11 speelt het pleinafsluitend gebouw, waarover de raad een uitspraak heeft gedaan. In het rapport is niets te vinden over de vraag hoe een en ander er precies uit gaat zien en welke randvoorwaarden er gesteld worden. Deze punten hadden eigenlijk wel in het rapport moeten staan. Ook het bestemmingsplan dien aangaande is er nog niet. Wij willen graag van de wethouder horen welke procedure hij zich ter zake voorstelt om te kunnen zien of de mensen die de consequenties van dit gebouw hebben te dragen ook voldoende inbreng hebben. Dan kom ik bij de brug over de zuiderstadsgracht. Er is lange tijd gesuggereerd dat de brug tegelijk een verbinding, via een doorgang onder de spoorweg, zou zijn met Huizum. Wanneer er echter een doorgang onder de spoorweg komt dan is het wel duidelijk dat die veel meer in westelijke richting zal komen te liggen en nooit aan zal sluiten op deze brug. Met de mening van het college in de raadsbrief dat van de aanleg van de brug dient te worden afgezien, zijn wij het eens. Drie bruggen op zeer korte afstand van elkaar zou wat teveel van het goede zijn. Wij zien overigens de looproute door de Zuider straat ook niet direct zitten. Over het Beursplein heeft mijn fractie een notitie verstuurd met het verzoek deze te behandelen. Niet alleen de problematiek met betrekking tot het Beursplein maar ook de toegangen tot de stad - met name de Prins Hendrikstraat en het Hoeksterend spelen daarbij een grote rol - willen wij in zijn totali teit bekijken. In de raadsbrief stelt het college voor om hierover met een aparte notitie bij de raad te komen. Wij zijn het daarmee eens. Op de hoorzitting over dit gebied heb ik begrepen dat de winkeliers in de Peperstraat klaar zijn met hun plan voor wat betreft de beluifeling en dat het wachten nu is op de inrichting van de straat. In de fasering is de inrichting van de Peperstraat een eindje naar achteren geschoven. Dat is volgens mij ook wel goed, want er kan in verband met werkzaamheden aan de Voorstreek nu toch niet worden be gonnen met die inrichting. Toch wil ik er voor pleiten dat de beluifeling zo spoedig mogelijk wordt uit gevoerd. Ik ben het eens met de opstellers van het rapport dat de Peperstraat eigenlijk de enige plaats in de stad is waar beluifeling kan worden toegepast. Wij zien dan ook liever geen voorstellen meer voor beluifeling in andere gebieden. Ik heb begrepen dat de winkeliers eerst luifels moeten aanbrengen en dat de gemeente daarna bestraat. Ik hoop dat een en ander zo snel mogelijk wordt uitgevoerd, want de Peperstraat biedt nu een wat vervelende aanblik. Tenslotte wil ik nog een opmerking maken over de walmuren van het Naauw. Overal in de stad pakken wij het herstel van de walmuren rigoureus aan. Alle muren gaan er uit. Er blijft geen stukje ou de kademuur meer over. Het Naauw heeft ook nog een oud stukje muur. Over het Naauw komt geen zwaar verkeer en ik denk dat dat in de toekomst ook niet zal gebeuren. Ik zou graag willen weten of de walmuur langs het Naauw kan worden gerestaureerd in plaats van neergehaald. De heer De Jong: Ik wil eerst opmerken dat het een goede greep is geweest dat de ondernemers die bij het uitvoeringsplan betrokken zijn de handen ineen geslagen hebben door zelf een stedebouwkundig bureau in te schakelen om hun wensen op technisch niveau te laten uitwerken. Dat deze opzet goed heeft gewerkt kan men constateren door de eerste schets van onze stedebouwkundige dienst en de eerste schets van het stedebouwkundig bureau te vergelijken met het thans gereedzijnde uitvoeringsplan. In dit uitvoeringsplan vindt men vele elementen van beide schetsen terug. De contacten die er steeds zijn ge weest tussen vertegenwoordigers van de diverse winkelstraten en onze stedebouwkundige dienst waren van een goed samenspel en leidden vaak tot eensluidende afspraken. Toch zijn er een paar facetten die naar de mening van de ondernemers onderdeel van het uitvoeringsplan hadden moeten worden. Met name gaat het dan om de toegang voor het autoverkeer naar het hoofdwinkelcentrum. Het autoverkeer dient niet langer geleid te worden via de zijdeur, namelijk het Schavernek. Bovendien hadden de onderne mers graag de reconstructie van het kruispunt Beurs in dit uitvoeringsplan uitgewerkt willen zien. Het eerste facet blijft ongewijzigd. Het tweede facet blijft voorlopig een witte vlek, mede door de vraag over het wel of niet stichten van een pleinafsluitend gebouw. Vooral de situatie bij het kruispunt Beurs is erg afhankelijk van het sfeerbepalende karakter van de Wirdumerdijk. Daarom betreuren de betrokken ondernemers het zeer dat deze reconstructie niet meteen meegenomen kon worden. Hoewel de raadsbrief vermeldt dat dit uitvoeringsplan geheel de instemming heeft van de belang hebbenden in dit gebied, bereikt ons toch een schrijven van de winkeliersvereniging De Wirdumerdijk die van mening is dat onvoldoende rekening is gehouden met de wensen aangaande deze winkelstraat. In eerste instantie vindt de winkeliersvereniging De Wirdumerdijk een wegbreedte van zes meter te ruim. Rekening houdend echter met het feit dat de Wirdumerdijk aan beide zijden druk wordt bereden door fietsers, in acht nemende dat niet altijd op de juiste wijze wordt geladen en gelost en gehoord hebbende de argumenten van de Dienst Stadsontwikkeling, zijn wij van mening dat de wegbreedte van zes meter gehandhaafd dient te worden, te meer daar ook op de Nieuwestad deze wegbreedte wordt gehanteerd. Het argument van belanghebbenden om de weg te versmallen voor het verbreden van het trottoir - een en ander gebeurt op de Nieuwestad wel - spreekt ons erg aan; de nodige speling zit er echter helaas niet in. Bovendien moeten wij situaties zoals die in de Schrans kunnen optreden hier voorkomen. De tweede in de brief van de winkeliersvereniging De Wirdumerdijk van 20 april 1982 genoemde wens wordt door het gezegde "soberheid behoeft niet kleurloos te zijn" overduidelijk geïllustreerd. Ten opzichte van deze wens willen wij het college verzoeken een en ander nog eens met de Dienst Stadsont wikkeling te bekijken, zodat er in overleg met de Commissie voor Openbare Werken toch nog wat kleur en sfeer aan deze straat gegeven kunnen worden. De derde in de brief van de winkeliersvereniging De Wirdumerdijk genoemde wens is dat er gele genheid wordt gegeven om kort te parkeren. Ons inziens is dit een terechte wens. Laad- en loszones mogen natuurlijk niet in deze straat ontbreken, maar het uitsluiten van kortparkeren bevordert niet een •oede dienstverlening van de winkelbedrijven in deze straat. De in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening gehoorde opmerking dat de parkeergarage toch vlakbij is, is natuurlijk niet van toepassing op de automobilist die op de Wirdumerdijk even een bezoek aan een bedrijf wenst te brengen. In dit ver band willen wij verwijzen naar een publicatie van het Ministerie van Economische Zaken over het in stellen van een onderzoek om het parkeren in de binnensteden te verbeteren. Een wetenschappelijk on derzoek heeft namelijk aangetoond dat het aantal bezoekers van de binnensteden de laatste vijf jaar met ruim één-vijfde is teruggelopen. De oorzaak van deze teruggang wordt gezocht in het feit dat de stede lijke centra steeds moeilijker per auto bereikbaar worden. Nu er nog veranderingen aangebracht kunnen worden verzoeken wij het college om in overleg met de Commissie voor Openbare Werken alsnog op de Wirdumerdijk gelegenheid te geven tot kortparkeren. Wij zijn namelijk van mening dat het bieden van de mogelijkheid tot kortparkeren van wezenlijk belang is voor het goed functioneren van het winkelge- beuren. Wij vinden het wat vreemd dat in eerste instantie deze parkeerruimten niet zijn ingetekend. Als ik de suggestie van de heer Ten Hoeve goed heb begrepen dan moeten de laad- en loszones tevens ge bruikt worden door de kortparkeerders. Ik meen dat dat wettelijk niet mag. Of men maakt laad- en los zones öf men maakt gelegenheid voor kortparkeren. Vandaar mijn verzoek om in de Commissie voor Openbare Werken nog eens te bezien of de mogelijkheid bestaat laad- en loszones in te ruilen ten be hoeve van het kortparkeren Dit uitvoeringsplan is het eerste plan dat in onze goede binnenstad uitgevoerd gaat worden. Hope lijk zullen alle andere deelplannen spoedig volgen. Wel willen wij nog vragen om de nodige aandacht te schenken aan de coördinatie van al deze deelplannen. Als bijvoorbeeld ondernemers van de Peper straat het wenselijk vinden dat aanvoer van goederen uitsluitend via het Schavernek en de Nieuwestad moet plaatsvinden en een en ander wordt in het plan opgenomen, dan heeft zo'n besluit wel degelijk iets te maken met de ondernemers die gevestigd zijn aan de Groentemarkt en de BrolDeze ondernemers behoren echter tot een ander deelplan en worden daarom niet op de hoogte gebracht van dergelijke ini tiatieven. Daardoor kan er een enigszins onzekere situatie ontstaan. Wij doen er verstandig aan om kortsluitingen zoals ik zojuist heb genoemd te voorkomen. Wij willen daarom pleiten voor een betere coördinatie in dezen. De overige voorstellen behorende bij het uitvoeringsplan geven ons geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Wij hopen dat al deze plannen in 1983 verwezenlijkt kunnen worden. De heer De Beer: Alvorens enkele kanttekeningen te maken bij dit uitvoeringsplan zou ik de samen stellers van het rapport willen bedanken voor het uitstekende rapport dat zij hebben gemaakt. Bij het beoordelen van plannen voor de binnenstad zijn er bij onze fractie altijd enkele punten waaraan wij ex tra aandacht besteden. In de eerste plaats de bereikbaarheid van het gebied. In de tweede plaats de mogelijkheid tot parkeren en in de derde plaats de aankleding van het gebied. Gezien de functie van de Wirdumerdijk, de verkeersstroom die regelmatig deze straat passeert en de aansluiting van de Wirdu merdijk op de Nieuwestad, lijkt ons een rijbaanbreedte van zes meter nodig. Niet alleen het rijdend verkeer levert problemen op, maar ook en vooral het stilstaand verkeer. Voor het goed functioneren van onze binnenstad is voldoende mogelijkheid om te parkeren erg belangrijk. De schade die de winkeliers in de binnenstad hebben van het verkeerscirculatieplan is groot. Wanneer er geen voldoende parkeermo- gelijkheden zijn - ik denk dan speciaal aan kortparkeren op de Wirdumerdijk - dan zal die schade nog groter zijn, met alle gevolgen van dien niet alleen voor de middenstand maar voor de hele stad. Wij willen daarom graag dat in a'e Commissie voor Openbare Werken de mogelijkheid eens wordt bekeken om de laad- en losplaatsen te vervangen door kortparkeerplaatsen Ondanks de financieel moeilijke positie van onze gemeente lijkt mij asfalt niet het aangewezen bestratingsmateriaal voor de binnenstad met een karakter zoals Leeuwarden dat heeft. Mijn fractie zou graag een ander bestratingsmateriaal zien, maar wij weten dat de financiële middelen ons in dezen be perkingen opleggen. Wel willen wij het college verzoeken om via de Commissie voor Openbare Werken de mogelijkheid te bekijken of er iets aan de aankleding/de bestrating te doen is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 6