzitter:
Akkoord.) Dank u. De motie luidt dan:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op
31 maart 1981, behandelend punt 14 (Bonifatiuskerk/Turfmarkt),
besluit op de hoek Nieuwekade-Amelandsstraat de bestemming wonen
te wijzigen in winkels en wonen."
Deze motie is mede-ondertekend door mevrouw Van Dijk-van Terwisga.
De Voorzitter: Ik stel voor dat wij eerst gaan koffiedrinken.
De Voorzitter schorst, om 21.25 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 22.05 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Ik stel voor verder te gaan met onze discussie over agendapunt 14, het vaststellen
van het bestemmingsplan Bonifatiuskerk/Turfmarkt. Wethouder Rijpma zal reageren op de opmerkingen
die in eerste instantie door de raad zijn gemaakt. Ik verleen hem daartoe het woord.
De heer Rijpma (weth.): Ik zal allereerst ingaan op de opmerkingen van de heer Ten Hoeve. Op
de plankaarten is er, door toedoen van de gehanteerde kleur, een sterke tegenstelling tussen het groen
gebied en de functie die bij het gebouw van de kazerne hoort. Ik dacht niet dat het zo hoefde, want,
zoals ik al bij het plan Schoolstraat heb gezegd, bij een terrein dat de bestemming bijzondere doelein
den heeft wordt het door niemand verboden om zo'n terrein met bijvoorbeeld bomen op bepaalde wijze
goed aan te kleden. Ik dacht dus niet dat er een sterke overgang hoefde te zijn. Als blijkt dat er
minder parkeerplaatsen nodig zijn in verband met de functie van het gebouw, dan kan men eventueel
het groen nog wel wat accenten geven, zodat de scherpe tegenstelling, die u op de plankaart kunt
onderscheiden, niet tevoorschijn komt.
Vervolgens een enkele opmerking over de parkeerfunctie. Naar mijn mening doen wij er goed
aan om ons ditmaal toch nog aan het structuurplan te houden. Daar is weieens voor gepleit, nu pleit
ik ervoor. Wij moeten ons aan dit plan houden tot in ieder geval het moment waarop meer gegevens
bekend zijn over het totale parkeer- en verkeersgebeuren in de binnenstad. De heer Van der Wal
heeft een gloedvol betoog opgezet op een enkelvoudige waarneming op een bepaald moment. Wij
hebben indertijd toegezegd dat wij het parkeerbeleid zouden evalueren en dat wij daarbij alle facetten
zouden betrekken, ten einde ons parkeerbeleid af te stemmen op de behoeften die er zijn. De toe
zegging om met een dergelijke studie te komen, ligt er en die handhaven wij ook. Deze studie zal
op zeker moment verschijnen, al kan ik nu niet zeggen hoever wij daarmee zijn gevorderd. Aan de
hand van deze studie kunnen wij bekijken of het ten aanzien van de in het structuurplan voor de bin
nenstad opgenomen parkeerfuncties verantwoord is om wijzigingen aan te brengen, wijzigingen zoals
bijvoorbeeld de heer Ten Hoeve heeft gesuggereerd.
De meeste opmerkingen vanuit de raad kunnen worden beschouwd als verklaringen. De heer De
Beer heeft het project op de hoek-Amelandsstraat aan de orde gesteld. Bij het vaststellen van het
ISR-uitvoeringsplan hebben wij hierover uitvoerig gediscussieerd. De argumenten die toen zijn ge
bruikt, zijn bekend. Er zijn geen andere argumenten en daarom ben ik van mening dat het verder aan
de raad is om over de ingediende motie te stemmen, met de achtergrond die aan een ieder, gezien
de voorbehandeling, bekend is.
De Voorzitter: Ik constateer dat er geen behoefte is aan een tweede instantie. Ik stel dan voor
tot stemming over de moties over te gaan. Allereerst breng ik in stemming de motie van de heer Van
der Wal en mevrouw Van der Werf, waarvan het besluit als volgt luidt:
"besluit in het bestemmingsplan Bonifatiuskerk/Turfmarkt de bestemming "parkeergarage" aan de
Amelandsstraat te wijzigen in de bestemming "woondoeleinden" en dientengevolge het door de ver
eniging PEL ingediende bezwaarschrift gegrond te verklaren."
De motie van de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf wordt verworpen met 27 tegen 4 stemmen
De Voorzitter: Een volgende motie is die van de heer De Beer en mevrouw Van Dijk-van Terwisga,
waarvan het besluit luidt:
"besluit op de hoek Nieuwekade-Amelandsstraat de bestemming wonen te wijzigen in winkels en wonen.'
Ik vraag stemming over deze motie.
De motie van de heer De Beer en mevrouw Van Dijk—van Terwisga wordt verworpen met 29 tegen
j 2 stemmen.
De Voorzitter: Ik breng thans het voorstel van b. en w. in stemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 15, 16 en 17 (bijlagen nrs. 127, 140 en 142).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 18 (bijlage nr. 131).
De Voorzitter: Dit agendapunt luidt: Vaststellen van de opzet voor de aansluiting van de zuid
tangent op de rijksweg N32.
De heer Sijbesma: Bij de eerdere besluitvorming in juni 1980 was al aangegeven dat de capaciteit
van deze aansluiting nauwelijks of niet voldoende zou zijn. Nu Wiardaburen is aangewezen als vol
gende bouwlocatie, wordt dit capaciteitsprobleem des te klemmender. De T-aansluiting aan de west
kant op rijksweg N32 geeft het voordeel dat het zware verkeer de kortste weg naar het industrieterrein
heeft. Afgezien daarvan bleek al uit de discussie in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening,
waarbij werd gezocht naar een aansluiting aan de oostzijde, dat door het uitvoeren in twee fasen van
de zuidtangent - waarbij naar het tijdstip waarop het oostelijk deel zal worden uitgevoerd alleen
maar kan worden geraden - deze mogelijkheid waarschijnlijk geen redelijk alternatief is.