34 "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 juni 1982, behandelende het preadvies inzake de brieven van de Gebruikers Belangen Vereniging Driehoek betreffende bruikleencontracten en de toekomst van de wijk, overwegende dat het standpunt van het college, dat onjuist zou zijn de ge bruikerscontractanten gelijk te stellen aan huurders/bewoners door toeken ning van de 100 punten voor het zijn van stadsvernieuwingsurgente, ertoe kan leiden dat deze bewoners dakloos kunnen worden bij uitvoering van de sloopplannen, overwegende dat het college geen steekhoudende argumenten aangeeft waarom er in dezen wel onderscheid dient te worden gemaakt, besluit er bij het college op aan te dringen zijn mening te herzien en de be doelde gelijkstelling alsnog in te voeren." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Ik heb nog een puntje dat hierop aansluit. In het ISR-uitvoeringsplan is keer op keer beloofd dar er een herhuisvestingsplan voor de Driehoek zou komen. Wij hebben er indertijd ook vaak naar gevraagd. De toenmalige wethouder van Volkshuisvesting, de heer De Pree, heeft telkens weer toegezegd dat het plan er zou komen. Inmiddels zijn er weer jaren verstreken en ik zou derhalve wethouder Geerts willen vragen het herhuisvestingsplan met al zijn aspecten nu maar eens even te laten zien. Het lijkt mij nu wel eens tijd worden. Bij de Simon de Vliegerstraat was iets dergelijks ook beloofd, maar ik heb het nooit gezien. Dat hoeft nu niet meer, maar ik zou wel graag nu het herhuisvestingsplan voor de Driehoek op tafel willen hebben. Mevrouw De Jong: Ik blijf het een spijtige zaak vinden - en dat is heel zwak uitgedrukt - dat ds 193 woningen moeten worden gesloopt. Ik blijf ook met de twijfel zitten of er niet een andere mogelijk heid was geweest als de eigenaar van de woningen een beetje toeschietelijker was geweest, want he lijkt mij dat goedkopere renovatie mogelijk zou moeten zijn. Ik zal de motie die PAL heeft ingediend ondersteunen. Het gaat hier namelijk om een groep mensen die hun handtekening onder een contract hebben gezet en daardoor geen huurbescherming zouden hebben. Latere gebruikers hebben geen handte kening gezet en die genieten wel alle rechtsbescherming. Ik ben ook van mening dat mensen die wel licht enigszins in hun naïviteit hebben gehandeld, niet gediscrimineerd mogen worden ten opzichte van hen die niet getekend hebben. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Ik had mijn beurt voorbij laten gaan omdat ik ongeveer hetze fde wilde zeggen als mevrouw Brandenburg. Ik wil echter toch nog even zeggen dat de VVD-fractie even eens van mening is dat het twee jaar geleden door de raad genomen besluit moet worden uitgevoerd en dat daarover niet opnieuw een discussie moet worden gevoerd. Wij menen ook dat gebruikers die een speciaal contract hebben ondertekend, zich aan dat contract moeten onderwerpen. Een ieder kent toch zijn rechten en plichten bij ondertekening van een contract en wij zijn het dan ook eens met de ant woorden van het college op de gestelde vragen. De heer Geerts (weth.): De heer Van der Wal zegt dat wij als gemeenschap er eigenlijk niets mee te maken hebben of de bewoners van de Driehoek wel of niet 100 punten krijgen toegekend. De vragen die door de heer Van der Wal en de dames Van der Werf en De Jong over dit punt zijn gesteld zijn echter zodanig dat ik meen daaruit te moeten opmaken dat men wel naar de toekenning van die 100 punter, vraagt. Wij geven antwoord op die vraag door te zeggen dat wij menen dat dat niet moet gebeuren. Wij hebben daarvoor de volgende reden. Wij hebben in Leeuwarden een redelijk uitgebouwd systeem van toewijzing op basis van urgentie. Wij hebben daar een heel puntensysteem voor. Ik geef toe dat er h er en daar nog wel wat kan worden verbeterd en daarom zijn wij ook aan het evalueren, maar op zich s het een behoorlijk uitgekookt systeem. Mensen kunnen op basis van sociale urgentie, medische urgertie, wachttijd en dergelijke een huis krijgen. Nu is er ook een aantal woningzoekenden dat voorrang heeft gekregen door middel van een tijdelijke oplossing. Al wachtend mag men gebruik maken van een woning zoals die er staat, maar dat houdt natuurlijk niet in dat men meer rechten zou hebben dan mensen die heel rustig blijven wachten op woonruimte. Dat zou een mooie boel worden. Wij helpen mensen tijdelijk aan woonruimte en juist vanwege dat feit zou men een voorrangsbehandeling willen claimen op mensen die die tijdelijke oplossing niet hebben gekregen? Dat zou een erg oneerlijke zaak worden en daarover hebben wij ons oordeel dan ook gegeven en hebben wij gezegd dat dat niet moet gebeuren. Aangaande het herhuisvestingsplan kan ik u meedelen dat de directeur van de Woningvereenig! ig 35 Leeuwarden met alle bewoners van het complex heeft gepraat en dat er, op een enkele uitzondering na, een volledige oplossing is bereikt over herhuisvesting. Wij hebben derhalve geen problemen meer met een herhuisvestingsplan. Het komt gewoon goed voor elkaar. Vorige week zijn er gesprekken gevoerd en ik heb van de directeur gehoord dat met de reguliere bewoners van het complex duidelijke afspraken zijn gemaakt over herhuisvesting. Dan kom ik toe aan de kwestie van slopen of renoveren. Er liggen duidelijke afspraken. Mevrouw Brandenburg heeft dat juist weergegeven. Uit het onderzoek van de Nationale Woningraad kwam naar voren dat renovatie ruim 90.000,zou moeten kosten. De normkosten zijn ongeveer 60.000,en renovatie is derhalve niet haalbaar. Nieuwbouw kan voor weinig meer geld dan die 90.000,plaats vinden en daarom lijkt mij er alles voor te zeggen de suggestie van mevrouw Brandenburg te volgen en zo snel mogelijk tot nieuwbouw over te gaan. Op de lange duur is het zelfs zo dat de huren na renovatie niet lager zouden zijn dan de huren na nieuwbouw. De heer Van der Wal: Hoe de wethouder er bij komt dat wij vragen naar de toekenning van de 1 00 punten voor het zijn van stadsvernieuwingsurgente is mij een raadsel. (De heer Geerts (weth.): Ik heb de vragen niet zo bij de hand.) Neen, u hebt de vragen niet bij u. Ik zou mij dan maar wat beter voorbe reiden. (De heer Geerts (weth.): Dat maak ik zelf wel uit.) Dan moet u hier geen onzin vertellen, want wij hebben helemaal niet naar de punten gevraagd. Ik zal de vraag even voorlezen: "Is het college met ons van mening dat het, zeker in een tijd van woningnood in de goedkope huursector, laakbaar moet worden geacht dat potentiële huurders een zogenaamd gebruikerscontract moeten ondertekenen wat hen behalve 50,kosten aan een betrokken notaris, ook nog berooft van vrijwel ieder huurdersrecht, zoals bijvoorbeeld het recht op herhuisvesting bij renovatie of nieuwbouw?" Het antwoord van het college luidt: "Deze groep bewoners zal door de verhuurder wel worden benaderd in het kader van een herhuis- vestingsproces wat betreft hun wensen en mogelijkheden. Gelijkstelling aan de huurders/bewoners door toekenning van de 100 punten voor het zijn van stadsvernieuwingsurgente achten wij echter onjuist." B. en w. beginnen zelf over de ongelijkheid die zij juist vinden of de gelijkstelling die zij onjuist vinden. Het antwoord van het college vervolgt: "Gebruik van deze vorm van contracten is een gangbare zaak" - waar men dat vandaan haalt is mij een raadsel -, "welke na het gedeeltelijk invoeren van de Leeg- standwet" - de wet is dus nog niet ingevoerd - "zijn beslag krijgt in de vorm van de dan mogelijke tij delijke huurcontracten, zoals bedoeld in artikel 15, lid 1, van de genoemde wet." Het gebruik van deze vorm van contracten zou al voor de invoering van de Leegstandwet een gangbare zaak zijn? In die zin klopt het antwoord niet. Er bestaan wel tijdelijke huurcontracten maar er bestaan bij mijn weten geen gebruikerscontracten. In ieder geval in Leeuwarden niet. De motivering van het college klopt ook al niet. Al met al heb ik nog geen argument gehoord waarom mensen die een dak boven hun hoofd hebben, zij het dan een tijdelijk dak - maar tenslotte is alles tijdelijk in het leven -, bij herhuisvesting niet ge holpen worden door de gemeentelijke woningregistratie. Wat hebben wij ermee te maken hoe iemand aan een huis komt. Iemand die genoeg geld heeft, koopt gewoon een huis. Gaat hij echter om de een of andere reden failliet, dan komt hij ook voor urgentie in aanmerking. In dat geval hebben wij er toch ook niets mee te maken of zo iemand wel of niet verantwoord in een huis stapt? Als overheid hebben wij daarmee niets te maken. U voert een ongelijkheid in die niet onderbouwd is en die een overheid ook niet past. Vandaar dat ik mijn motie handhaaf om onrechtvaardige discriminatie, in dit geval op inko men, niet te sanctioneren. Mijn laatste opmerking gaat over het herhuisvestingsplan. Keer op keer is dat beloofd. Het college komt zijn afspraken niet na. De wethouder zegt nu wel dat een directeur van een woningvereniging het een en ander al heeft geregeld, maar b. en w. hebben telkens weer beloofd om met een herhuisvestings plan te komen. Uit de woorden van de wethouder leid ik af dat het plan er niet is en het college heeft derhalve een afspraak met de raad geschonden, om maar even een voorbeeldje te noemen hoe afspraken worden geschonden. Ik wil de reden weten waarom het college zijn belofte aan de raad om een herhuis vestingsplan met al zijn aspecten uit te brengen, niet is nagekomen. De heer Geerts (weth.): Ik ben van mening dat er geen herhuisvestingsplan nodig is als er geen pro blemen zijn. De herhuisvesting van de bewoners van de Driehoek komt piekfijn voorelkaar. De mensen zijn tevreden met de voorstellen en dan is het niet meer nodig een plan te maken. Een ander punt is of het laakbaar is dat de woningvereniging gebruikerscontracten hanteert. Het college vindt dat niet laak baar. Als er een tijdelijke oplossing kan worden gevonden voor mensen die op dat moment geen woning hebben, is dat een goede zaak. Wij vinden echter niet dat daarna claims in de urgentie kunnen volgen en wij hebben geprobeerd die mening in het antwoord te verwoorden. (De heer Van der Wal: Waarom vindt u dat niet juist?) Omdat het niet eerlijk is dat mensen die tijdelijk zijn geholpen, doch geen ur gentie hebben op basis van punten, voorrang krijgen bij toewijzing op mensen die wij niet tijdelijk aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 18