14 Het bijna laagste in een offerte genoemde bedrag is 39.275, Dit cijfer zit in de buurt van het door de plaatselijke ondernemer genoemde bedrag. Als wij dit cijfer vergelijken met het eerder door mij genoemde bedrag van 66.000, dan vind ik het een vreemd voorstel dat in de raadsbrief wordt gedaan. Glasinzamelen door de gemeente zal de gemeente, zoals in de raadsbrief staat, uiteindelijk 26.000,kosten. Als men echter de laagste offerte neemt - deze blijft beneden de 40.000, dan kan men stellen dat glasinzamelen door derden budgettair neutraal is, omdat de genoemde besparing bij de vuilverbrandingsinstallatie ruim 40.000,is. Als wij het raadsvoorstel aannemen, kiezen wij voor een oplossing die 26.000,duurder is dan een andere oplossing. Het is dus mogelijk om glas in te zamelen zonder dat het de gemeente of de gemeenschap geld kost. Het inzamelen van glas moet dan echter niet op de wijze geschieden zoals in de raadsbrief wordt voorgesteld. Toch zijn er enkele punten die er misschien voor pleiten om de glasinzameling door de gemeente te laten uitvoeren. Als men namelijk naar de ontwikkeling van de glasprijzen ziet - in de ter inzage ge legde stukken wordt gesproken over bedragen van 17, 22,en 25,per ton -, dan wordt de opbrengst uit de verkoop van het glas steeds hoger. Als de inzamel respons voor glas landelijk in de buurt van de 50% komt, voor Leeuwarden wordt vooralsnog uitgegaan van een verzamel respons van 30%, dan zullen wij uiteindelijk in een situatie belanden waarin er een overvloed aan grondstoffen voor glas is. Er vindt overigens geen selectie plaats op gekleurd en ongekleurd glas. Een teveel aan grondstoffen zal invloed hebben op de prijs. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat er een contract is aangeboden waarbij voor een termijn van vijf jaar een bedrag van 25,per ton is gegarandeerd. Voor de komen de vijf jaar kunnen wij dus van 25,per ton uitgaan. Muziek op de opbrengstenkant van de glasin zameling zit er echter niet in: er zal steeds geld op moeten worden toegelegd. Bij het laten inzamelen van glas door derden spelen ook nog de volgende aspecten mee: hoe komt het met de omgeving waar de containers worden geplaatst, hoe komt het met het schoonhouden van die omgeving en wanneer moeten de containers worden geleegd? De continuïteit van het verzamelen van glas is verzekerd als de gemeente de inzameling uitvoert. Het moet echter mogelijk zijn om met een on dernemer een contract af te sluiten voor bijvoorbeeld een periode van vijf jaar. Bovendien moeten eer der genoemde aspecten in een dergelijk contract zijn te regelen. Ik dien hierbij een motie in waaruit blijkt in welke richting mijn fractie denkt. De motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 1 februari 1982, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 december 1981 (bijlage nr. 24) en gehoord de discussie, besluit in verband met de in voering van glasinzameling in Leeuwarden: a. dit project aan derden uit te besteden; b. b. en w. op te dragen in het af te sluiten contract onder anderen te re gelen: 1het tijdig ledigen; 2. schoonhouden van de omgeving; 3. meerjarig contract in verband met de continuïteit; c. het geheel zal budgettair een neutraal karakter moeten hebben." De motie is mede-ondertekend door mevrouw De Haan-Laagland. De heer Visser: Landelijk, zelfs in eigen gewest, blijkt er aanzienlijke belangstelling te bestaan voor het gescheiden inzamelen van glas. De resultaten van het proefproject in Brabant, publicaties van de rijksoverheid en discussies binnen deze raad, hebben stellig bijgedragen tot het voorstel tot opzet van de vorm van inzameling. In de raadsbrief wordt gewezen op het niet altijd kostendekkend aspect van de glasinzameling. Terugwinning biedt evenwel ook besparingen op energie, grond- en hulpstoffen en de vermindering van de belasting van verbrandingsinstallaties en stortplaatsen, zoals in de raadsbrief staat aangegevenIn het vervolg van de raadsbrief worden deze voordelen globaal geanalyseerd, terwijl de financiële consequenties in een exploitatie-opzet zijn vertaald. Mijn fractie heeft de voor- en nadelen overwogen en heeft zich in principe uitgesproken voor het gescheiden inzamelen van glas. Ik moet u evenwel meedelen dat een besluit hierover op dit moment, ik herhaal op dit moment, door mijn fractie ongewenst wordt geacht op grond van de volgende overwegin gen. Gelet op de financiële situatie waarin de gemeente verkeert zijn wij van mening dat dit project in de herwaardering moet worden betrokken. In het algemeen dienen nieuwe uitgaven in het kader van de herwaardering te worden beoordeeld, omdat met feen voortgaande verslechtering van de financiële situa tie rekening moet worden gehouden. Een en ander mag in dit geval tegenstrijdig klinken, omdat het project blijkens overgelegde berekeningen per saldo een besparing oplevert in relatie met de besparin gen binnen de Dienst Reiniging en Brandweer. De gevolgen van de wijziging bij de grofvuil dienst staan 15 ons, los van het project, echter niet duidelijk voor ogen. Voor mijn fractie is dit mede reden om niet nu een besluit te nemen. Als herwaarderingsobject kan ook dit aspect wellicht meer inzicht verschaffen. In het raadsvoorstel wordt uitgegaan van glasinzamelen in eigen beheer, hoewel ook uitbesteding aan derden tot de mogelijkheid zou kunnen behoren. Gezien het fractiestandpunt is de wijze van glas inzameling (nog) niet relevant. Wel zijn wij van mening dat uitbesteding van de giasinzameling onder zodanige voorwaarden zal moeten plaatsvinden, dat de continuïteit van de inzameling volstrekt gewaar borgd is. Omdat de gemeente het marktmechanisme niet kan belïivloeden, zou een en ander te eniger tijd kunnen leiden tot complicaties bij de inzameling. Met andere woorden: het project zou op de rug kunnen komen te liggen. Overigens spreekt het particulier initiatief mijn fractie wel aan. Ik herhaal ons standpunt, mijnheer de voorzitter. Mede gelet op de korte termijn die ons scheidt van de herwaarderingsoperatie van begin april, pleiten wij er voor dit voorstel, op louter financiële gronden, te betrekken in de herwaardering. Ons standpunt met betrekking tot de motie van de heer Meijerhof is hiermee denk ik ook wel duidelijk. De heer De Beer: Wij hebben aan het onderwerp glasinzameling menig uurtje besteed in commissie vergaderingen, in fractievergaderingen, enz. Uitentreure is de zaak bekeken. Van allerlei kanten zijn offertes aangevraagd. Een en ander is opnieuw bekeken en uiteindelijk is dan dit voorstel naar voren gekomen. De wethouder heeft in zijn proloog weer allerlei nieuwe getallen en mogelijkheden genoemd, maar daar ontbreken nog wel enkele gegevens aan. Een van de belangrijkste punten is bijvoorbeeld wel ke garantie de betreffende firma kan geven voor de continuïteit van de glasinzameling. Want wat ge beurt er als na enige tijd blijkt dat de firma niet aan zijn verplichtingen kan voldoen? Wij zitten dan voor een voldongen feit. Op dit moment is een en ander niet te overzien. Bovendien zitten er ook nog veel financiële aspecten aan de glasinzameling. Ik wil mij scharen achter de suggestie van de heer Vis ser. De gang van zaken rond de glasinzameling heeft nu al zo lang geduurd dat wij de twee maanden die ons scheiden van de herwaarderingsoperatie in april ook nog wel kunnen meepikken. In die tijd kun nen wij de (nieuwe) gegevens beter bekijken, beter tegen over elkaar zetten en afwegen. Hierna kun nen wij een beslissing nemen over de glasinzameling. De heer Van der Wal: Ik ben eigenlijk wel hogelijk verbaasd over de gang van zaken rond de glas inzameling. Tien jaar geleden, toen ik nog deel uitmaakte van de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer, heb ik keer op keer voorgesteld om de glasinzameling door de gemeente uit te laten voe ren. Tien jaar lang kon dat niet. Nu komt dan uiteindelijk de raadsbrief, waaruit ook nog blijkt dat glasinzameling door de gemeente op financieel gunstige basis mogelijk is hoewel altijd het argument was dat dat niet kon. De behandeling van de glasinzameling wordt drie weken uitgesteld, omdat een parti culier op het allerlaatste moment tussen beide komt. De wethouder komt nu met een aantal voor ons nieuwe feiten op de proppen. Het college heeft het kennelijk niet nodig geacht om deze nieuwe feiten door te spelen aan fracties die niet zijn vertegenwoordigd in de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer en die niet uitentreure alle afwegingen rond de glasinzameling kennen. Ik vind dit een ont zettend vreemde gang van zaken over een voorstel dat in feite al tien jaar in de molen zit. Ik wil nog even ingaan op de cijfers die ik met name van de heer Meijerhof heb gehoord: de hoog ste aanbieding 64.000,en de laagste aanbieding ruim 39.000, Men mag aannemen dat de fir ma's stuk voor stuk scherp calculeren. Deze verschillen in de aanbiedingen maken mij echter ontzettend wantrouwig. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij de twijfel die de heer Visser heeft over de continuïteit van de glasinzameling wanneer die door particulieren wordt uitgevoerd. Een en ander is ook de strek king van de motie van de heer Meijerhof. Mijn fractie kan, op de manier waarop het voorstel over de glasinzameling nu wordt gepresenteerd, dienaangaande geen goede afweging maken. Bovendien kan mijn fractie op het ogenblik het zaakje, zoals dat nu gepresenteerd wordt, niet meer overzien. Hoewel ik al tien jaar pleit voor glasinzameling, pleit ik nu maar noodgedwongen voor uitstel van het project. Mevrouw De Jong: Ik sluit mij aan bij de laatste woorden van de heer Van der Wal. Ook ik ben van mening dat het erg moeilijk is, wanneer er op het laatste moment nog gegevens naar voren komen, deze gegevens bij de behandeling van het voorstel te betrekken. Ik vind een en ander toch wel een aangele genheid die, zeker in deze tijd van financiële nood, erg goed bekeken moet worden. Ik vind het daar om een heel goede suggestie van het CDA om dit voorstel mee te nemen in de herwaardering. Ik wil die suggestie van harte ondersteunen, ondanks het feit dat ik vind dat glasinzamelen een zeer goede zaak is. Wij zitten financieel echter bijzonder moeilijk. Door de nog even op de valreep door de wethouder verstrekte gegevens wordt het erg moeilijk om het voorstel op dit moment goed te bekijken. Op het voorstel, zoals dat in de raadsbrief wordt gedaan, ben ik dan ook tegen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 8