14 ciaal-democratische fractie als geheel daarmee akkoord gaat en ik zou daarom wel een reactie willen horen. Het bestemmingsplan dat nu aan de orde is, is een goede juridische vertaling van de voorbereidende plannen waarmee wij het om uiteenlopende redenen niet eens waren. Wij kunnen echter niet eeuwig doorgaan met het tegenstemmen tegen ieder onderdeeltje van deze plannenmakerij en wij zullen daarom van nu af aan het plan op zijn merites bekijken. Ik ga nu even de bezwaarschriften langs. De bezwaarschriften onder A gaan er over dat de bevol kingsprognoses en daarmee de noodzaak tot het bestemmingsplan niet realistisch worden geacht. Wij zijn het op dit moment met die bezwaren eens. Wij vinden dat het taakstellend streekplan op zich een onvol doende basis verschaft om thans tot realisering van dit bestemmingsplan over te gaan. Wij bezorgen de nieuwe raad, die in september wordt geïnstalleerd, een zeer hoog financieel risico, ondanks de fasering die in de plannen is aangebracht. Er is kostbare tot zeer kostbare landbouwgrond mee gemoeid, die wij als het enigszins kan zo lang mogelijk intact moeten laten. Bovendien leidt een dergelijk grootschalig nieuw uitbreidingsplan op relatief dure grond gemakkelijk tot hoge woonlasten en die lasten remmen dan weer de doorstroming die het college aanvoert als argument waarom Wiardaburen zou moeten. Op pagina twee van de raadsbrief staat dat de woningen in Wiardaburen voor een groot deel zijn bestemd voor de doorstromers uit de binnenstad. Men zal hiermee wel de oude stad bedoelen, want uit de binnenstad valt niet zo gek veel meer door te stromen. Door die doorstroming komt in de oude stad dan weer ruimte vrij die geschikt is of kan worden gemaakt voor jongeren. Voorts wordt erkend dat de perspectieven voor het taakstellend programma, waarop dit bestemmingsplan en de startdatum worden gefundeerd, op dit moment niet florissant zijn. De economische recessie zal echter de trek uit Leeuwarden van met name gezinnen afremmen, zegt de raadsbrief vervolgens. Dat moge waar zijn, maar de economische recessie zal even zeer de trek naar Leeuwarden afremmen! Wij kunnen ook in de raadsbrief lezen dat wij, om de taakstel ling te halen, een vrij zware vergroting van de werkgelegenheid moeten zien te bereiken en ook daar voor zijn de perspectieven allerminst florissant. De ontwerp-Knelpuntennota Volkshuisvesting ligt er ook nog. Tot nu toe is de nota alleen behandeld in de besloten zitting van de Commissie RO, maar gelukkig staat er op bladzijde 63 van het bestemmingsplan ook het een en ander over deze nota. Ik citeer: „Over de aanbevelingen uit deze nota, die een keuze inhouden voor een maximaal aantal starters en honore ring van de toename van de behoefte aan zelfstandig wonen van jongeren en die minder nadruk leggen op de groei taakstel ling, dient nog nadere besluitvorming plaats te vinden. Een zekere spanning tussen de groeitaakstelling en de maximalisering van de voorziening in de eigen behoefte van de stad, valt niet te ontkennen." Enigszins vrij vertaald betekent dit dat de conclusies van de zogenoemde Rigo-nota op ge spannen voet staan - dat is meestal een bestuurlijk eufemisme voor „zijn strijdig met" - met Wiardabu ren. Deze discussie en de discussie over de startdatum moeten nog in deze raad plaatsvinden. Ik heb al eerder gezegd dat naar onze mening de nieuwe raad, gelet op het grote financiële risico dat met deze plannenmakerij annex is, hier het voortouw moet nemen. Wij hebben daarom de volgende motie gemaakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 7 juni 1982, behandelende de vaststelling van het bestemmingsplan Wiardaburen, overwegende dat een zekere spanning tussen de groeitaaksteliing en de maximalisering van de voorziening in de eigen behoefte van de stad niet valt te ontkennen (bladzijde 63 bestemmingsplan), overwegende dat de aanbevelingen van de ontwerp-Knelpuntennota een keuze inhouden voor een maximaal aantal starters en honorering van de toe name van de behoefte aan zelfstandig wonen van jongeren en minder de na druk leggen op de groeitaaksteliing, besluit dat niet met de daadwerkelijke start van aankopen en werkzaamhe den ten behoeve van de realisering van het onderhavige bestemmingsplan zal worden aangevangen, dan nadat de per 1 september aanstaande vernieuwde gemeenteraad de ontwerp-Knelpuntennota heeft behandeld en de conclusies hieruit de start van aankopen en werkzaamheden in Wiardaburen rechtvaar digen. De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Impliciet met het bovenstaande acht ik de bezwaren, zoals die zijn geformuleerd in de raadsbrief, deels gegrond, maar omdat dat zo ingewikkeld is om uit elkaar te pluizen, laat ik dat maar even in het midden. Zoals u weet zijn wij op grond van de Rigo-nota al met andere ideeën gekomen om in de behoefte aan woningen in de eigen stad te voorzien. Wij hebben voorgesteld ook op die plaatsen te bouwen waar 15 met name de kleinere gezinnen en de eenpersoonshuishoudens graag willen wonen en dat is in en om de binnenstad. Ik ga nu naar een wat kleiner onderwerp. Onder C wordt bezwaar gemaakt tegen de voorgestelde busroute. Er zijn twee alternatieven. B. en w. zeggen dat die nog nader worden onderzocht. Indien ech ter wordt gekozen voor de voorgestelde busroute zal het wegprofiel van de Tearnserdyk en de Buorren hierop moeten worden aangepast. Voor mij is dit een reden om nu al te zeggen dat niet voor deze route moet worden gekozen. Goutum heeft wat het karakter van het dorp betreft al enige veren moeten laten. Als dan ook nog het wegprofiel van de Tearnserdyk en de Buorren aan de busroute moet worden aange- past - misschien moet worden geasfalteerd voor zover dit nog niet gebeurd is -, dan moet het naar onze mening reeds nu mogelijk zijn te zeggen dat men daarvan een tegenstander is en dat dit bezwaar ge grond is. Het heeft geen zin met het maken van bezwaren te wachten tot er weer een herziening van het bestemmingsplan Goutum aan de orde is, want het is maar de vraag of dit soort punten dan echt zo ex pliciet naar voren wordt gebracht. Wij hebben daarom de volgende motie gemaakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 7 juni 1982, behandelende de vaststelling van het bestemmingsplan Wiardaburen, overwegende dat de voorgestelde busroute van de stadsdienst door het dorp Goutum langs o.a. de Buorren/Tearnserdyk grote bezwaren oproept, besluit de bezwaren behandeld onder letter C van de raadsbrief (bijlage nr. 206) gegrond te verklaren." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf. Wij blijven overigens voor fasering om de oost. Mevrouw De Jong: Het mag hier dan om een bovenwijkse voorziening gaan, maar ook ik ben van mening dat de inspraak van de bewoners van Goutum te wensen heeft overgelaten. Er zijn 131 bezwaar schriften binnengekomen en het is opmerkelijk dat vele daarvan de noodzaak van deze stadsuitbreiding in twijfel trekken. Ik moet zeggen dat de leegstand in Camminghaburen deze bewering lijkt te onder steunen. De prognoses waarop Wiardaburen is gepland, roepen ook bij mij veel vragen op. Aangezien ook wij echter hopen dat de groei, in eerste instantie door aantrekking van rijksdiensten, alsnog Leeu warden zal binnenkomen, moet het bestemmingsplan Wiardaburen naar onze mening wel worden vastge- teld. Wij moeten voorbereid zijn op verdere groei, maar gezien de huidige moeilijke financiële positie van de gemeente zijn wij van mening dat er op dit moment nog geen grondaankopen moeten worden ge daan. Wij moeten daarmee zeker wachten tot de Rigo-nota in de raad is behandeld. Ik ben met de heer Van der Wal van mening dat de bezwaren rond de busroute van de stadsdienst Buorren/Tearnserdyk gegrond moeten worden verklaard. De heer Rijpma (weth.): Misschien dat de raad mij toestaat zo kort mogelijk te zijn omdat de agen da nog vele punten aangeeft. Ik wil beginnen met het uitspreken van mijn waardering voor de kwaliteit van de nota die voor ons ligt, het tempo waarin de nota gemaakt is en de samenwerking zoals die met de gemeentelijke instanties is geweest. Er zijn enkele opmerkingen gemaakt over de uitvoerbaarheid van het plan. De raadsbrief geeft een aantal facetten die bij de beoordeling van het plan moeten worden overwogen. Ik denk dat het heel on verstandig zou zijn om uit te gaan van de moeilijke situatie waarin wij op dit moment zitten. Het duurt jaren voordat een bestemmingsplan uitvoerbaar is en voordat het bouwrijp maken van de grond zover is gevorderd dat de eerste paal kan worden geheid. In het bestemmingsplan ligt voldoende flexibiliteit om bij de uitwerking ervan rekening te houden met de facetten die op dat moment aan de orde zijn. U hebt allemaal ervaring met de gang van zaken rond het bestemmingsplan Camminghaburen. Wij kunnen wel menen dat de huidige informatie een geldigheid heeft voor een periode van vijf tot tien jaar, maar soms kunnen de omstandigheden heel abrupt veranderen. Zelfs in die mate dat wij tot een versnelde uitvoe ring moeten geraken. In een afzonderlijke nota is gemotiveerd waarom het college heeft gekozen voor fasering om de oost. Deze faseringsnota is behandeld in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en in de Commissie voor het Grondbedrijf. Zoals de heer Sijbesma reeds zei, waren beide commissies in meerderheid van mening dat fasering om de oost de prioriteit had en b. en w. hadden en hebben derhalve geen enkele re- c om hiervan af te wijken. Het college adviseert u dan ook om de motie van het CDA niet te aanvaar den. De heer De Beer heeft gevraagd naar de doorvaarthoogte van de brug over de Wirdumervaart. Deze wordt niet lager dan 2.50 meter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 8