4
de nota Niet tegen kernwapens alleen door het PvdA-federatiebestuur en de stuurgroep van PAL. Dat wij
als fractie enige opmerkingen bij dit punt willen plaatsen heeft te maken met het volgende. In de nota
komt een duidelijke stellingname naar voren. Zonder nu al inhoudelijk uitgebreid op de nota in te gaan,
vinden wij het als fractie belangrijk om het college op dit moment te laten weten dat wij de nota in
grote lijnen onderschrijven. Wij verwachten dat het college binnen niet al te lange tijd met een pread
vies zal komen waarbij de consequenties, ook de financiële consequenties, van de voorgestelde maatre
gelen worden uiteengezet en waarbij wellicht ook kan worden aangegeven of en zoja in welke mate on
derscheid mogelijk is tussen rampbestrijdingsplannen in oorlogs- en vredestijd. Op dat tijdstip ook zal
een dan inmiddels nieuwe fractie haar definitieve standpunt bepalen.
De Voorzitter: Ik dank u voor deze toelichting, mevrouw Otsen.
De brief wordt in handen gesteld van b. en w. om preadvies.
Sub J.
De brief wordt in handen gesteld van b. en w. om preadvies.
Sub K.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub L.
De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 23 mei 1982 van de wijkvereniging Huizum-West betreffen
de het aanbrengen van verkeers- c.q. snelheidsbeperkende voorzieningen in de Pieter de Hooghstraat.
De heer Janssen: In de brief van 23 mei 1982 verzoekt de wijkvereniging Huizum-West maatregelen
te treffen om de Pieter de Hooghstraat wat meer verkeersluw te maken. Met het standpunt van het colle
ge ten aanzien van het doortrekken van trottoirs ben ik het eens. Er ligt namelijk een principe-afspraak
dat trottoirs niet eerder worden doorgetrokken dan wanneer er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden.
Elders in Huizum-West, waar enig onderhoud wordt gepleegd, is men daaraan al tegemoetgekomen. Inde
Gabriè'l Metsustraat zijn de trottoirs al doorgetrokken.
Met het gestelde in het preadvies over de aanleg van een verkeerstafel in de Pieter de Hooghstraat
ben ik het niet helemaal eens. De Pieter de Hooghstraat wordt vaak gebruikt door automobilisten die de
verkeerslichten op het Oostergoplein willen omzeilen. Willen wij dit tegengaan dan moeten wij in deze
vrije smalle en rechte straat toch iets doen. Dat is tenminste mijn opinie. De snelheid van het verkeer
ligt in de Pieter de Hooghstraat dikwijls onverantwoord hoog, omdat men door de file op de Schrans te
omzeilen tijdwinst wil maken. Een en ander gaat ten koste van de verkeersveiligheid in de Pieter de
Hooghstraat. In het preadvies schrijft het college dat het aanbrengen van verkeerstafels uitsluitend is
voorbehouden aan woonerfgebieden. Dat is volgens mij niet helemaal juist. Tot nu toe is het college er
steeds in geslaagd om dienaangaande de boot af te houden. Er zullen echter wel verkeerstafels op de
Nieuwestad z.z. komen, hetgeen allerminst een woonerfgebied is. Wat dat betreft vind ik het argument
in het preadvies niet juist. Ik zou daarom graag zien dat er ernstig wordt overwogen om in de Pieter de
Hooghstraat - vooruitlopend op het doortrekken van de trottoirs - alvast een verkeerstafel te plaatsen.
Wanneer wij die maatregel treffen kunnen wij zien in hoeverre die belemmerend werkt voor de snelheid
en of de automobilisten genegen zijn de officiële weg via de verkeerslichten te volgen. Zij hoeven dan
een wijk het leven niet meer zuur te maken.
Het laatste punt in de brief van de wijkvereniging Huizum-West betreft de beperking van de maxi
mumsnelheid tot 30 km per uur. Ik meen te weten dat Leeuwarden een aanvraag heeft gedaan om dien
aangaande in aanmerking te komen als experimenteergemeente. Landelijk zal er een proef worden ge
daan met de maximumsnelheid van 30 km per uur. Mijn vraag is of het inderdaad juist is dat een derge
lijke aanvraag is gedaan en of er al antwoord op die aanvraag is gekomen.
Aan dit preadvies ligt geen advies ten grondslag van de Commissie voor Verkeersaangelegenheden.
Dat heeft mij een beetje bevreemd, omdat wij vaak dit soort zaken in deze commissie bespreken. Wij
hadden mogelijk in de Commissie voor Verkeersaangelegenheden op enkele technische bijzonderheden
betreffende de verkeerstafel in kunnen gaan, zoals vorm, afmeting en dergelijke. Ik wil graag van het
college horen of het bereid is om een verkeerstafel aan te brengen in de Pieter de Hooghstraat. Het col
lege hoeft zich daarbij niet te beroepen op de belemmerende bepalingen dat verkeersdrempels alleen
5
aan woonerfgebieden zijn voorbehouden. In tal van plaatsen in Nederland kent men al lange tijd ver
keersdrempels en verkeerstafels. Ik vind dat een verkeerstafel hier erg nodig is, vooral omdat het om een
gebied gaat waar nogal wat kinderen op trottoirs spelen en die van de ene naar de andere kant van de
straat gaan. Dat vind ik een gevaarlijke situatie.
De heer Pronk is inmiddels ter vergadering gekomen.
Mevrouw Van der WerfDe beleidslijn is dat trottoirs worden doorgetrokken wanneer er onderhouds
werkzaamheden plaatsvinden. Met deze beleidslijn wordt mijns inziens echter voorbijgegaan aan enkele
belangrijke knelpunten in Huizum-West die er duidelijk uitspringen. Huizum-West is geen stadsvernieu-
wi :;sgebied, hetgeen echter nog niet wil zeggen dat men verkeersonveiIige situaties kan laten voortbe
staan. Huizum-West heeft op een aantal plaatsen te maken met sluipverkeer. Ik zou er voor willen plei
ten dat er op die plaatsen met voorrang - dus niet wachten tot er onderhoudswerkzaamheden moeten
worden gepleegd - verkeersregulerende maatregelen worden getroffen. Van het college zou ik graag de
toezegging willen hebben dat er in het kader van de bestemmingsplanbehandeling voor dit gebied, die
waarschijnlijk zeer binnenkort te verwachten valt, een prioriteitenlijstje wordt opgesteld van de belang-
ri ste knelpunten op het gebied van met name het sluipverkeer en dat daarbij de wijze waarop de knel
punten worden aangepakt wordt aangegeven.
Over de beperking van de maximumsnelheid tot 30 km per uur moet ik eerlijk zeggen dat ik dien
aangaande van de PvdA een wat concreter geluid had verwacht. Het is namelijk nog maar kortgeleden
dot er overal in de stad borden verschenen met opschrift "30 km PvdA". De PvdA krijgt nu de kans om
met concretere voorstellen te komen. (De heer Janssen: De wet laat het beperken van de maximumsnel-
hei tot 30 km niet toe. U zult het antwoord direct wel krijgen, mevrouw Van der Werf.) Ik vraag mij
dan wel af waarom dergelijke borden zijn geplaatst.
Mevrouw De Jong: Ook ik ben van mening dat er hier sprake is van een zeer gevaarlijke situatie. Ik
zou willen bepleiten dat er met het doortrekken van de trottoirs niet wordt gewacht tot er onderhouds
werkzaamheden plaatsvinden. Het onderhoudswerk kan namelijk nog wel even wachten. Ik zou graag een
prioriteit willen bepleiten met betrekking tot het aanbrengen van een verkeerstafel.
Wat betreft het beperken van de maximumsnelheid tot 30 km per uur, hoop ik dat b. en w. met klem
zi m vragen dat Leeuwarden dienaangaande als experimenteergemeente wordt aangewezen. Ik hoop
van harte dat die aanvraag wordt gehonoreerd.
De heer De Jong: Het verbaast mij een beetje - inhakend op een opmerking van de heer Janssen -
dor wij de brief van de wijkvereniging Huizum-West niet in de Commissie voor Verkeersaangelegenhe
den hebben behandeld. Als de heer Janssen zegt dat er in de Pieter de Hooghstraat een verkeerstafel
moet worden aangebracht, dan zijn er volgens mij in Leeuwarden honderden straten waar het nodig is
zc r tafel aan te brengen. Wat dat betreft heb ik daarover wel heel erg mijn twijfels.
De Voorzitter: Ik stel de raad voor om het preadvies niet te volgen. Wij zullen deze brief eerst maar
eens in de Commissie voor Verkeersaangelegenheden aan de orde stellen. Het concept van de opmerkin
gen die hier gemaakt zijn kan vrij snel worden uitgewerkt. De opmerkingen hoeven dan ook niet te wor
de herhaald. De brief leggen wij aan de Commissie voor Verkeersaangelegenheden voor die dan meteen
de h ier gemaakte opmerkingen onder ogen kan zien. Van de Commissie voor Verkeersaangelegenheden
n wij het afhangen of wij dit preadvies al dan niet moeten bijschaven. Dat lijkt mij het verstandigst.
G at de raad akkoord met mijn voorstel?
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van de voorzitter.
Sub M.
De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen.
Puften 3 t.e.m. 7 (bijlagen nrs. 243, 251, 248, 250 en 244).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.