10
11
raadsbrief schrijft het college dat het uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet noodzakelijk is om
maatregelen te treffen. Ik zou het college willen aanraden om eens over de Huizumerlaan te fietsen. Ik
hoop dat men dan wordt ingehaald door een vrachtauto. Dan zal blijken dat fietsen daar geen lolletje is.
Wij zijn volwassen mensen, maar er zijn ook grote aantallen jeugd van de lagere school en van meer ge
vorderd onderwijs die gebruik maken van de Huizumerlaan. In dit gebied zijn heel wat scholen gesitu
eerd. Er is sprake van een gevaarlijke situatie, te meer wanneer men het dan ook nog treft dat twee
vrachtauto's elkaar moeten passeren. De Huizumerlaan is te smal; de straat staat overigens ook geregsld
vol met geparkeerde auto's. Ik heb al gezegd dat het overige verkeer ook gebruik maakt van de Huizu
merlaan. Een en ander is geen prettige toestand voor de mensen die in deze straat wonen en ook niet
voor de mensen die van deze straat gebruik moeten maken. Het college wil deze toestand laten voortbe
staan tot de Oostergoweg klaar is. Over het principe dat de Huizumerlaan op den duur afgesloten moet
worden zijn wij het wel eens. Op het ogenblik kunnen wij dat echter niet best doen. Ik zou het college
een compromis willen voorstellen dat ergens tussen het verzoek in de brief van mevrouw Hoekstra en het
voorstel van het college in zit. Ik heb daartoe de volgende motie gemaakt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 juni
1982,
besluit het inrijden van de Huizumerlaan te verbieden voor vrachtverkeer
vanuit oostelijke richting, tussen de Jansoniusstraat en de Sixmastraat.
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Visscher-Bouwer.
Het zal het college wellicht verwonderen dat ik dit punt niet in de Commissie voor Verkeersaan-
gelegenheden heb aangekaart. Ik was verhinderd die vergadering bij te wonen en ik kon dit punt dan
ook niet aan de orde stellen. Ik hoop echter dat mijn voorstel in de raad meer steun krijgt dan in de
Commissie voor Verkeersaangelegenheden. De commissie heeft mijn voorstel inmiddels al afgewezen. Ik
hoop dat de mede-raadsleden begrip hebben voor de problemen die de bewoners hebben, dat die heus
niet kunnen wachten tot de Oostergoweg klaar is en dat mijn motie wordt aangenomen. Wij kunnen dan
ten dele tegemoet komen aan de wensen van adressante. Mijn voorstel is een tussenvoorstel. Mevrouw
Hoekstra wil alle verkeer in minstens één richting weren. Ik pleit alleen voor het weren van het vracht
verkeer.
Mevrouw Van der WerfMijn steun voor uw voorstel krijgt u, mijnheer Janssen. Ik vind dat in deze
raadsbrief de problemen in de Huizumerlaan te gemakkelijk worden afgedaan. Zoals de heer Janssen
reeds zei is de situatie in de Huizumerlaan sinds 1979 behoorlijk veranderd. Toch is er nog steeds veel
last van sluipverkeer, waarbij het ook vaak om vrachtauto's gaat. Mijn fractie weet uit eigen waarne
mingen dat de overlast van vrachtverkeer bepaald niet gering is. Als men eens een dagje in de Huizu
merlaan zou doorbrengen dan kan men met eigen ogen constateren dat het zeker niet alleen om bouw-
verkeer en dergelijke gaat. De Oostergoweg is er nog lang niet en wat ons betreft zal die er ook nooit
komen, althans niet in de voorgestelde vorm. Er zal dus wel degelijk iets moeten gebeuren in de Huizu
merlaan. Het voorstel van de heer Janssen is een goed voorstel. De heer Janssen wil dat het college eens
een keer op de fiets over de Huizumerlaan rijdt. Ik had ook gedacht dat het college er maar eens naartoe
moet om met eigen ogen te zien dat de situatie toch wel degelijk anders is dan in de raadsbrief wordt
voorgesteld. Ik zal de motie van de heer Janssen ondersteunen.
De heer Bijkersma: Mevrouw Van der Werf is haar betoog begonnen met te zeggen dat de problemen
in de Huizumerlaan door het college en de raad weieens te gemakkelijk worden afgedaan. Zij beweegt
zich dan wel op glad ijs, want de problemen van de industrie en het vrachtverkeer - het vrachtverkeer is
een gevolg van de industrie - worden, als de zin van de heer Janssen en mevrouw Van der Werf wordt
doorgezet, te gemakkelijk afgedaan in een raadzitting. Deze ingrijpende zaken moeten in de eerste
plaats in de Commissie voor Verkeersaangelegenheden aan de orde komen. Als deze commissie dan advi
seert het voorstel niet te volgen, dan doet men dat volgens mij toch wel overwogen. Bovendien zal de
commissie ook alle andere aspecten, zoals industrie en werkgelegenheid, wel bij haar advies betrekken.
De wijze waarop nu een motie wordt ingediend zonder dat daarbij de problematiek van de industrie en
de werkgelegenheid wordt betrokken, vind ik niet juist. Wij wijzen de motie dan ook af.
Mevrouw De Jong: Industrie en werkgelegenheid zijn heel belangrijke zaken. Niemand in deze raad
zal daaraan zomaar^voorbij gaan. De heer Janssen heeft dat volgens mij ook niet gedaan, ondanks het
feit dat hij een motie heeft ingediend. De verkeersproblematiek in de Huizumerlaan is inderdaad ont
stellend. Veel schoolkinderen op de fiets moeten via deze straat. Deze situatie is, ook voor de mensen
die in deze straat wonen, onhoudbaar. Het is geen goede zaak om te stellen dat wij deze situatie zo la
ter, tot de Oostergoweg klaar is. Bovendien, hoe lang duurt het nog voor de Oostergoweg klaar is. Op
di' moment is er geen uitzicht voor de bewoners. De heer Janssen heeft een motie ingediend die ik zal
ondersteunen. Ik ben van mening dat er zonder meer een oplossing is te vinden voor het vrachtverkeer
dat op de Huizumerlaan moet laden en lossen en dat men de kortste weg terug kan nemen. Een en ander
vair gemakkelijk in te passen. Ik zal de moiie ondersteunen, want het in de motie voorgestelde zal de
Huizumerlaan een stuk verlichting geven.
De heer De Jong: Ik wil graag attenderen op een zinsnede in deze raadsbrief: "De betrokken pro
jectgroep studeert thans nog op de uiteindelijk in te voeren verkeersstructuur in het aangrenzende plan
gebied. Wij achten het prematuur om door het treffen van incidentele maatregelen op de voorstellen
dienaangaande vooruit te lopen." Even verderop staat: "De Verkeerscommissie deelt vorenstaande ziens-
v7ze.Ik begrijp van de heer Janssen dat hij de betreffende vergadering van de Commissie voor Ver
keersaangelegenheden niet kon bijwonen en dat hij daardoor zijn voorstel niet aan de orde kon stellen.
vind het niet elegant om, zonder dat de Commissie voor Verkeersaangelegenheden is geraadpleegd en
zonder dat wij weten welke consequenties het voorstel in de motie heeft, te komen met een motie. Als
wi even denken aan de opmerkingen die de heer Bijkersma hierover heeft gemaakt, dan zou ik willen
adviseren om dit voorstel opnieuw te bekijken en terug te verwijzen naar de Commissie voor Verkeers-
Qry gelegenheden.
De heer Rijpma (weth.): Toen deze problematiek een paar weken geleden voor het laatst in de Com
missie voor Verkeersaangelegenheden aan de orde is geweest, is heel nadrukkelijk gesteld dat wij op dit
moment geen maatregelen voorstellen. Wij zullen daarmee wachten tot de projectgroep, die de verkeers
structuur in Huizum-Bornia onder de loupe neemt, met haar voorstel klaar is. Dat heeft dus niets te ma
ken met het wachten tot de Oostergoweg er is. Het inrichtingsvoorstel voor Huizum-Bornia, met inbegrip
van de Huizumerlaan, is op een oor na gevild en kan op zeer korte termijn door de raad worden behan
deld. De raad kan dan de functie van de Huizumerlaan zien. De mogelijkheden en onmogelijkheden van
d Huizumerlaan zijn bovendien in het inrichtingsvoorstel verwerkt. Ik verzoek de raad om dat voorstel
af te wachten en op dat moment een beslissing te nemen. De beslissing die de heer Janssen nu voorstelt
te nemen is prematuur.
De heer Janssen: Ik wil toch wel even op een paar sprekers reageren, mijnheer de voorzitter. De
heer Bijkersma heeft gezegd dat wij met mijn voorstel de industrie en de werkgelegenheid te kort zullen
doen. Als de heer Bijkersma goed naar mij heeft geluisterd dan heeft hij kunnen horen dat ik alleen het
vrachtverkeer op de Huizumerlaan vanuit oostelijke richting, tussen de Jansoniusstraat en de Sixma-
aat, wil verbieden. De bedrijven blijven dus bereikbaar. Iemand die bijvoorbeeld bij Steensma moet
n kan daar vanaf de Schrans komen. Als men bij Steensma vandaan komt dan moet men via de Janso-
n' jsstraat en Henri Dunantweg naar de rondweg toe en daar een verdere route kiezen.
Aan het adres van mevrouw De Jong wil ik zeggen dat de bedrijven aan de Huizumerlaan geen ont
heffing hoeven omdat het vrachtverkeer daar wel kan komen. Het vrachtverkeer dat uit westelijke rich
ting komt en bijvoorbeeld naar Tivoli of naar schildersbedrijf Giesing moet kan ook zijn weg vervolgen
a de Jansoniusstraat en Henri Dunantweg naar de rondweg. De bedrijven aan de Huizumerlaan blijven
dus bereikbaar; wij hoeven geen messen te trekken over het feit dat die bedrijven een ontheffing moeten
hebben.
In de Commissie voor Verkeersaangelegenheden is deze problematiek al aan de orde geweest, mijn
heer De Jong. Wanneer wij een en ander weer in deze commissie zouden brengen dan verwacht ik daar-
c er geen ander standpunt. Ik neem zonder meer aan dat de Commissie voor Verkeersaangelegenheden
:::ich goed over de problematiek heeft beraden. (De heer Heere: Niet hierover!) De Commissie voor Ver-
heersaangelegenheden zal dus niet gauw op haar standpunt terugkomen. De commissie is ook inventief
genoeg om te bedenken dat de Huizumerlaan wel eens in één richting afgesloten zou kunnen worden. In
79 heb ik het daarover namelijk al gehad. Toen was het zo dat het bouwverkeer moeilijk in dit gebied
kon komen en dat een doorbraak in de buurt van Huizumerlaan 60 naar Huizum-Bornia vrachtverkeer zou
aantrekken. Ik heb mij daarom toen ook niet sterk tegen een en ander verzet. De bouw in dit gebied is
in grote lijnen wel voorbij, hoewel er nog wel eens een wagen met stenen naar toe moet.
Het is nu het tijdstip om maatregelen te nemen. Wethouder Rijpma zegt dat de projectgroep bezig is
met de verkeersstructuur in deze omgeving. Ik neem aan dat men bezig is met de verkeersstructuur in
Huizum-Bornia, want die van de Huizumerlaan ligt al vast. Ten aanzien van de verkeersstructuur van de
Huizumerlaan hebben wij besloten dat er in deze straat een knip zou komen door middel van de Ooster
goweg. In de Huizumerlaan zouden alleen fietsers mogen komen. Ik begrijp dan ook niet wat de project
groep nog over de Huizumerlaan moet beslissen. De projectgroep kan heel best praten over de eigen in-