20 De heer Ten Brug (weth.): Helemaal gelijktijdig aanpakken kan natuurlijk niet. Alle scholen voor openbaar onderwijs Kunnen ook niet gelijk onder handen worden genomen. Het is volgens mij goed dat - ik weet niet of een en ander van de zijde van de bijzondere scholen wettelijk is af te dwingen han delende in de geest van de wet in het kader van een gelijkstelling, een billijkheidsregeling met de schoolbesturen wordt getroffen wanneer blijkt dat in feite de financiële gelijkstelling duidelijk wordt aangetast. De heer Visser: Het besparend effect bij de gemeentescholen werkt natuurlijk wel door in het ver goedingsbedrag op het moment dat de voorzieningen getroffen zijn. (De heer Ten Brug (weth.): Ik spreek daarom ook van een billijkheidsregeling, wanneer een en ander afwijkt van de kale wettelijke regeling.) Een wettelijk kader is er toch niet in dezen? (De heer Ten Brug (weth.): Nee, maar men moet in de geest van de wet handelen. (De heer Van der Wal: Is deze kwestie ook iets voor de Commissie voor het Onder wijs?) (De heer Ten Brug (weth.): Nee.) Nee, deze kwestie hoort hier thuis. De Voorzitter: Wij verlengen de discussie niet meer. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 200). De Voorzitter:. Aan de orde is thans: Glasinzameling in Leeuwarden. Herwaardering grofvuiIdienst Dienst voor Reiniging en Brandweer. Mevrouw De Haan—Laagland: Ik hoop echt dat dit de laatste keer is dat wij over dit onderwerp pra ten. Bijna anderhalf jaar geleden heeft onze fractie het gescheiden ophalen van glas als punt bij de be grotingsbehandeling geclaimd. Nog steeds is definitieve besluitvorming dienaangaande uitgebleven. Leeuwarden heeft de twijfelachtige eer de laatste gemeente in Friesland te zijn waar nog geen glasbak ken zijn ingevoerd. Mijn fractie heeft zich in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer en ook in de raad altijd positief opgesteld ten aanzien van het gescheiden ophalen van glas. De volgen de argumenten speelden en spelen ook nu nog daarbij een rol. In de eerste plaats de energiebesparing. Oud glas omsmelten tot nieuw glas is uit een oogpunt van energie voordeliger dan het steeds maar maken van nieuw glas. In de tweede plaats het tegengaan van verspilling van grondstoffen zoals grind, zand en dergelijke. Iedere keer opnieuw glas maken betekent namelijk een steeds toenemende aanslag op deze grondstoffen waarbij steeds meer natuurgebieden aangetast worden. In de derde plaats hebben wij als consumptiemaatschappij te maken met een gigantische hoeveelheid afval. Nu al, maar zeker in de toe komst, zal het een krachttoer worden om daarvoor oplossingen te zoeken. Het is daarom belangrijk men sen bewust te maken van dit probleem, zodat ze kritisch leren omgaan met hun afval. Het gescheiden ophalen van glas, zodat het glas weer gebruikt kan worden, past in dit bewustwordingsproces. Overigens zijn wij van mening dat er nog een betere en voordeliger manier is om glas weer te gebruiken, namelijk door het heffen van statiegeld. Wij hebben als raad op een en ander echter niet veel invloed. Toen wij de vorige keer het punt van de glasinzameling op de agenda hadden staan stelde het col lege ons voor om het inzamelen van glas zelf, door middel van de Dienst voor Reiniging en Brandweer, ter hand te nemen. De kosten konden worden gedekt door een besparing toe te passen bij de grofvui I- dienst. Het grofvuil zou één keer per maand moeten worden opgehaald in plaats van één keer per week. Mijn fractiegenoot Meijerhof heeft toen gepleit voor een loskoppeling van die besparing bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer en bij het glasproject. Hij rekende toen vervolgens voor dat wij, financieel gezien, voordeliger uit zouden zijn als wij het inzamelen van glas zouden overlaten aan een particulier dan wanneer wij een en ander zelf ter hand zouden nemen. In de raadsbrief die wij nu voor ons hebben wordt dit financiële voordeel ook bevestigd, zij het dan op langere termijn. Ons wordt nu gevraagd om een principebesluit te nemen over de vraag of wij deze taak zelf als gemeente moeten uitvoeren dan wel deze moeten overlaten aan een particulier. Bij ons spelen de volgende argumenten. In de eerste plaats de werkgelegenheidseffecten. Met betrekking tot de werkgelegenheid kunnen wij geen argumenten vin den ervoor te pleiten deze activiteit in eigen beheer te nemen. Deze nieuwe taak schept immers werk, ongeacht door wie een en ander wordt uitgevoerd. In de tweede plaats speelt de vraag of deze taak principieel door de gemeente moet worden uitgevoerd of niet. Men kan over deze vraag twisten. De ge meente heeft nu al taken in haar pakket die misschien met het inzamelen van glas vergelijkbaar zijn, bijvoorbeeld het ophalen van grofvuil. Aan de andere kant zijn er ook soortgelijke activiteiten waarover iedereen het eens is dat die niet door de gemeente behoeven te worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het inzamelen van oud papier. Het gaat hier dus om een twijfelgeval. Er is des te meer reden om kritisch e kijken naar de financiële gevolgen hiervan. Ik kom daar straks nog op terug. Om misverstanden te oorkomen wil ik eerst nog het volgende opmerken. De keuze om in een twijfelgeval, waar het hier om aat een nieuwe taak over te laten aan een particulier mag niet vereenzelvigd worden met het afstoten an allerlei bestaande door de gemeente uitgevoerde taken, de privatisering dus. Over het algemeen erwachten wij namelijk van privatisering, zowel uit werkgelegenheidsoogpunt als ook uit financieel oogpunt, niet zoveel heil. Hierover verschillen wij waarschijnlijk wel van opvatting met de VVD, D'66 en misschien ook met het CDA. Dan kom ik nu tot de conclusie. Het gaat hier om een nieuwe taak waarvan wij het maatschappelijk nut onderschrijven. Wij vinden daarom dat de gemeente die taak mogelijk moet maken, ook al brengt een en ander kosten met zich mee. Ook in deze tijd van bezuinigingen moet nieuw beleid mogelijk zijn. Het gaat dan niet alleen om deze taak. In de komende jaren willen wij echter ook nieuw beleid blijven realiseren. Wij zullen dan ook iedere reële bezuinigingsmogelijkheid aan moeten grijpen om voor dat nieuwe beleid financiële middelen te vinden. Een en ander betekent dat ook dit voorstel heel goed moet worden bekeken op zijn financiële gevolgen. Vergeleken met het in eigen beheer nemen van de glasin zameling heeft uitbesteden ervan op termijn financiële voordelen. Wij slaan in feite twee vliegen in één klap door de glasinzameling uit te besteden. Wij realiseren namelijk een nieuwe nuttige taak en wij doen dat op zo'n manier dat wij door het financiële voordeel eventueel nog ander nieuw beleid mogelijk maken, al is dat dan in beperkte mate. Wij zijn het dus eens met de raadsbrief als het gaat om het prin cipebesluit om het inzamelen van glas uit te besteden. Wij stellen echter wel heel duidelijk een aantal voorwaarden. Naar onze mening moeten er zeer stringente eisen worden gesteld aan een eventuele ge gadigde ten aanzien van het type, de plaats, de ledigingsfrequentie en vooral het schoonhouden van de omgeving van de glasbak. Vooral ten aanzien van dit laatste punt hebben wij enige zorg. Wij vragen het college dan ook welke voorwaarden men op dit punt wil voorstellen, hoe het college erover denkt op een en ander afdoende controle uit te oefenen en welke sancties het college daaraan wil koppelen. In dit verband denken wij bijvoorbeeld aan het opnemen van een bepaling in de overeenkomst dat bij niet schoonhouden van de omgeving van de glasbak de gemeente het recht heeft een en ander voor rekening van Je particulier die het glasproject beheert zelf schoon te laten maken. Ook kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het opnemen van een ontbindende bepaling in de overeenkomst. iot slot zouden wij graag zien dat het college zich over het resultaat van de afhandeling van deze zaak - de inhoud van de overeenkomst, de keuze van de gegadigde, enz. - laat adviseren door de Com missie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer of eventueel door de Commissie voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Wij willen graag dat een en ander op vrij korte termijn gebeurt; deze zaak is name lijk al zo lang onderweg. Oe heer Visser: Tijdens de behandeling van dit punt op één februari 1982 heeft mijn fractie zich in principe uitgesproken voor het gescheiden inzamelen van glas. Onvoldoende inzicht in de financiële consequenties voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer was voor ons aanleiding om het glasproject in de toen aanstaande herwaardering te betrekken. In samenhang met het standpunt van andere fracties is het collegevoorstel aangehouden. Het voorstel van dertig december 1981 ging uit van uitvoering van de glasinzameling in eigen beheer. In het voorliggende stuk wordt de voorkeur van uitbesteding van het glasproject uitgesproken. Omdat het principe van inzameling geen omstreden punt in de raad is geweest zal vanavond een beslissing moeten worden genomen over de wijze van inzameling: uitbesteding of uit voering in eigen beheer. Voor de beoordeling van de keuze kan gesteld worden dat ten aanzien van uit voering in eigen beheer over vrijwel dezelfde cijfers wordt gesproken. Het positieve direct realiseerbare resultaat bedraagt 37.000,Bij uitbesteding wordt de besparing op jaarbasis voor 1990, dus op ter mijn, geraamd op 65.000,Hierbij moet worden opgemerkt dat het college er van uitgaat dat de be sparing bij de grofvui Idienst nog in de beleidsplanperiode 1982-1986 kan worden gerealiseerd. Deze ge gevens zijn door mijn fractie gewogen in samenhang met andere in de in de ter inzage gelegde stukken gehanteerde criteria. Ik noem het directe financiële aspect van de glasinzameling, de grotere besparin gen op termijn bij uitbesteding, de onzekerheid daarbij over het tijdstip van de herwaardering gevoegd bij do afzonderlijke problematiek in verband met vergunningenaanvragen, een mogelijke overname van glasbakken, waarborgen ten aanzien van de continuïteit van het project, ledigen glasbakken en het schoonhouden van de omgeving van de glasbak. lies overwogen hebbende, mijnheer de voorzitter, heeft mijn fractie zich uitgesproken voor uit voering in eigen beheer. Deze wijze van inzameling kan namelijk op betrekkelijk korte termijn worden gerealiseerd, terwijl een besparing in verband met de herwaardering voor de grofvuilinzameling direct realiseerbaar is. Bovendien lijkt ons de continuïteit van het project bij uitvoering in eigen beheer beter gewaarborgd dan bij uitbesteding. Mocht de raad besluiten tot uitvoering van het glasproject in eigen beheer - een daartoe strekkende motie zal ik meteen indienen - dan zal te zijner tijd nog een krediet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 11