j 6 nen, zelf even naar het stadhuis kunnen gaan om de stukken in te zien. Als deze handelwijze wordt ge volgd, dan gaat het niet om grote stapels stukken. Er worden namelijk voor iedere raadsvergadering 350 pakketten verstuurd. Ik stond er zelf versteld van hoe groot de stapel stukken is die aan raadsleden en abonnementhouders wordt verzonden. Om die reden is eerdere toezending van de stukken niet uitvoer baar. Het zijn echter maar enkelingen die bepaalde stukken meteen tot hun beschikking willen hebben. Het zijn ook niet steeds dezelfde mensen die daarom vragen. Degenen, die op het stadhuis komen, krij gen de stukken gegarandeerd; dat is geen probleem. Misschien kan een en ander dus nog eens in Aan de Grote Klok aan de orde worden gesteld. Mevrouw Van der Werf: Zou het dan mogelijk zijn dat er, bijvoorbeeld in het geval dat een brief van een vereniging op de agenda komt, een briefje aan de belanghebbenden wordt gestuurd, waarin wordt meegedeeld op welk tijdstip de ingezonden brief in de raad wordt behandeld? Als men erop wil inspelen, dan is men in ieder geval geattendeerd op het tijdstip waarop de ingezonden brief wordt be handeld. De Voorzitter: Dat staat ook altijd in Aan de Grote Klok. Bovendien staan de agendapunten er dan nog bij. Daar hebben wij dus al voor gezorgd. (Mevrouw Van der Werf: Daarbij staan niet alle ingeko men brieven.) Nee, maar wel de punten die aan de orde komen. (Mevrouw Van der Werf: Jawel, moar het gaat mij nu juist om een ingekomen brief.) Ingekomen brieven worden meestal in de eerstvolgende vergadering behandeld. (Gelach) Het is geen gekheid, het is zo. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezegging van het college. Sub Q. Het beroepschrift is in handen gesteld van de Commissie van advies inzake beroepschriften ingevol ge de Bouwverordening om advies. Sub R en S. Besloten wordt overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter: Ik heet in het bijzonder de heer Keuning welkom, die speciaal voor de behandeling van de drie volgende agendapunten in ons midden is. Punten 3 en 4 (bijlagen nrs. 230 en 232). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het advies van de Raadsadviescommissie voor de Bezwaar schriften. Punt 5 (bijlage nr. 211). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het advies van de Commissie van advies inzake beroepschrif ten ingevolge de Bouwverordening. De Voorzitter: Ik zeg de heer Keuning hartelijk dank voor zijn aanwezigheid. De heer Keuning verlaat hierna de vergadering. Punten 6 t.e.m. 12 (bijlagen nrs. 207, 214, 209, 217, 215, 208 en 238). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De heer Ten Hoeve is inmiddels ter vergadering gekomen. Punt 13 (bijlage nr. 226). De Voorzitter: Aan de orde is de vaststelling van het uitvoeringsrapport voor het gebied Schoolstraat en omgeving. 7 Mevrouw Visscher—Bouwer: Vanavond stellen wij het uitvoeringsrapport van het genoemde gebied vast. Ik heb naar aanleiding van deze vaststelling een vraag. Toen wij het bestemmingsplan voor het gebied Schoolstraat en omgeving behandelden, is een motie aangenomen, waarin b. en w. de bevoegd heid kregen om de bebouwing op de vier hoeken van de Schoolstraat in plaats van de bestemming kanto ren - zoals oorspronkelijk werd voorgesteld - de bestemming wonen te geven, indien dit mogelijk zou blijken te zijn in verband met de geluidsoverlast van Hippo. Op de kaarten bij het uitvoeringsrapport werd deze mogelijkheid echter niet aangegeven. Behalve "wonen" wordt er verder niets vermeld. Ik weet niet of er een nieuwe plankaart is gemaakt van het bestemmingsplan, maar op de plankaart voor het gebied Rondom de Grote Kerk wordt bijvoorbeeld wel vermeld dat b. en w. voor bepaalde gebouwen een bevoegdheid tot wijzigen van de bestemming hebben. Had een dergelijke vermelding ook in het uit voeringsrapport voor het gebied Schoolstraat en omgeving moeten staan of is het inmiddels op de plan kaart al in die zin veranderd? Ik heb deze plankaart niet en vandaar mijn vraag. .Mevrouw De Jong: Ik zal tegen het voorstel stemmen, omdat ik vind dat hierbij het uitgangspunt dat de woonfunctie van de binnenstad hersteld moet worden, geweld is aangedaan. Ik heb dit ook gezegd in mijn stemverklaring bij het vaststellen van het bestemmingsplan voor dit gebied. Ik vind ook dat hier geer; recht is gedaan aan de inspraakprocedure. Om die redenen stem ik tegen het uitvoeringsrapport. De heer Van der Wal: Mijn fractie stemt voor dit uitvoeringsrapport, omdat wij wel gek zouden zijn als wij niet probeerden het geld binnen te krijgen. Dit laat overigens onze bezwaren onverlet. Wij heb ben deze bezwaren al geformuleerd bij het uitvoeringsplan. Deze bezwaren hadden betrekking op de woc bebouwing, de groenvoorziening en dergelijke. De heer Rijpma (weth.): De voorschriften in het bestemmingsplan Schoolstraat en omgeving zijn zo geredigeerd dat voor elk gebouw de functie wonen zonder meer kan worden gerealiseerd. (Mevrouw Vis scher—Bouwer: Dit hoeft dus niet te worden vermeld op de plankaart, zoals op de plankaart voor het ge bied Rondom de Grote Kerk wel is gebeurd?) Het hoeft niet te worden vermeld. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat mevrouw J. de Jong wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punten 14 t.e.m. 17 (bijlagen nrs. 227, 224, 225 en 231). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 18 (bijlage nr. 201). De Voorzitter: Dit agendapunt luidt: Beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van een aantal informatiepunten bij het begin van de wijken en een systeem van porkeerverwijzing. De heer Bijkersma: Wij zijn de raad ervoor erkentelijk dat men de behandeling van dit agendapunt, dat aanvankelijk op de agenda van de vergadering van 11 mei jl. stond, heeft willen verschuiven naar vanavond. U kent onze mening over de public relations voor Leeuwarden en wij vinden de bewijzering een zaak van public relations, van verkopen van de stad aan de buitengebieden. Als wij van mening zijn dat Leeuwarden in Friesland een centrumpositie inneemt, dan moet daaraan J zijn verbonden dat bezoekers aan onze stad gemakkelijk de weg in Leeuwarden kunnen vinden. Of het I nu om bezoekers gaat die hier zaken willen doen of om bezoekers die hier willen recreëren of om men sen rise hun familie in Leeuwarden willen bezoeken, doet er weinig toe; iedere bezoeker moet naar ons gevoel gemakkelijk de weg in Leeuwarden kunnen vinden, wil onze stad zich althans als hoofdstad van de provincie waar maken. De meest ideale situatie van bewijzering zal bereikt zijn, wanneer alle in de raadsbrief genoemde voornemens verwezenlijkt zijn. In de raadsbrief wordt de bewijzering in vier onderdelen gesplitst. Aan gezien het college van mening is dat de totale kosten ervan voorlopig niet door de gemeente kunnen worden gedragen, is het college overgegaan tot een prioriteitenstelling ten aanzien van de vier onder delen. Als prioriteiten worden genoemd een systeem van porkeerverwijzing en de informatiepunten bij het begin van de wijken. Het college zegt in de raadsbrief de informatiepunten langs de invalswegen en de stadsbewegwijzering welke is gebaseerd op het postcodesysteem voorlopig achterwege te willen laten. Wat de stadsbewegwi jzering betreft kunnen wij het hiermee eens zijn. Dat ligt anders met het voorstel van het college om de informatiepunten langs de invalswegen achterwege te laten. Wij menen dat dit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 4