12
De heer Rijpma (wetb.): Ik kan geen toezeggingen doen. Ik weet van de twee projecten die op dit
moment in een vergevorderd stadium zijn, dat ze van het nu aangekaarte concept niet in belangrijke
mate zullen afwijken.
De heer Heere: Mag ik even een opmerking maken, mijnheer de voorzitter? Vanachter de college
tafel hoor ik zeggen dat het steeds beter gaat met de ontwikkeling van de binnenstad. (De heer De Vries
(weth.): Steeds slechter.) Steeds slechter kan natuurlijk ook. Degene die dat zegt bedoelt daar waar
schijnlijk mee dat het alleen in de ogen van de heer Ten Hoeve steeds slechter gaat met de ontwikkeling
van de binnenstad. Tot nu toe is echter steeds gezegd dat er gebouwd moet worden voor een- en twee
persoonshuishoudens. Men bouwt daar nu eindelijk voor en nu liggen de verhoudingen weer niet goed.
Ik begrijp er niets van.
De heer Ten Hoeve: Begrijpt u mij niet, mijnheer Heere? (De heer Heere: Nee, mijnheer Ten Hoe
ve, ik begrijp u niet.) In de raad hebben wij uitgesproken dat er woningen voor een- en tweepersoons
huishoudens moeten worden gebouwd. Wij hebben daarbij ook heel duidelijk uitgesproken dat wij per
wijk een evenwichtige verdeling willen hebben van het aantal woningen voor een- en tweepersoonshuis
houdens. Ook hebben wij gezegd dat wij moeten accepteren dat er, zo is de ontwikkeling, in verschil
lende wijken een hoger percentage woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens zal worden ge
bouwd. Een en ander betekent echter niet dat dat percentage voor de binnenstad en ook voor de Schil
100 en voor Camminghaburen 40 moet zijn. Wij hebben ons uitgesproken voor een evenwichtige verde
ling over de stad van het aantal woningen voor genoemde huishoudens. Het mag dus niet zo zijn dat de
binnenstad straks alleen maar beschikt over woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens. Ik hoop dat
men begrijpt dat hierdoor het patroon dat er in de binnenstad behoort te zijn, weg is. (De heer Heere:
Dat begrijp ik ook wel, mijnheer Ten Hoeve. Men werkt echter niet vanuit een theoretisch rekenmo
del, maar gewoon vanuit feitelijke situaties. Als zich op een gegeven moment de gelegenheid voor
doet dergelijke bouw te realiseren, dan moet dat op dat moment gebeuren.) Men werkt niet vanuit be
paalde woningen, maar vanuit bepaalde nieuwbouwprojecten. Er zal daarom moeten worden geprobeerd
om, gebruik makend van subsidieregelingen, in de nieuwbouwprojecten ook gezinswoningen te realise
ren. (De heer Heere: De heer Ten Hoeve en ik zijn het eens, mijnheer de voorzitter.) (De Voorzitter:
Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 18 en 19 (bijlagen nrs. 43 en 34).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 20 (bijlage nr. 24).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Glasinzameling. Dit punt is in de vorige raadsvergadering
aangehouden, omdat er vlak voor die vergadering binnen het college werd gediscussieerd over de vraag
of dit voorstel al dan niet gewijzigd moest worden. De meerderheid van het college is toen tot de con
clusie gekomen dat het voorstel niet moest worden gewijzigd. Vandaar dat het voorstel hier weer onge
wijzigd op tafel ligt. Wethouder Miedema stelt het echter op prijs om u enkele dingen te vertellen die
sinds de vorige vergadering zijn gebeurd.
De heer Miedema (weth.): In de tijd dat Leeuwarden begon te denken aan glasinzameling zijn er
een viertal aanbiedingen van particulieren binnengekomen voor het door hen inzamelen van glas. Zij
hebben toen spontaan een aanbieding gedaan op basis waarvan zij dachten de glasinzameling in Leeu
warden op zich te kunnen nemen. Deze aanbiedingen zijn toen bekeken. Er zijn berekeningen gemaakt
naar aanleiding van de vraag wat het glasinzamelen meer of minder zou kosten wanneer het project door
derden zou worden uitgevoerd in plaats van door de eigen dienst. Hierna is een en ander in de Commis
sie voor de Dienst Reiniging en Brandweer afgewogen. Het resultaat hiervan is de raadsbrief die van
avond aan de orde is. Toen dit voorstel drie weken geleden op de raadsagenda stond, bereikten mij vrij
dagsmiddags en zaterdags voor de raadsvergadering telefoontjes van personen die suggereerden dat zij de
werkzaamheden verbonden aan het inzamelen van glas voor een aanmerkelijk lager bedrag konden uit
voeren dan het bedrag dat het de gemeente zou kosten indien het project in eigen beheer zou worden
uitgevoerd. Dit was een nieuwe ontwikkeling, 48 uur voor de raadsvergadering. Het voorstel is drie we
ken geleden ingetrokken en afgevoerd van de agenda. Het college was namelijk van mening dat op
13
nieuw moest worden afgewogen of de glasinzameling door derden dan wel in eigen beheer moest worden
uitgevoerd.
In de afgelopen weken is er met een ondernemer uit deze stad overleg geweest over de vraag wat
hij precies bedoeld heeft met zijn aanbieding voor het inzamelen van glas. Deze ondernemer heeft de
gemeente Leeuwarden schriftelijk laten weten dat hij het plaatsen en het legen van 45 glascontainers
door zijn bedrijf kan laten verzorgen tegen de prijs van 10,huur per week per bak en 6,per
leging per bak. De ondernemer eindigt zijn brief met de opmerking: "Hopende u hiermee van dienst te
zijn geweest teken ik met vriendelijke groeten, SZ."
De Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer is naar aanleiding van de gedane aanbiedin
gen opnieuw aan het rekenen geslagen. De commissie was unaniem van mening dat het eerder gedane
voorstel gehandhaafd moest blijven. De afwijking in de nu gedane aanbiedingen is ten opzichte van vo
rige aanbiedingen namelijk dusdanig klein, dat het project op die manier voor de gemeente duurder is
dan de manier zoals in de raadsbrief wordt voorgesteld. Deze ontwikkelingen konden helaas niet meer in
de raadsbrief worden verwoord. Zij moesten namelijk ook nog worden besproken in de Commissie voor de
Dienst Reiniging en Brandweer. Ik heb de raad deze ontwikkelingen nu meegedeeld, zodat ze in eerste
instantie meegenomen kunnen worden.
De heer Meijerhof: Wij weten nu waarom het voorstel drie weken is aangehouden. Het heeft overi
gens nogal een tijdje geduurd voordat het voorstel over de glasinzameling in de raad kwam. Het is be
kend hoe onze fractie tegenover glasinzameling staat. Mijn fractiegenote, mevrouw Otsen, heeft bij de
begrotingsbehandeling 1981 een vurig pleidooi gehouden om te komen tot glasinzameling. Het is volgens
mij niet nodig om hetgeen zij toen heeft gezegd nu te herhalen. Aanvankelijk leek het er niet erg op
dat glasinzameling in Leeuwarden te realiseren was, omdat hierbij met name het kostenaspect een grote
rol speelde.
Wij hebben nu een voorstel over de glasinzameling voor ons liggen. De wethouder heeft zojuist in
zijn voorwoord aangegeven waarom het voorstel drie weken is aangehouden. Zelf heb ik de indruk dat
dat kwam doordat de betrokken ondernemer reeds een aantal containers bij winkelcentra in Leeuwarden
heeft geplaatst. De containers dragen geen bijvoeglijk naamwoord. Hij mag deze containers plaatsen en
betaalt daarvoor precariorechten. Het plaatsen van die containers is dus een legale zaak. Wij zijn nu in
een situatie terechtgekomen waarin de gemeente de glasinzameling ter hand wil nemen, terwijl de be
trokken ondernemer hiermee al bezig is. De betrokken ondernemer is overigens net een verdachte: de
heer SZ. Ik heb vernomen dat er in de krant al stukken over hem hebben gestaan, dus waarom zouden
wij zijn naam dan ook niet voluit noemen? Is het probleem dat de heer Zittema reeds containers heeft
geplaatst inmiddels opgelost? De heer Zittema heeft opnieuw een aanbieding voor het inzamelen van
glas gedaan. Deze aanbieding komt neer, als ik het snel uitreken, op een bedrag van bijna 38.000,
per jaar.
Ik ga nu terug naar de raadsbrief zoals die voor ons ligt. In deze raadsbrief zijn eigenlijk twee
voorstellen verwerkt. Het eerste voorstel is om de glasinzameling door de Dienst Reiniging en Brandweer
te laten uitvoeren. Het tweede voorstel is om de bezuiniging op een herwaarderingsproject reeds een
bepaalde bestemming te geven. Dit laatste voorstel hoort volgens mij niet in deze vergadering te worden
behandeld, maar in een andere vergadering in de loop van het jaar waarin wij moeten bezien wat er met
dit herwaarderingsproject kan worden gedaan.
Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat glasinzamelen door de gemeente ongeveer 86.600,
op jaarbasis kost. Tegenover deze kosten staat een geschatte opbrengst uit de verkoop van glas van
20.000, Per saldo zal glasinzamelen door de gemeente ruim 66.000,kosten. De acht ton glas
die ingezameld zal worden hoeft niet meer door de vuilverbrandingsinstallatie te worden verwerkt.
Hiervoor in de plaats kan vuil van derden, dat tot nu toe moet worden geweigerd, door de installatie
worden verwerkt. Een en ander bespaart ook nog eens ruim 40.000, Wij staan nu voor de vraag of
de glasinzameling door de gemeente dan wei door derden moet worden uitgevoerd. In beide gevallen
komt de genoemde besparing van ruim 40.000,terug. Men kan zich afvragen of de besparing op de
ze manier mag worden berekend. Een feit is echter dat de tweede vuilverbrandingsoven vol zit. Zolang
wij geen derde oven hebben gaat het verhaal over genoemde besparing dus op. Laten wij ons daar maar
bij houden. Glasinzamelen door de gemeente gaat de gemeente ruim 66.000,kosten, exclusief de
opbrengst uit de verwerking door de vuilverbrandingsinstallatie van vuil van derden.
Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt ook dat er in de aanbiedingen van de verschillende onder
nemers voor het inzamelen van glas nogal variatie zit. Ik laat hierbij het zojuist door mij genoemde be
drag van de aanbieding van de plaatselijke ondernemer even buiten beschouwing. Het hoogste bedrag
dat door een ondernemer in een offerte is genoemd, is bijna 64.000, Dit bedrag is een fractie la
ger dan het bedrag dat het de gemeente kost als de glasinzameling in eigen beheer wordt uitgevoerd.