24
diend. Wij kunnen ons nu ook goed voorstellen dat zowel raadsleden als bewoners van de betreffende
gebieden er inmiddels een beetje de lol af hebben. Ondanks deze Haagse striptease menen wij dat er,
onder bepaalde voorwaarden, nog wel iets te maken valt van deze stadsvernieuwingsplannen. Twee be
langrijke doelstellingen, die met name ook in deze gebieden gelden, zijn het verkeersluw maken en het
herinrichten van de woonstraten.
Ten aanzien van het verkeersluw maken wil ik een algemene opmerking plaatsen. Het is wellicht
bekend dat minister Zeevalking voor een aantal steden de maximum snelheid van 30 km heeft ingevoerd,
Ik zou het college willen vragen zeer attent te zijn op dit punt en, zodra zich daartoe wettelijke moge
lijkheden voordoen, ook in Leeuwarden hierop zo snel mogelijk in te spelen, want een van de problemen
in de gebieden waarover wij nu praten is uiteraard de grote snelheid waarmee auto's door de woonstraten
kunnen rijden.
Een tweede algemene opmerking gaat over de herinrichting van woonstraten. Het is niet moeilijk
vast te stellen dat er een heel duidelijke relatie is tussen datgene wat er buiten de deur gebeurt en de
bereidheid van mensen om hun woning op te knappen. Ik denk vaak dat mensen eerst kijken of de ge
meente bereid is iets te doen in hun woonomgeving en dat zij, indien dit zo is, wat meer gemotiveerd
zijn hun eigen woning op te knappen. Dit brengt mij op enkele opmerkingen ten aanzien van Achter de
Hoven. De eerste gaat over de herinrichting van de woonstraten. In het rapport dat wij van het wijkco-
mité Achter de Hoven/Vegelin hebben gekregen wordt becijferd dat er 6,3 ton zou zijn verdwenen uit
de herinrichting van de woonstraten. Die 6,3 ton zou zijn overgeheveld naar de herinrichting van de
Knoopstraat. Ik kan niet beoordelen wiens cijfers juist zijn, die van het college of die van het wijkcc-
mité. Ik moet vaststellen dat hierover wat onduidelijkheid bestaat, want ik heb begrepen dat de herin
richting van de Knoopstraat zou worden voorgefinancierd uit de post civieltechnische werken. Dat be
tekent dat die 6,3 ton ergens anders zou moeten zijn. Ik wil het college bij dezen namens mijn fractie
zeggen dat wij van mening zijn dat gelden die de minister heeft bestemd voor het herinrichten van
woonstraten ook daadwerkelijk daarvoor moeten worden aangewend. Het kan daarom niet de bedoeling
zijn 6,3 ton uit de inrichting van het binnengebied te halen ten behoeve van het ontsluiten van de
Knoopstraat.
Een tweede opmerking ten aanzien van Achter de Hoven/Vegelin gaat over de Spoorstraat.
Onze fractie is van mening dat de Spoorstraat een belangrijk knelpunt is dat in het uitvoerings
plan Achter de Hoven/Vegelin is overgebleven. In de raadsbrief wordt gezegd dat er in de toekomst in
dat gebied wellicht nog verkeersmaatregelen moeten worden genomen. Die opmerking is ons echter te
minimaal en daarom wil ik de volgende motie indienen:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 1982,
behandelende agendapunt 11 (bijlage nr. 222),
besluit
ten aanzien van de herinrichting van de Spoorstraat uit te gaan van het ma
ken van een gedeeltelijke damwand, zoals verwoord in de reactie van het
wijkcomité Achter de Hoven/Vegelin op de bijstelling van het ISR-uitvoe-
ringsplan voor deze wijk."
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma.
Ik heb in deze motie niet gesproken over de financiering van de damwand. Ik zou dat probleem in
eerste instantie willen overlaten aan de creativiteit van het college, doch ik wil wel enkele suggesties
geven. De eerste is om de damwand te financieren uit de post civieltechnische werken, de tweede is fi
nanciering mogelijk te maken door herschuiving van enkele in het plan genoemde objecten en de derde
suggestie is bij het rijk aan te kloppen om te kijken of er daar wellicht nog iets te halen valt voor deze
herinrichting. Ik hecht er echter wel aan dat wij een en ander nu vastleggen.
Ten aanzien van het Molenpad wil ik de volgende opmerkingen maken. Een van de eerste opval
lende punten in de rapportage over het Molenpad is het bedrijf Boelens Glas en ook mijn fractie ziet de
aanwezigheid van dat bedrijf als het grootste knelpunt. De raadsbrief geeft toe dat voor een zinvol
stadsvernieuwingsproces het bedrijf Boelens Glas uit de wijk zou moeten verdwijnen. Mijn fractie staat
achter dat standpunt en juicht dan ook de pogingen toe die het college in het werk wil stellen om daar
voor alsnog formeel geld los te krijgen. Wanneer dat echter niet mocht lukken, is er met mijn fractie
verder te praten over andere oplossingen. Ten aanzien van het bedrijf Ruba moeten wij naar mijn men ng
stellen dat niemand er gelukkig mee zou zijn als het bedrijf een uitgang aan het Molenpad zou krijgen.
Ik heb begrepen dat het college op het ogenblik besprekingen voert met het bedrijf over een eventuele
verplaatsing daarvan naar het Noordvliet. Ik zou de wethouder willen vragen of hij hierover wat meer
kan meedelen.
Dan nog een detailopmerking over het Molenpad. Het schijnt dat in bepaalde straten een aantal ge"
25
Ie steentjes ligt en men is bang dat die verdwijnen naar de binnenstad voor allerlei herinrichtingswerk
zaamheden. Ik wil het college voorstellen deze steentjes te laten liggen in de wijk waarin ze kennelijk
altijd hebben gelegen.
De heer Sijbesma: Ook van onze kant enkele opmerkingen over de raadsbrief aangaande de ISR—uit—
voeringsplannen voor de gebieden Molenpad en Achter de Hoven/Vegelin. Het behoeft geen betoog dat
de bewoners van beide gebieden teleurgesteld zijn over de beschikking van de minister. Er is veel te
doen geweest over deze gebieden. Wij hebben ons erg druk gemaakt over parkeernormen en als wij dan
nu sommige percentages zien, vragen wij ons af waarmee wij bezig zijn geweest. Aan de andere kant
moeten wij stellen dat het hier om ISR-gebieden gaat. Wij hebben een goede poging gedaan er een goed
plan van te maken. De ellendige financiële problematiek van dit moment legt echter heel veel aan ban
den. Wij hebben kortgeleden ons herwaarderingsproject gehad en ook het Fonds Stadsvernieuwing is
daaraan niet ontkomen. Ik mag aannemen dat er op basis van de kennis die wij toen al hadden 10% is
gereserveerd als eigen bijdrage voor de uitvoeringsplannen in de ISR-gebieden. Alleen al de in werke
lijkheid te maken voorbereidings- en verwervingskosten worden bij lange na niet gedekt door de bijdra
gen van de rijksoverheid. Mijn fractie meent daarom ook dat de plannen als zodanig binnen de door de
ISR gegeven mogelijkheden moeten worden gerealiseerd. Uit de afgelopen winter van de minister ont
vangen brief werd al duidelijk dat het een hele rijstebrijberg was. Het geheel is niet erg duidelijk. Op
het gebied van de herinrichting van de woonstraten is er inderdaad een verschil te zien tussen de bere
kening van de gemeente en die van het wijkcomité Achter de Hoven/Vegelin. Misschien wil de wethou
der hierop straks een toelichting geven. In ieder geval heeft de minister erg veel geschrapt in het uit
voeringsplan en is er niet bij alle punten erg zorgvuldig nagegaan wat de consequenties van dat schrap
pen zouden zijn en men heeft die posten dan ook niet meegenomen. Het is terecht dat het college daar
de vinger bij legt en dat alsnog wordt gepoogd deze gelden boven water te krijgen.
Wij willen graag meegaan met de poging Boelens Glas uit het gebied Molenpad te laten verdwij
nen. Mocht het onverhoopt niet lukken, dan wil ik nu al even wijzen op de problemen die wij dan zul
len krijgen om het terrein van Koolstra Van der Veen te bereiken. Laten wij er echter eerst maar van
uit gaan dat het lukt om Boelens Glas uit die hoek weg te krijgen.
Ik kom nog even terug op het gebied Achter de Hoven/Vegelin. Naar onze mening is het terecht
dat het college bij de minister een poging doet om alsnog de gelden voor de inrichting van de Knoop
straat boven water te krijgen. De inrichting van de Knoopstraat is van wezenlijk belang voor dit gebied.
Ditzelfde geldt ook voor de Spoorstraat, maar wij zitten nu eenmaal in dat financiële keurslijf. De heer
Schagen heeft een motie over de Spoorstraat ingediend. De wethouder heeft in de Commissie RO gezegd
dat de mogelijkheid waarschijnlijk aanwezig was om hier en daar een gedeeltelijke damwand te plaat
sen. Ik zou in ieder geval willen vragen of de wethouder die toezegging nu hard kan maken.
De heer De Beer: Ik wil allereerst namens mijn fractie onze waardering uitspreken voor de inzet
waarmee de bewonersorganisaties in de gebieden Molenpad en Achter de Hoven/Vegelin zich hebben
geweerd in de strijd tegen de financiën, want ondanks alle mooie plannenmakerij worden wij geconfron
teerd met een tekort. In het gebied Molenpad komt dit tekort vooral tot uiting in de verkeerssituatie die
wordt veroorzaakt door de glashandel van Boelens. Zoals bekend heeft de minister de verwerving van dit
bedrijf niet geaccepteerd. Wij zijn met het college van mening dat alles moet worden geprobeerd om de
glashandel toch uit dit gebied vandaan te halen en wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de resultaten
van het overleg met de vertegenwoordigers van Vomil. Wij vragen ons bovendien af of er nog andere
mogelijkheden zijn om dit bedrijf te laten verdwijnen. Een goede bijkomstigheid bij het verdwijnen van
het bedrijf Boelens uit dat gebied zou zijn dat de tuinen aan het Molenpad ook niet behoeven te worden
verkleind. Die huizen met die tuinen horen typisch thuis in die buurt.
Er zijn inmiddels al vragen gesteld over de achteruitgang aan het Molenpad van het bedrijf Ruba. Ik
sluit mij daarbij aan en verwacht hieromtrent een antwoord van de wethouder.
In het gebied Achter de Hoven is de Spoorstraat een probleem. Het wijkcomité Achter de Hoven/
Vegelin heeft ons een plan toegestuurd met daarin een voorstel tot herinrichting van de Spoorstraat zoals
de buurtbewoners dat graag willen. Daarmee zou een bedrag van ruim 200.000,gemoeid zijn. Wij
vragen ons af in hoeverre de herinrichting van de Spoorstraat voor dit bedrag mogelijk zou zijn. Wij zijn
van mening dat er, gezien de enorme verkleining van de parkeernorm, wel iets aan de Spoorstraat moet
gebeuren. Wat betreft de knik bij Achter de Hoven menen wij dat er in overleg met de bewoners en de
Commissie voor het Grondbedrijf of de Commissie voor Openbare Werken nog wel een andere oplossing
mogelijk is en voorshands zijn wij dan ook niet zo voor het aanbrengen daarvan.
Ik sluit mij eveneens aan bij de reeds gestelde vragen over de financiering van de herinrichting van
de Knoopstraat.