8
Punten 13 t.e.m. 24a (bijlagen nrs. 335, 334, 333, 346, 336, 339, 347, 350, 325, 327, 330, 351 en 358).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 25 (bijlage nr. 353).
De Voorzitter: Aan de orde is: Wijziging ontwerp-statuten Stichting wijkcentrum voor gezondheids
zorg en maatschappelijke dienstverlening Camminghaburen.
De hear Jansma: De CDA-fraksje hie om finansiéle redenen beswier tsjin it tastankommen fan it su-
nenssintrum yn Camminghabuorren. No't de ried yn mearderheid fun dat it sintrum der wol komme moast
en dêrmei de finansiéle tekoarten akseptearre, liket it üs logysk dat de gemeentlike ynfloed op it finan
siéle mêd grutter wurde moat as oarspronklik tocht waard. Mei it utstel om de statuten te wizigjen kinne
wy dan ek wol akkoart gean, al kinne wy us hiel goed foorstel Ie dat de oare meidoggers harren wat as in
bywein fan it gehiel fielen geane.
De heer Bijkersma: Het door de heer Jansma naar voren gebrachte punt dat men om financiële rede
nen bezwaar had tegen het totstandkomen van een gezondheidscentrum in Camminghaburen, heeft bij
ons vanaf het begin een rol gespeeld. De raad heeft echter besloten medewerking te verlenen aan de
oprichting van het gezondheidscentrum met al zijn lasten en misschien wel weinig lusten. Ik heb toch
nog een vraag hierover. Het is duidelijk dat de voorbereidingen niet zo grondig zijn geweest als had
gemoeten. Het feit dat de ontwerp-statuten thans op bezwaren stuiten, betekent dat het haastwerk is
geweest. Haastwerk tegen de klok, haastwerk misschien omdat de toen nog zittende wethouder het voor
stel wellicht zelf nog wilde verdedigen. U zegt in de raadsbrief dat de Stichting Maatschappelijke
Dienstverlening en de Stichting Federatie Gezinsverzorgingsinstellingen Leeuwarden bezwaren hebben
tegen wijziging van de ontwerp-statuten. U gaat echter niet in op de bezwaren. Kunt u dit toelichten?
U zegt verder op korte termijn een gesprek met zowel de stichtingen als gedeputeerde staten te willen
beleggen. Als dit gesprek inmiddels heeft plaatsgevonden, interesseert het ons te weten wat de stichtin
gen hebben gezegd.
De heer Geerts (weth.): Naar mijn mening stemmen alle raadsleden wel in met het voorstel tot sta
tutenwijziging op zich. Er zijn een paar vragen gesteld en een paar opmerkingen gemaakt. De heer
Jansma heeft namens het CDA gezegd akkoord te zijn met de wat uitgebreidere toezichtmogelijkhe en
die de gemeente door deze statutenwijziging krijgt. Ik denk ook dat het nodig is dat de gemeente via
het goedkeuringsrecht en het aanwijzen van een voorzitter een vinger in de pap krijgt, gezien het feit
dat de tekorten ten laste van de gemeente komen.
De heer Bijkersma heeft bezwaren tegen de oprichting van het wijkgezondheidscentrum, dat is be
kend. Ik wil echter opmerken dat het wijkcentrum voor gezondheidszorg, op basis van een aantal objec
tieve door de werkgroep geformuleerde criteria, in de voorbereiding van deelplan III van het beleids
plan extramurale gezondheidszorg in de eerstelijns gezondheidszorg een zeer hoge prioriteit krijgt, ik
wil er maar mee zeggen dat de oprichting van het gezondheidscentrum Camminghaburen niet slechts een
hobby is van een aantal mensen. Blijkens objectieve criteria is het een belangrijke zaak dat het besef
fende wijkgezondheidscentrum tot stand komt.
De heer Bijkersma heeft ook gevraagd naar de inhoud van de gesprekken met de Stichting Maa -
schappelijke Dienstverlening en de Stichting Federatie Gezinsverzorgingsinstellingen Leeuwarden en
naar de bezwaren die de stichtingen hebben tegen de statutenwijziging. Deze stichtingen hebben twee
opmerkingen gemaakt. Ten eerste een opmerking over de grootte van het bestuur. Het bestuur kan mini
maal uit vier personen bestaan en maximaal uit elf. De stichtingen hebben gezegd dat vier mensen te
weinig zijn om de bestuurlijke werkzaamheden te verrichten. Dit is inderdaad waar. Formeel zou het
echter mogelijk zijn het bestuur uit vier personen te laten bestaan. Het heeft ook een heel praktische
betekenis. Op dit moment zijn er immers duidelijk vier groeperingen die zich voor deelneming hebben
aangemeld. Zodra de Stichting wijkcentrum voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverier ng
Camminghaburen draait, zullen de wijkbewoners erbij worden betrokken. U weet dat er twee of me r
bewonersvertegenwoordigers komen. Dan bestaat het stichtingsbestuur al uit zes of zeven man. Als het
nuttig is het bestuur nog uit te breiden, kan dat volgens de statuten ook nog. Ten tweede hebben de ge
noemde stichtingen toch wat bezwaar gemaakt tegen het feit dat het goedkeuringsrecht niet alleen be
trekking heeft op financiële handelingen, maar ook een nadere toezichtfunctie inhoudt op de ander»
verrichtingen van de Stichting wijkcentrum voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverleni g
Camminghaburen.
9
ik heb niet de indruk dat het stichtingsbestuur van het wijkgezondheidscentrum, om met de woorden
van de heer Jansma te spreken, een bijwagen wordt. Ik wil benadrukken dat het bestuur een heel grote
beleidsvrijheid zal houden. Naar mijn idee zijn deze punten de Stichting Maatschappelijke Dienstver
lening en de Stichting Federatie Gezinsverzorgingsinstellingen Leeuwarden wel duidelijk te maken. Wij
moeten het gesprek met de stichtingen nog voeren. Ik moet erkennen dat dit vrij snel zal moeten gebeu
ren. Wij willen per 1 januari 1982 graag starten met het wijkgezondheidscentrum Camminghaburen en er
moeten nog een groot aantal handelingen worden verricht. Dat was mede een reden om vandaag deze
raadsbrief in uw midden te leggen, naast de formele reden die in de brief al is genoemd. Ik neem aan
dat de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening en de Stichting Federatie Gezinsverzorgingsinstellin
gen Leeuwarden wel akkoord zullen gaan met de statutenwijziging als wij de achtergronden daarvan uit
leggen.
De heer Bijkersma: Het antwoord van de heer Geerts roept bij mij nog een enkele vraag op. De
Stichtingen Maatschappelijke Dienstverlening en Federatie Gezinsverzorgingsinstellingen Leeuwarden
maken bezwaar tegen toezicht op de handelingen van de stichting wijkgezondheidscentrum. Ik ga er
vanuit dat dit niet slaat op de behandelingen die in het centrum plaatsvinden. Ik neem aan dat dit punt
niets met de medische kant van de zaak te maken heeft, maar zuiver een organisatorische kwestie is.
De heer Geerts (weth.): De zin van het bedoelde artikel in de statuten is dusdanig dat het goedkeu
ringsrecht door de gemeente wordt uitgeoefend als er handelingen worden gepleegd waaraan financiële
consequenties kleven.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 26 t.e.m. 33 (bijlagen nrs. 352, 332, 356, 324, 355, 354, 343 en 357).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 34a (bijlage nr. 340).
De Voorzitter: Aan de orde is het punt: wijziging van de samenstelling van diverse commissies. In
dit punt is onder nr. 3 een omissie geslopen. Het benoemen van een lid van de Commissie voor de Open
bare Orde is niet een aangelegenheid voor de raad, doch geschiedt door de burgemeester. Het zal wel
in deze vorm gebeuren, doch voor deze benoeming behoeft de raad geen stem uit te brengen.
1. Benoemen van een lid van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening.
Aanbeveling:
de heer N. Sterk.
Benoemd wordt de aanbevolene met 29 stemmen (1 stem blanco; 3 stemmen ongeldig).
2. Benoemen van een lid van de Commissie voor de Dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal.
Aanbeveling:
de heer C. de Jong.
Benoemd wordt de aanbevolene met 29 stemmen (1 stem blanco; 3 stemmen ongeldig).
4. Benoemen van een lid van de Commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Bouwveror
dening.
Aanbeveling:
de heer mr. H.S. Pruiksma.
Benoemd wordt de aanbevolene met 29 stemmen (1 stem blanco; 3 stemmen ongeldig).