12 De heer Rijpma (wetb.): Ik kan geen toezeggingen doen. Ik weet van de twee projecten die op dit moment in een vergevorderd stadium zijn, dat ze van het nu aangekaarte concept niet in belangrijke mate zullen afwijken. De heer Heere: Mag ik even een opmerking maken, mijnheer de voorzitter? Vanachter de college tafel hoor ik zeggen dat het steeds beter gaat met de ontwikkeling van de binnenstad. (De heer De Vries (weth.): Steeds slechter.) Steeds slechter kan natuurlijk ook. Degene die dat zegt bedoelt daar waar schijnlijk mee dat het alleen in de ogen van de heer Ten Hoeve steeds slechter gaat met de ontwikkeling van de binnenstad. Tot nu toe is echter steeds gezegd dat er gebouwd moet worden voor een- en twee persoonshuishoudens. Men bouwt daar nu eindelijk voor en nu liggen de verhoudingen weer niet goed. Ik begrijp er niets van. De heer Ten Hoeve: Begrijpt u mij niet, mijnheer Heere? (De heer Heere: Nee, mijnheer Ten Hoe ve, ik begrijp u niet.) In de raad hebben wij uitgesproken dat er woningen voor een- en tweepersoons huishoudens moeten worden gebouwd. Wij hebben daarbij ook heel duidelijk uitgesproken dat wij per wijk een evenwichtige verdeling willen hebben van het aantal woningen voor een- en tweepersoonshuis houdens. Ook hebben wij gezegd dat wij moeten accepteren dat er, zo is de ontwikkeling, in verschil lende wijken een hoger percentage woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens zal worden ge bouwd. Een en ander betekent echter niet dat dat percentage voor de binnenstad en ook voor de Schil 100 en voor Camminghaburen 40 moet zijn. Wij hebben ons uitgesproken voor een evenwichtige verde ling over de stad van het aantal woningen voor genoemde huishoudens. Het mag dus niet zo zijn dat de binnenstad straks alleen maar beschikt over woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens. Ik hoop dat men begrijpt dat hierdoor het patroon dat er in de binnenstad behoort te zijn, weg is. (De heer Heere: Dat begrijp ik ook wel, mijnheer Ten Hoeve. Men werkt echter niet vanuit een theoretisch rekenmo del, maar gewoon vanuit feitelijke situaties. Als zich op een gegeven moment de gelegenheid voor doet dergelijke bouw te realiseren, dan moet dat op dat moment gebeuren.) Men werkt niet vanuit be paalde woningen, maar vanuit bepaalde nieuwbouwprojecten. Er zal daarom moeten worden geprobeerd om, gebruik makend van subsidieregelingen, in de nieuwbouwprojecten ook gezinswoningen te realise ren. (De heer Heere: De heer Ten Hoeve en ik zijn het eens, mijnheer de voorzitter.) (De Voorzitter: Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 18 en 19 (bijlagen nrs. 43 en 34). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 24). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Glasinzameling. Dit punt is in de vorige raadsvergadering aangehouden, omdat er vlak voor die vergadering binnen het college werd gediscussieerd over de vraag of dit voorstel al dan niet gewijzigd moest worden. De meerderheid van het college is toen tot de con clusie gekomen dat het voorstel niet moest worden gewijzigd. Vandaar dat het voorstel hier weer onge wijzigd op tafel ligt. Wethouder Miedema stelt het echter op prijs om u enkele dingen te vertellen die sinds de vorige vergadering zijn gebeurd. De heer Miedema (weth.): In de tijd dat Leeuwarden begon te denken aan glasinzameling zijn er een viertal aanbiedingen van particulieren binnengekomen voor het door hen inzamelen van glas. Zij hebben toen spontaan een aanbieding gedaan op basis waarvan zij dachten de glasinzameling in Leeu warden op zich te kunnen nemen. Deze aanbiedingen zijn toen bekeken. Er zijn berekeningen gemaakt naar aanleiding van de vraag wat het glasinzamelen meer of minder zou kosten wanneer het project door derden zou worden uitgevoerd in plaats van door de eigen dienst. Hierna is een en ander in de Commis sie voor de Dienst Reiniging en Brandweer afgewogen. Het resultaat hiervan is de raadsbrief die van avond aan de orde is. Toen dit voorstel drie weken geleden op de raadsagenda stond, bereikten mij vrij dagsmiddags en zaterdags voor de raadsvergadering telefoontjes van personen die suggereerden dat zij de werkzaamheden verbonden aan het inzamelen van glas voor een aanmerkelijk lager bedrag konden uit voeren dan het bedrag dat het de gemeente zou kosten indien het project in eigen beheer zou worden uitgevoerd. Dit was een nieuwe ontwikkeling, 48 uur voor de raadsvergadering. Het voorstel is drie we ken geleden ingetrokken en afgevoerd van de agenda. Het college was namelijk van mening dat op 13 nieuw moest worden afgewogen of de glasinzameling door derden dan wel in eigen beheer moest worden uitgevoerd. In de afgelopen weken is er met een ondernemer uit deze stad overleg geweest over de vraag wat hij precies bedoeld heeft met zijn aanbieding voor het inzamelen van glas. Deze ondernemer heeft de gemeente Leeuwarden schriftelijk laten weten dat hij het plaatsen en het legen van 45 glascontainers door zijn bedrijf kan laten verzorgen tegen de prijs van 10,huur per week per bak en 6,per leging per bak. De ondernemer eindigt zijn brief met de opmerking: "Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest teken ik met vriendelijke groeten, SZ." De Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer is naar aanleiding van de gedane aanbiedin gen opnieuw aan het rekenen geslagen. De commissie was unaniem van mening dat het eerder gedane voorstel gehandhaafd moest blijven. De afwijking in de nu gedane aanbiedingen is ten opzichte van vo rige aanbiedingen namelijk dusdanig klein, dat het project op die manier voor de gemeente duurder is dan de manier zoals in de raadsbrief wordt voorgesteld. Deze ontwikkelingen konden helaas niet meer in de raadsbrief worden verwoord. Zij moesten namelijk ook nog worden besproken in de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer. Ik heb de raad deze ontwikkelingen nu meegedeeld, zodat ze in eerste instantie meegenomen kunnen worden. De heer Meijerhof: Wij weten nu waarom het voorstel drie weken is aangehouden. Het heeft overi gens nogal een tijdje geduurd voordat het voorstel over de glasinzameling in de raad kwam. Het is be kend hoe onze fractie tegenover glasinzameling staat. Mijn fractiegenote, mevrouw Otsen, heeft bij de begrotingsbehandeling 1981 een vurig pleidooi gehouden om te komen tot glasinzameling. Het is volgens mij niet nodig om hetgeen zij toen heeft gezegd nu te herhalen. Aanvankelijk leek het er niet erg op dat glasinzameling in Leeuwarden te realiseren was, omdat hierbij met name het kostenaspect een grote rol speelde. Wij hebben nu een voorstel over de glasinzameling voor ons liggen. De wethouder heeft zojuist in zijn voorwoord aangegeven waarom het voorstel drie weken is aangehouden. Zelf heb ik de indruk dat dat kwam doordat de betrokken ondernemer reeds een aantal containers bij winkelcentra in Leeuwarden heeft geplaatst. De containers dragen geen bijvoeglijk naamwoord. Hij mag deze containers plaatsen en betaalt daarvoor precariorechten. Het plaatsen van die containers is dus een legale zaak. Wij zijn nu in een situatie terechtgekomen waarin de gemeente de glasinzameling ter hand wil nemen, terwijl de be trokken ondernemer hiermee al bezig is. De betrokken ondernemer is overigens net een verdachte: de heer SZ. Ik heb vernomen dat er in de krant al stukken over hem hebben gestaan, dus waarom zouden wij zijn naam dan ook niet voluit noemen? Is het probleem dat de heer Zittema reeds containers heeft geplaatst inmiddels opgelost? De heer Zittema heeft opnieuw een aanbieding voor het inzamelen van glas gedaan. Deze aanbieding komt neer, als ik het snel uitreken, op een bedrag van bijna 38.000, per jaar. Ik ga nu terug naar de raadsbrief zoals die voor ons ligt. In deze raadsbrief zijn eigenlijk twee voorstellen verwerkt. Het eerste voorstel is om de glasinzameling door de Dienst Reiniging en Brandweer te laten uitvoeren. Het tweede voorstel is om de bezuiniging op een herwaarderingsproject reeds een bepaalde bestemming te geven. Dit laatste voorstel hoort volgens mij niet in deze vergadering te worden behandeld, maar in een andere vergadering in de loop van het jaar waarin wij moeten bezien wat er met dit herwaarderingsproject kan worden gedaan. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat glasinzamelen door de gemeente ongeveer 86.600, op jaarbasis kost. Tegenover deze kosten staat een geschatte opbrengst uit de verkoop van glas van 20.000, Per saldo zal glasinzamelen door de gemeente ruim 66.000,kosten. De acht ton glas die ingezameld zal worden hoeft niet meer door de vuilverbrandingsinstallatie te worden verwerkt. Hiervoor in de plaats kan vuil van derden, dat tot nu toe moet worden geweigerd, door de installatie worden verwerkt. Een en ander bespaart ook nog eens ruim 40.000, Wij staan nu voor de vraag of de glasinzameling door de gemeente dan wei door derden moet worden uitgevoerd. In beide gevallen komt de genoemde besparing van ruim 40.000,terug. Men kan zich afvragen of de besparing op de ze manier mag worden berekend. Een feit is echter dat de tweede vuilverbrandingsoven vol zit. Zolang wij geen derde oven hebben gaat het verhaal over genoemde besparing dus op. Laten wij ons daar maar bij houden. Glasinzamelen door de gemeente gaat de gemeente ruim 66.000,kosten, exclusief de opbrengst uit de verwerking door de vuilverbrandingsinstallatie van vuil van derden. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt ook dat er in de aanbiedingen van de verschillende onder nemers voor het inzamelen van glas nogal variatie zit. Ik laat hierbij het zojuist door mij genoemde be drag van de aanbieding van de plaatselijke ondernemer even buiten beschouwing. Het hoogste bedrag dat door een ondernemer in een offerte is genoemd, is bijna 64.000, Dit bedrag is een fractie la ger dan het bedrag dat het de gemeente kost als de glasinzameling in eigen beheer wordt uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 7