16
oordeling van voorstellen hierop terug kan grijpen. Ik weet niet of wij op dit moment voldoende rappor
ten hebben, maar anders zal ik bevorderen dat wij ze krijgen. De raadsleden die het rapport niet hebben
kunnen daar dan ook over beschikken.
Op de opmerking van mevrouw Willemsma over de computer ga ik niet verder in. Ik hoop echter dat
het niet zover komt.
Mevrouw Willemsma heeft ook gezegd dat wij afhankelijk zijn van het CEVAN en zij vraagt zich
af of een en ander niet moet wijzigen. Gelet op de gang van zaken op dit moment is er inderdaad grote
reden dat er iets moet worden veranderd. Ik geloof echter niet dat wij staande de discussie en gelet op
het feit wat er op dit moment allemaal gebeurt er van uit moeten gaan dat het CEVAN verlaten moet
worden. In een aantal zaken kunnen wij voortreffelijk samenwerken met het CEVAN. Er zijn ook zaken,
bijvoorbeeld de verwerking van de gegevens, waarvan men zegt dat wij die beter in Leeuwarden kunnen
doen. Wij moeten het CEVAN niet verlaten en wij moeten ook niet alles zelf doen. Wij moeten echter
in gezamenlijk en in goed overleg met het CEVAN een beleid voeren waarbij het CEVAN toekomst
heeft en Leeuwarden voldoende informatie krijgt voor een lage prijs.
Mevrouw Willemsma heeft ook nog een vraag gesteld over de werkgelegenheid. Het streven van het
college is de huidige automatiseringswijze bij de GSD te vervangen door een betere. Daar zijn geen ar
beidsplaatsen bij in het geding. De verdere lijn van automatisering in de naaste toekomst kan ik als
volgt formuleren: met dezelfde mensen een betere informatie krijgen.
Ik neem aan dat mijn antwoord op de vraag van mevrouw Waalkens over punt I van het besluit dui
delijk is.
Op korte termijn zal in het bestuur van het CEVAN het reeds genoemde artikel 33 - in de brief aan
het CEVAN en ook in de verslagen van vergaderingen wordt hier over gesproken - aan de orde worden
gesteld. Alle deelnemende gemeenten in het CEVAN zullen hierbij aanwezig zijn. Vermoedelijk zal op
voorstel van het bestuur van het CEVAN naast het onderzoek met betrekking tot de wens ten aanzien
van artikel 33 een nader onderzoek worden ingesteld naar een aantal andere zaken zodat wij een com
binatie krijgen. Hoe een en ander echter verwoord wordt, moeten wij afwachten. Het is wel het streven
van het bestuur van het CEVAN om nog in dit kalenderjaar te komen tot een totale afronding met be
trekking tot het volgen van een nieuwe koers, artikel 33 en dergelijke. In de laatste bestuursvergadering
is zelfs de uitdrukkelijke afspraak gemaakt dat de beslissing over de vraag wat het CEVAN wel en niet
kan, welke koers wordt gevolgd enz. in dit kalenderjaar moet vallen.
Mevrouw Waalkens heeft ook een vraag gesteld over de nieuwe formatieplaats bij EBO. Zij zegt dat
ik gezegd heb dat de nieuw aan te stellen kracht zich zelf betaalt door de besparingen die hij teweeg
brengt. Er wordt in de raadsbrief echter een andere dekking aangegeven. Mevrouw Waalkens heeft vol
strekt gelijk met haar opmerking. Een optimistische wethouder doet echter wel eens uitspraken die niet
helemaal kloppen. Wij hebben ons gerealiseerd dat het zeker anderhalf jaar duurt voor de nieuw te vol
gen lijn bij de GSD besparing oplevert. Het college heeft gemeend de dekking aan te moeten geven zo
als die in de raadsbrief is verwoord. Mocht bij een eventueel verdergaande automatisering weer een an
dere formatieplaats nodig zijn, dan kan daarvoor dekking worden gevonden uit de voordelen van het ge
wijzigde systeem.
Op de opmerking van de heer Van der Wal over het eerste deel van het besluit heb ik al gerea
geerd. De heer Van der Wal heeft zijn gedachten ook laten gaan over de privacy. Ik heb de burgemees
ter zien knikken, dus dat is klaar.
Ik ben het met de opmerking van de heer Van der Wal eens over de vrijheid van automatisering. Wij
zullen een beleid moeten voeren waarbij wij als gemeente zelf de vrijheid hebben hoe en waar wij au
tomatiseren aan de hand van de in gezamenlijk overleg aangegane afspraken.
De heer Meijerhof heeft enkele opmerkingen gemaakt die voor een groot deel van positieve aard
zijn. Hij heeft ook een opmerking gemaakt over het feit dat wij niet moeten spreken over een automati
seringsplan maar over een informatieplan. Met de behandeling van het beleidsplan automatisering is de
heer Meijerhof akkoord. Over de rol die het CEVAN kan en wil spelen heeft de heer Meijerhof zich po
sitief uitgesproken. Het CEVAN heeft zich de laatste twee jaar duidelijk vastgelegd, ook wat de inves
teringen betreft, op het Gedistribueerde Gegevensverwerkingsysteem (GGV-systeem). Intern wordt be
keken of dit systeem inderdaad het beste systeem is wat op het moment voorhanden is. Er zal nog wel een
aantal dagen over gestudeerd moeten worden voor er duidelijkheid bestaat over de vraag of er voor de
gemeente een rol is weggelegd met betrekking tot verwerking van gegevens en over een andere rol voor
het CEVAN. Over de rol van het CEVAN en hoe het verder komt wordt echter op dit moment al duide
lijk gesproken.
Het belangrijkste facet van ons voorstel is misschien wel de studie over de automatisering bij de
GSD. Het is bekend dat onze GSD al een aantal jaren voor de verwerking van gegevens bij het CEVAN
is aangesloten. De verwerking van de gegevens is niet altijd optimaal, er zijn vrij veel klachten over.
17
Het college en de deskundigen hebben de indruk dat de prijs die voor een en ander moet worden betaald
niet helemaal in verhouding staat tot het geleverde werk. Gezien het feit dat het systeem van verwer
king bij het CEVAN over anderhalf jaar is afgeschreven en gezien het feit dat er door de nieuwere in
zichten ook bij het CEVAN een nieuw systeem ontwikkeld moet worden, heeft het college gemeend om
met name de problemen die er bij de verwerking zijn - gelet ook op de grote aantallen mutaties die er
bij de dienst verwerkt moeten worden - aan te vatten. Wij hebben Krechting Koot gevraagd om ons
daarbij behulpzaam te zijn. De heer Meijerhof heeft exact gevraagd hoe de opstelling van het CEVAN
in dezen is. Het CEVAN is erg content en mag dat ook wel zijn, want de gemeente Leeuwarden is bereid
om een onderzoek te verrichten en dat ook te betalen met het doel aan te tonen dat het CEVAN niet
duurder is dan welke andere mogelijkheid. Mocht het onderzoek er toe leiden dat er veel betere moge
lijkheden zijn en dat er een veel lagere prijs bereikt kan worden, dan zullen zowel de gemeente Leeu
warden als het CEVAN daar hun conclusies uit moeten trekken. Het CEVAN is daartoe volgens mij ook
wel bereid. In de werkgroep opereert naast Krechting Koot en de gemeente Leeuwarden ook het CEVAN.
Het CEVAN heeft zijn huiswerk gemaakt en heeft het vorige week toegezonden naar Krechting Koot. Ik
hoop toch dat wij in september/oktober ten aanzien van de vraag hoe wij in de toekomst de GSD op
gaan zetten in de raad met een afgerond geheel kunnen verschijnen.
De Voorzitter: Naar aanleiding van hetgeen wethouder Miedema heeft gezegd en naar aanleiding
van de verschillende opmerkingen uit de raad stel ik voor om punt I van het besluit als volgt te wijzi
gen: "Akkoord te gaan dat het in het bijgaande voorstel geschetste ter zake van het te voeren informa
tie- en automatiseringsbeleid als uitgangspunt wordt genomen voor de verdere uitwerking van de plan
nen."
Ik wil ook nog een korte opmerking maken over hetgeen de heer Van der Wal heeft gezegd over de
privacy. In de Commissie Een Goede Raad is afgesproken dat wij zelf geen raamverordening meer maken
voor de persoonsregistratie om de simpele reden dat er ondertussen bekend is geworden dat er dienaan
gaande een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer is ingediend. Zodra deze wet rechtskracht heeft kunnen
wij op dat terrein niets meer regelen. Er is afgesproken om de wet af te wachten. De heer Van der Wal
heeft concreet gevraagd hoe lang het nog zal duren voor de wet op de registratie van persoonsgegevens
wordt afgekondigd. Als kabinetten vallen in een tempo zoals de laatste tijd is gebeurd, dan kan het nog
wel even duren. Wordt een en ander echter wat stabieler dan kan afkondiging van de wet binnen rede
lijke tijd plaats hebben. Ik weet dat echter ook niet. Ik stel voor om eerst koffie te drinken.
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.30 uur, de vergadering.
Mevrouw Willemsma—de Jong: Als ik de indruk gewekt heb met mijn betoog dat ik zomaar zou willen
kappen met het CEVAN, dan heb ik daar niet de vrijheid voor van mijn fractie. Dat is ook niet de in
houd geweest van mijn betoog dat ik op papier heb staan. Ik denk wel dat wij tot andere verhoudingen
moeten komen. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Wij moeten bij de tijd blijven en wij moeten
daarom kijken wat het beste en meest gewenste is voor de grotere onder het CEVAN ressorterende ge
meenten.
Het computertje voor raadsleden is een persoonlijke hartekreet; het lijkt mij echter eerlijk gezegd
ideaal.
Mevrouw Waalkens: Ik kan kort zijn, mijnheer de voorzitter. Ik heb de data 20 mei 1981 en 8 april
d2 met name genoemd in verband met het feit dat het CEVAN zo treuzelt en niet in verband met het
bei iid op automatiseringsgebied. Ik heb toch mijn twijfels of het CEVAN in de loop van dit jaar een be
slissing zal ophoesten. Wij zullen echter afwachten wat er gebeurt. Met de verandering van punt I van
het besluit kunnen wij akkoord gaan. Wij vinden het jammer dat de vacaturecommissie voor wat betreft
de tinanciering geld moet zoeken; wij zullen echter onze toestemming daarvoor niet onthouden. Onze
fractie vindt het zonde om zo'n duur rapport in zoveelvoud aan de fracties toe te zenden. Voor wat be
treft de VVD hebben wij aan één rapport genoeg.
De heer Meijerhof: Ik wil in tweede instantie nog één aspect benadrukken, namelijk de relatie met
het CEVAN. Ik heb in eerste instantie duidelijk aangegeven dat wij het CEVAN niet zonder meer buiten
spe! denken te zetten. Het CEVAN heeft nog een duidelijke rol bij met name de uitvoering van het au
tomatiseringsbeleid. De rol die het daar echter in zal spelen zal mijns inziens grotendeels afhangen van
de opstelling van het CEVAN. Als wij de ter inzage gelegde stukken lezen en hebben geluisterd naar