26 De heer Van der Wal: Ook wij zijn teleurgesteld over de gong van zaken bij de ISR-uitvoeringspian- nen voor de gebieden Molenpad en Achter de Hoven/VegelinEen teleurstelling die de andere grotere partijen nu ook naar voren brengen, zij het voor mijn gevoel lichtelijk schijnheilig, want op het moment dat men daadwerkelijk iets had kunnen doen, bijvoorbeeld het op niveau houden van de stadsvernieu wingsfondsen of het daadwerkelijk naar Den Haag toestappen om te zeggen dat stadsvernieuwing, laat staan de inspraak op stadsvernieuwing, op deze manier helemaal geen zin heeft, zat men op zijn luie stoel. En nu wordt er even obligaat gezegd hoe jammer het allemaal is. Op het moment dat men hieraan wat kon doen, heeft men het niet gedaan. Het blijft een trieste zaak. Ik begin met het gebied Molenpad. In de Commissie RO heeft de grootste fractie gezegd dat Boelens Glas weg moet uit die wijk, desnoods met gemeentegeld. Ik zou die uitspraak hier wel graag herhaald zien worden, want dat maakt alles een stuk duidelijker en dat willen wij toch zo graag? Natuurlijk is het een goede zaak het een en ander eerst via het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te spelen, want het zou prachtig zijn als die ons de subsidie zouden verlenen. Zo langzamerhand is iedereen er echter wel van overtuigd dat de hele stadsvernieuwing in het gebied Molenpad, het opknappen van de woonomgeving en het op gang brengen van de particuliere woningverbetering, staat of valt met het verdwijnen van Boelens Glas. Men kan ook niet zeggen dat de wijk het onderste uit de kan wil, want men heeft hiervoor bijvoorbeeld een prioriteit als de verplaatsing van het bedrijf Jelco al laten vallen. De ambachtsschool kan nu wel in twee lagen worden gebouwd, waardoor hij een kleinere opper vlakte inneemt. Die derving aan inkomsten moet dan worden gecompenseerd door een gemengde bebou wing met de nadruk op wonen langs de Alma Tademastraat. Op zich hebben wij geen stedebouwkundige bezwaren tegen het feit dat die straat door een gevelwand wordt begeleid, alhoewel die gevelwand daar nooit heeft gestaan. Een en ander gaat echter ten koste van het groengebied daar en wij vragen ons af of het wel reëel is dat gebouw op korte termijn op die plaats te realiseren, want noordelijk daarvan hebben wij ook al een nieuwe gemengde bebouwing gepland. Mijn voorstel is dan ook om eerst maar eens dat noordelijke gebouw, dat ongeveer op de plaats komt waar nu de school staat, te realiseren en te kijken hoe dat gaat en pas in laatste instantie, als wij om financiële redenen niet anders kunnen, het groenge bied aan te tasten. Dan de Ruba. Er is de wijk toegezegd dat het bedrijf Ruba geen ontsluiting aan het Molenpad zou worden toegestaan. Het blijkt nu echter dat b. en w. door het geintje met de juridische minuut - het niet overlappen van het ter visie leggen van het bestemmingsplan met het aflopen van de voorbereidingsbe scherming - die toezegging helemaal niet gestand kunnen doen. Om een eventuele bouwvergunning te kunnen weigeren is men nu afhankelijk van de marginale toetsing over achtererven zoals gesteld in de Bouwverordening, maar dan nog is er geen garantie dat die achteruitgang er niet komt. Als de uitgang er zou komen doet zich het cynische feit voor dat juist het tegengestelde van wat de bedoeling was wordt bereikt. De gemeente wil in eerste instantie tegen de zin van de bewoners huizen afbreken om een bete re bevoorrading in het gebied mogelijk te maken. Het rijk schrapt dit punt weer uit het plan, wat op zich prachtig is, maar het gevolg hiervan is weer dat er zich nog meer verkeer op een, wat dit aspect betreft, minder geschikt Molenpad zal richten. Alles werkt precies de verkeerde kant uit door het te iaat ter visie leggen van het bestemmingsplan voor dit gebied. Ik wil mij aansluiten bij de vragen die over de Ruba zijn gesteld, maar ik wil nogmaals benadrukken dat dit soort ontwikkelingen de stadsvernieuwing bepaald geen goed doen. Nu het gebied Achter de Hoven/VegelinDeze wijk heeft ook heel wat moeten inleveren. Alle straatverbetering in het Rode Dorp eruit, de gevelverbetering eruit, de snelverkeerafremmende maatrege len eruit, de knikken in Achter de Hoven eruit, de herinrichting van de Spoorstraat eruit, de Knoopstraat eruit en als klap op de vuurpijl stellen b. en w. dan ook nog voor om het geld dat er nog over is voor de straat- en woonomgevingsverbetering - die 6,3 ton - voor de aanleg van de Knoopstraat te gebruiken. Dit soort zaken kan men als lid van de Commissie voor het Grondbedrijf of als lid van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening echter niet in de gemeentestukken terug vinden. Men is daarvoor afhankelijk van het initiatief van een wijkvereniging die dit alles even keurig op papier zet. Kennelijk kan er niet worden voldaan aan het verzoek, zoals gedaan in de Commissie RO, wat meer financiële duidelijkheid te verschaffen. Voor heel reële informatie is men zelfs als raadslid aangewezen op de inderdaad voor beeldige inzet en snelheid van een wijkcomité en een paar ambtenaren, die gelukkig de kans krijgen om daaraan mee te werken. Het gemeentelijk apparaat kan helaas de nodige inlichtingen niet verschaffen. Het wijkcomité Achter de Hoven/Vegelin heeft een zeer duidelijk en overzichtelijk financieel rapportje vervaardigd en ik ben erg nieuwsgierig of de secretarie de berekeningen heeft nagerekend. Ik wil ook graag weten wat de realiteitswaarde van het rapport is. Zolang ik het tegendeel niet hoor, neem ik aan dat de door het wijkcomité genoemde cijfers kloppen en uit die cijfers blijkt glashard dat er inderdaad 6,3 ton extra wordt bezuinigd uit deze woonomgeving waarop al zeer bezuinigd is. Het behoeft geen be- WJtsm 27 toog dat het, als deze bezuiniging ook nog wordt doorgevoerd, zeer twijfelachtig is of de particuliere woningverbetering wel op gang komt. Om deze reden heb ik de volgende motie gemaakt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 1982, behandelende de bijstelling van het ISR-uitvoeringsplan Achter de Hoven/ Vegelin (bijlage nr. 222), overwegende dat door extra gemeentelijke kortingen op de verbeteringsplan nen voor de woonomgeving/straten van ca 630.000,de kwaliteit hiervan dermate gevaar loopt dat ook de verbetering en het onderhoud van het parti culier woningbezit hierdoor achterwege dreigt te blijven, besluit bovengenoemde extra korting op de woonomgeving niet in de bijstel ling op te nemen De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Dit bedrag moet dan als een intern fondsje in het uitvoeringsplan blijven zitten voor de straat- en woonomgevingsverbeteringsplannen die de minister kennelijk wel heeft goedgekeurd. De gemeente dacht met die 6,3 ton de inrichting van de Knoopstraat te betalen, maar stelt tegelijkertijd in de raadsbrief voor de inrichting van de Knoopstraat nogmaals voor subsidiëring in het kader van de ISR aan te melden. Dit is een tegenstrijdigheid, want als men het onderdeel weer aanmeldt voor subsidiëring en men weet het eerst zelf zo te plooien dat het geheel is betaald, zegt het rijk natuurlijk dat die subsidie niet meer nodig is. Dat moeten wij daarom zeker niet doen. Wij moeten wel de subsidie-aanvraag voor de inrich ting van de Knoopstraat indienen en de genoemde 6,3 ton voor de woonomgevingsverbeteringsplannen blijven besteden. Mocht de beschikking voor de Knoopstraat pas veel later - datzelfde geldt trouwens ook voor de Spoorstraat - of helemaal niet komen, dan kunnen wij een en ander (voor)financieren uit de stelpost civieltechnische werken. Deze mogelijkheid hebben wij in de laatste vergadering van de Com missie voor Openbare Werken behandeld. De verkeersveiligheid zou in de stadsvernieuwing een van de hoofddoelstellingen zijn en die is op papier ook wel een van de hoofddoelstellingen, maar het komt er alleen zo weinig van. De Spoorstraat, die geasfalteerd is, is een lange racebaan. Naar mijn mening kan dat gewoon niet en de wethouder denkt er, als ik hem goed heb gepeild, net zo over. De wijk is met een goed voorstel voor de Spoorstraat gekomen en ik had daarvoor een motie gemaakt, maar de heer Schagen heeft ondertussen al een motie ingediend die hetzelfde probeert te bereiken. Ik laat dit onderdeel derhalve maar vallen. Er is nog sprake van een knik in Achter de Hoven, namelijk op het punt waar het aanvankelijk tij delijke, maar nu definitieve fietspad zeer ongelukkig Achter de Hoven op komt. Wij hadden daar aan vankelijk ook een knik - een verkeersafremmende maatregel met wat extra parkeergelegenheid - ge pland. Volgens de plannen kost een en ander 70.000,-- extra. Er moet nog een pandje worden aange kocht en dan kunnen op die plaats, door middel van herverkaveling, ongeveer vier a vijf nieuwbouwwo ningen worden gepland. Misschien kan deze 70.000,uit de verkoop van de grond worden gehaald. Zo niet, dan is 70.000,op het totaal van ca acht miljoen natuurlijk weinig en menen wij dat het om het geld niet moet overgaan. De volgende motie probeert te bereiken dat de verkeersveiligheidsmaatre- gelen waarover wij nu spreken, wel worden aangelegd: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 1982, behandelende de bijstelling van het ISR-uitvoeringsplan Achter de Hoven/ Vegelin (bijlage nr. 222), overwegende dat bij de stadsvernieuwing een van de hoofddoelstellingen de verbetering van de verkeersveiligheid behoort te zijn, besluit dat het noodzakelijk is dat in het betreffende gebied enkele snelver- keersafremmende maatregelen getroffen dienen te worden, te weten a. minimaal twee zogenaamde knikken in de Spoorstraat, zoals in principe is uitgewerkt in het voorstel van de wijkvereniging Achter de Hoven/Vege- lin, b. een zogenaamde knik in Achter de Hoven ter hoogte van het Lienward College zoals in principe reeds staat uitgewerkt in het oorspronkelijke uitvoeringsplan. De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Punt a. van de motie kan vervallen, omdat de heer Schagen al een motie over hetzelfde onderwerp heeft ingediend. Parkeernormen kunnen wij nu wel afschaffen, want die werken zo langzamerhand alleen maar op de lachspieren. Eerst is de norm 1:1, dan 1 0,9 en als het geld op is daalt men plotseling naar 1 0,67, dus laten wij de parkeernormen voortaan maar vergeten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 14